PA#17 details

PA#17 details

Take care.
Huidige situatie


Vandaag houd ik het kort. Hoewel ik in Canada zit heb ik meegekregen wat er is gebeurd in Lech. Na een tourtje rond Fernie heb ik het van me afgeschreven. Alle commotie en media aandacht ten spijt kan ik alleen maar denken aan zijn moeder, zijn vrouw, zijn kinderen, familie en vrienden. Op zulke momenten is gepaste stilte en een blijk van empathie op zijn plaats. May the force be with him!
Korte termijn

Zondag start poederalert#17. De lawinesituatie is nog steeds gespannen in de noordalpen. Tijdens de siberische kou van de afgelopen weken heeft zich een laag rijp gevormd. Deze rijplaag vormt een ideale glijlaag (Heikel bleibt aber die Verbindungsschicht zur

Altschneedecke) voor de nieuwe sneeuw die is gevallen. Omdat de nieuwe sneeuw gebonden is (onder invloed van de soms stormachtige wind of de tijdelijke temperatuurstijging die we de afgelopen dagen hebben gezien) zijn de 2 van de 3 factoren voor een lawine aanwezig. Voeg daar een helling steiler dan 30 graden aan toe en er is kans op ellende. Check daarom dagelijks je lokale lawinebericht via Powfinder, wePowder Lines, lawinedienst.nl of welk kanaal dan ook en pas er je plannen op aan.

Zondag en maandag verse sneeuw in de Noordalpen en de dolomieten. Reken op 10-20 cm vers. In de hohe Teauern lokaal 60 cm vers. Vanaf dinsdag wordt het rap warmer en zien we in ieder geval tot donderdag de zon.> Poeder regio’s: Salzburgerland & Steiermark, Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol, Berner Oberland, Zentral Schweiz & Graubunden, Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Piemonte & Aosta & Dolomiti, Ost-Tirol & Kärnten.Lange termijn

Voor verse sneeuw zul je na dinsdag moeten zoeken in beschutte bossen en op noordhellingen. Of je gaat naar Noorwegen. Met de opstekende zuidwestenwind komt Noorwegen tot en met vrijdag vol in de aanvoerlijn van nieuwe stormen te liggen. Poederalert#18 is dan ook voor Noorwegen.> Lange termijn poeder indicatie: Scandinavia.Poeder Advies

Zondag: treeruns

Maandag: treeruns en opklaringen

Dinsdag: bluebird, vakantiewarriors en verse sneeuw betekent powderstress. Kies voor de familiegebieden voor stressloze poeder.

Woensdag: hiken voor de big moutain lijnen> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!