Sneeuw in het oosten

Sneeuw in het oosten

Weekje lente
Huidige situatie


Excuses dat mijn update wat langer duurde. Met een brok in mijn keel heb ik het nieuws vernomen van Friso en bleef er stil van. Prognoses die er niet om liegen. Laten we hopen dat de medische wonderen de wereld niet uit zijn. Mijn medeleven gaat uit naar zijn moeder, vrouw, kinderen, familie en vrienden.

In de tussentijd is het warmer geworden in de Alpen. Veel warmer. De tricky tussenlaag die verantwoordelijk was voor vele lawines afgelopen week is daarmee verdwenen. Regen tot grote hoogte in de noordalpen en temperaturen die zaterdag tussen de +1 en +5 lagen op 2000 meter hebben het sneeuwdek tot ver in de oude lagen nat gemaakt. Dat betekent op korte termijn kans op natte sneeuwlawines. Ook op plekken waar je die niet verwacht. Lees hellingen rond de 25 graden, open plekken in bossen etc. Het verkeer kan er de komende 24-48 uur soms last van hebben.

Op dit moment zit ik in het Salzburgerland. De ochtend is hier grauw begonnen, maar de temperatuur is aan het zakken. Een teken dat het koufront er aan komt.
Korte termijn

Vandaag passeert een koufront de noordalpen. Het laag Valenta stuurt over de oostflank van een oprukkend hoog sneeuw naar het oosten van Zwisterland en het noorden van Oostenrijk. Van vandaag tot en met woensdag zorgt dit regelmatig voor sneeuw met een sneeuwgrens die vandaag zakt richting de 600 meter, maar vanaf woensdag weer richting de 1100 meter gaat. Sneeuw van Chur tot Graz, waarbij het zwaartepunt van de sneeuwval tussen Fieberbrunn en Hochkar ligt. Reken op maximaal 20-40 cm op zondag. Tijd voor een bescheiden poederalert#19. Maandag en dinsdag de moosite poederdagen. Vooral ook omdat er de komende week geen verdere sneeuw in zicht is.

Vanaf woensdag zijn de Alpen dan in de grip van dit hoog. Warme zonnige dagen en koele heldere nachten zijn het gevolg. Dan voorlopig geen sneeuw meer van betekenis. Zelfs in Noorwegen wordt het te warm voor verse sneeuw.> Poeder regio’s: Salzburgerland & Steiermark & Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol.Lange termijn

Pas ver na volgend weekend lijkt het er op dat stormen weer weten door te dringen tot de Alpen. Tot die tijd is het warm en zonnig.Poeder Advies

Door de natte warmte in de noordalpen en de sterke zon in de west- en zuidalpen. Wordt het de komende dagen zoeken. Tot en met dinsdag koude verse sneeuw in het uiterste oosten (Salzburgerland, Steiermark en het oosten van Tirol). Maandag en dinsdag daar de beste poederdagen.

In de rest van de Alpen moet je het zoeken op de hoger gelegen noordhellingen (+2200 meter).> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
TijmenDalAuteur26 februari 2012 · 16:18

Klinkt goed, maar nog even checken, we hebben het nu over de komende week? Dus vandaag (zondag de 26e) tot dinsdag sneeuw en daarna niets? Wat gaat het weer daarna weer doen? Wordt het warmer of blijft de poeder wel liggen en kan je met goed zoeken nog steeds wat vinden als ik in het weekend zou gaan?

Toerist
AnoniemAuteur26 februari 2012 · 16:39

Ik ga 3 maart een week met vrienden. Aangezien de meeste sneeuw die t/m aanstaande dinsdag valt toch meer in de lager gelegen gebieden van Oostenrijk gaat vallen en de week erop zo te zien wellicht vrij warm en zonnig wordt, hebben we toch maar voor een weekje Sölden gekozen. Dan kun je in ieder geval nog hoog gaan (en een biertje in de zon drinken ;-))

Tegen de tijd dat wij gaan zal er weinig poeder meer te vinden zijn na zo’n drukke week, dus ik hoop natuurlijk nog op vers in de week dat we er zijn.

Expert
meteomorrisAuteur26 februari 2012 · 17:27

@Floris… check de noordwand van de Gaislachkogl is vaak nog wel iets te vinden. Ook de Wurmkogl in Obergurgl heeft vaak nog wel wat lijnen te bieden.
\

@TijmenDal Big mountain lijnen rijden komend weekend!

powfinder.com
Gevorderd
Tim1Auteur26 februari 2012 · 17:44

@Morris Waar zit je precies in het Salzburgerland? Ik zit het hele seizoen in Piesendorf (Kaprun) Zou cool zijn als we wat lijntjes kunnen rijden :)

Expert
meteomorrisAuteur26 februari 2012 · 18:16

@Tim_WI laten we dan ff meeten… Ben in Kaprun… weliswaar kidsvakantie maar kan zeker ff wat lijnen trekken.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur26 februari 2012 · 20:34

Nog tips voor Saalbach voor wat lijnen?

Gevorderd
ArjenproadminAuteur26 februari 2012 · 20:52

@Chrisjdeleeuw Amsel!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
famvermeentAuteur27 februari 2012 · 09:44

@Floris: wat Morris zegt. De ski-route bij de Gaislachkogl en dan skiers rechts aanhouden.

feel like doin' it
Toerist
AnoniemAuteur27 februari 2012 · 21:29

All, genoeg vers gevonden. Boven 1500 mtr nog droge poeder ook. Lager werd het zwaar.

Expert
meteomorrisAuteur28 februari 2012 · 06:45

Gister was zeker lekker. Ondanks familieweekje gister dikke cliffs kunnen springen met de locals. Stoked!

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur28 februari 2012 · 12:12

@Morris en @famvermeent, dat is de afdaling naar het Venterdal toch? En dan met de bus terug :) Zouden jullie daar een gids voor aanraden want die heb ik nog nooit gedaan. Eind januari heb ik van de Gaislachkogl wel de Oostkant onder de lift gedaan, was ook nice :)

Maandag of dinsdag weer vers zie ik? I hope so. :)

Expert
meteomorrisAuteur28 februari 2012 · 12:33

@Floris… Noordkant!

powfinder.com
Toerist
famvermeentAuteur28 februari 2012 · 17:02

Wasserkar?

wij hebben januari ook nog off-piste naast de skiroute onder het Ventertal gedaan eindigend met mooie treeruns. Als je maar zorgt dat je bij Gaislachalm uitkomt (bij het mineralenmuseum) kan je door het dorpje en langs een stuk touw traverseren naar de sleeplift.(nr 3)

feel like doin' it
Toerist
AnoniemAuteur28 februari 2012 · 20:08

Wasserkar (Oostkant) inderdaad. Noordkant lijkt me ook gaaf en die naar de Gaislachalm is ook een goede tip! Thanks :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!