Lente!

Lente!

PA#19 komt er aan!
Huidige situatie


Maandag was een geweldige dag. Koude diepe poeder op de Kitzsteinhorn. De cliffs lagen er fantastisch bij en met wat locals had ik de tijd om de betere cliffs van de dag te springen. Wat zijn diepe winters toch goed. Dinsdag werd het al snel warmer en deze woensdagochtend is het al ruim +5 in het dal. Het nulgradenniveau is richting de 2000 meter geklommen en slechts boven de 2100 meter zullen we droge poeder vinden. Waarbij het devies is; wees er snel bij, want gedurende de dag gaat het nog wat warmer worden. Het is onmiskenbaar even lente.

En niet alleen in de oostelijke Alpen. In de complete Alpen is het lente. Weliswaar kon door de heldere nachten de sneeuwdek in het westen en zuiden nachtelijk uitstralen, maar vandaag wordt het alweer rap warmer. Poeder enkel nog op de noordhellingen en de koudere bossen in het westen. Het wordt zoekwerk de komende dagen. Maar niet getreurd. Poederalert#19 komt er al weer aan.
Korte termijn

Donderdag en vrijdag worden veel te warm voor de tijd van het jaar. Het wordt zonnig en extreem mild waarbij het nulgradenniveau richting de 3500 meter gaat. Sonnenskilauf zoals ze dat in het Duits noemen. Hiken voor poeder richting de noordhellingen noem ik dat. Let wel op. Er zijn nog steeds zwakke lagen aanwezig in het sneeuwdek en door de opwarming kunnen hellingen met wat zon alsnog instabiel worden. Check je lawinebericht en stem je lijnen daar op af.> Poeder regio’s: Salzburgerland & Steiermark & Ostlicher Alpennordhang, Voralberg & Tirol.Lange termijn

Vanaf zaterdag wordt het hogedrukgebied dat sneeuw op afstand houdt gedwongen richting het noorden te bewegen. Hiermee komt de weg vrij voor stormdepressies vanuit noordwest. Voorlopig is het scenario als volgt. Een storm weet zich een weg te banen tussen hogedruk boven de Azoren en hogedruk tussen Scandinavie. Precies hiertussen komt de weg vrij richting het noordwesten van de Alpen. Wanneer deze storm de Alpen gaat bereiken is nog een punt van discussie. Een aantal modellen zien deze al op zaterdag/zondag arriveren, maar de meerderheid gaat er van uit dat de storm pas in alle hevigheid van zondag op maandag arriveert. Eerst dan sneeuw in het noordwesten van de Alpen en westen van de Pyreneen. Als reactie op de koude lucht die via de Rhone-vallei naar het zuiden afzakt ontstaat er maandag een zogenaamd Genua laag om een retour d’est op gang te brengen. Waarbij het vanaf dinsdag intensief gaat sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen.

De exacte details kunnen de komende week nog wat gaan schuiven maar start your engines want poederalert#19 is aan vanaf maandag aanstaande.> Lange termijn poeder indicatie: Alps & Pyrenees.Poeder Advies

Ben je nog niet in de Alpen of Pyreneen dan geldt: save your euros! Vanaf maandag is het weer aan. Ben je al wel in de Alpen. In het oosten is in de zeer hoge gebieden nog vers te vinden. Boven de 2300 meter is de poeder koud. Daaronder nat en onder de 1800 meter regent het. In het westen is het zonnig.

Tot en met zaterdag extreem mild. Wil je gaan touren, houd dan rekening met de tagesgang. Vanaf het middaguur neemt de kans op natte sneeuwlawines heel snel toe. Poeder vind je alleen nog op noordhellingen en de dichtbegroeide bossen.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
misteriksAuteur29 februari 2012 · 13:21

Fingers crossed! Zou mooi zijn als Davos nog wat vers krijgt. 8 maart vertrekken we voor de praktijk van SSC Lawine 1

Beginner
BazzAuteur29 februari 2012 · 14:02

De winter begon laat maar de lente begint te vroeg.

Gevorderd
Willem2kAuteur29 februari 2012 · 14:50

@Bas Vis één zwaluw maakt nog geen zomer en één dooiperiode maakt nog geen voorjaar … Tenminste, dat zou me verbazen in februari.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
atlasemielAuteur1 maart 2012 · 13:31

@Morris, sowieso thanx voor alle voorspellingen. Dat heeft me al fantastische poederdagen opgeleverd! Euhmm…vragen staat vrij dacht ik. Mag ik nog klein voorzichtig verzoekje doen? En piepklein excotisch voorspellinkje voor de Fagaras in Roemenië? 8 wepowdraars gaan daar 9 t/m 11 maart heliboarden. Het gaat daar niet hoger dan 2500m. Alvast bedankt. Na 11 maart zal ik mijn bevindingen posten op WP.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Beginner
Merel!Auteur1 maart 2012 · 21:03

Hey!

Voor ons staat vragen hopelijk ook vrij…We zijn nu met een camper in Sölden, maar zoals je zegt: het is veel te warm.

Heb je voor ons een tip waar we vrijdag of zaterdag alvast heen kunnen rijden, zodat we verse poeder kunnen scoren??

Alvast bedankt!!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!