Pre-powderalert#21

Pre-powderalert#21

Eerste scenario
Huidige situatie


Gister verdwenen de laatste wolken uit de Alpen en kon de zon zijn ding doen. Ten zuiden van de Alpen werd door een lichte nordfohn al temperaturen gemeten van +20. De komende dagen valt de nordfohn weg en steekt een zuidfohn op. Vanaf dat moment zijn er ook 20+ temperaturen mogelijk in de noord- en westalpen.

Gister was het op veel plekken al +5 tot +10 op 2000 meter hoogte, maar ondanks dat is het nog steeds mogelijk om op noordhellingen boven de 1600 meter poeder te vinden. En dus kan een kleine hike geen kwaad, zoals hier te zien is in Davos.
Korte termijn

Het hoog Gulliver zorgt voor de aanvoer van sub-tropische lucht en daarmee is het lent in de Alpen. Het nulgradenniveau klimt de komende dagen verder richting de 3400 meter en hoger en het sneeuwdek op vele zuidhellingen is al tot een hoogte van 2600 meter in de Alpen en 3000 meter in de Pyreneen volledig doorweekt. De komende dagen zal het aantal (grote) natte sneeuwlawines dan ook sterk toenemen op hellingen tussen zuidoost naar west.Lange termijn

PA#21 komt er aan. Tussen 18 en 22 maart gaat het sneeuwen in de Alpen. Hoewel de details de komen dagen nog flink kunnen schuiven en de poedervlag nog zeker niet uit kan, zou het scenario er als volgt uit kunnen zien. Zondag 18 maart nadert een laag vanuit het noordwesten de Alpen. Met een noordwestelijke stroming wordt er koude lucht richting het noordwesten van de Alpen en noorden van de Pyereneen gestuurd. Van zondag op maandag dan sneeuw van Chambery tot Chur, later ook zuidelijker van Chambery. Diezelfde nacht ontstaat er een Genua laag als gevolg van de koude lucht die via de Rhone Vallei afzakt naar het zuiden, welke sneeuw in de Piemonte gaat brengen. Mogelijk dat dit koudeputje nog verder uitdiept.

Zo zou het scenario er uit kunnen zien. Er zijn nog legio andere scenario’s mogelijk maar laten we lekker hoog inzetten. Later deze week meer details.> Lange termijn: Alps, Pyrenees & Scandinavia.Poeder Advies

Keywords zijn hiken, touren, noordhellingen, hooggelegen en houd met je hikeplannen rekening met de natte sneeuwlawines die op zuidhellingen gaan ontstaan. De komende dagen zijn ideaal voor die hooggelegen couloirs die je al een tijdje op je lijst hebt staan. Rogier en Sandra zijn in ieder geval al lekker bezig.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur14 maart 2012 · 11:34

Kijken wat er gebeurt, 23/25 zou ik misschien nog wat kunnen doen maar dan moet het wel een beetje de moeite waard zijn.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
AnoniemAuteur14 maart 2012 · 15:19

Same here. Hopen op een lang doorlopend PA dan maar. Piemonte is nooit een straf ;-)

Gevorderd
luuk999Auteur14 maart 2012 · 15:25

@morris weet jij welke afdaling dit is in davos?

Toerist
MarcD2Auteur14 maart 2012 · 15:46

Jakobshorn, zag ik op FB

Expert
meteomorrisAuteur14 maart 2012 · 17:26

@Luuk, wat MarcD zegt. De backside van de Jakobshorn

powfinder.com
Beginner
PetertieAuteur15 maart 2012 · 21:35

super cool die foto hier te zien, ik was erbij, helemaal in de verte, foto genomen door Martijn Schell onze gids aldaar…

Skiing is a dance, and the mountain always leads
Gevorderd
RobinNAuteur16 maart 2012 · 23:12

Haha zit ik ineens die foto te bekijken, denk ik ineens verrek, die kleurencombi ken ik. Rechts op de foto present, was een mooi stukkie :)

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
koen_djfistelAuteur17 maart 2012 · 09:40

heb NOG goesting ; maar wanneer ?

sbs roelz
Gevorderd
Guy.Auteur17 maart 2012 · 11:47

We staan in de startblokken…

Expert
meteomorrisAuteur17 maart 2012 · 16:20

update is gereed en staat zometeen live… Maandag richting de Alpen rijden, dinsdag first chair.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!