Splitboard skins G3 versus Voile

Splitboard skins G3 versus Voile

Gear review

Het wordt lente en dus zul je steeds vaker moeten gaan touren om nog wat vers te kunnen vinden. Sinds drie jaar is er een hele nieuwe generatie splitboards op de markt die wat betreft performance niet meer onderdoen voor een normaal board. En dat blijkt. De laatste jaren zie ik steeds meer splitboarders op de berg. Soms nog wat onwennig, maar oefening baart kunst.

Het meest onderschatte onderdeel van een splitboard zijn misschien wel de skins, ofwel de vellen. En ook daar heeft een revolutie plaatsgevonden. Plakte je vroeger letterlijk een stuk huid van een of ander dier onder je ski’s, tegenwoordig is het allemaal hoogwaardig syntetisch materiaal waar ieder merk zijn eigen geheime samenstelling voor gebruikt. Vellen zijn onderschat in de zin dat ze vaak een sluitstuk zijn in de begroting, terwijl ze wel die paar vierkante centimeter onder je voeten zijn die je wel (of niet) naar boven brengen. En daarom net zoals de winterband een essentieel element om jou en je dure gear boven te krijgen.

[b]Hoe werkt een vel?[/b]
Het principe van een vel is simpel. Je plakt ze onder je ski of gesplitte board en zij verschaffen je de grip om niet achteruit naar beneden te glijden en bieden toch voldoende voorwaarts glijvermogen om de ski’s onder je door naar boven te duwen (of zelfs enkele meters af te dalen).

[img]http://shop.wepowder.nl/media/catalog/product/cache/5/image/220x220/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/1/1/1102\_01\_lg\_1.jpg[/img]
[i]Voile Tractor skins[/i]

Waar de markt de afgelopen jaren werd gedomineerd door [url=http://shop.wepowder.nl/voile-splitboard-climbing-skins.html#]de Tractor Skins van Voile (made by Black Diamond)[/url] is er sinds kort een alternatief. G3 is met een speciale spiltboard skin op de markt gekomen. In wezen is de skin niets anders dan de vel van [url=http://www.genuineguidegear.com/gear/skins/alpinist-climbing-skins]de G3 Alpinist[/url], waarbij de tip op maat is gemaakt voor een snowboard en de tipclip daardoor op (bijna) ieder snowboard past en de tail een speciale clip kent voor snowboards.

[img]http://www.genuineguidegear.com/sites/default/files/gear/extra\_images/skin/Splitboard\_-1.jpg[/img]

Deze winter heb ik na lang aarzelen de G3 splitboard skins aangeschaft. Onderstaand mijn bevindingen in een snel vergelijk.

[b]Uit de doos[/b]
Wat direct opvalt is dat de G3 skins veel lichter (circa 30 gram per vel) en flexibeler zijn dan de Voile Skins. Ze zijn daardoor handzamer en makkelijk in en uit te pakken. De tail en tipclips zien er handig uit en blijken later tijdens het op maat snijden makkelijk te installeren. In vergelijking met de Voile skins scoort de G3 op gewicht en flexibiliteit. Maar of je dat verschil in gewicht (30 gram per vel) gaat merken betwijfel ik. Wat je wel gaat merken is het feit dat Voile zijn skins nog steeds levert zonder tailclip. Die zul je er zelf op moeten zetten. Of de G3 skins uiteindelijk net zo duurzaam zijn als de Voile skins zal moeten blijken.

[b]Op je board[/b]
Het ontbreken van een tailclip op de Voile is bijzonder. Daardoor krijg je de vellen nooit helemaal strak, maar door er zelf een tailclip op te monteren is dit probleem makkelijk op te lossen. Beide skins zitten goed op het board en het er opzetten en afhalen kost bij beide evenveel tijd. Wat opvalt is dat de lijm van de Voile skins veel beter plakt en er daardoor meer kracht nodig is om ze te verwijderen. Enkel het inpakken van de Voile gaat lastiger omdat ze een stuk dikker en minder flexibel zijn. Omdat de Voile zonder tailclip geleverd wordt scoort G3 op dit punt beter. Eenmaal zelf een tailclip gemonteerd doet de Voile niet onder voor de G3.

[b]Op de berg[/b]
Ik heb de skins onder verschillende omstandigheden getest. Natte sneeuw, koude droge sneeuw, opgevroren, kaalgeblazen etc. In het begin merk je de verschillen niet, pas na een tijdje dringen de verschillen door. En hoewel de verschillen subtiel zijn, kunnen ze het verschil maken. In het kort komt het hier op neer. De G3 skins glijden beter. Dat merk je bij lange (vlakkere) tracks en bij korte afdalingen. Je glijdt daardoor efficienter, sneller en verbruikt minder energie. Vooral tijdens een lange(re) tour zul je dit merken. De Voile skins hebben meer grip wat je gaat waarderen als het wat stijler wordt. Korte steilere tours doe je daarom makkelijker op je Voile skins.

[b]Wat is wijsheid?[/b]
Voor beide skins is wat te zeggen en ik heb de jongens van Snowcountry gevraagd om vanaf volgend seizoen ook de G3 skins in de wePowder shop op te nemen, zodat je een keuze hebt.
Maar goed, dan moet jij nog steeds kiezen. Mijn advies. Ben je een beginnend splitboarder neem dan de Voile skins, monteer een tailstrap en je hebt een skin die je helpt op de steilere stukken naar boven te komen en je net dat beetje extra grip geeft in lastigere omstandigheden. Heb je al vaker getourd, weet je wanneer je je crampons dient te gebruiken en ga je voor wat lagere tours dan zijn de skins van G3 een aanrader.

Meer splitboards? [url=http://shop.wepowder.nl/snowboards/splitboards.html]klik hier[/url]
Meer splitboardgear? [url=http://shop.wepowder.nl/snowboards.html?cat=151]klik hier[/url]

meteomorris

Reacties

Expert
robbieAuteur15 maart 2012 · 10:53

Ik heb dezelfde ervaringen met Black diamond skins versus G3 Alpinist skins. De black diamond skins (100% nylon) zijn erg stijf en zwaar, maar hebben supergoede grip. Daarnaast vind ik de tip en tailhook (voor skis) van BD echt waardeloos. Sinds dit jaar heb ik een paar G3 alpinist skins (mohair mix). Daar ben ik supertevreden over, maar ik heb ze nog niet geprobeerd op ijzige ondergrond. Ze zijn lekker soepel en licht, de tip en tail hook zijn perfect en blijven veel beter zitten van die van BD. De grip is goed en ze glijden ook lekker, maar heb er alleen mee op poeder gelopen en dan werkt iedere skin goed.

Expert
meteomorrisAuteur15 maart 2012 · 11:06

@Robbie… laat me ff weten hoe ze het op ijs doen. Ben benieuwd.

powfinder.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur15 maart 2012 · 21:14

@robbie, De tailhook van BD en G3 zijn toch bijna indentiek??? Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met mijn BD vellen, zowel de tail als tip bevestiging werkt prima en ik heb steven toch aardig zien klooien met een paar wat oudere g3 vellen… (tailhook los, slechte hechting lijm)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!