Pyreneeën zijn (even) aan!

Pyreneeën zijn (even) aan!

Instabieler weer.
Huidige situatie


‘Thank u buddy!! Andermatt was a wet dream yesterday!!!’ Een van de vele DM’s, sms-jes etc. die ik kreeg. Ik kreeg heel veel feedback op mijn PA#21 forecast en die was in alle gevallen positief. Thank you! Het is fijn als een voorspelling helemaal goed uitpakt. Op de sneeuwkaarten van Zwisterland is goed te zien hoe het centrum van de neerslag precies in de Gotthard viel. Iets wat je vaker ziet in deze tijd van het jaar. Nu het weer zonnig is in de Alpen en in de gebieden met poederstress alles in de buurt van de liften is afgekrast wordt het tijd voor een hike of kleine tour. Veel couloirs liggen er erg goed bij. Dus vandaag en morgen zijn de dagen om mooie dingen te doen.
Korte termijn

Boven Spanje is een koudeput ontstaan die op de reguliere drukkaartjes niet als zodanig is te zien. Toch gaat deze de komende dagen het weer in de Alpen bepalen. In de kern is de temperatuur al gezakt tot -25 en zal de komende dagen verder zakken richting de -30. Dit koudeputje trekt ten westen van de Pyreneen naar het noorden en duwt vochtige lucht tegen de zuidkant van de Pyreneen aan. Dit zal vandaag en donderdag voor veel sneeuw zorgen in de Pyreneen. In eerste instantie aan de zuidkant van de Pyreneen, maar vanaf vannacht en morgen ook aan de noordkant van de Pyreneen. De neerslag is zo intens dat tijdens de buien de sneeuwgrens kan dalen richting de 1200 meter. In de Val d’Aran, de Haute Garonne en rond de Pic du Midi gaat veel sneeuw vallen. Reken de komende 48 uur op gemiddeld 10-25, maar in de neerslagrijke gebieden 50 en lokaal zelfs 70 cm vers boven de 2000 meter.

Maar het poederplezier is van korte duur. na passage van het koudeputje stijgt de temaperatuur alweer rap en gaat het nulgradenniveau richting de 2500 meter. Mijn advies is vrijdagochtend first chair op de Pic du Midi. Vanuit het zuiden is Baqueira een goede optie.

Ondertussen heeft het koudeputje zich gesplits. Het meest actieve deel trekt richting de Britse Eilanden terwijl het zwakkere deel in de nacht van donderdag op vrijdag richting de Franse zuidalpen trekt en zorgt daar op vrijdag de gehele dag voor instabiel weer. Met name in de Ecrins en ten westen van de Mont Viso gaat dit voor wat sneeuw zorgen boven de 2000 meter. Vanaf zaterdah heeft de complete Alpenhoofdkam te maken met deze instabiele luchtlaag. Omdat de instabiliteit versterkt wordt door de temperatuurverschillen tussen dag/nacht en de vorm van de gebergten is niet exact te voorspellen waar de meeste sneeuw gaat vallen. Houd er rekening mee dat je op zondagochtend wel verrast opeens 10-25 cm vers kunt aantreffen boven de 2000 meter in gebieden in de Alpenhoofdkam. Te denken valt aan La Grave, Zermatt, Andermatt, Corvatsch, Hochgurgl. Let wel vanwege de instabiliteit zijn er (nog) geen garanties te geven waar ze vallen.

En speciaal voor de Zinal Freeride. Vrijdag en zaterdag tijdelijk wat instabieler met wat bewolking die voorbij trekt en vooral in de middag zo dik kan worden dat er wat sneeuw uit valt. Motto= vroeg beginnen met de wedstrijden .> Regio’s: Pyrénées Est, Pyrénées Nord, Pyrénées Ouest & Pyrénées Sud.Lange termijn

In de week van 2-9 april stijgende kansen op een zogenaamde glijbaan situatie die mogelijk dan kou en sneeuw vanuit het noordwesten naar de Alpen brengt. Zou dit dan PA#22 worden?Poeder Advies

Vrijdag first chair chair richting de Pic du Midi of in Baqueira.

Zaterdag misschien een first chair in La Grave

Zondag laat je je verrassen> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur21 maart 2012 · 14:47

Net als ik denk dat ik die weerberichten een beetje door begin te krijgen trekt ie een compleet nieuw register redeneringen en bronnen open; everyday is a schoolday! Cool hoor!

Toerist
AnoniemAuteur21 maart 2012 · 18:17

@Morris, wat vind je, is deze sneeuw een kwestie van “euro’s saven” aangezien het zo onzeker is waar en wanneer het exact gaat sneeuwen en is het beter om de ‘glijbaan’ van 2 april af te wachten? De powderchase van dit weekend is gecanceled vanwege de onzekere situatie, maar als het nu toch interessant wordt biedt dat alsnog perspectieven.

Expert
meteomorrisAuteur21 maart 2012 · 18:27

@sebasmorel ‘save your euro’s!’

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur21 maart 2012 · 19:53

Helder, thanks Morris.

Toerist
MetzAuteur24 maart 2012 · 10:14

@Morris, denk je dat er nog een locale sneeuwbui aan gaat komen vandaag/morgen? Zit nu in Val d’Isere en denk erover om richting la

grave te rijden als het de moeite waard is.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!