En weer een poederdag

En weer een poederdag

Het houdt niet op…
Huidige situatie


Een complex lagedrukgebied bestaande uit Madeleine, Natalie en een vooruitgeschoven laag ten zuiden van de Alpen zorgt voor een westzuidwestelijke stroming in de Alpen. Dat leidt in een aantal dalen ten noorden van de Alpenhoofdkam voor een lichte zuidfohn. (klik hier voor de fohndiagram). Onvoldoende sterk om de temperaturen flink te doen oplopen, maar sterk genoeg voor opklaringen en zon. Omdat de aangevoerde bovenlucht koud is (en blijft) schommelt het nulgradenniveau de komende dagen tussen de 1500 en 1800 meter.

Omdat Madeleine maar langzaam naar het oosten trekt en er vanaf zaterdag al een opvolger klaar ligt blijven de Alpen de komende dagen in de instabiele en koude westelijke stroming liggen. Vandaag begint de dag alweer met sneeuw in het westen. In de weststau van de Mt. Blanc en de Ecrins sneeuwt het al flink en later vanmiddag komt het rond de Mt. Rosa, de Oberengadin en ten westen van de Arlberg het Otztal wederom tot sneeuwval. Tot en met donderdagochtend verwacht ik 15-35 cm extra. Tot en met zaterdag blijft de bovenstroming in een westzuidwestelijke hoek hangen waardoor ik de meeste sneeuw tot en met zaterdag verwacht in de daarnet genoemde gebieden. Lokaal kan er tot en met zaterdagavond 50-80 cm bijvallen. Misschien nog wel meer.

Vanaf zondag draait de stroming naar west tot noordwest. Dan de meeste sneeuw in in het noordwesten van Zwisterland en de noordstau van Zwitserland en Oostenrijk. Van zondag tot maandag volgt dan een flinke nordstau.

Tot en met zondag in de zuidweststau van de Ecrins, Mt. Blanc, Mt. Rosa, Piz Bernina en Arlberg de beste sneeuwkansen. Vanaf maandag in de Nordstaugebieden!> Regio’s: Poederregio’s: Alpes du Sud, Isère & Savoie , Haute Savoie, Wallis & Berner Oberland, Piemonte & Aosta & Piemonte Nord, Ticino, Lombardia & Engadin.Lange termijn

Na maandag lijkt de stroming weer naar zuidwest of zelfs zuid te draaien. Hierdoor volgt er mildere lucht en zal de noordkant van de Alpen met een warme fohnwind te maken krijgen. Dinsdag en woensdag lijken dan droge en warme dagen te worden, waarna de Alpen weer met veel sneeuw te maken krijgen in het hooggebergte. Het lijkt er op dat de Family Jam en Dutch Week een mooie bak sneeuw krijgen zo net voor de start.> Lange termijn: Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies

Na komend weekend sluiten er nog meer gebieden. Klik hier wat er nog open is. En voor je het weet glipt deze winter door je vingers

Vrijdag en zaterdag first chair in de where to go gebieden

Vrijdagavond update ik nogmaals de where to go gebieden.> Where to go: check het hierStay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur19 april 2012 · 16:47

Dus een PA#26 komt er aan?..

Gevorderd
dejongarnoAuteur20 april 2012 · 20:17

Het is echt bizar: de winter begon dik, met kou en sneeuw, daarna te warm en droog en op het moment dat het einde in zicht leek ging het weer los. Afgelopen weken ging de sneeuwval gepaard met (te)veel mist en bewolking, maar vooral vandaag was EPIC voor de tijd van het jaar; first tracks in verse voorjaarspoeder op 20 april en dat op een hoogte rond 2000m! Veel gebieden gaan dit weekend dicht, maar eigenlijk ligt er nog veel te veel (goede) sneeuw om dicht te gaan :(

Gevorderd
dejongarnoAuteur24 april 2012 · 17:29

@Morris; volgens mij hebben we inmiddels No 26 (en 27) ook over ons heen gekregen of niet?? :) Ik schat dat er de afgelopen dagen een meter bij is gevallen boven de 2000m!
\

Voor iedereen die het voorrecht heeft nog wat poeder te scoren; Enjoy, but ride safe!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!