Lawine voorval | Video + Interview

Lawine voorval | Video + Interview

Eigenlijk heb ik er al vrij vaak over geschreven en ik blijf het ook een interessant punt vinden: Hoe zet je je eerste Safety stapjes? Hoe leer je veilig freeriden, zonder eerst een hoop onnodige risico’s te nemen? Dit is een heel lastig punt, zeker omdat een beginnend freerider zich er vaak niet van bewust is dat hij/zij überhaupt in een risico volle situatie is. Het is echter lastig om concrete voorbeelden te geven. Ik kan wel een verhaal uit eigen ervaring vertellen, maar dat heeft op de een of andere manier toch niet zoveel impact.(Of dat dan aan mijn vertel talent ligt of aan het verhaal zelf is dan weer een heel ander punt van discussie…) Afgelopen winter ben ik echter een perfect voorbeeld tegen gekomen en dat gebeurde ook nog met een vriendin van mij. Kijk voordat je verder leest eerst even het onderstaande filmpje zodat je precies weet wat er is gebeurd. Belangrijk: Kijk het hele filmpje af zonder door te spoelen, het krijgt namelijk nog een onverwacht staartje.

Zoals gezegd is het meisje in het bovenstaande filmpje een bekende en ze was zo lief om mee te doen aan een interview.

[b]Yeji kun je jezelf kort introduceren? [/b]

Zeker! Mijn naam is Yeji, bijna achttien en heb afgelopen winterseizoen in Ischgl doorgebracht als snowboardlerares.

[b]Wat was die bewuste dag de bedoeling? (Ging je om het freeriden of voor iets anders)[/b]

De jongen waar ik mee op pad was, wilde foto’s van een bepaalde cliffjump hebben en ik zou die maken. Echter wilden we eerst de hang testen voordat hij er vol in zou gaan. Dit zouden we eerst “even snel” doen, daarna camera dumpen en de hele dag poederen! Helaas liep dat dus iets anders…

[b]Had je het lawine bericht gelezen?[/b]

Ja, vooral ook omdat we later veel verder de bergen in zouden gaan. De betreffende dag was het – als ik het me goed herinner – echter slechts Stufe 2.

[b]Was je onder begeleiding van iemand anders?[/b]

De skiër waar ik foto’s van zou maken gaf me aanwijzingen, maar het was niet zijn verantwoordelijkheid - we hadden samen het idee om te gaan.

[b]Heb je voordat je de afdaling inzette er bij stil gestaan dat de hang precies boven een piste ligt?[/b]

Goeie vraag! Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar op dat moment niet aan gedacht heb. In m’n achterhoofd wist ik natuurlijk wel dat daar een piste liep, maar omdat het een redelijk smalle piste is die als het ware “onder” de hang ligt, was het niet te zien van boven en heb ik er dus niet aan gedacht. Of mijn metgezel heeft erop gelet dat er niemand aan kwam, of we hebben ontzettend veel mazzel gehad…

[b]Hoe kan het dat je opeens naar beneden viel?[/b]

Uit zuinigheid op m’n snowboard, haha! Aangezien er nadat de lawine los was gekomen niks anders over was dan kale rots, kon ik niet van mijn plaats komen zonder mijn hele snowboard om zeep te helpen. Ik wilde dus een klein stukje naar de zijkant lopen om op een veilige plek naar beneden te boarden. Maar op het moment dat ik mijn bindingen los had gemaakt en één voet op de grond zette, gleed deze meteen weg door een losliggende steen en verloor ik hierdoor mijn evenwicht. Al vallende kreeg ik natuurlijk nergens grip meer.

[b]Wat zou je achteraf anders doen/heb je er wat van geleerd?[/b]

Ik zou zeker niet meer zo snel de natuur of de situatie onderschatten. Ook al was het een korte testrun en ook al was het lawinegevaar op die dag relatief laag, alsnog kan er dus zoiets gebeuren. Pieps, sonde, geen enkele vorm van uitrusting had ik bij me. Die fout maak ik niet weer! En de volgende keer rag ik ook liever mijn snowboard naar de klote dan het risico te lopen weer zo’n val te maken.

Einde interview

Voor de goede orde: Yeji is in orde en er is op de piste niemand bedolven. De zaak is afgehandeld door de pistedienst in Ischgl en het is allemaal goed afgelopen. Het is echter een verhaal waar je lering uit kunt trekken. Nou kun je hier een moraal verhaal van maken, maar ik kan het ook aan jullie over laten. Daarom: Welke lessen zou je uit dit voorval kunnen trekken? Post het in de comments!

powderskifun2

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur22 augustus 2012 · 11:25
  • Op de helling zie je al een oude breuklijn.
    \
  • De lawine ontstaat op dezelfde glijlaag als waar de oude lawine op los kwam.
    \
  • Ook bij stufe 2 is er gevaar.
    \
  • De check gaat voor het fotoplezier
powfinder.com
Elite
kanskiAuteur22 augustus 2012 · 22:42

Goed gezien Morris!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur23 augustus 2012 · 09:52

Is er geen interview met die skiër ? Wat was de bedoeling om er nog achteraan te skiën ?

sbs roelz
Gevorderd
Willem2kAuteur23 augustus 2012 · 13:51

“De lawine ontstaat op dezelfde glijlaag als waar de oude lawine op los kwam.” Die ouwe breuk zie ik, maar waar zie je dit aan dan?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur23 augustus 2012 · 14:57

@Willem2k… aan de lawine die naar beneden komt ;). Ff zonder gein… je ziet de meest recente sneeuwlaag breken tot op de glijlaag. Deze nieuwe laag is homogeen (zie de breuk) en zoals het eruit ziet het resultaat van 1 dump. Daaronder ligt een dunne laag ijs/sneeuw waar veel stenen doorheen komen. Dit is de glijlaag (ofwel de zwakke laag), waarschijnlijk van vroeg in het seizoen waarop de eerdere lawine loskwam en de lawine uit de video ook.

powfinder.com
Toerist
powderskifun2Auteur23 augustus 2012 · 17:30

Morris zit inderdaad goed. Eerder die week vroeg Matic(de jongen op ski’s) mij mee op dezelfde afdaling. Ik heb toen geweigerd precies om die rede. Er was daar een maand ervoor een enorme schuiver naar beneden gekomen en daarna had het (tot aan de dump van het filmpje) niet meer gesneeuwd.

Gevorderd
Willem2kAuteur23 augustus 2012 · 22:11

@morris

Ok, dat zie je dus aan hoe ‘clean’ de breuk is?
\

Op zich had de eerste lawine had ook een grundlawine geweest kunnen zijn, waar een eerste dump(je) overheen gekomen is (de laag die hier blijft liggen). Gevolgd door een 2e laag die hier gaat schuiven? Of heb ik het nou te warm hier?
\

@powderskifun

En zo zie je maar weer hoe fijn het is om langere tijd in het zelfde gebied rond te hangen. Dan wéét je dat soort dingen gewoon :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!