BLOG13 #1 La Vache d'Hérens

BLOG13 #1 La Vache d'Hérens

BLOG13 - La Vache d’Hérens

Bergen roepen ; maar koeien loeien … ’t Is niet omdat m’n ouwe-getrouwe alpenjager na 270 000km op z’n teller nog eens een €500kosten-geest gaf ergens in juni bij dat “ik-ga-naar-de-Alpen-en-ga-tegelijkertijd-efkes-de-van-m’n-kop-gevallen-gopro-zoeken-;-wie-weet…”-ideeke daar toen in Fiss… (Niet gevonden trouwens, tussen haakjes ; te steil in de zomer :-) ; alles weggespoeld ; dus die ligt ergens in het water ; die zoektocht laat ik dus beter over aan Daan.

Diezelfde bollende partner vond het spijtig genoeg nodig om dat kostelijk grapje twee weken geleden nog eens over te doen (deze keer zo’n €800kosten-panne) ; nu gewoon op de terugweg van brasschaat … :-( … nougatbollen bergen daar nog ook nog :-( … nougatbollen herstellen ; adios otto … En ’t is ook niet omdat ik dus terug braafkes voor de klas sta (en niet tussen miljoeneneeuwen-oude bergen …. ; maar dit ook tussen haakjes) en dus volledig opgeslorpt wordt door/opga in/ bezig ben met het wel en wee van 21 pre-puberende 11-jarigen. Impressionant ! De vleesverwerking heeft er niks tegen … Ook niet omdat we 5 weken geleden, half augustus zoiets, in Grimentz een ‘bijna-gratis’, rudimentaire (lees : voorzieningen nul) camping ontdekt hebben ; … én een mega-super-interessant boekske over oud-Zinal op de kop hebben kunnen tikken ; … én we ’s avonds in de berghut van Becs de Bosson op zo’n 2980m bij een veel te indrukwekkende zonsondergang aan de praat geraakten met een Fransman die een oude raccard had gekocht in Zinal …; én ik in januari weer op sneeuwklas naar dat Zinal mag … én … én … én de koeien loeiden … €4000 geleend bij m’n ouders (“geld op ’t spaarboekske brengt toch niks meer op” dixit vader) ; Poes ook ; woensdag nievenouden-auto gekocht ; stress om alles klaar te krijgen ; platen, tax, zever enzo … In een zotte stroomversnelling lukt dat dan allemaal plots en opeens zitten we op vrijdagavond vlak na ’t werk in nen nievenouden-auto en bollen we aan 150 per uur naar d’Alpen. Het is 21 september en morgenvoormiddag is er in Grimentz een Désalpe.

Wij waren om 10u in Grimentz. De désalpe startte om 11u. Een désalpe (alpabzug) is een feestelijk naar beneden halen van hun koeien die een hele zomer lang boven op de alpenweiden (alpages) zichzelf kostelijk geamuseerd hebben : superlekker alpengras eten, liters melk produceren, kilo’s stront klaarleggen voor vallende skiërs/boarders en ondertussen constant nieuwe routes spotten !! Herders en koeien kennen pow. Dat proef je :-) !

OnderschriftIs er geen filmke van die overheerlijke (we kunnen het niet laten) kaasfondue ’s avonds in de Mélèze ? http://www.lemeleze.ch (Mij herkenden ze niet in de Mélèze ; ik hun wel … Ik was er een half jaartje geleden op het einde van die ninormaal zotte WINTER12 gestrand én gecrashd met den Teze na een doodvermoeiend en weer uit de hand gelopen zoektochtje vanaf de Roc d’Orzival. Geen bus terug meer, geen auto, geen fut, niks, we hadden ook weer de hele vorige nacht gereden ; enkel een bed kon ons redden ; en dat vonden we daar dus :-)) Er is ook geen filmke van die ontmaagdingsovernachting van den nievenouden-auto op die basic-camping : zetels plat ; luchtmatraske oppompen ; slaapzakken ; knorren ! (Den nievenouden-auto wist niet wat er gebeurde. Wij waren te moe om nog iets te beseffen…) Ongelooflijk, een camping op Ilôt Bosquet, al tientallen keren gepasseerd op m’n plank, nooit gezien… Nochtans moet je er voorbij als je van Moiry of Tsirouc komt … Tsirouc ! Tsirouc : het freeride-walhalla van Zinal. Maar dat ‘zogezegd’ zal dichtgaan. “Tsirouc dicht ?!!!” “Niet te geloven” is dit keer een écht Niet te Geloven. Tsirouc, dat freeride-pareltje dat elke keer sublieme geheimpjes blijft prijsgeven en waar je zo verslaafd aan kunt worden. Tsirouc “zou” natuurgebied worden (en dus off-piste-verboden) ter compensatie van het ‘mogen’ bouwen van de nieuwe gondel-verbinding Grimentz-Sorebois. Daar zijn ze inderdaad vollenbak aan bezig. Eind 13 zou hij af moeten zijn. Héél freeridend Zinal en verre omstreken, mezelf incluis, kunnen zich niet inbeelden Tsirouc NIET in te duiken na een dump(je)… Wordt ongetwijfeld “heel hard” vervolgd … Ik wist dat ik Poes moest achterlaten daarboven. “Ja, ik ga even die Doorgang zoeken. Ik ben sebiet, straks terug.” “Fuck, waar is m’n snowboard ?! Dit is hier wéér veel te fokking stijl ; dat is nu al den derde keer deze zomer; waarom hebben m’n bergschoenen geen stalen randen zoals m’n board en waarom heb ik in de zomer altijd wél hoogtevrees ?!?” Schuivende modder, supersteil, losse rotsen, te nat gras, … “Waarom heb ik geen touwen bij of zoiets om nog lager te kunnen gaan?! Dit zal hem wel niet zijn ?!? Of toch niet van hieruit gezien ; of misschien toch wel ? Ik weet het niet… Thuis eens google-earthen of die kloof daar cliff-vrij is en/of die cliff dan eventueel te jumpen is …” “Terug omhoog. Iets oostelijker. Oei, een afgrond van zo’n 15 meter. Nog oostelijker dan? Langs hier misschien ? Tja, als je die schuine richel ‘durft’ volgen op je plank en als het dan niet begint te schuiven ; dan misschien … “ “Nog verder naar ginder. Verder naar beneden ? M’n lekkende, versleten bergbottinnen vinden geen grip op die lossen brol hier (steenpuin van Mars?). Die kloof in ? Doen. Ja, hier ligt ie sé ; dé opening ; yes; da moest ; ik wist het ; eindelijk. Slechts nog maar anderhalve meter breed. Weer een rotspartij ingestort afgelopen voorjaar blijkbaar ; dat staat hier trouwens ook al op springen ; ’t zal niet lang meer duren of de rest gaat ook komen ; volgend jaar misschien (of deze winter ; hopelijk nog niet) …” Komaan pow, val maar ! Ik weet hem nu eindelijk liggen : die Rechtstreekse Doorgang naar Mottec. ’t Is niet dé ultieme Woow-wand ofzo maar een zeer Smooooothe Schone Wand boven Mottec die me echter al jaren de ogen uitstak, omdat hij altijd verborgen bleef (maar die me in m’n obsessieve zoektocht altijd weer andere super-waanzinnig-goeie routes deed ontdekken :-)). Is het na deze twee afgelopen zotte intensieve, zeer bijzondere, existentiële, alles-verruimende jaren tijd om hem dan toch eindelijk te doen? Ik ga eerst nog wat les geven over koeien en bergen en herders en kaas enzo Om te beginnen morgen! … maandag. Vroem! , zei den nievenouden-auto , … en bolde volle petrol teug naar het vlakke België. (Ik weet niet of ie blij is met mij ; maar ik heb zo’n gevoel dat we mekaar nog wel veel beter zullen leren kennen volgende winter(s) :-) …) Bergen roepen, koeien loeien ! En wat doet pow ??? koen_djfistel

koen_djfistel

Reacties

Gevorderd
SPAMAuteur4 oktober 2012 · 23:41

Blijft wennen zonder kinbegroeiing:-)

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
EchoAuteur5 oktober 2012 · 10:11

Heerijk verhaal om in op te gaan tijdens deze regenachtige ochtend…THNX!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
AryenAuteur5 oktober 2012 · 10:41

Ik wens je een goeie winter toe, Koen. En dat je je Graal dan ook maar mag leeg drinken. Ben benieuwd naar je verhalen :-)

Beginner
edvantijenAuteur5 oktober 2012 · 11:41

Geweldig genoten!!
\

Weer een kop vol goesting:)

Summer Sucks!
Toerist
PK2Auteur5 oktober 2012 · 12:57

Mooi verhaal.

Laat de winter maar komen.

Beginner
Pazz457Auteur5 oktober 2012 · 13:43

Is inderdaad een goed verhaal weer Koen! Maar waarom heb je die rare vent in dat groene jasje nu ineens op de foto gezet ;-)

Go to heaven, ski like hell!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur6 oktober 2012 · 14:24

Genieten Koen!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!