DEEP PA#4

DEEP PA#4

[b]Het is diep![/b]

Maar eerst iets over onze progressie. Het zingt hier en daar al door de gangen en aan een aantal zaken zul je gemerkt hebben dat we het druk hebben. En dat klopt. wePowder gaat helemaal op de schop en dat brengt wat ongemakken met zich mee. We doen er alles aan om de overlast zoveel mogelijk voor je te beperken, maar soms lukt dat domweg even niet. Onze excuses daarvoor! Wat je kunt verwachten? [url=http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,4682.0.html]Klik-Klik[/url]. We zijn de afgelopen week alweer flink opgeschoten, dus begin maar met aftellen. Ons doel? Om tijdens het Freeride Film Festival in Odeon op 30 november zoveel mogelijk happy faces te zien en de oplevering van de nieuwe site met je te delen. Leuk als je erbij bent! Let op… we werken dit jaar met tickets en op = op. Kun je er niet bij zijn? Ben er dan bij tijdens de [url=http://epique.com/freeride/wepowder/2012-12-13-to-2012-12-16]wePowder Season Kick Off[/url] van 13-16 december ergens in de Alpen, dan gaan we samen wat lijnen rijden. Mocht dat niet lukken, dan is er nog altijd een van de 8 stops van de kNOw Boundaries safety tour die de komende 2 maanden plaats heeft in Nederland en Belgie waar je gratis naartoe kunt. Let op! Vooraf reserveren is bij sommige stops verplicht! Wil je ons waarderen voor het werk dat we de afgelopen maanden aan het verzetten zijn? Steun ons en daarmee jezelf en verrijk jezelf met [url=http://freeridecouture.nl]een hoodie of t-shirt[/url]… of binnenkort met de nieuwe beanie.

[b]PA#4 is aan[/b]

Ik was al laag gaan zitten met mijn verwachting van de sneeuwgrens en toch wist moeder natuur me te verbazen. Gister werd ik via de Skype geïnterviewd door Rogier van Rijn en toen hadden we het over de sneeuwgrens. Ik vertelde hem toen dat ik eigenlijk verwacht dat de sneeuwgrens lager zou gaan liggen dan de 1700 meter voor de zuidalpen, maar omdat alle echte meteorologen de sneeuwgrens rond de 2000 legden voor de zuidalpen ging ik maar aan de voorzichtige kant zitten. Vooral ook omdat ik dan weer heel veel vragen zou krijgen (klopt dat wel?) en ik (weer) beticht zou worden van te veel optimisme. In mijn hoofd ging ik zelf uit van 1500 meter. In het echt werd het een paar honderd hoogtemeters lager. Vooral Tessin wist weer te verbazen. Aan de zuidkant van de Gotthardtunnel viel de sneeuw tot in het dal. In het op 1100 meter gelegen Airolo werd de wereld wit. Maar goed als je niet zoals Rogier, ik en de meeste van mijn vrienden een frequent bezoeker van de zuidalpen bent dan heb je geen idee wat een depressie daar kan doen. In ieder geval lag de sneeuwgrens 900 tot 600 meter lager dan de meeste weerdiensten en (hobby)meteorologen voorspelden.

En dat het diep is blijkt wel uit deze beelden

[b]Korte termijn[/b]

Vandaag sneeuwt het nog even door, waarbij de sneeuwgrens in de noordalpen richting de 1500 meter zakt. Lokaal richting de 1300 meter. Aan de zuidkant stijgt de sneeuwgrens juist langzaam. Met het wegvallen van de intense neerslag verdwijnt het koelende effect waarmee de instromende lucht weer warmer wordt en de sneeuwgrens richting de 1800 meter gaat. Morgen klaart het rap op en stijgt de temperatuur ook weer snel. Laten we hopen dat de meeste vocht in de nacht uit de lucht trekt, want dan blijft de sneeuw droog. Is het morgen nog vochting en stijgt het nulgradenniveau dan zul je merken dat de sneeuw snel pappig wordt en in de lagere delen snel wegdooit. Morgen dus first chair in de hogergelegen gebieden. Denk aan (de gletsjers van) de Diavolezza, Sulden am Ortler, Val Senales, Stubai, Solden en het Pitztal. Er valt hier genoeg sneeuw en deze gebieden liggen hoog genoeg om de sneeuw wat langer vers te houden.

[b]Lange termijn[/b]

Na vandaag de komende week geen sneeuw of winter van betekenis. Een hogedrukgebied zorgt voor inversie weer. Warme dagen en koude nachten en zeker geen sneeuw. Pas eind november zien de kaarten een omslag. Dus wil je poeder rijden, dan zijn morgen en overmorgen voorlopig even het laatste moment. Stay stoked Morris ps… Sestriere vanochtend…

meteomorris

Reacties

Beginner
FreeAuteur11 november 2012 · 13:13

Hey Morris, mooi deze alert, vroeg me al af waar hij bleef:) maar effe over solden enzo, ik was er gisteren en rijd as we speak van het otztal door arlberg over de pas richting de Duitse grens maar het is vooral regen wat de klok slaat:( vanochtend was sölden wel open maar pas rond 2500 m echt sneeuw. Wel veel trouwens. Maar met een dikke soep van wolken. Maar net als jij blijf ik ook optimistisch, binnenkort weer en de herfst is pas net afgelopen!

Beginner
wimdesAuteur11 november 2012 · 15:51

fijn, maar is poedergrens is wat telt, blijft deze niet tegen de 2500 hangen?

Expert
meteomorrisAuteur11 november 2012 · 16:12

@wimdes… nulgradenniveau in de zuidalpen is op dit moment rond de 1800 meter. De sneeuwgrens ligt normaal gesproken wat lager. Poedersneeuw op de Diavolezza, Sulden am Ortler en Val Senales dus al boven de 2000 meter.
\

@Free, op het moment dat jij weg rijdt uit Solden is er daar nog sprake van een zuidweststroming. Of wel zuidweststau. Aan de noordkant van de berg profiteer je dan niet van de orografische afkoeling. De sneeuwgrens ligt daarom aan de noordkant dan nog rond de 2500 meter, terwijl deze in het zuiden al 1000 meter lager ligt. Vanmiddag volgt er afkoeling omdat de wind naar noordwest draait. Deze stroming zorgt en voor de aanvoer van iets koudere lucht en orografische afkoeling. De reden waarom vanmiddag/vanavond de sneeuwgrens tijdelijk tot 1500 meter zakt.
\

Overigens heb ik voor de noordalpen maar 10-20 cm voorspelt. De zuidalpen 30-70 en de gletsjers ook 30-70. Je waarneming bevestigd dit scenario. Dank.

powfinder.com
Beginner
wimdesAuteur11 november 2012 · 16:43

@morris: dacht me te herinneren eens bijna 1000m boven sneeuwgrens pow te moeten gaan zoeken bij dikke dump. En lijkt ook logisch dat neerslag lucht niet verder dan vriespunt kan laten afkoelen, klopt dat?

Beginner
FreeAuteur11 november 2012 · 18:28

@morris je voorspelling was prima idd blij dat ik deze kon bevestigen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!