Stormachtig weekend

Stormachtig weekend
Stuben, dinsdagochtend
Stuben, dinsdagochtend

Binnen een week tijd gaat de temperatuur met 15 graden omhoog. De reden? Van een noordelijke straalstroom gaan we over naar een westelijke straalstroom.

Actuele condities

Sinds zondagavond viel er 30-80 cm vers in de noordalpen. Vandaag trekt dit front verder weg naar het oosten en zal nog zo’n 10-30 cm achterlaten. Hiermee ligt er inmiddels overal in de Alpen een sneeuwdek dat doet denken aan januari in plaats van december. Vandaag dus de laatste sneeuw en woensdag zon en bluebird na een koude nacht. Dit za voorlopig de laatste koude nacht zijn. Woensdag een first-chair alarm voor de noordalpen. Wees er snel bij, want het weer gaat rap omslaan.

Storm Nicki brengt stijgende temperaturen.
Storm Nicki brengt stijgende temperaturen.

Korte termijn

Hoewel wij op wePowder Nicky heel hoog hebben zitten, heb ik van storm Nicki een minder hoge pet op. Van hoogwinter brengt zij ons weer terug naar een typische december winter met een straalstroom die net boven de Alpen ligt en de deur openzet voor warmere en vochtige lucht vanuit het westen. Dat betekent dat het nulgradenniveau rap omhoog gaat, we sneeuw zien in de zuidweststau tijdens de passage van warmtefronten en de koufronten sneeuw brengen in het noordwesten en de sneeuwgrens doet dalen.

Opkomende zuidstau tot en met vrijdag
Opkomende zuidstau tot en met vrijdag

Omdat de details bij een westelijke straalstroom snel kunnen wijzigen een voorspelling voor de komende dagen op hoofdlijnen. Houd vanaf vrijdag alle dagen rekening met veel wind in het hooggebergte.

Woensdag: koud en zonnig. Superpoeder.

Donderdag: nog droog, maar al wat warmer. Zuidföhn steekt op in het westen einde dag eerste sneeuw. Nog steeds goede poeder te vinden.

Vrijdag: van donderdag op vrijdag sneeuw in de zuidweststau van de westalpen (Ecrins). Sneeuwgrens rond de 1400 meter. Verder aantrekkende zuidföhn in de noordalpen, stijgende temperaturen. Op bosrijke noordhellingen nog steeds goede poeder te vinden. Op de toppen warmer en sterke wind.

Zaterdag: volle westlage. Temperatuur omhoog. Inneralpine blijft het koud in de dalen. Vermijd de vooralpen en de typische föhndalen.

Zondag: koufront. Ietsje kouder. Sneeuwgrens rond de 1200-1500 meter.

Lange termijn

Voorlopig blijft de westelijke straalstroom domineren waarbij deze dan weer ten noorden (te warm en zuidwestelijke stroming) en dan weer ten zuiden (kouder, noordwestelijke stroming) van de Alpen ligt. Houd rekening met wisselvallig weer, sneeuwgrens jojo en veel wind in het hooggebergte. Indien de lange termijn duidelijker wordt scherpen we de voorspelling aan.

Stay Stoked

Morris.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur11 december 2012 · 11:46

oeioeioei

sbs roelz
Gevorderd
SteefAuteur11 december 2012 · 11:55

pffff…Ik moet gewoon weg dit weekend…worden leuke keuzes dit weekend…:)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
brtAuteur11 december 2012 · 12:02

@Steef: heb je net een berichtje via FB gestuurd.

Beginner
gideonpAuteur11 december 2012 · 12:11

Wat betekend dit voor St. Anton en omstreken?

Live to the extreme
Gevorderd
RobinNAuteur11 december 2012 · 12:20

Wij rijden vanavond naar het Bregenzerwald, morgen first chair in Damuls.

OOOHHH YEAHH!

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
OsiruSAuteur11 december 2012 · 12:34

Inderdaad, wat betekent dit voor de season kick-off?

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Gevorderd
NickyAuteur11 december 2012 · 13:10

‘Hoewel wij op wePowder Nicky heel hoog hebben zitten, heb ik van storm Nicki een minder hoge pet op’. Lol…ik zal m’n best doen Morris om het weekend ook wat mooie vlokken richting de Arlberg te sturen ;-).

Expert
meteomorrisAuteur11 december 2012 · 13:16

@Gideonp @osirus…
voorlopige voorspelling
donderdag waterig zonnetje
vrijdag fohn en later wat sneeuw boven de 1200 meter.
zaterdag later opklaringen en wat zon, sneeuwgrens 1200-1600 meter, sterke wind.
zondag zon en sneeuw, sneeuwgrens 1200-1400 meter, sterke wind.

powfinder.com
Gevorderd
$andokanAuteur11 december 2012 · 13:17

@ RobinN, pas op alles ligt erg los, wij hebben heel behouden gereden, je trapte heel makkelijk wat los. Het heeft er gisteren (onze laatste dag ) enorm hard gewaaid.Aan de Damuls kant heb je een heerlijk bos…Enjoy & Ride Safe!

2 Rad 4 Mum & Dad!
Gevorderd
RobinNAuteur11 december 2012 · 13:33

Heb het lawinebericht er al 2 dagen bij, vandaag inderdaad stufe 4 boven 2000 meter. Vooruitzicht is dat het lawinegevaar komende dagen gaat zakken dus we houden het scherp in de gaten en blijven aan de veilige kant van de medaille.

Ik stuur je even een pm.

Waar het wit is, is een weg.
Beginner
HaagjeAuteur11 december 2012 · 13:37

Hooggebergte zit dus even niet goed. Zie ook weinig open op de hoge kammen bij Val Thorens

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur11 december 2012 · 16:16

Vandaag heb ik even rustig aan gedaan, paar keer tussen de pistes door ‘off-piste’ geweest bijna alles was al tracked om 11 uur. Morgen vroeg uit de veren en even gaan kijken wat hier te doen valt, heb al twee huisgenoten gevonden die vrij serieus zijn qua offpiste met beide een 3eenheid en wat ervaring.

Trouwens volgens mij heb ik midden in deze ‘storm’ gezeten toen ik vanuit Stuben naar St Anton reed.

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
vlokfeestAuteur12 december 2012 · 08:37

Nog positief weernieuws voor de Arlberg regionen? Iemand tips waar te gaan rijden morgen?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!