Laatste poederalert van 2012

Laatste poederalert van 2012
Hoog alpine nog steeds poeder te vinden (via Powfinder App)
Hoog alpine nog steeds poeder te vinden (via Powfinder App)

Bizar, twee van de laatste drie kerstvakanties bracht ik door bij familie in de Caribbean en juist deze 2 kerstvakanties gingen als kwakkelend en relatief warm de boeken in. Je zou bijna een correlatie vermoeden. Enkel kerst 2011 was ik in Europa en toen was het koud met veel verse sneeuw.

16,4 graden in Adelboden
16,4 graden in Adelboden

Kerst 2012 is niet anders. Wederom op bezoek bij familie, nu ook weer kwakkelend en warm in de Alpen. Maandag werd het 16,4 graden boven nul in Adelboden. Op, let wel, een hoogte van 1350 meter hoogte. Het moet niet veel gekker worden. Ik ben benieuwd of we vandaag nogmaals zulke hoge temperaturen halen voordat we vanavond weer verse sneeuw vanuit het westen krijgen. Zou ik dan niet meer richting de Caribbean moeten gaan?

Korte termijn

Vandaag draait de wind naar zuidwest op nadering van een nieuwe episode met sneeuw. Vanmiddag zorgt dat in de Franse Alpen en zuidalpen al voor de eerste sneeuw. De sneeuwgrens daalt rap richting de 1200m. Woensdagochtend klaart het in westen al op, in het oosten sneeuwt het dan nog.

Verse sneeuw vanuit het westen
Verse sneeuw vanuit het westen

Ik verwacht de meeste sneeuw in en rond de alpenhoofdkam, waarbij ook Voralberg profiteert.

Donderdag volgt deel 2 van poederalert#10. Eerst nog een dalende sneeuwgrens richting de 1000-1200 meter, waarbij het met name in de Franse Noordalpen, westelijk Wallis en de gebieden ten noorden van de alpennoordhang tot veel verse sneeuw kan komen. In de loop van de vrijdag dan een stijgende sneeuwgrens vanwege warmere lucht die binnenstroomt. In Wallis blijft het dan het langst koud. Zaterdag zonnig en relatief warm.

Sneeuwval tot en met vrijdagochtend
Sneeuwval tot en met vrijdagochtend

Advies de komende dagen

Woensdag alpenhoofdkam (Rond de Mt. Blanc, Ecrins, Upper Valais, Gotthard, Engadin en rond het Otztal)

Donderdag idem

Vrijdag rond de Mt. Blanc en westelijk Wallis.

Lange termijn

Gister had ik het al over een postieve nao-index en die trend blijft gehandhaaft. En dat is slecht nieuws voor de Alpen, maar goed nieuws voor westelijk Noorwegen, want ‘They are also associated with above-average precipitation over northern Europe and Scandinavia in winter, and below-average precipitation over southern and central Europe.’

Poederalert#10 is de laatste van 2012. Neerslaggebieden blijven weg van de Alpen en dus kunnen we voorzichtig vooruit kijken naar 2013. En dat uitzicht is nogal troebel. Geen enkele parameter geeft een duidelijke indicatie wat ons te wachten staat. Er zijn verwegkijkers die speculeren op een forse kou inval vanaf midden januari, anderen speculeren op een aanhoudende westelijke straalstroom en weer anderen voorzien veel sneeuw. Voorlopig houd ik me op de vlakte.

Geniet van de 4 dagen met verse sneeuw die komen gaan. Donderdagochtend ben ik er weer. Morgen vier ik kerst en ben ik even uit de lucht.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
brtsAuteur25 december 2012 · 08:25

Dus tm donderdag blijf ik in Flaine om vervolgens naar Les Marecottes te verplaatsen?

Gevorderd
dejongarnoAuteur25 december 2012 · 09:09

@brts: Mocht je (of een van je maten) dan nog geen ABS patroon hebben gevonden in Flaine, check dan onderweg de Vieux Campeur in Sallanches en als ze het daar niet hebben, dan Snell sport Chamonix. Have fun!

Toerist
JaapvRAuteur25 december 2012 · 11:35

Poe, dat wordt dus net ff een dagje te laat aankomen in Flumet (de 29e), en een paar dagen te vroeg vertrekken… Dan maar beetje aan de slushtechniek werken en inzetten op de 1e roadtrip van 2013; ik heb nog in 14 dagen in het zuiden!

Gevorderd
alexsvwAuteur25 december 2012 · 16:37

Ik hoor het al Morris mag niet meer naar de carib rond Kerst ;-). Fijne Kerst!

Walking down a mountain is a waste of gravity
Expert
HaasAuteur26 december 2012 · 22:21

Carib lijkt me er niet veel mee te maken hebben. ‘Weihnachts Wetter Tauwetter’ is al een eeuwenoude spreuk.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!