Hoe bouw je een iglo?

Hoe bouw je een iglo?

Na een dagje hiken en freeriden in de verse sneeuw, werd het tijd om de nieuwe slaapzakken van Mountain Hardwear te testen. Oftewel, tijd om de kosten van een hotel te besparen en een eigen “Hotel” te bouwen. Dit in de vorm van een heuse iglo!

Ingrediënten voor een iglo (voor twee personen)

  • Een mooie en ongevaarlijk spot, liefst met zonsop- en ondergang.

  • 2 x personen met schep,

  • 1 x sonde,

  • paar kaarsjes + wat lucifers

  • 1 x reddingsdeken

  • 2 x slaapmatjes

  • 2 x slaapzakken

Uithollen

Een mooie spot was snel gevonden en na een klein uurtje scheppen stond de basis van onze Iglo. Het uithollen was het meest tijdrovende deel, omdat dit nauwkeurig moet gebeuren. Je wilt tenslotte niet dat de iglo tijdens het uithollen instort omdat je de wanden te dun maakt en/of er doorheen schept. Behalve dat het instorten van de iglo zonde zou zijn, wil je zelf niet in een situatie komen waar je een paar honderd kilo sneeuw op je dak krijgt. Daar kruip je zelf niet zo snel uit en moet je door je partner uitgegraven worden. Brrr naar idee…Veiligheid en precisie staan voorop en daarom gebruikten wij een sonde om van buiten- en binnenuit te peilen hoe dik de wanden waren. Peilen en uithollen, peilen en uithollen, peilen en uithollen…Na een kleine twee uur was ons hotel dan eindelijk klaar. Ingericht met een tweepersoons “bed” en (graf)kaarsjes, welke de iglo met een geweldig romantische gloed verlichtten.

Spectaculair

Het zag er in het donker spectaculair uit! Een heldere sterrenhemel verlichte de witte omgeving en uit de iglo kwam een warme oranje gloed. Om het af te maken hebben we van wat takken en aanmaakblokjes een kampvuurtje gemaakt en van de verse sneeuw een heerlijke thee gezet.

Temperatuurverschil

Buiten was het -7 graden en in de iglo +1. Sneeuw isoleert enorm goed, ook het geluid in een iglo hoor je buiten eigenlijk niet en visa versa. Kortom, we hebben een heerlijke nacht geslapen en in onze slaapzakken hadden wij het heerlijk warm.Toen de zon op kwam, lagen wij nog steeds heerlijk te slapen. We werden pas wakker omdat we een dringend plasje moesten plegen. Brrr de kou in :(. Daarna zijn wij weer lui onze slaapzak in gekropen en hebben tot 9:30 uitgeslapen. Heerlijk :)

Kortom, iglo’s zijn vet gaaf en slapen heerlijk - mits het juiste materiaal aanwezig is. Next-time bouw ik er een wc in ;).

DanielTomaschek

Reacties

Gevorderd
luuk999Auteur13 January 2013 · 13:40

Sick, goed verhaal en bedankt voor de tip!!!

Gevorderd
telemikeyAuteur13 January 2013 · 14:31

Wat ontzettend gaaf! Hebben jullie de sneeuw verder niet aangedrukt oid? Gewoon op een hoop- gooien en dan uithollen?

Ik heb ooit begrepen dat je het nog aangenamer hebt als je net een half metertje verhoogd ligt, dus dat je een koude geul naar buiten hebt lopen.

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
NemmieAuteur13 January 2013 · 15:23

Dat ziet er prima uit!

Hier nog een uitleg voor nood-iglo die in een uurtje klaar kan zijn:
http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2012/1/84-85 (bergundsteigen leicht gemacht).pdf

Elite
DanielTomaschekAuteur13 January 2013 · 15:33

@telemikey, ja verhoog het slaap gedeelte voor meer slaapgenot ;) Hebben wij ook gedaan maar is niet te zien op het beeldmateriaal.
De berg sneeuw zet zichzelf, je kunt het aandrukken maar het is niet echt nodig. Gewoon een flinke hoop maken en uithollen.

www.tomaschek.com
Expert
huibAuteur13 January 2013 · 20:07

Als de sneeuw hard genoeg is en je hebt een beetje geoefend gaat traditioneel uitzagen van blokken, bovenkant netjes taps zagen, en doorstapelen volgens mij een stuk sneller dan uithollen. Als de sneeuw losser is kan je blokken zagen van een hoop sneeuw die je zelf hebt gemaakt, dit zet zich snel genoeg. Bij gebrek aan een sneeuwzaag, heb ik gewoon een broodmes gebruikt, werkt prima.

Zelfs met lossere sneeuw waarvan je maar net blokken kon zagen was de iglo de volgende dag sterk genoeg om op te staan, mooi spul toch sneeuw.

Expert
HaasAuteur13 January 2013 · 20:41

Goed bezig dudes.
Zelf heb ik een snowcave gegraven tijdens de EHBBO cursus van Menno Boermans.
Het was buiten -35° !!! en er stond een straffe bries. Binnen was het rond het vriespunt en heb ik goed kunnen slapen. Het is niet alleen leuk om een iglo / sneeuwhol te maken en er in te slapen. In noodsituaties kan het een levensreddende shelter zijn. Voor een bevriende skiër met knieblessure hebben we ook een keer een snowcave gegraven. Zo werden wij warm en konden we daarna uit de wind op de hulpdiensten wachten
Als je nog nooit een sneeuwhol hebt gegraven, probeer het dan eens!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
ManoniAuteur14 January 2013 · 17:42

Gaaf Daniël! Dat ziet er knus uit. Ga ik je zeker een keer nadoen :)

Gevorderd
BodoAuteur14 January 2013 · 20:49

@telemikey “aangenamer”? ik dacht dat zo’n geul vooral was om te voorkomen dat je aan een koolmonoxide vergiftiging sterft. (dat is inderdaad aangenaam te noemen :-) ).

@Haas heb je daar info over vanuit de EHBBO cursus? hoe belangrijk is die verhoogde slaapplaats?

Elite
DanielTomaschekAuteur15 January 2013 · 14:50

Belangrijk, of eigenlijk heel belangrijk!

www.tomaschek.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!