Me & My Quiver

Me & My Quiver
That's a quiver!
That’s a quiver!

Voor freeriders is hun gear meer dan alleen maar een paar ski’s of een board. Vaak is het een verlengstuk van je lichaam, of, meer filosofisch gezegd, het verlengstuk van de ziel. Omdat je materiaal je de vrijheid van het freeriden verschaft. En daarmee heeft iedere ski of ieder board een verhaal. Want je hebt er misschien wel lijnen op gereden die je nooit meer zult vergeten. Deze keer de ski’s van Bob van Iterson.

1) Rossignol Scratch FS

Tijdens mijn studietijd aan de ALO in Den Haag was ik nog vaak in de weer met trampolines, destijds had ik nog de illusie dat er wellicht nog wel een laat opgebloeide freestyler in mijn 186cm lange en 92 Kg. zware lijf verborgen zat. Na wat nare landingen en pijnlijke ontmoetingen met rails heb ik dat idee laten varen en laat ik dat tegenwoordig liever over aan de rubberen kids. Poederlandingen bevielen direct beter!

2) Head "Full Metal Jacket worldcup slalom

Head ondersteunt mij al jaren met tennisspullen. Van het een komt het ander en ik toen op zoek was naar een stijf slalomcarvertje voor de kurtzschwung tijdens de lerarenopleiding, kwam ik voor inkoopsprijs met deze thuis. Je merkt echt dat de stijfheid in de ski bij meer snelheid en kracht toeneemt. Tegenwoordig staat hij vooral stof te verzamelen.

3) Head Monster 88 @ 182 cm

Mijn eerste ski waarvan ik vond dat je er zowel op als naast de piste prima mee uit de weg kan. Met een normale shape zonder rocker en slechts 19 meter taillering op 182 cm, kan je ze echt vol gas op de kanten laten rijden in zowel korte als lange bochten. Eenmaal in de verse sneeuw bieden ze met 88mm. onder de voet ook nog best wel wat float om er lekker te cruisen. Voldoende snelheid en enige hellingshoek moeten wel aanwezig zijn, anders lopen ze toch wel wat langzamer dan gewenst. Inmiddels zo vaak geslepen, dat de kanten eigenlijk te dun zijn geworden voor maximale grip.

4) Head Jimi @ 191 cm

De ski waarmee je James Heim in Alaska flinke cliffs ziet landen. Aksel Lund Svindal vliegt er ook met mach 8 de bergen in de Lofoten van af. De ski is bijna helemaal recht (130-110-120, radius is 30 meter) en ziet eruit alsof Gregor Schlierenzauer er zo een skischans mee af kan springen. Wanneer je de ski niet kan controleren is het een drama, dan gaat hij er met jou alle kanten op van door. Ben je de ski wel de baas dan is het een waar genot, zeker wanneer er voldoende ruimte aanwezig is. Eenmaal op de gewenste koers, wijkt hij er geen centimeter meer vanaf. Landingen zijn super stabiel. Ontwikkelde quadriceps zijn wel gewenst want het gaat allemaal niet vanzelf.

5) Moment Bibby Pro @ 184 cm (143-116-134)

Mijn meest veelzijdige ski by far!!! Ik was naast de Jimi’s op zoek naar een iets speelsere ski, maar wilde wel een normale sidecut en geen slappe, lichte zwabberbakken. En dan het liefst ook nog wat origineels. Moment ski’s worden stuk voor stuk handmade in Amerika gemaakt en voorzien van een volledige houten kern. Na anderhalf seizoen heb ik er nog iemand anders mee zien rijden. Maar zoals eerder gezegd, deze jongens kunnen alles. Toen ik vorig jaar op een tiendaagse roadtrip door de Alpen was, heb ik ze iedere dag gebruikt in allerlei condities. Gesneden reuzenslalom bochten op maximale snelheid? geen probleem, en echt stabiel! Treeruns? Kom maar op! Heupdiepe poeder? Niks lievers! Ik heb ze verder nog voorzien van Marker Dukes en Gecko Skins, dus een stuk(je) toeren kan ook nog, geen uren, want daar zijn ze veel te zwaar voor.

6) (niet op de foto) Rossignol Bandit XXX

Mijn eerste freeride ski’s… Eén week heel veel lol op gehad totdat een lolbroek in La Plagne tijdens de lunch vond, dat ze ook wel in zijn quiver pasten… :-( In mijn herinnering een heel fijne ski!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
flowaxxisAuteur15 januari 2013 · 17:34

Oeff die Bibbys zijn sweet!!!

Toerist
AnoniemAuteur15 januari 2013 · 23:50

afgelopen weekend met faberge wezen rammen in de alpen, hij heeft de 190 bibbys, heel sweet! goeie quiver verder, leuke stukjes!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!