Freeride Guide Franse zuidalpen

Freeride Guide Franse zuidalpen
Pra Loup
Pra Loup

Poederalert #16 doet zijn ding. In de Franse zuidalpen sneeuwt het al sinds zaterdagochtend. Vooral in de nacht van zaterdag op zondag heeft het flink gesneeuwd. waar het op dit moment föhnt in de noordalpen, is het poeder rijden in het zuiden. De jetstream draaide zoals aangekondigd naar zuidwest en dat zijn de momenten dat de Franse zuidalpen excelleren.

Op de user reports pagina komen de eerste bewijzen binnen van de poeder in het zuiden.

Buitenbeentje

Ver ten zuiden van de skifabrieken van de Savoie, achter de schier onneembare Col du Lauteret en mythische Route Napoléon liggen skigebieden die voor velen net een uurtje te ver zijn. Te oude liften, ongezellig, ze spreken er alleen maar Frans etc. zijn veel gehoorde redenen waarom deze gebieden links blijven liggen. Weliswaar zijn veel gebieden als budgetbestemming geplugged en rijden er ieder weekend bussen vol studenten die kant op. Het grote publiek heeft de zuidalpen nooit kunnen bekoren.

En toch. Via de Fréjustunnel en de Col du Montgenèvre ben je er relatief snel en is slechts het laatste uurtje een beproeving. En koop je tegenwoorden het 10 keer door de Frejus tunnel forfait geldig voor 24 maanden, dan kost het je Eur 12,75 per passage. Dan is er nog die zuidelijke ambiance met pastis en en gemoedelijkheid en de o zo befaamde lariks. Want als je nog nooit poeder hebt gereden in een lariksbos, dan is je poederleven niet compleet.

wePowder Freeride Guide

In de wePowder Freeride Guide vind je uitgebreide beschrijvingen van de highlights in de Franse Zuidalpen. Gebieden zoals Puy. St. Vincent, Isola 2000, Serre Chevalier, Vars/Risoul enMontgenèvre, maar ook kleine geheimen als Pelvoux, Auron en Le Sauze.

Wat vind jij?

Ben je wel eens in de Franse zuidalpen geweest? En zo ja, waar? Trof je diepe poeder en vond je het wat? En waarom? Vanwege de sneeuw? Of vond je het juist helemaal niets? En waarom dan?

Ik ben benieuwd wie van jullie er wel eens geweest is.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur20 januari 2013 · 13:51

Het lijkt wel of ik een blog van Rogier aan het lezen ben :-)

When life gets too complicated.... SKI
Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2013 · 14:06

@spookjuh… begrijp ik uit je antwoord dat je er nooit geweest bent? ;)

powfinder.com
Gevorderd
vlokfeestAuteur20 januari 2013 · 15:04

Zou vandaag graag in Pelvoux staan! Het is even wat extra diesel, maar maak graag de extra meters!

Toerist
JaapvRAuteur20 januari 2013 · 15:56

Serre Che, Alpe d’Huez, Risoul,

Vive la France!

Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2013 · 16:58

Risoul vond ik behoorlijk prima destijds.

Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2013 · 17:01

@JaapvR. Technisch gezien valt Alpe d’Huez onder de Franse noordalpen en niet onder de Franse zuidalpen.

powfinder.com
Expert
jorisvanbrugAuteur20 januari 2013 · 21:42

Montgenevre, die staat op 1 op mijn to do list! En wat smaakt een ricard goed na een poederdag:)

Expert
ollieAuteur21 januari 2013 · 09:15

Zuidalpen, veel te ver, lariksen zijn klote bomen en er valt nooit sneeuw… nee, da’s niks… :)

Anyway: er zijn veel, heel veel kleine pareltjes te vinden in de zuidalpen, je hebt alleen de juiste dump nodig om er echt diep van te genieten. Een aantal noemt Morris al… rij niet alleen naar de grote ‘appartement’ dorpen zoals Vars, Risoul, Pra Loup maar de charme zit hem vooral in de kleine gebiedjes.

Wanneer in je de vallei van de Ubaye (Barcelonnette) bent, geef maar een seintje… daar ken ik nog wel wat leuke dingen.

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
AlexSkiAuteur21 januari 2013 · 20:52

@Morris Jawel, ik ben er wel geweest. Ik doelde meer op de wijze waarop je feedback vraagt. Rogier doet dat ook bij zijn blogs. Heeft hij mij toen ook aangeleerd :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
Swetser2Auteur22 januari 2013 · 14:24

Ga al jaren naar Puy Saint Vincent. Vaste bezoeker van de comfortabele gite/chalet AlpeLune van Vincent en Ilonka. Fantastisch familiegebied, maar daarnaast ook een fantastische uitvalsbasis voor mooie off-piste tochten. Puy is relatief rustig, sneeuwzeker, mooi gelegen tegen het prachtige decor van de Ecrins. Daarnaast erg leuk om met de skipas die toegang biedt tot andere kleinere en grotere gebieden in de omgeving, zoals Pelvoux, Serre, Montgenevre, La Grave, de omgeving beter te leren kennen.

snow keeps me going!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!