Wat is jouw ideale splitboardbinding?

Wat is jouw ideale splitboardbinding?
De huidige setup
De huidige setup

Nav het ‘2014 sneaks - splitboards’ - topicben ik eens gaan nadenken. De perfecte splitboardbinding lijkt nog niet te bestaan. Het zelf aanpassen van de bindingen lijkt eerder regel dan uitzondering. Nu rijd ik een Solution 161 met Spark Blaze, dat werkt goed, met het board ben ik erg blij, maar over de binding heb ik nog wat twijfels.

Spark Blaze

Aan de bekende Spark Blaze binding set up zitten voor mij twee grote nadelen:

-De straps en buckles zijn waardeloos. Dat heeft Spark zelf sinds vorig seizoen opgelost door Burton straps en buckles te gaan gebruiken. Die van mij zijn al van daarvoor, dus ik heb een oude Burton binding gestript, dat past perfect.

-De hi-back is behoorlijk slap en lijkt ook niet stevig. Dit is iets moeilijker op te lossen, alhoewel ik las dat een Burton Mission highback prima zou passen, kan ik nog geen echte how-to vinden. Ook de highback van de Burner zou stijver zijn, maar die is dan weer niet los te koop.

Edison en Magneto

Ik heb de Edison en Magneto nog eens op m’n gemak bekeken. Ziet er allemaal handig uit, zeker als je toch alles nieuw wilt kopen. Maar als je al een complete set hebt vind ik de verbeteringen veel te marginaal om geld in te stoppen. Daarnaast gaan er geruchten dat de Edison wellicht niet meer op de markt komt omdat het systeem niet ice-proof zou zijn.

Spark Edison:

Spark Magneto:

De voordelen (van zowel Edison als Magneto):

-Onbeperkte stance opties (alleen Magneto) tov erg beperkte opties met de Blaze. Dit geldt alleen voor nieuwe Burton splits, dus je moet echt alles vervangen. En de opties zijn id beperkt, maar met wat gepuzzel is de juiste stance prima te vinden. En voor zover die stance afwijkt van je normale stance, waarschijnlijk ben je er al aan gewend.

-Sneller switchen tussen klimmen en dalen. Op een overdekte beurs lijkt dat id zo, de vraag is echter wat dat in de sneeuw doet. De Blaze is experience proven en ik heb vrij weinig problemen met sneeuw/ijs ertussen (ik weet dat sommigen dat wel hebben). Het Edison systeem lijkt me hier erg gevoelig voor. De rail van de Magneto heeft zich al bewezen op de Spark, ik denk dat je sneller en gerichter kracht kunt zetten. Blijft de vraag wat die sluiting doet met sneeuw/ijs.

Voor de Magneto zul je ook nog nieuwe crampons en wellicht een nieuwe touring bracket moeten kopen. Al met al een forse investering met weinig vooruitgang, in mijn ogen.

Echter vind ik ook de alternatieven niet goed:

- De voile bindinglijkt dezelfde minpunten te hebben, goedkope buckles/straps en een slappe hiback.

Karakoram:

- Karakoram is idioot duur, ook de lichtste, maar ook die hiback heeft wat twijfels. Het systeem ziet er goed uit, maar al zou het top zijn, ik kan en wil geen 600 tot 850 euro aan een binding uitgeven.

Ranger bindings:

- In Australië wordt gewerkt aan de Ranger binding, ziet er goed uit, maar lijkt ook nog lang niet klaar om de markt op te gaan. En over de prijs valt nog weinig te zeggen. Voor de (wisselende) hardbooters zou de dynafit tourbracket een mooie oplossing kunnen zijn. Maar voor de full time softbooters wellicht vooral iets wat de prijs op drijft?

Wat is jouw ervaring met de verschillende bindingen? Wat is je ideale splitboard set up? Wat doe jij om ze te optimaliseren? En welke binding zou je kiezen als geld niet uitmaakt?

Niels

Reacties

Gevorderd
alexsvwAuteur5 februari 2013 · 16:13

Hoi Niels,
Goed topic. Ik heb nu de Voile plaat met mijn oude Drake bindingen erop maar dat is te zwaar en staat te hoog op het board. Ik was dus van plan om een echte plit binding aan te schaffen. Ik zat zelf te denken aan de Sparks omdat deze op mijn Voile pucks passen en ze een high back hebben die 5 graden naar achteren kan. Als ik dit zo hoor vraag ik me alleen af of het de investering waard is als ik er zelf nog een fatsoenlijke high back op moet sleutelen. Ik heb weleens overwogen om zelf een baseplate te laten frezen zodat ik naar eigen inzicht een binding op kan bouwen.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Gevorderd
tank24Auteur5 februari 2013 · 17:56

He ik gebruik karakoram setup. Vindt de prijs kwaliteit erg slecht voor wat je krijg, straps zijn goed, de highback is te slap. Het omzetten gaat snel en tot nu toe erg goed, geen last gehad nog van ijs oid. Ik heb de binding erg moeten aapassen om mijn brede schoenen, maat 13, er in te krijgen. Heb overal ringetjes en moertjes tussen gedaan om de binding wijder te maken. Erg jammer dat de binding t.o.v het board niet echt te verschuiven is. Ik sta nu te ver met mijn hak naar de rand en heb gewoon last van heeldrag…kan dus alleen poeder rijden;)

Ook heb ik de bijgeleverde heel-lifters binnen 2 touren al verbogen. Nu weer de voile lifters. Kortom in mijn ervaring geen aanrader.

High Roller
Expert
ieismAuteur5 februari 2013 · 19:59

Gewoon zelf bouwen :)
http://wepowder.nl/forum/topic/47405?page=2

Het nadeel van bijna alle bindingen blijft voor mij dat je toch hoger op je board staat dan nodig en dat het allemaal niet echt zo stijf is als een niet gesplit board. En te zwaar, en te duur. Ik heb nu ook Sparks, maar ga nog steeds liever met mijn eigen systeem op pad.

En die prijzen… tja… Eigenlijk is alleen Triad Bindings een betaalbaar systeem. Die mis ik nog in je rijtje.

Ivar

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
poedersletjeAuteur5 februari 2013 · 20:22

Die jongens van Spark gesproken op de ISPO. Edison gaat er def niet komen. Magneto is daarvoor 'in de plaats gekomen. K2 heeft ook een split met van die sleuven voor volgende jaar, dus die endless verstelopties zou je (met de Burton disk) ook moeten kunnen halen. Vraag is of je die burton disk los kan kopen. De buckles en straps van Spark zijn sinds vorige winter enorm verbeterd (weet niet hoe oud de jouwe zijn), omdat ze nu buckles en straps van Burton gebruiken. Tenzij je niet van Burton buckels en straps houdt natuurlijk…

Ik vind de naar achteren kantelende highback van Spark wel erg goed.

Mijn grootste meh over de Sparks (ik heb Burner LTs) is dat ze zo geen demping in de baseplate hebben als je een keer op een ijzige stuk uitkomt. Komt natuurlijk omdat je gewoon rechtstreeks op het alu staat. Maar het doet pijn tot in je vullingen. Als je je split gebruikt waar ie voor is (poederrijden) heb je daar overigens nooit last van…

Verder deel ik je mening. Karakoram ziet er prachtig uit, maar is zo exorbitant duur dat het mijn pet te boven gaat.

Toen ik Magneto van dichtbij stond te bekijken, heb ik me afgevraagd waarom het nou beter zou zijn de de ‘gewone’ Spark. Ik heb het antwoord nog niet.

Fast is better
Expert
ieismAuteur5 februari 2013 · 20:47

Mijn ideale binding zou toch iets zijn waarbij je geen voile inserts hoeft te gebruiken maar gewoon 4x4. Zoals de Edison dus zou worden. Dit zou een hele setup zo veel goedkoper kunnen maken…

En ik kreeg vandaag foto’s van een proto met Flow high backs. Dat vond ik ook redelijk geniaal, kan je ze met lopen losgooien en weg forward lean.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
markindealpenAuteur5 februari 2013 · 21:43

http://splitsticks.com/

en dit dan? helaas nog alleen te verkrijgen als hele set, maar wat een slick binding systeem!

Gevorderd
wanobiAuteur5 februari 2013 · 21:45

Ik rij op de blaze van dit jaar en ik heb de bindingen vorige week goed kunnen testen tijdens een splitboardweekend. De straps en buckels bevallen prima, mede het gewicht scheelt voor mij de helft met mijn vorige setup (burton P bindingen + plaat) Die wogen 1.4 kg per stuk tegen iets minder als de helft tov de sparke. Wat ik zelf een nadeel vindt is dat de bindingen vrij smal zijn. Ik heb Vans Fargo schoenen van een paar jaar geleden maat 45,5 en die passen er precies in. Met de highback heb ik geen problemen en het ombouwen gaat ook prima ! De karakoram bindingen zou ik zelf niet kopen. Voor dat geld ga ik liever nog een keer naar de sneeuw : )

Gevorderd
robbertAuteur5 februari 2013 · 23:32

Heb de Spark Burner en vind het een prima binding. High back is wat slapper, maar voor mij stijf genoeg. Een Burton Mission high back erop zetten is naar mijn mening geen verbetering eerder slechter.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur6 februari 2013 · 00:18

superinteressant ; moet ik allemaal eens lezen en herlezen en checken ; bijzonder moeilijk ; dat splitten ; maar wél “in” !!!
ps staat die split niet verkeerd op die begin-foto? haken zo niet altijd die bindingen in mekaar?

sbs roelz
Expert
costijnAuteur6 februari 2013 · 09:54

@ieism, plaatjs van die flow?
rap gaat dit zeg, had helemaal niet in de gaten dat er al zoveel verschillende merken met nieuwe bindingen bezig zijn.
Het lijkt er een beetje op bij veel merken de base mooi gefreest en licht is maar straps en high back nogal inleveren.
Snap trouwens niet waarom die rangers het montage punt zover naar voren hebben, dat was juist het enige lekkere aan die voile plaat onder je normale binding, scharnierpunt dicht onder bal van je voet.
Heeft iemand de voile light rail al eens geprobeerd?

Expert
ieismAuteur6 februari 2013 · 11:16

:) Plaatjes van die Flow mag ik nog niet echt laten zien denk ik, maar je hebt een PB Costijn.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
AnoniemAuteur6 februari 2013 · 16:06

iemand deze rakkers/de bindingen al in de handen gehad? http://www.splitsticks.com/\
ervaringen etc,…
zag ze ook op de ispo staan

Gevorderd
NielsAuteur6 februari 2013 · 21:57

De highback vraag ook even aan Spark gesteld, zie hier hun reactie:

Hi Niels,
Yup, the Burner highbacks are much stiffer than those first year Blaze highbacks. We’ll have those available in our web store when we return from tradeshows. Burton highbacks do not fit without modification.

Thanks!
-Will

Binnenkort maar eens voor een setje losse burner highbacks de markt op.

Gevorderd
NielsAuteur6 februari 2013 · 22:20

@ Alex: ik denk dat de Burner het beste is wat je nu kan vinden, (iets) stijvere highback, straps en buckels zijn nu wil in orde. Of je moet voor die Magneto willen gaan?

@ Ieism: hoezo hoger dan nodig? Sta jij met je diy lager dan een sprak/kara/voile binding? Denk niet dat mijn sparks hoger staan dan m’n normale bindingen. Stijfheid van het gehaal vind ik, op highback na, prima.

Triad id niet vermeld, wist dat ik iets vergeten was, maar kon niet op de naam komen. Wat vind je daar behalve de prijs dan zo goed aan? Ze claimen een stijve highback, maar hang/sluitwerk ziet er ook niet bepaald high end uit? Prijs lijkt laag, maar vrees dat pins en bracket niet compatible zijn, dus loopt dan nog aardig op.

@ Slet: eens, ik zie de grote plus van die magneto niet echt. Mijn vullingen doen het overigens nog prima, toch ook wat ijs gezien, meer demping wellicht vanuit de schoen? En mijn straps zijn inmiddels ook Burton, vooral fan van de lifetime waranty.

@ Ieism: maar als je die hele highback loskantelt verdwijnt je grip ook wel? Los van de andere 1000 redenen tegen flow…

@ Mark, @ Mons: tja die splitsticks, wel lekker fancy kleurtje, maar ook nog niet echt heel high end indruk…en die slash die je erbij krijgt, dat lijkt me leuk als 3e split, en waarom die skistand?

@ Koen: yup, snapte nooit waarom dat andersom moest, totdat Iesim dat uitlegde: http://wepowder.nl/forum/topic/68116

@ Costijn: wat jij zegt allemaal dezelfde sterke en zwakke punten, verschillen lijken qua werking klein. Behalve die rangers, maar vraag me af of dat voor de fulltime softbooters niet alleen maar lastig is.

Expert
ieismAuteur8 februari 2013 · 21:47

“@ Ieism: hoezo hoger dan nodig? Sta jij met je diy lager dan een sprak/kara/voile binding? Denk niet dat mijn sparks hoger staan dan m’n normale bindingen. Stijfheid van het geheel vind ik, op highback na, prima.”

@Niels, ja. Ik sta niet op een puck dus lager, gewoon echt plat op het board. Dat geeft al meer stevigheid. Feitelijk werk mijn binding gewoon als een normale binding. En met stijfheid bedoel ik het board zelf. Alle voile systemen klemmen de board helften niet echt samen. Gaat iets te ver om het hier uit te leggen misschien, ik laat het je nog wel eens zien. Ik heb ook een fabrieks split met Sparks nu, dus ik kan het redelijk vergelijken denk ik.

De Triads heb ik niet getest, maar eigenlijk is iedereen op splitboards.com er positief over. Ik heb wel regelmatig contact met de bedenker ervan, die weet wel waar die het over heeft… De hardwear is gewoon van Ride, en het is juist met bijna alles compatible. Maar je wil toch uiteindelijk de brackets en pins van Triad erbij want ze kosten hetzelfde als de Spark LT’s en zijn veel beter dan Voile brackets.

Die Flow highbacks proto, ik weet het ook niet. Geen ervaring met flow. Ik weet wel dat de ontgrendeling van de forward lean op een Spark Blaze behoorlijk pielen is. En dat je op een vlak stuk langere stappen kan glijden als je niet tegen je highback aan schurkt. Dat is een beetje het idee erachter, want het is niet echt als step-in binding bedoelt voor splitboards.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!