Nav het '2014 sneaks - splitboards' - topicben ik eens gaan nadenken. De perfecte splitboardbinding lijkt nog niet te bestaan. Het zelf aanpassen van de bindingen lijkt eerder regel dan uitzondering. Nu rijd ik een Solution 161 met Spark Blaze, dat werkt goed, met het board ben ik erg blij, maar over de binding heb ik nog wat twijfels.
Spark Blaze
Aan de bekende Spark Blaze binding set up zitten voor mij twee grote nadelen:
-De straps en buckles zijn waardeloos. Dat heeft Spark zelf sinds vorig seizoen opgelost door Burton straps en buckles te gaan gebruiken. Die van mij zijn al van daarvoor, dus ik heb een oude Burton binding gestript, dat past perfect.
-De hi-back is behoorlijk slap en lijkt ook niet stevig. Dit is iets moeilijker op te lossen, alhoewel ik las dat een Burton Mission highback prima zou passen, kan ik nog geen echte how-to vinden. Ook de highback van de Burner zou stijver zijn, maar die is dan weer niet los te koop.
Edison en Magneto
Ik heb de Edison en Magneto nog eens op m'n gemak bekeken. Ziet er allemaal handig uit, zeker als je toch alles nieuw wilt kopen. Maar als je al een complete set hebt vind ik de verbeteringen veel te marginaal om geld in te stoppen. Daarnaast gaan er geruchten dat de Edison wellicht niet meer op de markt komt omdat het systeem niet ice-proof zou zijn.
Spark Edison:
Spark Magneto:
De voordelen (van zowel Edison als Magneto):
-Onbeperkte stance opties (alleen Magneto) tov erg beperkte opties met de Blaze. Dit geldt alleen voor nieuwe Burton splits, dus je moet echt alles vervangen. En de opties zijn id beperkt, maar met wat gepuzzel is de juiste stance prima te vinden. En voor zover die stance afwijkt van je normale stance, waarschijnlijk ben je er al aan gewend.
-Sneller switchen tussen klimmen en dalen. Op een overdekte beurs lijkt dat id zo, de vraag is echter wat dat in de sneeuw doet. De Blaze is experience proven en ik heb vrij weinig problemen met sneeuw/ijs ertussen (ik weet dat sommigen dat wel hebben). Het Edison systeem lijkt me hier erg gevoelig voor. De rail van de Magneto heeft zich al bewezen op de Spark, ik denk dat je sneller en gerichter kracht kunt zetten. Blijft de vraag wat die sluiting doet met sneeuw/ijs.
Voor de Magneto zul je ook nog nieuwe crampons en wellicht een nieuwe touring bracket moeten kopen. Al met al een forse investering met weinig vooruitgang, in mijn ogen.
Echter vind ik ook de alternatieven niet goed:
- De voile bindinglijkt dezelfde minpunten te hebben, goedkope buckles/straps en een slappe hiback.
Karakoram:
- Karakoram is idioot duur, ook de lichtste, maar ook die hiback heeft wat twijfels. Het systeem ziet er goed uit, maar al zou het top zijn, ik kan en wil geen 600 tot 850 euro aan een binding uitgeven.
Ranger bindings:
- In Australië wordt gewerkt aan de Ranger binding, ziet er goed uit, maar lijkt ook nog lang niet klaar om de markt op te gaan. En over de prijs valt nog weinig te zeggen. Voor de (wisselende) hardbooters zou de dynafit tourbracket een mooie oplossing kunnen zijn. Maar voor de full time softbooters wellicht vooral iets wat de prijs op drijft?
Wat is jouw ervaring met de verschillende bindingen? Wat is je ideale splitboard set up? Wat doe jij om ze te optimaliseren? En welke binding zou je kiezen als geld niet uitmaakt?