Lawine airbags bij Transavia

Lawine airbags bij Transavia
Op weg naar de sneeuw (incl. airbags in het ruim)
Op weg naar de sneeuw (incl. airbags in het ruim)

Airbags in vliegtuigen. Het blijft voer voor discussie. Want hoe zit het nou precies? Moet je een ABS aanmelden? Mag je ‘m meenemen als handbagage? Om veel van deze onzekerheid eens weg te nemen hebben we contact gehad met Transavia.com, een airline die zich profileert als ‘wintersport-airline’, met vluchten naar vrijwel ieder groot vliegveld in de Alpen.

Dangerous goods

We hebben een mail gestuurd naar de Manager Customer Care van Transavia.com. Toevallig is hij ook jarenlang verantwoordelijk geweest voor wet- en regelgeving en de procedures aan boord én de ‘dangerous goods’. Hij weet dus waar hij over praat. En binnen een dag kregen we een enthousiaste mail terug. We legden hem de volgende vragen voor.

Mag je een lawine airbag meenemen als handbagage?

Je mag bij ons aan boord één stuks handbagage meenemen. Wanneer je je lawine airbag meeneemt dan geldt dit dus als handbagage. Let op, je moet de cylinder er wel uitdraaien en inchecken als normale bagage.

Waarom mag de cylinder niet mee?

In het kader van internationale veiligheids wetgeving Liquid and Gels, is het toegestaan om maximaal 100 ml vloeistoffen in de handbagage mee te nemen. De meeste cylinders hebben meer inhoud dan deze 100 ml. De airbag mag dus mee in de cabine, de cylinders moeten ingecheked worden in de ruimbagage. Ook de trigger van een ABS moet worden ingechecked in de ruimbagage.

Cylinder en trigger van een ABS lawine airbag
Cylinder en trigger van een ABS lawine airbag

Moet je van te voren aanmelden dat je een lawine airbag meeneemt?

Nee, je hoeft dit niet van te voren aan te melden.

Niet nodig om deze jongen van te voren aan te melden dus bij Transavia!
Niet nodig om deze jongen van te voren aan te melden dus bij Transavia!

Mag je een lawine airbag ook inchecken als ruimbagage?

Ja, dat mag. Het is dan wel noodzakelijk dat je de cylinder afkoppelt en verzegelt (met dat stalen dopje) en los in je koffer doet. Wanneer tijdens de handeling van de bagage het mechanisme per ongeluk geactiveerd wordt kunnen er misschien (in het ergste geval) gewonden vallen.

Is er een verschil tussen de stalen cylinders en de cylinders van carbon?

Nee, er wordt geen verschil gemaakt tussen de verschillende cylinders. In de ruimbagage kan men deze verschillende patronen in ieder geval niet van elkaar onderscheiden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Kijk, dit schept in mijn ogen al veel duidelijkheid. En top natuurlijk dat Transavia (snel) wilde reageren met duidelijke antwoorden. Wat is jullie ervaring met je lawine airbags bij Transavia of bij andere airlines? Ging het altijd soepel? Problemen gehad? En zo ja, wat was daarvan de oorzaak?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur11 februari 2013 · 10:33

Helder!

ervaring: \

  • Niet veel problemen met airlines (soms wat vragen van SAS, maar altijd vriendelijk en na uitleg geen probleem). \
  • Wel veel problemen met het douanepersoneel op de grond op Schiphol. Slechte lusiteraars en slecht geinformeerd.
Gevorderd
m_de_galan@hotmail.comAuteur11 februari 2013 · 10:44

Prettig, wat info.

Mijn ervaring is dat het inchecken van de rugzak als ruimbagage met losgekoppeld patroon en trigger geen enkel probleem is (KLM). Het meenemen als handbagage leverde bij mij (zonder trigger en patroon, die in ruimbagage gedaan) ook geen enkel probleem op (tevens KLM).
Douane liep ik niet tegen aan, security keek enigszins verbaasd, maar na even inspecteren mocht ik gewoon door.

Toerist
AnoniemAuteur11 februari 2013 · 12:16

Donderdag met easyjet naar Geneve: voor easyjet geen probleem, ik had het mee als handbagage (3 eenheid en tas plus cilinder en trigger).

De douane vond het minder leuk. zowiezo de schep vonden ze geen goed idee. Maar die cilinder helemaal niet. die 100ml moeten ze zich eigenlijk aan houden. Plus, het maakt hun niet uit dat de vliegmaatschappij zegt, daar hebben ze niets mee te maken. De stoffen in de trigger heb ik maar verzwegen.

Uiteindelijk waren het relaxte jongens en mocht het toch mee. Maar het is geen zekerheid. Ik hou de cilinder voortaan wel bij mijn handbagage, voordat ze mijn tas overhoop halen en niet mee komt met het vliegtuig. Dan zit je zonder spullen het weekend. Nu kan je het allemaal nog uitleggen.

Gevorderd
marksurf2Auteur11 februari 2013 · 12:49

bij KLM ook geen probleem, ABS cylinder en trigger gewoon in de skitas

Snow is only frozen water
Gevorderd
NemmieAuteur11 februari 2013 · 13:12

Met de cylinder en de trigger in de ruimbagage heb ik op Rotterdam, Schiphol, Zürich en Innsbruck nog geen problemen gehad. (ABS)

Gevorderd
DutchessAuteur11 februari 2013 · 13:56

Ervaring: KLM: vooraf aangemeld, ook dat ik twee cilinders bij me zou hebben, maar elk in een aparte koffer (KLM is de enige maatschappij, voor zover ik heb kunnen uitzoeken, waar je voor 80 euri extra een extra koffer (23 kg) mag meenemen) was geen enkel probleem.

Helaas heeft de security er wel een uitgehaald, de ander laten zitten. Ben hierover nog met KLM in conclaaf, maar lijkt erop dat zij daar niets aan konden doen, dat was het grondpersoneel.

Delta airlines, amerikaanse maatschappij, maakt niet uit wat ik zei en wat voor papieren ik liet zien, de cilinder mocht niet mee. Twee managers en vijf securityguards later toch de cilinder in een kluis moeten achterlaten. Was dan wel in Beijing airport, dat zou kunnen schelen.

Verschilende australiers met airbag rugzakken gevraag wat hun ervaringen waren met de vliegtuigmaatschappijen: geen enkel probleem, zolang de cilinder maar afgesloten en in het doosje in de ruimbagage gaat. Volgens hen doen alleen de amerikanen moeilijk. (ik begrijp het niet. Automatische geweren mogen wel?)
Ook de canadese gids heeft geen enkele problemen gehad met zijn snowpulse en de canadese vliegtuigmaatschappijen.

Moraal van het verhaal: vermijd de amerikaanse vliegtuigmaatschappijen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
JaapvRAuteur11 februari 2013 · 14:03

@Dutchess: Bij SAS kan je voor 30 euro een extra stuk bagage inchecken. Dat mag een normale tas zijn (23kg), of ski’s, fiets, contrabas, hond, wat je maar wil…

Gevorderd
Willem2kAuteur11 februari 2013 · 15:13

Moraal van het verhaal: vermijd de amerikaanse vliegtuigmaatschappijen!

Lekker dan, ik vlieg volgende week met Air Canada naar Vancouver maar die vlucht wordt uitgevoerd door United… Fingers crossed dat ze mijn Snowpulse met rust laten dan maar.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur11 februari 2013 · 15:53

@Willem2k Vliegvelden in de VS heb ik veel slechte ervaringen over gehoord (lees: bye bye cilinder).

Zelf heb ik die problemen nog nooit ervaren gelukkig (Seatlle, Salt Lake, Portland, NY JFK, Washington Dulles, Chicago O’Hare). Cilinder in de check-in bagage en ABS als handbagage rugtas mee.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
snelle_henkieAuteur11 februari 2013 · 16:17

@ Dutchess: begrijp ik het nou goed dat je dus eigenlijk max 1 cylinder+trigger mag meenemen? Voor trips naar de middle of nowhere heb ik 1 extra ABS cylinder+trigger, maar als ik jou zo hoor is de kans groot dat de douane/security die in beslag neemt?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Expert
ollieAuteur11 februari 2013 · 20:28

United is een verschrikkelijke bagger airline. Naast schofterige behandeling door amerikaans personeel in Nederland, een dag vertraging zonder ook maar een enkel excuus of refund (kastje-muur kennen ze ook in Amerika) waren we ook onze cylinders kwijt. NOOIT zeggen dat je iets in je bagage heb want dan schieten alle yanks in de stress en durven ze geen beslissingen meer te nemen en misten wij dus bijna onze vlucht door oeverloos gezwam en gebel naar de US en effectief tropederen van onze pogingen om iets te regelen…

Mijn hint: cylinder en trigger netjes in hun doosje met papier in je checkin bagage en de ABS gewoon over je rug en niks zeggen.

PS: dat principe werkte prima op de terugreis!

PPS: stop het ook niet in je boardbag, want die gaat gegarandeerd open door Homeland Security bij een stopover in de US.

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
Willem2kAuteur12 februari 2013 · 09:33

Cool,

Dank voor de tips guys. Cylinder gaat gewoon in mijn koffer, ik zal nog wel eens zien of ik er een printje van Snowpulse ofzo bij kan doen om toe te lichten wat het is en dan zien we wel wat er gebeurt.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
MarcoAuteur12 februari 2013 · 10:36

Wilde net een heel verhaal gaan neertikken, maar komt precies op neer wat Ollie zegt: Gewoon nooit meer vliegen met United Airlies!

Gevorderd
telemikeyAuteur12 februari 2013 · 13:05

Ervaring:
KLM A’dam - Montreal
Westjet Montreal - Calgary
KLM Calgary - A’dam
Lawinerugzak: Snowpulse

Ik maakte me wat druk over mn cilinder in het ruimbagage tijdens mijn vluchten van A’dam - Montreal en Montreal - Calgary met KLM, resp Westjet. Daarom clinider in rugzak (afgekoppeld, afgesloten met metalen dopje en papieren (Snowpulse en IATA) er omheen met een elastiekje). Van te voren laten weten dat ik een hiermee reisde. Moest geen probleem zijn.

  1. A’dam - Montreal (KLM): bij boarden even problemen. Maar na (veel) uitleg werd er gecontroleerd of ik idd van te voren aangemeld had. Dat was het geval, dus “Geen probleem u mag door maar wel goed dat u het van te voren gemeld hebt anders mocht het niet!”\
  2. Montreal - Calgary (Westjet): heel erg moeilijk doen bij boarden. Het mocht echt niet mee, echt niet. Tot de manager eens ging bellen. Toen werd het “Alleen voor medische redenen mogen ‘compressed gases’ mee”. Dat een lawinerugzak toch echt voor mn gezondheid is telde niet ;-) Uiteindelijk toen ik na 5x zeggen dat het een lawinerugzak is… “Oh! Is het een lawinerugzak? Oh maar dan mag ie gewoon mee hoor” [hartverzakking]\
  3. Calgary - A’dam (KLM): cilinder in mijn boardbag* rugzak mee op mn rug. Moest even tekst en uitleg geven bij de ‘odd sizes’ luggage toen ie door de scanner ging. Weer bellen. Weer confirmatie dat ik de lawinerugzak had aangemeld. No problemo dus.

Ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind om tekst en uitleg te kunnen geven bij de cilinder/ tas. Dan weet ik iig zeker wat er gebeurt. Het laatste dat ik wil is dat ik ergens in het buitenland sta en dat mijn bagage nog in een scanner elders staat! De vliegvelden waar je zelf de bagage op de scanner moet leggen bij ‘Odd sized bagage’ en erbij kan blijven staan vind ik daarom het prettigst. Ben er eerlijk gezegd nog niet uit wat ik de volgende keer doe als ik die tekst en uitleg niet kan geven. Inchecken bij ruimbagage? Of toch in de handbagage?

*NB ik reisde met een boardbag volgepropt met al mn (ski) spullen (schoenen, stokken, jas, broek, beschermers, bril, helm, overige kleding en zooi). Toilettas, schone onderbroek en laptop en camera in mijn rugzak. Je reist dan maar met 1 stuks ruimbagage; aangeven dat dit wel ‘sporting goods’ (met bijzonder formaat) zijn en je betaalt NIETS bij (bij KLM).

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
Willem2kAuteur12 februari 2013 · 14:58

Ik denk dat ik me gewoon ga houden aan wat de Air Canda site zegt:

Avalanche rescue backpacks (one per passenger) are accepted as checked baggage only on the condition that they are equipped with:

  • a pyrotechnic trigger mechanism containing not more than 200 mg of explosive substance (Division 1.4s); the explosive must be packaged or designed in a way that presents no significant hazard;\
  • a cylinder of non-flammable, non-toxic compressed gas (Division 2.2) of not more than 250mL.

!! The cylinder must remain installed in the backpack at all times.

The accepted backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbag within the backpack must be fitted with pressure relief valves.

Replacement/spare cylinders are accepted in checked baggage only, and provided they are empty.

!! Avalanche transceivers are accepted in both carry-on and checked baggage provided the batteries are removed from the unit and stored separately.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
AnoniemAuteur13 februari 2013 · 01:26

Inmiddels veel ervaring met KLM.
a) nooit je cylinder of schep meenemen als handbage. Als de beveiliging er bezwaar tegen maakt ben je het of kwijt of je moet het alsnog in checken. Dat telt dan als extra bagage stuk, en kost €200.
b) van te voren aanmelden dat je een avalanche airbag met luchtdruk cylinder meeneemt. Je krijgt dan toestemming (binnen een dag). Als de beveiling je ingecheckte bagage door de scanner haalt zien ze de cylinder zitten. Met de toestemming zien ze dat het ok is, en laten ze hem zitten. Anders loop je het risico dat ze hem eruit halen. Voor de zekerheid de IATA regels afdrukken en bij de cylinder stoppen, als ze hem eruit halen worden ze eraan herinnert. Je kan ze hier downloaden: http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/DG-Passenger-Crew-Provisions-23A-2013-EN.pdf

De IATA regels voor 2013 zijn soepeler geworden. Er is geen maximum cylinderinhoud meer voorgeschreven. Dat betekent dat ook de BCA airbags officiëel zijn toegestaan.

Gevorderd
telemikeyAuteur13 februari 2013 · 09:43

@Pieter: thanks. Ik weet nu ook wat ik in het vervolg met mn cilinder doe op Schiphol… in de ruimbagage erbij!

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
BohdieAuteur15 februari 2013 · 14:50

Top Pieter bedankt! Groeten, Angela (en Wiebe)

Gevorderd
MarkieAuteur6 maart 2013 · 16:43

Hierbij update voor de bovenstaande IATA link: http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/DG-Passenger-Crew-Provisions-23A-2013-EN-Addendum1.pdf\
Inderdaad geen max van 250ml meer, mag ik eindelijk legaal met mn 349ml flesje vliegen ;)
Het blijft grappig dat je de rugtas incl trigger/cilinder vlgns de nieuwe IATA ook nog als carry-on bagage mag meenemen…Ik gok het er ook nooit op!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
ArjenproadminAuteur28 maart 2017 · 17:20

@@Remmie Hier heb je misschien ook wel wat aan. Nog altijd actueel. Ik vlieg zeker wel een keer per winter met Transavia en nooit gezeur. Cylinder en trigger gewoon in de ruimbagage doen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
RemmieAuteur28 maart 2017 · 18:10

Thanks!

Gevorderd
lennart75Auteur29 maart 2017 · 11:33

Voorheen ook nooit problemen gehad met de ABS cartridge met andere airlines.
Vandaag echter in Bergen, Noorwegen, de hele security erbij die in het Noors aan het discuteren waren of de cartridge mee mocht of niet. Alsof ze voor het eerst een ABS cartridge gezien hadden…
In eerste instantie zat de cartridge losgekoppeld met metalen dop erop, met trigger en printje van ABS in m’n skitas zoals voorheen ook altijd.
Eerst werd de cartridge geweigerd en gezegd dat ie leeg wel mee mocht maar uiteindelijk na lang aandringen toch de cartridge in m’n handbagage mee mogen nemen. Trigger moest wel in de skitas. Iemand van security die met me meeging naar de controle om het daar weer uit te leggen…
Dacht dat de problemen zo langzamerhand wel voorbij waren mbt de lawine airbag cartridges… Uiteindelijk dus allemaal in orde gekomen maar vreemd dat airlines nog geen eenduidige instructies hebben (en het liefst allemaal dezelfde instructies).

Toerist
JaapvRAuteur5 april 2017 · 12:15

Die eenduidige guidelines hebben airlines wel, dat zijn de IATA regels. Daarin staat dat je cilinder mee mag als handbagage, zelfs terwijl ie 250ml is, als uitzondering.

Het probleem is dat veel airport security personeel niet voor een airline werkt, maar voor een vliegveld, en zich aan andere/strengere regels houdt. Bovendien zijn veel arilines niet op de hoogte van de kleine lettertjes over airbags in de IATA-regels, en/of handteren ze een setje eigen regels / practises dat, vaak buiten hun weten om, niet helemaal overeenstemt met IATA.

Cilinder inchecken zorgt voor t minste gezeik, tot ie ineens uit je tas verdwenen is natuurlijk…

Gevorderd
RemmieAuteur8 april 2017 · 21:44

Vandaag zonder problemen naar innsbruck gevlogen met mijn airbag in mijn ruimbagage

Gevorderd
KoppelbaasAuteur28 januari 2020 · 12:28

Afgelopen week naar Innsbruck gevlogen en mijn lawine airbag in een weekendtas gedaan als ruimbagage. Cartridge ontmanteld in de rugzak gedaan. Bij aankomst in het hotel bleek de cartridge uit mijn tas verdwenen. Ik begon aan mij zelf te twijfelen maar de tas was vreemd ingepakt dus ruikte onraad. Niks geen briefje erbij of zo. Gelukkig (of helaas) waren de omstandigheden offpiste erg mager, dus had de rugzak niet nodig.
Stel je voor dat ik zoals twee jaar geleden een huttentocht had gedaan en bij aankomst in de hut ontdekt dat het patroon ontbreekt…

Bij terugkomst in Rotterdam nog maar even geinformeerd bij de airport infobalie en daar hadden ze hem liggen!
“Nee meneer, een airbag mag nooit mee in het vliegtuig”. (twee jaar geleden op het zelfde traject geen problemen gehad).
Volgende keer toch maar even informeren van te voren…

Gevorderd
svenkproAuteur28 januari 2020 · 13:43
If in doubt, don't go out!
Beginner
kjiratsiekoedelAuteur28 januari 2020 · 13:54

Uit hun eigen voorwaarden:

Je mag ook een lawine airbag meenemen. Deze moet wel voorzien zijn van een pyrotechnisch trekkermechanisme (met minder dan 200 gram netto divisie 1.4 S en minder dan 250 ml samengeperst gas uit divisie 2.2). De rugzak moet zo verpakt zijn dat deze niet uit zichzelf geactiveerd kan worden. De airbags in de rugzak moeten voorzien zijn van overdruk ventielen.

https://www.transavia.com/nl-NL/veelgestelde-vragen/bijzondere-bagage/

Beginner
SlimAuteur28 januari 2020 · 14:11

Het probleem bestaat dus uit 2 delen:

1- de veiligheids regelgeving:
In het grootste deel van de de wereld (o.a. Europa en Canada) worden de IATA regels aangehouden, en mag het wel.
Van en naar de USA (TSA) mag het niet!
Japan weet ik niet hoe het wettelijk zit, maar schijnt vaak lastig te zijn.

2-De kennis en uitvoering door lokaal vlieg en security personeel:
Vaak weten ze niet hoe en wat de regels zijn.

Beginner
SlimAuteur28 januari 2020 · 14:11

Dubbel

Gevorderd
KoppelbaasAuteur29 januari 2020 · 08:41

Het is het luchthaven personeel wat uiteindelijk de bagage controleert. Ik had de voorschriften van te voren gecheckd en dito gehandeld. Wees gewaarschuwd. Volgende keer meldt ik het expliciet bij inchecken…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!