Koude en droge poeder in de noord- en westalpen

Koude en droge poeder in de noord- en westalpen

Na zeven dagen heliski in Canada en twee dagen ISPO ben ik met mijn neus weer in de cold smoke blower pow geland. Het is net alsof ik nog in Canada ben. Ik reis al drie dagen door de Maurienne Vallei met condities die er niet om liegen. Alles is te rijden, te springen en te shredden. Deze winter zullen ze niet snel vergeten in Frankrijk. En niet alleen ik jubel. Ook de lawinediensten kunnen het nauwelijks geloven.

Het is diep en vrijdag zagen we eindelijk de zon. Ik ben onderweg met teamriders van Moss Snowstick uit Japan en over aandacht hebben we niet te klagen. Ondanks alle aandacht rijden we iedere dag eerste lijnen en vandaag met de zon erbij was het sneeuwsurfen puur. Dikke wanden die we reden alsof het grote golven waren. En niet alleen wij hadden super omstandigheden. Vanuit de complete west- en noordalpen stroomden de reports binnen via Powfinder.

Vrijdag was de laatste dag in de Maurienne, want zaterdag bevinden we ons in Chamonix. Daar zal het een stuk lastiger worden om poeder te vinden. Gelukkig is PoederAlert#20 onderweg. Maar of die ons poeder gaat brengen?

Korte termijn

Zaterdag de laatste neerslag uit het noorden. Met name de noordalpen profiteren hiervan met nog eens twintig centimeter cold smoke blower pow. In de zuidalpen is het zonnig, net als in de Franse zuidalpen. Zondag slaat het weer om.

PoederAlert #20

Een storm trekt via de Britse Eilanden en Frankrijk richting de Golf van Genua om daar maandag te arriveren. Ofwel een weststau gaat over in een zuidstau. Dit levert zondag al vers op in de complete Franse Alpen. Maar het echte geweld volgt pas daarna. De combinatie van zeer koude lucht uit het noorden en de relatief warme Middellandse zee (in deze winter lijkt alles relatief te worden) gaat voor veel sneeuw zorgen in de zuidalpen. Maandag en dinsdag staan in het teken van een imposante zuidstau. En om heel eerlijk te zijn, die was ook wel nodig ook. Dinsdag reden wij via de zuidalpen richting de Maurienne vallei en de meeste gebieden lagen er maar matigjes bij. Met de sneeuw die komen gaat kunnen we weer gaan knallen door de lariksen van de zuidalpen.

Poederadvies

  • Zaterdag en zondag: west- en noordalpen. De treeruns zijn top (beter dan ooit deze winter) en in de kleine secrets is nog poeder te vinden. En hoewel koud, hebben de zuidhellingen vandaag wel wat van de zon gemerkt.

  • Maandag, dinsdag: zuidalpen, zuidalpen en zuidalpen. Vooral vanaf dinsdag diepe treeruns.

Omdat ik onderweg ben en de wifi regelmatig hapert weet ik nog niet precies wanneer mijn volgende update volgt. Ik hoop zondag.

Stay stoked en geniet van de cold smoke blower pow

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur9 februari 2013 · 08:51

Lekker. Wij zitten zondag in de buurt van Annecy en zouden dan voor maandag de mont bkanc tunnel Door kunnen naar de zuidalpen. Is Courmayeur dan al dik of moeten we voor diepe pow op maandag meer naar het oosten?

Gevorderd
$andokanAuteur9 februari 2013 · 09:18

Nice, ff de babykamer schilderen en zie je om 15;00uur Marco!
Go WEST!

2 Rad 4 Mum & Dad!
Gevorderd
JesperAuteur9 februari 2013 · 11:26

Mooi als ze zich bij de lawinedienst zelfs niet in kunnen houden. De “Traumhafter Kanadapulver” konden ze in Tirol ook niet weglaten uit het lawinebericht een paar weken geleden.

Damn, dat ik al deze dikke alerts moet missen.

Toerist
AnoniemAuteur9 februari 2013 · 13:35

morris, u cold smoke lucky bastard… enjoy your time! vorige week kwam in terug van puy, nog heerlijke condities meegemaakt met telemark off piste week bij AlpeLune. top!

Beginner
Basjuh16072Auteur9 februari 2013 · 13:47

Morris, is die eerste foto op de croix de fer in Les Sybelles? hoe is de sneeuw daar?

ik ga volgende week (:

Come on you all let's powder
Gevorderd
dejongarnoAuteur9 februari 2013 · 20:14

Tweede foto was gister; very 1st tracks in maagdelijk Gers (=pleonasme :) met 70cm kurkdroge puff. Hoe mooi kun je aan laatste dag van een freeride week wensen??!

In 5 jaar tijd heb ik zelf nog nooit zulke mooie poeder gereden hier, met een 30 tal andere gelukkigen die erbij waren :) Gids Serge liet onze freeriders weten een zeldzame dag te hebben meegemaakt.

Wel interessant was het lawinebericht dat zeker een schaal te laag zat gisteren. Tot 2400m werd er 2 opgegeven, maar vanaf de middag zagen we verschillende (serieuze) lawines afgegaan (onder de 2100m) zijn, waarbij in 2 gevallen ook skiërs werden meegenomen, gelukkig zonder ernstige gevolgen…

Beginner
PowdermidgetAuteur11 februari 2013 · 00:02

@meteomorris dank voor je tip. Net terug van #19 Kleinwalsertal was mazzelpof. Periscope up. Zoveel poeder. Paar keer echt moeten stoppen om de sneeuw uit mijn mond te halen, vele malen konden we niets zien omdat de droge poeder over ons heen sprayde… De pulver was Canada-style. #19 is een classic. Dank!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!