40 cm ijskoude blower pow

40 cm ijskoude blower pow
Sneeuw komende vier dagen voor het zuiden
Sneeuw komende vier dagen voor het zuiden

Sinds dinsdagavond viel er ijskoude blower pow in de noordstau van het Salzburgerland, Steiermark en Niederösterreich. Veel gebieden noteerden tot 40 cm vers en de sneeuw is van een champagne poeder kwaliteit. Iets wat deze winter eerder regel dan uitzondering lijkt te worden. Vooral de sneeuw die gisteren (woensdag) viel bleek los en fluffig. En daarmee deed het Nordstau Duvelke eigenlijk precies dat wat ik verwacht had. 20-40 cm sneeuw in de noordstau van de oostelijke gebieden en 5-15 cm in de rest van de Noordalpen. Enige afwijking vormde het oosten van Nordbünden in Zwitserland en Voralberg/Kleinwalsertal. Hier kwam lokaal tot bijna 20 cm uit de wolken en dat is al snel 10 cm meer dan ik had verwacht. Die had ik niet voorzien. De rest gelukkig wel. De sneeuwkaarten bleken moeite te hebben om de sneeuwhoeveelheid te voorspellen. Met name vanwege de veel betere water-sneeuw equivalent die dergelijke koude sneeuw oplevert. 1 mm water levert dan al snel 1,5-2 cm sneeuw op. Zo zie je maar weer dat je je niet moet blindstaren op sneeuwkaarten. Ze doen steeds betere pogingen, maar de natuur zit vol verassingen.

Poederadvies

Donderdag en vrijdag first chair in de noordstau van het Salzburgerland, Steiermark en Niederösterreich. Gebieden als Hochkar, Hinterstoder, Tauplitz, Loser, Krippenstein, Lofer enFieberbrunn hebben 20-40 cm vers ontvangen. Rest van de noordalpen 5-15 cm, met als uitschieter Norbunden, Voralberg, Kleinwalsertal, waar tot 20 cm viel. Lawinegevaar: 3 (check je lokale lawinebericht via lawinedienst.nl).

Sneeuw met vertraging in het zuiden

Inmiddels is het laag naar het zuiden vertrokken en gaat daar voor de dubbelklapper van poederalert#21 zorgen. Eerst sneeuw in het noorden, daarna sneeuw in het zuiden. Maar de klapper komt met een vertraging. Een hele serie aan lagedrukgebieden is nog druk met elkaar en het kiezen van positie in de Middellandse Zee. Dit spel kost meer tijd dan verwacht, waardoor de sneeuw in fases gaat komen.

Op dit moment is de eerste golg gestart en sneeuwt het in de Piemonte. Ook hier is het ijskoud en de sneeuwgrens schommelt rond de 300 meter. Omdat de sneeuw zo koud is valt de meeste sneeuw in de vooralpen. Later op de dag verplaatst de sneeuw zich naar het oosten. Vrijdag dan de laatste sneeuwresten. Tot en met vrijdagavond verwacht ik weliswaar vanwege de kou iets meer sneeuw dan de kaarten aangeven, maar houd gemiddeld rekening met 5-15 cm vers en rond de Mt. Viso en Gran Paradiso/Mt. Rosa lokaal15-30 cm. Net genoeg, of net niet. Er is hier namelijk al een tijdje geen sneeuw gevallen. De grootste verassing verwacht ik rond Prali.

De zaterdag verloopt zo goed als droog maar omdat de lagedrukgebieden het bijna eens zijn is het een stilte voor de storm. In de nacht van zaterdag op zondag groeien ze uit tot 1 groot systeem in de Golf van Genua en dan gaat het sneeuwen.

Zaterdagavond ligt het genua-laag gereed.
Zaterdagavond ligt het genua-laag gereed.

Van zaterdagavond tot en met maandag zeer veel sneeuw in de Italiaanse Piemonte (zuidalpen west). Reken in 48 uur op 40-90, lokaal 120 cm vers. Wie weet zelfs nog meer, want de Po-vlakte staat bekend om zijn verassingen. Daarna zou het moeten gaan opklaren.

Poederadvies; verleng je weekend

Tot en met zaterdagavond ben je het beste af in de noordstau van het Salzburgerland, Steiermark en Niederösterreich. De kleine gebieden houden de sneeuw langer onverspoord en vers en de sneeuw in het zuiden komt met een vertraging. Mogelijk dat je zaterdag al lekker kunt rijden in het Italiaanse Prali, maar houd er rekening mee dat de base hier dunner is. Vanaf zondag is het dan echt aan in het zuiden. 48 uur poeder galore! Het kan geen kwaad om je weekend te verlengen en maandag/dinsdag ook nog te profiteren van deze poeder.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
skiesterAuteur21 februari 2013 · 16:39

Haha ja die fijne pow heb ik gisteren wel gevoeld in klosters! Ook vandaag was het weer super!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
ijsbeerAuteur22 februari 2013 · 14:08

Livigno of Prali, Wat zou het beste zijn??

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!