75 cm vers in het uiterste zuiden, PA#24 komt er aan.

75 cm vers in het uiterste zuiden, PA#24 komt er aan.
Isola 2000 (powfinder archief)

Al tot 75 cm vers in Limone Piemonte, tijdelijk erg warm, maar de winter komt terug. Aftellen naar Poederalert #24, maar eerst nog genieten van PA #23. Maar let op!

WAARSCHUWING: de afgelopen 4 dagen vielen er al 11 doden in de Alpen. De warmte van de afgelopen dagen en de enorm sterke fohnstorm hebben voor vele slachtoffers gezorgd. Waar we de afgelopen weken verwend waren met koude sneeuw, zorgt de warmte en de wind voor een accuut gevaar. Daarnaast heeft het immens gesneeuwd in de zuidalpen en zijn er 3 type lawines waar je de komende dagen rekening mee moet houden:

  • Natte sneeuwlawines. Het wordt vandaag overal warmer in de Alpen. De kracht van de zon en de warmte zorgen ervoor dat het sneeuwdek zwaar wordt. Dit type lawine als gevolg van de on instraling doet zich voornamelijk voor overdag op hellingen van oost via zuid naar west.

  • Windslabs ofwel plaatlawines als gevolg van de wind Het tweede type lawine is sinds dinsdag accuut gevaarlijk geworden. Er heeft een stevige fohnstorm gestaan in de Franse Alpen en de Noordalpen waardoor verse triebschnee is ontstaan die zich op dit moment slecht verbind met het sneeuwdek eronder.

  • Verse plaatlawines Dit type lawine is een gevolg van de verse sneeuw in de zuidalpen. Het sneeuwt op dit moment nog in de zuidalpen en lokaal heeft het flink gesneeuwd. In de loop van vandaag en morgen zal de temperatuur daarbij stijgen. Hierdoor zal de vers gevallen sneeuw zich snel binden. Op die plekken waar deze sneeuw zich slecht bindt met het oude sneeuwdek is er een accuut gevaar op plaatlawines.Voor het zuiden van de Italiaanse Piemonte en de Franse zuidalpen geldt vandaag dan ook lawinegevaar 4 (GROOT)

Actueel, veel verse sneeuw in de zuidalpen

Sinds dinsdagmiddag sneeuwt het in de zuidalpen en met name in de gebieden op de grens van Frankrijk en Italie en dicht bij de Middellandse zee is veel sneeuw gevallen**.** Gebieden als Limone Piemonte en Isola 2000 melden 60-75 cm vers en het sneeuwt daar op dit moment nog licht.

Isola 2000 vanochtend
Limone Piemonte vanochtend

In de rest van de zuidalpen viel 10-40 cm, waarbij vooral in de nacht van woensdag op donderdag de neerslag intensiveerde. Op dit moment sneeuwt het nog steeds in de zuidalpen. Met name in de Franse zuidalpen en de Piemonte blijft het tot het middaguur sneeuwen, daarna volgen opklaringen. Met het afnemen van de neerslag wordt de lucht rap warmer en vanmiddag zal dat merkbaar zijn. Hoge noordhellingen daarentegen houden de sneeuw goed.

Korte termijn, sneeuw in het zuidwesten

Voor vrijdag ligt er alweer een laag klaar om sneeuw richting het zuidwesten te sturen. Op onderstaand kaartje ligt dat laag nog boven de Oostelijke Pyreneen, maar vanaf de vroege ochtend alweer sneeuwval in de Franse Zuidalpen. De sneeuwgrens schommelt daarbij rond de 1600-1900 meter en boven de 2000 meter verwacht ik er nog eens 20-40 cm bij. Met name in de stau van de Pelvoux kan veel sneeuw vallen. Houd er rekening mee dat de sneeuw onder de 2000 meter erg zwaar gaat worden. Zaterdag volgt er dan een tweede front met 10-15 cm sneeuw, waarbij de wind later naar het noordwesten draait en het begint te sneeuwen in het noordwesten van de Alpen.

Oostenrijk en het oosten van Zwitserland houden het al die tijd warm met temperaturen tot 20 graden in de dalen.

Samenvattend

Vrijdag en zaterdag: sneeuw boven de 1800 meter in de Franse zuidalpen, warm in de rest van de Alpen. Hier en daar wat regen of sneeuw.

Zondag: wind draait naar westnoordwest, sneeuw boven de 1200-1500 meter Met name in de inneralpine gebieden en de gebieden in de alpenhoofdkam van Zwitserland, Oostenrijk en de Franse noordalpen.

Poederadvies komend weekend

Franse zuidalpen, waarbij geldt des te zuidelijker des te meer sneeuw.

Na het weekend, de winter is weer volop terug

Dat het kouder wordt is zeker, maar het wanneer, het hoe en het moment van instromen van de koude lucht is nog niet helemaal zeker**.** Het is juist de botsing der luchtsoorten (koude droge lucht en warme vochtige lucht) waar de meeste neerslag valt. Zeker als dat gepaard gaat met een botsing met de Alpen. Maar als die frontale botsing uitblijft dan is de neerslag een stuk minder. En dat is waar de modellen het niet over eens zijn en ik morgenvroeg nog een extra bulletin aan wijdt.

Voor komend weekend zijn de bestemmingen helder. Voor poeder ga je richting de Franse zuidalpen. Voor na het weekend is ook al heel veel helder. Neem een extra jas mee.

Ter reflectie

Een verschuiving van 100 kilometer op de kaarten is het verschil tussen veel of weinig sneeuw vanaf maandag in de noordalpen. Slaagt de koude lucht er in de warme lucht op te sluiten en leeg te persen dan valt er veel sneeuw, maar ontstapt de warme lucht via een gaatje naar het westen, dan vallen de hoeveelheden in eerste instantie tegen. Hoewel de neerslagkaarten tegensputteren zijn er nog steeds kansen op veel sneeuw. De combinatie van veel vocht en binnenstromende diepvriestemperaturen vanuit het noorden voor een flinke verassing gaan zorgen en gaat waarschijnlijk gunstig uitpakken voor de sneeuw-water equivalent waardoor er wel eens heel wat meer sneeuw uit 1 mm geperst kan worden dan wanneer het warmer zou zijn.

Poederadvies maandag en verder, ofwel poederalert#24

Krijgt de noordalpen sneeuw?. De temperatuur gaat maar liefst 15 graden zakken, er is genoeg vocht en die combinatie lijkt voor veel sneeuw te gaan zorgen. Waarschijnlijk meer dan de neerslagkaarten nu vermoeden. Waar naartoe? De usual suspects… De gebieden rond de Arlberg, Nordbunden en de noordstau van Tirol en Salzburgerland.

Na het weekend ook sneeuw voor het zuiden. Morgen meer.

Samenvattend

  • donderdag-vrijdag: poeder in het zuiden

  • vrijdag-zondag: poeder in de Franse zuidalpen

  • zondag: poeder in de Franse Alpen

  • maandag-woensdag: poeder in de noordstau van de noordalpen

  • dinsdag en verder: de dolomieten

Iedereen komt kortom aan de beurt.

Vragen?

Heb je vragen, (bestemming, verwachting korte en lange termijn) schroom niet om ze te stellen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur7 maart 2013 · 11:11

Mooi bericht weer. Ik blijf het een lastige vinden, maar wij (@@Ollie en ik) vertrekken vanavond naar de zuidfranse alpen. Eerst daar maar eens poeder zoeken en dan hopelijk zaterdag/zondag alweer een stukje naar boven… Thanks @@meteomorris voor de uitgebreide berichten deze week!

Onze bestemming nu is er eentje uit het rijtje: Montgenevre, Pelvoux, Puy St. Vincent, Serre Chevalier. Wat is de beste keus? Of toch een ander? Hoeven gelukkig pas vannacht rond 1 uur te beslissen wat het wordt… ;-)

Beginner
MiggelAuteur7 maart 2013 · 11:29

Wat een uitgebreid bericht weer, dank! Hoe en wat er in het noorden gaat gebeuren is nog vrij onzeker dus. Nu lees ik dinsdag en verder de Dolomieten, wat ook door Bergfex.at wordt beaamd.

@@meteomorris waar acht jij de kansen het grootst? Nooralpen voor t/m woensdag of Dolomieten voor daarna?

What goes around comes around
Gevorderd
MarkieAuteur7 maart 2013 · 11:35

Deze man vlieg morgenochend vroeg op Nice en zat ook te denken aan Isola, Puy, Serre en verder die hoek. Maar stuffe 4 is wel waardeloos!
@@marco en @@ollie stuur jullie even een PM, heb nog wat gezelschap nodig daar :)

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
powderdudeAuteur7 maart 2013 · 11:36

Morris voor de beste poeder zondag ,maandag ,dinsdag naar het verre zuiden of ff wachten en dinsdag ,woensdag en donderdag naar bv St Anton ,Obertauern ??
Graag je advies ;)

Enjoy :-))
Beginner
KendoAuteur7 maart 2013 · 13:48

Thanks @@meteomorris… Wij rijden nu naar de zuidalpen, lyon komt in beeld ;)… Hopelijk sneeuw in de franse noordalpen dan pakken we die mee op de terugweg…

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Toerist
AnoniemAuteur7 maart 2013 · 14:46

Ik vertrek morgen richting Trois Vallees. Wat voor weer kan ik volgende week verwachten?

Alvast bedankt!

Expert
meteomorrisAuteur7 maart 2013 · 15:27

Ga je richting het zuiden… dan ben je niet alleen. De crew van Salomon Freeski is er nu opnames aan het maken… http://instagram.com/p/WjwyLeC6Gw/

Later een uitgebreide reactie op al jullie vragen. Ik ben nu even druk met de routes, zodat we binnenkort weer een gebied live kunnen zetten. Routes? http://wepowder.nl/forum/topic/74269

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur7 maart 2013 · 17:31

@@Marco @@Kendo Puy St. Vincent en Serre hebben het meeste vers opgepikt en zij pakken de komende dagen ook het meest van de gebieden in de Hautes Alpes

@@Markie ik zou serieus Isola 2000 overwegen. Veel sneeuw gevallen en daar valt nog eens 20 cm bij. Sneeuwgrens ligt ietsje hoger, maar de lariksen gaan ook een stukje hoger.

@@pvwilgen als de wind een beetje naar west wil draaien, dan ook daar veel verse sneeuw. Het wordt koud. Neem een extra laag mee.

@@powderdude, maandag ben je te laat. Er staan honderden hongerige Fransen klaar. beter dan even wachten.

@@Miggel ga maar boeken: dolomieten… (alles rond Cortina en Arabba)… zie ook: http://wepowder.nl/playgrounds/region/9

powfinder.com
Gevorderd
MarkieAuteur7 maart 2013 · 17:58

@morris, daar ga ik morgen inderdaad als eerste heen… daarna eens kijken hoeveel noordelijk ik wil gaan :) Thanks!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
powderdudeAuteur7 maart 2013 · 20:03

@ Morris tnx ! Maar ik bedoelde dat ik drie dagen weg kan of dit weekend zo.ma.di of di.wo.donderdag. In principe komt maandagmiddag/avond weg het beste uit en maakt het mij niet zoveel uit waar ik heen moet rijden als het maar top is ;-))

Enjoy :-))
Gevorderd
brtAuteur7 maart 2013 · 22:02

In montgenevre / sestriere was vannochtend boven de 2200mtr nog poeder, maar 's middags tot bovenin natte bende.

Ik hoor dat puy ook nat was.

@@Marco/Markie: ik zou hoog blijven en gaan voor de gebieden waar morgen het meeste gaat vallen. De poeder van de afgelopen dagen is grotendeels tot slush getransformeerd door de warmte van vandaag.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!