Slow cycles

Slow cycles
Stukje vellen
Stukje vellen

Boven de poolcirkel gaat alles langzamer. Zo duurt de nacht een dikke maand, komen de grote dumps pas laat in maart en studeer ik pas over een dik jaar af (als ik mazzel heb). Voor de mensen die de adrenaline van driedaagse roadtrips gewend zijn zal ik hier een wat langzamer perspectief beschrijven, slow is tenslotte het nieuwe fast.

Telemark-tijden

Veruit het meest relaxte van het wonen in de bergen is het gebrek aan meteo-stress. Ik heb al sinds maanden geen idee wat de straalstroom doet, en zit niet meer eindeloos te refreshen voor een update van Morris. Ik lees de weerberichten alleen nog om er iets van te leren. Dat geeft een stuk meer plezier dan toen ik afspraken moest verzetten, of het risico liep om 12 uur door een razende sneeuwstorm te moeten rijden. Nee, hier in Tromso is het weer is gewoon zoals het is (wekenlang onvoorspelbaar, of dagenlang stabiel); en ik kan toch geen kant op.

De weersystemen in Noord Noorwegen verlopen op een tijdschaal van weken. We hebben nu al twee weken miezer, begonnen met warmte (regen, dikke ijslagen onder 500m), en sneeuw. Heel veel sneeuw. En zo mogelijk nog meer wind. De meeste vlokken waaien dus de zee in, of vormen dikke plakken aan de lijzijdes. Pillows shredden in het bos dus (lift-assisted), ijs carven voor de techniek, en klooien op de telemarkset voor de bovenbenen. Of studeren, een blogje typen, en wachten op hoogconjunctuur.

Betere tijden

Want betere tijden, die komen er zeker. Als er een mooi hogedrukgebied komt hangen, dan is het dagenlang blauw. De sneeuw kan zich rustig stabiliseren, en steeds meer lijnen worden toegankelijk. Geen stress om dat ene couloir een dag na de dump te rijden; ik woon tenslotte om de hoek en de locals kennen weinig stress.

Zo’n stabiele periode hadden we in februari. De plaatjes vertellen het verhaal van één weekend (van de vele), en geloof me, ik had er nog veel meer kunnen schieten als ik niet zo druk was met hiken, rondkijken en rijden… Op een mooie dag zijn de mogelijkheden hier werkelijk eindeloos… Welke lijn rijd jij?!

Eerst een dagje aan de condities ruiken...
Eerst een dagje aan de condities ruiken…

En wat lijnen spotten

Dan een stukje vellen,

En een stukje gaten stampen,
En een stukje gaten stampen,
1000m approach in beeld..
1000m approach in beeld…

Veeeel horizon (als je net een half uur lang met je neus tegen de wand van een couloir hebt gestaan)!

[En dan had hier natuurlijk een filmpje kunnen staan van de ontlading. Hoewel… Ik heb geen camera, maak graag bochten (niet cool op video), en houd dit soort intieme momenten graag voor mezelf :). Kom langs en doe mee, dat is een stuk beter dan filmpjes kijken op internet!]

Paasvakantie

Hoewel het huidige bombardement van Arctische depressies notoir onvoorspelbaar is, lijkt het alsof het weer vanaf volgende rustiger gaat worden. Perfecte timing wat mij betreft, omdat ik dan twee weken met een zeilboot door Lyngen tour. Reclame voor zo’n trip hoef ik na het artikel van Juulski volgens mij niet meer te maken, ik prijs me gewoon gelukkig met de mooiste baan van Noord Noorwegen!

Toch geïnteresseerd? Boreal-yachting verhuurt zeilboten (voor ski-trips inclusief gids en schipper), en ook Michiel Engelsman zeilt regelmatig rond in dit toerskiparadijs!

JaapvR

Reacties

Gevorderd
NielsAuteur18 maart 2013 · 20:06

Lekker leven daar! Nog een jaar studeren betekend ook winter 13/14 daar, niet?

Toerist
JaapvRAuteur18 maart 2013 · 20:56

Reken maar :). – WePowder backcountry toerweekend?

Expert
ieismAuteur19 maart 2013 · 07:14

Jaah! Volgende winter?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
telemikeyAuteur19 maart 2013 · 12:09

Klinkt goed, WP tourweekeind!

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
telemikeyAuteur19 maart 2013 · 12:09

En lekker verhaal natuurlijk

White room,Pillow lines,I rule
Toerist
wittelijnenAuteur19 maart 2013 · 20:57

Classic Jaap. Mooi verhaal & prenten.

FB.com/koenbakkers.skier
Gevorderd
TMOZAuteur21 maart 2013 · 12:27

Mooi artikel Jaap! living the dream

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Toerist
AnoniemAuteur21 maart 2013 · 17:48

Klinkt fantastisch! We komen toevallig nog die kant op over een maandje en een zeiltocht klinkt als de perfecte afsluiting van onze reis! :-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!