Is PA #25 het dikste poederalert van winter 12-13?

Is PA #25 het dikste poederalert van winter 12-13?

Let op: In grote delen van de westalpen en zuidalpen geldt GROOT lawinegevaar voor dinsdag 19 maart. Concreet gaat het om de skigebieden in de volgende regio’s:

Sinds zondagavond viel in bovenstaande gebieden tussen de 60 en 100 cm vers. Lokaal nog meer en locals in het zuiden spreken van een historische sneeuwval. Serre Chevalier beleeft in ieder geval een record sneeuwval. Veel wegen in de Franse zuidalpen, Aosta en Piemonte zijn inmiddels gesloten, net als vele liften. Dit weer verplaatst zich op het moment van schrijven (maandagavond) naar de zuidalpen oost.

Houd er rekening mee dat vele liften tijdelijk gesloten zullen zijn en dat pistediensten langer dan gebruikelijk bezig zullen zijn om de pistes veilig te krijgen. Naar verwachting zakt het gevaar op woensdag naar drie en gaan we weer meer liften open. De treeruns zullen dan zeker epic zijn. Hoe dan ook, check dagelijks je lawinebericht via lawinedienst.nl en pas er je plannen op aan.

Enkele reports die we maandag binnenkregen via Powfinder.

O
O
O
O

Vallorcine

Zoals aangekondigd breidde het gebied met sneeuw zich uit naar de rest van de Franse Alpen en de complete zuidalpen. In de westalpen en zuidalpen is het nu even wachten tot de boel zich stabiliseert, er meer en meer liften opengaan en dan knallen maar.

Maar hoe zit het met de noordalpen?

Zoals verwacht hield de föhn aan tot maandagochtend om daarna volledig weg te zakken met het binnenstromen van het koufront uit het westen. En dat was ook zo. Ik zit nu met mijn kids in Gargellen en hier sneeuwt het sinds vanochtend 9.00 uur. Zondag reed ik daar nog vers ingewaaide triebschnee in mooie geulen omdat de rest letterlijk kaalgewaaid was en snoeihard, maandagmiddag reed ik al de eerste poederlijntjes met m’n kids. Lawinepieper om, net naast de piste, nooit steiler dan 30 graden en omdat ik wist waar de treibschnee de dag ervoor was ingewaaid deze plekken omzeilend. Was leuk 5-10 cm vers in het dal, 20 cm op de berg. Bij aanvang was het nog warm, maar nu is het koud en de sneeuw ook.

Komende nacht

Er passeert tussen maandagavond en dinsdagochtend nog een koufront die met name in de Franse noordalpen, het Berner Oberland, Centraal Zwitserland, het noorden van Graubünden en de weststau van de Silvretta-Arlberg nog eens voor 15-35 cm vers kan zorgen. Meer naar het oosten 5-15 cm.

Weststau van Silvretta-Arlberg
Weststau van Silvretta-Arlberg

Samenvattend, iedereen vers

Maar er zit natuurlijk een immens verschil tussen de 125 cm in de Franse zuidalpen en de 10 cm in Steiermark. Maar PA#25 bezorgde nog iedereen zijn winter. Zeker omdat er woensdag nog eens 10-25 cm vers bij valt.

Poederadvies

Westalpen: dinsdag opklaringen, woensdag met name in het noorden weer sneeuw.

  • _Franse zuidalpen:_Informeer vooraf of de liften open zijn. Vermijd het hooggebergte. Kies voor niet te steile bossen die niet onder grote hoge wanden liggen. Blijf op de pistes. Vermijd couloirs, geulen en open velden. En heb je geen kennis, wacht dan tot woensdag totdat de sneeuw zich stabiliseert. Beste periode: tot en met vrijdag

  • Westalpen centraal: Dins__dag-vrijdag. Tot en met woensdag regelmatig verse sneeuw. Kies voor gebieden met bomen.

  • Westalpen noord: Dinsd__ag-vrijdag. Tot en met woensdag verse sneeuw. Kies voor gebieden met bomen.

  • Noordalpen west: Dinsdag-vrijdag. Tot en met woensdag verse sneeuw. Kies voor gebieden met bomen.

Zuidalpen: dinsdag opklaringen, woensdag wisselvallig.

Noordalpen: nacht naar dinsdag nog sneeuw, dinsdag zonnig, woensdag weer sneeuw. Dinsdagochtend Berner Oberland, Glanerland en nog beter de weststau van Silvretta-Arlberg. Woensdag weer verse sneeuw.

Lange termijn

Vanaf donderdag warmer, maar voor het weekend staat er alweer sneeuw op het programma voor de westalpen.

Stay stoked en rijd veilig!

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur18 maart 2013 · 22:34

Net aangekomen in Cortina… Het dumpt inderdaad als een gek. 50 vers in het dorp. Benieuwd naar hoe het er boven uitziet! Morgen update.

Expert
meteomorrisAuteur19 maart 2013 · 07:41

@@xxxMxxx Enjoy. Let wel op vandaag. Lawinegevaar 4. Hier in Voralberg inmiddels ook 20-25 cm in het dorp.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur20 maart 2013 · 09:32

Plaatjes zien er weer heerlijk uit.

Even afwachten hoe het volgende week wordt, kan ik gaan beslissen waar we met Pasen heengaan.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!