@tellie-G De opmerking doe je gear nooit uit in steil terrein is naar mijn mening te ongenuanceerd ook jouw opmerking om je board aan een been vast te laten kan ik mij niet geheel in vinden wegens het ontbreken van een goede uitleg. Als je board aan een been vast zit heb je ook niet zo veel aan je staalkant, daarnaast heb je nog steeds geen staalkant aan de voet die los is. Risico op uitglijden blijft aanwezig en wordt niet geminimaliseerd. Dat risico kan je minimaliseren door enerzijds meer grip te krijgen of de tijd te beperken dat je kan uitglijden door je naar veiliger terrein te begeven. Meer grip krijgen is lastig als je daar niet de juiste hulpmiddelen voor mee hebt, die valt dus even af. Naar terrein begeven waar minder risico op uitglijden is kan vaak wel. Door ofwel met je gear aan naar die plek te begeven of als je een stukje omhoog moet, door je gear uit te doen. Check voordat je, je board uit doet of je treetjes/plateau kan maken voor je voeten (wat prima kan in beide bovenstaande beelden). Lukt dat, dan kan je daar prima staan zodra je board uit is. Als je gaat lopen maak elke keer weer een tree voor je voeten en gebruik je snowboard voor extra houvast. Loop niet naar plekken met weinig sneeuw (in de rotsen), daar is het moeilijk een tree te maken voor je voeten. Zo kan je vaak ver genoeg komen.
Ik ontken niet dat je met je board aan beide voeten meer grip hebt en dat het voor onkundige mensen waarschijnlijk de beste oplossing is. Alleen geven de opmerkingen:” doe je gear nooit uit in steil terrein” en “snowboard aan een voet vast laten” niet een volledig beeld. Je kan wel degelijk je board uitdoen zolang je het maar juist doet. Het lijkt wel alsof men vergeet dat je met je snowboard in beide handen ook een heel goed houvast hebt in de sneeuw. Je kan de highbacks of je kant goed gebruiken voor extra grip. Ook is de voetplaatsing in beide films zeer slecht. Er worden geen treetjes gemaakt en de voet niet volledig belast. Het ontbreekt de mensen aan kennis en kunde hoe je door een steil sneeuwveld moet lopen. Ter vergelijk, in de zomer loop je door zulke sneeuwveldjes op je bergschoenen zonder enig probleem. Daarnaast zijn er nog zeker twee goede hulpmiddelen, stijgijzers en pickel. Als het echt steil en/of ijzig wordt is het handig om een touw erbij te nemen. Dat laat ik hier even achterwegen want het lijkt mij meer dan logisch dat je bij klimmen, je gear uit doet 😉
Wat ook opvalt is dat beide personen niet weten hoe ze moeten remmen als ze eenmaal zijn uitgegleden. Ze laten zich gewoon van de berg afglijden en ondernemen geen enkele actie om de val te remmen. Als je uitglijd, dan draai je zo snel mogelijk naar je buik en voeten onder je. Handen en tenen in de sneeuw duwen en wat opduwen, zodat er veel druk op je handen en voeten komt. Dus niet gewoon op je reet naar beneden glijden.
De hierboven getoonde beelden laten veel onkunde zien. Maar wat is de hoofdoorzaak/ hoofdfout dat die twee zo naar beneden vallen? Voor de eerst film laat ik de foutanalyse achterwege, dat kan eenieder zelf nog doen.
Foutanalyse 2de film
1) Geen idee van het terrein waar hij in gaat (ontbreken van kennis en voorbereiding)
2) Board uit doen (ontbreken van kennis)
3) Niet kunnen lopen in een steil sneeuwveld (ontbreken van kennis en vaardigheid)
4) Niet wetende hoe het beschikbare materiaal (snowboard) te gebruiken voor extra grip (ontbreken kennis en vaardigheid)
5) Bewegen naar een plek met weinig sneeuw (ontbreken van kennis)
Volgens mij is een slechte voorbereiding of zelfs het geheel ontbreken van een voorbereiding hier de hoofdfout. De rest is een gevolg.
Twee uitspraken die naar mijn mening beter passen:
1) Weet waar je aan begint.
2) Wees bewust van je vaardigheden/niveau.
Mijn tips om zulke situaties te voorkomen:
1) Bereid je goed voor op wat je gaat doen en ken je eigen limiet
2) Leer lopen en remmen in steile sneeuwveldjes en weet hoe je stijgijzers en pickel kunt gebruiken. In de zomer kan je een C1 cursus bij de NSAC, NKBV, Wolfgang, Martijn, Michiel etc doen. Daar hoef je dus niet je kostbare wintertijd aan te besteden.