Doe je gear nooit uit!

Doe je gear nooit uit!
Nooit je board of ski's uit doen!
Nooit je board of ski’s uit doen!

Het lijkt een absolute no-brainer, maar het komt nog zo vaak voor dat het nodig is om er nog een artikel aan te wijden. Zie ook dit eerdere artikel waar twee boarders in een doline vielen. Om maar met de deur in huis te vallen: doe je gear nooit uit in steil terrein!

Houd je ski’s of snowboard aan

Als je jezelf in de problemen heb gebracht door verkeerde routekeuze of het rijden van de verkeerde helling en je bevindt je boven een deel van het terrein dat je te steil vindt (of een cliff van een meter of twintig), houd dan altijd je ski’s of je snowboard aan.

Staalkant = grip

De reden is simpel. Met je ski’s en je snowboard heb je voldoende grip. Je beschikt immers over staalkanten. Die staalkanten heb je niet op je snowboardschoenen en al helemaal niet op je skischoenen. En zonder de weerstand van je staalkanten is de zwaartekracht vaak sterker dan je denkt.

Het gaat mis 1

Wat er kan gebeuren als je je gear wel uit doet? Check onderstaande video van een gast in Bridger Bowl die een val maar tenauwernood overleefde. Realiseer je dat deze rijder extreem veel geluk heeft gehad.

Het gaat mis 2

Zelfde verhaal met onderstaande boarder in de buurt van Superdévoluy in de Franse Alpen (vanaf 12:40) die z’n huurboard uitdoet wanneer het hem te moeilijk wordt. Nog even los van het feit dat volgens mij z’n drie-eenheid ook ontbreekt.

Dus….houd je materiaal aan in steil terrein en belangrijker nog: weet waar je mee bezig bent en waar je naartoe gaat. Heb je dat niet? Ook geen probleem, maar huur dan een gids! En eerlijk zeggen, heeft een van jullie z’n materiaal wel eens uitgedaan en dat je achteraf dacht ‘had ik dat maar niet gedaan?’

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
ThoomasAuteur20 maart 2013 · 16:05

ben inmiddels 2 weken thuis en heb nog steeds alles aan :)

Gevorderd
ArjenproadminAuteur20 maart 2013 · 16:12

@@thsoeters That’s the spirit. Ik ben maar gewoon met alles aan naar de Alpen gereden. Je weet het maar nooit!

Zeker op de terugweg, want zoals de Zwitsers zeggen: zuruck nach Holland braucht man nur zum bremsen! (en dan op zn onverstaanbaar schwitzerdeutsch).

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
FreekAuteur20 maart 2013 · 16:26

Maar stel nou dat je toch op je beslissing terugkomt, je risico en vooral je kansen inschat. Je besluiten dat afdalen vanaf het punt waar je bent beland een no-go is. Hoe wil je dan met een snowboard aan je beide benen uit de benarde situatie komen?

Bel je de reddingsdiensten? “Goedendag, ja sorry, weer zo’n domme toerist die wel even dacht af te dalen. Wilt u me komen halen?”

Of zijn er nog andere oplossingen? Als je wel met 3-eenheid, maar zonder klimgerei aan je afdaling bent begonnen?

Gevorderd
ThoomasAuteur20 maart 2013 · 16:26

:):):)

Gevorderd
ConstantAuteur20 maart 2013 · 16:26

Af en toe denk ik weleens dat GoPro’s beter verkopen dan lawinepiepers.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
meteomorrisAuteur20 maart 2013 · 16:29

@@Freek bellen
@@Constant lol, maar wel een pijnlijke constatering die heel erg waar is.

powfinder.com
Beginner
FreekAuteur20 maart 2013 · 16:38

@meteo morris : helder!

Beginner
FreekAuteur20 maart 2013 · 16:39

hmmz, @@meteomorris dan :-) Thanks! Helder!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur20 maart 2013 · 18:43

het kan ook andersom : ik heb tijdens een hike (een ridge volgen) vorig jaar voor een onnozel klein stukje omlaag van ocharme zo’n 3 meter (keihard én ingewaaid) m’n board moeten aandoen om grip te hebben en dat stukje over te geraken … Anders lag ik ook beneden… En voor de boarders dé tip van Serge : "even if it goes 50 degrees : ALWAYS toeside !! "

sbs roelz
Gevorderd
Grim3Auteur20 maart 2013 · 19:40

Soms mis ik hier een Facebook LIKE-knop! #damnyoufacebook #hashtagsarefortwitter

Gevorderd
NielsAuteur20 maart 2013 · 20:53

@@thsoeters dan heb je zeker een week op zolder gezeten ;)

Gevorderd
DutchessAuteur21 maart 2013 · 01:57

das war dumm xie gall!

(Schweizerdeutsch…ik versta er ook geen snars van)

Btw, als gopro zendertjes in de camara’tjes zou verwerken, zou in een klap de gehele freeride community van de wereld gedekt zijn.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
ConstantAuteur21 maart 2013 · 16:22

Ik stel voor om de titel van het artikel te veranderen:

“Doe je GoPro nooit uit, je weet niet wat er elk moment kan gebeuren.” :-)

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
stefAuteur21 maart 2013 · 17:11

Afgelopen Februari zijn in St. Anton 2 boarders 130m naar beneden gevallen toen ze naar terug naar boven probeerden te lopen.

http://www.tt.com/Nachrichten/6189006-6/snowboarder-stürzten-im-skigebiet-st.-anton-130-meter-ab.csp

Gevorderd
stefAuteur21 maart 2013 · 17:20

ook in Ischgl een boarder zwaargewond na een val in steil rotsachtig terrein. Misschien is de belangrijkste les nog wel dat je weet waar je afdaalt: ga met gids of local, lees een 1:25.000 kaart of loop zelf omhoog voordat je afdaalt.

http://www.tt.com/Nachrichten/6294573-6/35-jähriger-stürzte-in-ischgl-rund-30-meter-über-felsiges-gelände-ab.csp

Beginner
Basjuh16072Auteur22 maart 2013 · 09:16

Ik denk dat je gear aan houden tweeledig is. Enerzijds geeft het grip anderzijds heeft de onervaren ik na een dump van 70cm de ski’s uit gedaan. Het gevolg raden jullie waarschijnlijk al, ik zakte tot boven middel weg en heb een uur staan graven.

Gear gewoon aanhouden dus.

Come on you all let's powder
Gevorderd
ConstantAuteur28 maart 2013 · 22:10

Dank voor de tips, het heeft voorkomen dat ik gisteren dit soort fouten heb begaan. Het was namelijk een paar keer zeer verleidelijk om te gaan lopen in plaats van mijn langzame voortschuivelen met de ski’s (ja, ik liep te prutsen tijdens het hiken :-( ).

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
tellie-GAuteur30 maart 2013 · 14:32

Snowboard sowieso aan een voet vast laten ipv helemaal uitdoen

(gravity) I fought the law but the law won...
Gevorderd
robbertAuteur6 april 2013 · 12:44

@@tellie-G Waarom?

Expert
tellie-GAuteur9 april 2013 · 03:21

@@robbert dan heb je nog iets aan je staalkanten tijdens het manouvreren. Verre van ideaal maar beter dan niks. (bij twijfel bergredding bellen)

(gravity) I fought the law but the law won...
Gevorderd
robbertAuteur9 april 2013 · 12:53

@@tellie-G De opmerking doe je gear nooit uit in steil terrein is naar mijn mening te ongenuanceerd ook jouw opmerking om je board aan een been vast te laten kan ik mij niet geheel in vinden wegens het ontbreken van een goede uitleg. Als je board aan een been vast zit heb je ook niet zo veel aan je staalkant, daarnaast heb je nog steeds geen staalkant aan de voet die los is. Risico op uitglijden blijft aanwezig en wordt niet geminimaliseerd. Dat risico kan je minimaliseren door enerzijds meer grip te krijgen of de tijd te beperken dat je kan uitglijden door je naar veiliger terrein te begeven. Meer grip krijgen is lastig als je daar niet de juiste hulpmiddelen voor mee hebt, die valt dus even af. Naar terrein begeven waar minder risico op uitglijden is kan vaak wel. Door ofwel met je gear aan naar die plek te begeven of als je een stukje omhoog moet, door je gear uit te doen. Check voordat je, je board uit doet of je treetjes/plateau kan maken voor je voeten (wat prima kan in beide bovenstaande beelden). Lukt dat, dan kan je daar prima staan zodra je board uit is. Als je gaat lopen maak elke keer weer een tree voor je voeten en gebruik je snowboard voor extra houvast. Loop niet naar plekken met weinig sneeuw (in de rotsen), daar is het moeilijk een tree te maken voor je voeten. Zo kan je vaak ver genoeg komen.

Ik ontken niet dat je met je board aan beide voeten meer grip hebt en dat het voor onkundige mensen waarschijnlijk de beste oplossing is. Alleen geven de opmerkingen:” doe je gear nooit uit in steil terrein” en “snowboard aan een voet vast laten” niet een volledig beeld. Je kan wel degelijk je board uitdoen zolang je het maar juist doet. Het lijkt wel alsof men vergeet dat je met je snowboard in beide handen ook een heel goed houvast hebt in de sneeuw. Je kan de highbacks of je kant goed gebruiken voor extra grip. Ook is de voetplaatsing in beide films zeer slecht. Er worden geen treetjes gemaakt en de voet niet volledig belast. Het ontbreekt de mensen aan kennis en kunde hoe je door een steil sneeuwveld moet lopen. Ter vergelijk, in de zomer loop je door zulke sneeuwveldjes op je bergschoenen zonder enig probleem. Daarnaast zijn er nog zeker twee goede hulpmiddelen, stijgijzers en pickel. Als het echt steil en/of ijzig wordt is het handig om een touw erbij te nemen. Dat laat ik hier even achterwegen want het lijkt mij meer dan logisch dat je bij klimmen, je gear uit doet ;)
Wat ook opvalt is dat beide personen niet weten hoe ze moeten remmen als ze eenmaal zijn uitgegleden. Ze laten zich gewoon van de berg afglijden en ondernemen geen enkele actie om de val te remmen. Als je uitglijd, dan draai je zo snel mogelijk naar je buik en voeten onder je. Handen en tenen in de sneeuw duwen en wat opduwen, zodat er veel druk op je handen en voeten komt. Dus niet gewoon op je reet naar beneden glijden.

De hierboven getoonde beelden laten veel onkunde zien. Maar wat is de hoofdoorzaak/ hoofdfout dat die twee zo naar beneden vallen? Voor de eerst film laat ik de foutanalyse achterwege, dat kan eenieder zelf nog doen.
Foutanalyse 2de film\

  1. Geen idee van het terrein waar hij in gaat (ontbreken van kennis en voorbereiding)\
  2. Board uit doen (ontbreken van kennis)\
  3. Niet kunnen lopen in een steil sneeuwveld (ontbreken van kennis en vaardigheid)\
  4. Niet wetende hoe het beschikbare materiaal (snowboard) te gebruiken voor extra grip (ontbreken kennis en vaardigheid)\
  5. Bewegen naar een plek met weinig sneeuw (ontbreken van kennis)
    Volgens mij is een slechte voorbereiding of zelfs het geheel ontbreken van een voorbereiding hier de hoofdfout. De rest is een gevolg.
    Twee uitspraken die naar mijn mening beter passen:\
  6. Weet waar je aan begint.\
  7. Wees bewust van je vaardigheden/niveau.
    Mijn tips om zulke situaties te voorkomen:\
  8. Bereid je goed voor op wat je gaat doen en ken je eigen limiet\
  9. Leer lopen en remmen in steile sneeuwveldjes en weet hoe je stijgijzers en pickel kunt gebruiken. In de zomer kan je een C1 cursus bij de NSAC, NKBV, Wolfgang, Martijn, Michiel etc doen. Daar hoef je dus niet je kostbare wintertijd aan te besteden.
Expert
tellie-GAuteur10 april 2013 · 18:31

@ robbert, Met skischoenen (en bergschoenen) kan je veel makkelijker treetjes schoppen dan met softboots. op het moment dat de sneeuw zacht genoeg is om met je softboots treetjes te schoppen heb je idd ook iets aan een board in je handen, wat dat betreft ben ik t met je eens, maar als in steil terrein de sneeuw te hard is heb je, met je board uit, met je voeten te weinig grip en kan je met je handen echt niet genoeg druk op die staalkant krijgen, met een voet vast kan je, als je hier ervaring mee hebt, wel degelijk druk op je staalkant houden, met twee voeten vast kom je niet omhoog, maar zak je bij pogingen hiertoe alleen maar verder naar beneden richting de ellende.
De enige, verre van ideale mogelijkheid tot stijgen in zo’n geval is dan toch met een voet vast, op de toeside (!), stapje voor stapje omhoog, of, en dat is imho wel zo verstandig, wel de reddingsdiensten bellen.

(gravity) I fought the law but the law won...
Gevorderd
robbertAuteur11 april 2013 · 11:46

@@tellie-G klopt je kan druk op je staalkant houden.
Ik denk niet dat beide heren in de bovenstaande films hier iets aan gehad zouden hebben. Ook ben ik van mening dat de gemiddelde boardende freerider op WP hier weining aan heeft. Het ontbreekt de mensen aan kennis en vaardigheid om zich in zulk terrein te begeven. Dat zou volgens mij de boodschap moeten zijn. Die jongens horen daar helemaal niet te staan, ze weten niet wat ze doen.
Voorbereiding is heel belangrijk, daar komt naar boven of je iets wel of niet kan. De instelling van gewoon ergens afdalen en als het lastig wordt de reddingsdienst bellen, is niet ok.

Toerist
FishAuteur16 april 2013 · 22:00

Tja,
wat doe j dr aan?

Na al de voorbereidingen en risico’s die j neemt…
nu nog nitwits… die van om’t even waar kunnen komen…

sjonge sjonge… oef t’is weer bijna zomer

(goeie comment Robbert)

K.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!