Steep!!!!

Steep!!!!

This is the time to go!!

Poederalert #31**.** Er ligt zo’n 40 cm instant beton sneeuw, geen doorkomen aan! Na twee runs zit ik weer thuis. Keer op keer controleer ik het weerbericht op verschillende websites voor de hele Alpen. Dan zie ik dat het de nacht van dinsdag op woensdag helder wordt. De sneeuw kan uitstralen. Er komt droge lucht binnen en een hogedrukgebied dat twee dagen boven de Alpen blijft hangen.This is the time to go!!

Hochfeiler noordwand
Hochfeiler noordwand

Hochfeiler 3510m nord face

's Avonds in het Messner-bivakschachtel peuzelen we onze, van te voren afgebakken pizza’s op. Voor het slapengaan lees ik nog een hoofdstuk uit de Donald Duck en doe mijn oogjes dicht. De volgende ochtend om zes uur zetten we ons in beweging naar de Hochfeiler nord face, 45 tot 50 graden steil. De sneeuw heeft goed kunnen uitstralen en heeft een dragende deksel. Als we de bocht omkomen zien we de 350m lange noordwand in perfecte spanningsloze pulver sneeuw. Is today the day? Vlak voordat we onze stijgijzers aan doen merk ik, dat er zich een laag graupel sneeuw in het sneeuw dek bevindt. Is dit gevaarlijk voor ons? Na onderzoeking kom ik er achter dat het heel plaatselijk is. En ploegen we ons zelf de wand omhoog.

Daar sta je dan

“Daar sta je dan” de eerste zin uit het koningslied, boven de noordwand van 50 graden. Met spanning in mijn buik glijd ik de wand in. De eerste bocht is altijd spannend en bepaalt je hele afdaling. De bocht voelt subliem. Today is the day!!!

Afdaling Hochfeiler
Afdaling Hochfeiler

Hint. Brochkogel & Petersenspitze Noordwand

Ik ben nog geen vier uur thuis van de Hochfeiler en dan bel ik Vincent “ zullen we het morgen doen!?” Vincent: “Wat? “Borchkogel en Petersenspitze noordwand achter elkaar!”, zeg ik. Vincent: “Denk je dat het kan?” “Ik haal je morgen om 7 uur op”, en leg de telefoon neer.

Donderdag 25 april.

We lopen met de mensen massa mee die allemaal de Wildspitze gaan beklimmen, de één na hoogste berg van Oostenrijk. Tijdens het lopen haal ik een paar gids collega’s in, die met klanten onderweg zijn. Een mooie dag om te werken denk ik, maar nog mooier om zelf te mogen skiën. Via de normale route belanden we op de top van Brochkogle 3635m.

We skiën rondom de ijsneus die uit de noordwand steekt. Er ligt veel meer sneeuw dan in de Hochfeiler van gisteren. We besluiten om één voor één te skiën zodat we elkaar niet mee kunnen trekken door sluff lawines. Brochkogel noordwand is wel een paar graden steiler dan gisteren, roepen we naar elkaar. Zo’n 47 tot 51 graden constant, schatten we.

Powder in Brochkogel
Powder in Brochkogel

Als we beneden staan worden de vellen ondergedaan en lopen we in twintig minuten naar de top van Petersenspitze 3484m. Het vervelende is dat je vanaf de top niet de hele wand kan zien. De noordwand met 45 tot 50 graden is namelijk bolvormig. Wellicht zit er in de wand blank ijs, brrrrrr. Met iets samen geknepen billetjes duik ik de wand in. Beneden gekomen geef ik het sein dat alles er goed bij ligt.

Brochkogel noordwand
Brochkogel noordwand

Perfecte keuze

Beneden gekomen geven we elkaar de high five. Nu nog als een raket onder de sérac gletsjer door. We merken meteen dat de sneeuw anders wordt. Hier heeft de temperatuur zijn werk gedaan. Dit was de perfecte keuze.

 Petersenspitze
Petersenspitze
BorisTextor

Reacties

Elite
kanskiAuteur2 mei 2013 · 10:27

Lekkahhh!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
ManoniAuteur2 mei 2013 · 13:21

Nice!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur2 mei 2013 · 18:51

zupadupa !!! like

sbs roelz
Beginner
KendoAuteur2 mei 2013 · 19:43

Super…Zomer 2011 de brochkogel gedaan, toch een keer terug in de winter;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
Tim1Auteur2 mei 2013 · 19:59

Sick! Ik zag toevallig nog een filmpje van de brochkogel van dezelfde dag: https://www.facebook.com/photo.php?v=4186794088363&set=vb.1839892389&type=2&theater

Toevallig nog tegengekomen?

Gevorderd
coenAuteur2 mei 2013 · 22:00

Lekker man! Timing is alles idd. Ik was die dagen daarvoor idd tevergeefs door de betonsneeuw aan het ploegen bij Engelberg. Helaas tot twee keer toe op weg naar de hut moeten omkeren…

Earn your turns...
Gevorderd
telemikeyAuteur3 mei 2013 · 07:01

I love it when a plan comes together.

White room,Pillow lines,I rule
Elite
lesalpesAuteur3 mei 2013 · 08:09

Wat waren dat 2 extreem lekkere dagen. Samenvatting skiseizoen: 2 dagen skien, 70 dagen rondhangen…

Gevorderd
TeleaddictAuteur3 mei 2013 · 11:32

nice job!!

http://verticaldissidents.net
Gevorderd
koen_djfistelAuteur5 mei 2013 · 21:08

“Wat waren dat 2 extreem lekkere dagen. Samenvatting skiseizoen: 2 dagen skien, 70 dagen rondhangen…” :-) :-) :-)

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!