Einde seizoen in St. Anton!

Einde seizoen in St. Anton!
Onvergetelijke tijd!
Onvergetelijke tijd!

Dat was het dan. Ruim 3 weken geleden ben ik weer thuis aangekomen na een mooie rit in mijn roestende beatmachine. Zoals de heenreis, verliep de terugreis ook vrij voorspoedig. Ditmaal had ik de reis opgedeeld in twee delen, met een stop na 500 kilometer in Mainz bij een skimaat kon ik de dag erna de laatste 500 kilometer doen. Ongeveer 70 km voor mijn eindbestemming scheurde mijn uitlaat aan de voorkant af en werd mijn Paul Kalkbrenner playlist aangevuld met een mooi diep motor geruis. Ik had mijn ouders al gebeld met de vraag of ik hiermee door moest rijden en mijn vader zei: ‘ach je bent er nu bijna dus rij maar gewoon door, kan prima.’ Ongeveer een uur later kwam ik aan, mijn ouders stonden al op de stoep want ze hadden me al horen aankomen vanaf de Unive, wat ongeveer een kilometer van ons huis is. Erg fijn om mijn ouders weer te zien, was inmiddels een maand of 5 geleden en in die tijd is mijn vader geopereerd aan een niertumor (alles goed verlopen).

Zo bruin als een oliebaron en met een glimlach van oor tot oor. Het was wel weer erg gek om thuis te zijn. Het voelde alsof er niets veranderd was, de buurvrouw liep nog steeds met de hond en de Albert Heijn had nog hetzelfde assortiment. Ik voelde mij geheel anders, ik was 5 maanden weg geweest en heb gevonden wat ik de rest van mijn leven wil doen. Dit was ook deels doel van de oefening maar ik weet nog niet zo goed hoe ik er mee moet omgaan.

Opzich best trots op deze lijn
Opzich best trots op deze lijn

Werk

Ik heb afgelopen winter in een bar/restaurant gewerkt tijdens de apres ski, dit begon om 4 uur en ik was meestal om 10 uur klaar. Ik begon altijd met het klaarmaken van de bar en als Gunar(www.gunar-live.com) ging spelen begon ik op de vloer met een portemonnee en moest ik zoveel mogelijk omzet maken als maar kon. Allemaal niet echt moeilijk als je wat ervaring in een bar of restaurant hebt. Mij ging het allemaal prima af, gelukkig zag mijn baas dat ik wel wist wat ik deed en hij liet mij gewoon mijn ding doen.

Verder was het een rare vogel, zijn manier van bedrijfsvoering sloeg af en toe nergens op. Dit kwam vooral omdat hij enkel dacht aan geld verdienen, elke euro is er één en die was van hem. Verder was hij in communicatie naar zijn personeel erg neerbuigend, dat zijn vrouw Indisch was en thuis ruim 20 man personeel had hielp ook niet echt. Af en toe voelde ik mij echt een soort van bediende. Een voorbeeld: Tijdens een behoorlijke drukke shift waarin we met te weinig personeel stonden kwam de bazin naar mij toe of ik even een vers geperste sinaasappelsap voor haar kon maken, waarna ze direct terug liep naar het kantoor om verder te chatten met haar vriendinnen en ‘oh ja’ de machine voor het persen van sinaasappelsap gebruiken we normaal helemaal nooit…

Naast dat ik ook nog onder betaald werd en veel te veel betaalde voor mijn accommodatie heb ik een ding geleerd dit seizoen, zo lang ik mijn uurtjes skiën gedaan had boeide me het niet echt allemaal. Normaal had ik al lang ontslag genomen, ik heb ook meerdere malen mijzelf gevraagd: ‘Ernst, heb je nog wel enig zelf respect?’ Iedermaal kwam ik op de conclusie dat het me niet echt boeide, ik kon elke ochtend de lift in en lijnen zetten.

Skiën

107 dagen heb ik op de skies gestaan dit seizoen en nog veel mooier hiervan tussen de 60 en 70 first lifts :). Ik heb gedaan wat ik wou, ik ging op seizoen om te skiën. Veel te skiën. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat dit is gelukt. Ik heb ontdekt dat skiën mij een dusdanige geluks boost geeft dat ik minder waarde leg aan andere zaken.

Ski technisch heb ik me ook enorm ontwikkeld, toen ik begon had ik nauwelijks in de diepe sneeuw geskied en was eigenlijk nooit uit het zicht van de piste geweest. De eerste maand ging ook erg lekker ik heb toen zelfs even het gevoel gehad dat ik echt goed aan het skiën was. Toen ontmoette ik Manon Raap en ik was terug bij nul. Ernst was even ouderwets op zijn plek gezet met een pakje fristi en sultana’s voor in de pauze. Dit motiveerde mij om toch nog meer aan mijn techniek te gaan doen, op slechte pow dagen gewoon keurig netjes de piste skies aangetrokken en bugels gaan doen. Ook ben ik meer offpiste gaan skiën met deze skies en dat hielp allemaal aardig. Als er dan weer een mooie laag was gevallen en ik met mijn Hellbents op pad ging, had ik meer zelfvertrouwen en kon hierdoor veel harder knallen.

Lekker wachten op de bus in Langen
Lekker wachten op de bus in Langen

Na zo’n seizoen voel ik me nog steeds erg klein, ik heb veel gedaan maar heb nog steeds veel te leren. Zoals het skinnen wat ik heb ontdekt en als fantastisch ervaren heb, helaas maar een keer of 7 kunnen doen. Aan het einde van het seizoen wouden we nog naar een hut toe skinnen en daar een nacht of 3/4 blijven en ondertussen alle faces skiën, dit kon helaas door weersomstandigheden niet door gaan. Tijdens de eerst geplande vertrekdatum waren de voorspellingen dat het de komende dagen bewolkt zou zijn en daarna steeg de temperatuur dusdanig dat alles naar beneden kwam in de vallei en dat het gewoon veel te gevaarlijk was geworden.

En nu

De essentie is duidelijk: ik ga in mijn leven veel skiën. Hoe ik dat ga aanpakken, ben ik nu aan het bedenken. Mijn huidige plan is om volgend jaar te starten met mijn Anwarter, de stage te doen en hierna een vergelijkbare baan te gaan doen als afgelopen jaar. Hierdoor maak ik een start met de skileraar diploma’s en kan ik daarna veel skiën zonder dat ik beginners les hoef te geven. Na dit seizoen zou ik dan door gaan voor landes 1 en echt daadwerkelijk beginnen met les te geven, het lange termijn plan is om gids te worden.

Als er mensen zijn die na het lezen van mijn blog tips hebben hoe ik mijn leven kan indelen of waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik dit heel graag.

Season edit

Een seizoen van 107 skidagen op pad met een gopro leide tot 180gigabyte materiaal. Ruim 2 weken alles uitzoeken leverde 87 bruikbare fragmenten op. Uiteindelijk heb ik er een filmpje van 7m38s van gemaakt. Geniet er van :D!

ErnstHendrikSprenger

Reacties

Elite
kanskiAuteur22 mei 2013 · 11:18

Super Ernst! Wat een STOKE… geweldig om te lezen dat je je niet uit het veld hebt laten slaan door je baan en je baas! Focus was het skiën en dat heeft je er door getrokken.
Het ziet ernaar uit dat je geweldig vooruit gegaan bent, maar ik zou zeker nog is een paar lessen boeken bij Manon Raap om grote stappen vooruit te maken. Btw; je krijgt de groeten van haar ;-).

Als je skigids wil worden ga dan zoveel mogelijk les nemen en alle Oostenrijkse skidiploma’s halen. Misschien ook Snow Safety curssusen gaan doen zodat je veel voorsprong qua know-how hebt op al je collega’s. Als je ook berggids wil worden begin dan direct ook met klimmen want het gevraagde niveau hiervoor is erg hoog en je hebt veel jaren nodig om al je skitouren en Alpiene touren bij elkaar te sparen.

Veel succes met je plannen maat, SUPER!

Btw; bugels = buckles ;-)

Sander

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur22 mei 2013 · 11:50

Ernst, heel vet om te lezen en te zien. Bedankt dat je ons dit seizoen hebt meegenomen in je ontwikkeling als rijder. Keep it going buddy!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
koen_djfistelAuteur22 mei 2013 · 13:26

tegek !!! Wootwoot !

Jaja, poeder kan wat betekenen voor ne mens :-)

sbs roelz
Expert
semmelAuteur22 mei 2013 · 14:08

Vet hoor Ernst! Another one addicted to the White Powder! :D

Als je je techniek wilt verbeteren is beginners les geven toch ook echt heeeel belangrijk. Je langzame bochten vormen de basis voor alles… Als jij niet instaat bent om op hele lage snelheden een perfecte bocht te draaien, zul je dat hoogstwaarschijnlijk op hoge snelheid ook niet lukken. Uiteindelijk gaat het allemaal om het “fijngevoel”.

Ik zeg Anwärter doen, in de drukke weken lesgeven, en dan elke les 100% geconcentreerd op je eigen techniek letten. Hoe draai je de bocht, waarom draai je je bocht zo en welke bewegingen maak ik daarbij. Als je dat allemaal begrijp bij lage snelheden, kan je het ook op hoge snelheden toepassen.
En dan op je vrije dagen heel veeeel knallen en alles proberen toe te passen wat je tijdens je lessen hebt gevoelt!

Zo heb ik mezelf in 4 seizoenen naar een hoog niveau kunnen brengen. Geconcentreerd lesgeven en de ervaring uit die lessen toepassen op mijn eigen skiën. En natuurlijk altijd meedoen met leraren trainingen.

Respect the Mountains..!
Gevorderd
skiesterAuteur22 mei 2013 · 15:47

Vette onepiece! Ik heb er ook een: een blauwe!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
EchoAuteur22 mei 2013 · 20:52

Gaaf vehaal, super. Goed bezig baasje!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
Tim1Auteur22 mei 2013 · 21:29

Goed bezig!
Zelf heb ik ook het doel om gids te worden. Na mijn Anwarter heb ik het minimale van twee weken lesgegeven om mijn Landes te doen. Inmiddels is mijn Landes+Alpinkurs binnen en heb ik nog steeds maar twee weken lesgeefervaring.
Zeker aan te raden!

Als je de mogelijkheid hebt zou ik ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk zelf kan skieen en training neemt. Anders is lesgeven en skischooltraining natuurlijk ook een optie, maarja dan kan je zo weinig meters maken ;)

Expert
DexterAuteur22 mei 2013 · 21:54

VET!

www.mrtnproductions.com
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur23 mei 2013 · 14:09

@@kanski @@semmel @@Tim_Wl Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, zijn allemaal kleine puntjes waar ik zeker nog even goed overmoet nadenken. Ik vind het verhaal van Semmel best wel logisch klinken en dat brengt mij nu weer een beetje terug bij af :P maar dat is ook goed :)

@@koen_djfistel dat vind ik echt oprecht nog veel zieker :D

@@arjen @@skiester @@Echo @@Dexter Thanks!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
TMOZAuteur23 mei 2013 · 15:06

Gaaf verhaal man. Krijg zelf ook weer helemaal zin om te knallen!

Overigens ben ik het helemaal met Semmel eens, heb zelf één seizoen lesgegeven (achteraf meer willen doen) en puur het lesgeven maakt je een betere skier. Bovendien train je niet alleen techniek tijdens het lesgeven, maar het maakt ook je ski-conditie beter. Verder een ander groot voordeel van lesgeven om je geld binnen te halen is dat je meer mensen leert kennen. Als je geluk hebt doe je een paar vrienden op die een paar niveau’s beter skien dan jij doet en kun je met hun op je vrije dagen knallen en kan je jezelf aan hun optrekken. En als je werkt op een dag dat het dumpt…even je privé telefoon uitzetten, scheelt een hoop frustratie ;)

Daarnaast wil ik even benadrukken wat Semmel zegt; IN DE DRUKKE WEKEN lesgeven. Dus in de rustige weken zorgen dat je helemaal vrij bent om te knallen. Je kunt daarnaast nog proberen te onderhandelen dat je iedere zaterdag en/of zondag vrij bent zodat je dan de BC in kan in niet dichtbij de skischool hoeft te skien voor die twee uurtjes les om 13.00u…

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur26 mei 2013 · 13:14

@@TMOZ Thanks, goed om deze verhalen over het lesgeven te horen had hier zelf nog niet zo over nagedacht.

FUCK YEAH I AM FREE
Beginner
jasper1976Auteur30 mei 2013 · 17:01

Dikke klasse!!

Toerist
crashtestdummyAuteur2 juni 2013 · 11:18

Vet man!
Mss een domme vraag, maar hoe zat het met je sociale leven? Ik kan mij inbeelden dat het in het begin niet heel makkelijk is of zie ik dit fout?

Toerist
AnoniemAuteur13 juli 2013 · 15:09

Hai Ernst, mooie plannen! Je vroeg om wat tips… Ik werk als skileraar in Frankrijk. Ben hier begonnen met mijn Landes 2 diploma en heb mijn diploma afgemaakt binnen het Franse systeem. Ben nu al weer 12 jaar ski en snowboardlerares en spreek 4 talen.
Tips: Bedenk goed in welk land je denkt te willen werken/wonen. Doe daar dan je opleiding en betaal daar je belasting etc. In Frankrijk ben je zelfstandige en in Oostenrijk & Zwitserland over het algemeen werknemer. Check goed naar hoeveel je gaat verdien binnen 3 /4 maanden en wat je dan daarnaast gaat doen als werk om het jaar zo goed mogelijk door te komen. Wil je skien of lesgeven/gidsen? Stel jezelf de juiste vragen… Ik heb bijvoorbeeld de mogelijkheid als zelfstandige om vrij te nemen wanneer ik wil, maar natuurlijk verdien ik niets als ik mijn planning blok, afwegen op poederdagen;-) Je kunt altijd kontakt met me opnemen, ik ben met wat kleerscheuren ( blessures/administratieve ellende als je emigreert etc) door de opleiding heen gekomen dus heb waarscheinlijk de antwoorden op de vragen die je durende je opleiding zal tegenkomen.

Ik wens je veel suc6 met trainen ( neem dit serieus) Van niks komt niks

Anne Eisenloeffel
Encompany Mountain Adventure
Monitrice ESF Deux Alpes France

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!