Nieuw: lawinepieper op je iPhone!

Nieuw: lawinepieper op je iPhone!

Het hing al een tijdje in de lucht. Een smartphone app die pretendeert de lawinepieper te kunnen vervangen. Sterker nog, voor zowel Android als iPhone zijn er al enige tijd apps op de markt met dit doel. Zo is er voor Android bijvoorbeeld de Snøg Avalanche Buddy app en voor iPhone de Snowhere app. Naast het feit dat de reviews wisselend zijn, ontbeerden beide apps iets heel belangrijks. Een stempel van een club die er toe doet.

Nu is er een App die deze stempel wel heeft. De ISIS-app, ofwel een SOS verzenden, zoeken op basis van je geo-locatie en vinden.

Anena en PHGM doen mee

Twee toonaangevende clubs in Frankrijk participeren al in het project. De Anena (de Franse uitvoering van de SLF) en de PHGM (misschien wel de beste reddingsdienst wereldwijd) werken mee in het project. En dat zijn zeker geen kleine namen.

Eerste impressie

We hebben nog niet de tijd gehad om de werking uitvoerig te testen, daarom blijft het vooralsnog bij een eerste impressie. Allereerst de specs:

  • Getest door de PHGM

  • Anena participeert

  • Bereik via bluetooth 45 meter

  • Bereik via internet 1000 meter

Lawine slachtoffer zoeken op basis van je geo-locatie
Lawine slachtoffer zoeken op basis van je geo-locatie

Automatisch alert naar vrienden, reddingsdienst en het resort in het geval van een lawine

ISIS claimt in het geval van een lawine een handmatig en/of automatisch alert uit te kunnen zenden. Laten we dat handmatige alert maar snel vergeten, want iedereen die wel eens in een lawine heeft gezeten zal het met me eens zijn dat dit geen optie is in het geval je door een lawine ingegraven bent. Interessant in dat licht is de vraag hoe een automatisch alert functioneert. Wanneer weet de app dat er de noodzaak is om een alert te verzenden? De ontwikkelaar zegt daar het volgende over:

Une fois l’application téléchargée, l’iPhone fonctionne en autonomie. À chaque arrêt du skieur, il analyse le parcours précédant l’arrêt. Si celui-ci correspond à une avalanche ou à une chute, il envoie lui-même un SOS aux secours. Idéal si la victime est inconsciente, quand on sait qu’en cas d’avalanche, les quinze premières minutes sont vitales. Si elle est consciente, elle peut aussi déclencher l’alerte manuellement.

“Avec mon application, même si le skieur ne sait pas où il se trouve, son téléphone, lui, le sait. Et fini la barrière de la langue : le portable transmet directement les coordonnées GPS aux secours”.

In het kort. Iedere keer dat de skier stopt, analyseert de app het traject dat gevolgd werd voor de stop. Indien deze wijst op een lawine of een val, dan wordt er een sos verzonden.

Maar wat nu als er geen bereik is? Dan volgt er een signaal via bleutooth.

L’iPhone passe en mode Bluetooth et envoie un SOS à tous les iPhones équipés de l’application situés dans un rayon de 100 mètres.

Prijs?

- abonnement voor een week Euro 5,99

- abonnement voor een jaar Euro 79,99

Hieronder de Franse versie van het promofilmpje

Vragen die bij mij opkomen

  • Werkt het ook echt zonder internet? Ofwel, werkt het ook alleen op bluetooth?

  • Wat zijn de consequenties als het druk is op een mast?

  • In hoeverre vormen de weersomstandigheden en/of de lokale geografie een belemmering?

Hindernissen

  • Werkt alleen als al je vrienden ook een abonnement hebben

  • Prijs? Hoewel ik die nog wel vind meevallen. Ga je 3 keer per jaar en oefen je een weekje thuis, dan ben je voor 25 euro klaar.

  • Werkt vooralsnog alleen op iPhone 4s en 5

*Batterijduur van een smartphone

Mis ik wat??

Hoe dan ook een mooi staaltje innovatie. Het zal natuurlijk niet de lawinepieper op korte termijn gaan vervangen, maar het is wel interessant om eens te zien wat deze technologie kan toevoegen aan een stukje veiligheid in de backcountry. Lijkt me leuk om binnenkort eens te testen met andere iPhone gebruikers.

SOS signaal via je iPhone
SOS signaal via je iPhone
meteomorris

Reacties

Gevorderd
EchoAuteur21 mei 2013 · 22:31

I’m in…laat maar weten wanneer, dan nemen we een weekabbo…
(laten we zeggen…ergens tussen 20 juli en 7 augustus op het strand van Bidart? :-) )

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
Mitchel.Auteur21 mei 2013 · 22:38

Wel enorm gaaf!

Skiing is Freedom!
Gevorderd
3zelAuteur21 mei 2013 · 23:26

“Iedere keer dat de skier stopt, analyseert de app het traject dat gevolgd werd voor de stop. Indien deze wijst op een lawine of een val, dan wordt er een sos verzonden.”

Indien je dus of een beginner bent die dikwijls valt of een pro die van de ene naar de andere pillow hopt en met een dikke vette spray stopt, zal je gsm na die val of stop dus een SOS uitsturen. Ik weet niet of je buddies dit nog serieus nemen na enkele ‘valse alarmen’.

knowledge is powder
Gevorderd
ArjenproadminAuteur22 mei 2013 · 00:20

In ieder geval een interessante ontwikkeling om te blijven volgen!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur22 mei 2013 · 00:57

Mwah, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Vind dat automatische versturen als je in een lawine komt best tricky. Is het filmpje ook nog eens behoorlijk vaag, lijkt alsof de skier die in de lawine komt alleen is en dat zijn maten gewoon op de piste aan het rijden zijn en toevallig in de buurt zitten. Verder heeft die gast zonder tas wel ineens een sonde en schep… En dat maandelijkse betalingssysteem klinkt mij een beetje te commercieel.

Misschien allemaal een beetje te kritisch maar zoals eerder in een topic over dit onderwerp besproken denk ik dat je zoon applicatie pas echt kan release als het daadwerkelijk vergelijkbaar is al een pieper.

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
lucraakAuteur22 mei 2013 · 09:23

Heel interessant.
Ik ben vooral benieuwd hoe dat (over het algemeen zwakke) bluetooth signaal door een laag sneeuw (en indien een persoon ongunstig op zijn telefoon ligt) kan worden ontvangen…

Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur22 mei 2013 · 09:49

@@ErnstHendrikSprenger: Ik sluit me helemaal bij je verhaal aan. Het zal voorlopig nog geen vervanger van een pieper zijn, daarvoor zullen er uiteraard meer tests moeten komen. Maar goed, wel interessant om in de gaten te houden.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
-Jurjen-Auteur22 mei 2013 · 09:58

Ik vind het een hele mooie ontwikkeling, maar nog een belangrijke vraag komt bij mij op als ik denk aan de kwetsbaarheid van menig smartphone en de batterijduur en functioneren bij extreme kou.

Gevorderd
RoelaanoAuteur22 mei 2013 · 12:31

Als vervanger van Recco prima, maar dan moet je dus wel een iphone kopen bij je jas ;)

Gevorderd
ArjenproadminAuteur22 mei 2013 · 12:35

@@Roelaano Haha, die iPhone’s zitten straks in je mouw genaaid!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
MrRemcoproAuteur22 mei 2013 · 21:00

Signaal laten triggeren door je iBag!

A mind is like a parachute. It doesnt work if it's not open. (FZ)
Gevorderd
LeonieproAuteur26 mei 2013 · 18:43

Hmmm, ik vind de vraag naar de batterij een interessante…

Als ik in de bergen op pad ben zet ik mn telefoon uit omdat ie anders steeds naar de optimale verbinding aan het zoeken is en daarmee heel snel de batterij leeg trekt. Mijn vriend heeft een smartphone en als we 's winters in het skigebied aan het werk zijn is het soms erg irritant dat de batterij daarvan steeds leeg is doordat die telefoon automatisch updates zoekt voor bijv. kranten-apps. Nu verbeteren batterijen ook enorm, maar je zet wel je telefoon de gehele ski-dag aan het werk met deze app op het niveau van bereik zoeken én de activiteiten van de app.

Dit naast de vraag of het als een vervanger voor een pieps zou gelden.

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Beginner
DennnnisAuteur29 mei 2013 · 05:44

SOS uitzenden snap ik voor de reddingsdiensten en locatie, maar waarom niet gewoon parallel daaraan 1/x minuut een signaal uitzenden zoals een pieper dat doet.
Hoe nauwkeurig is daarnaast de locatiebepaling als je 2m onder de sneeuw ligt op 20gr helling…?
iemand?

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!