Wat is de beste auto voor in de sneeuw?

Wat is de beste auto voor in de sneeuw?
De beste poederbak is een ingesneeuwde bak...
De beste poederbak is een ingesneeuwde bak…

Wat is nu precies de beste auto om mee naar de sneeuw, in de sneeuw maar ook dagelijks in Nederland te rijden? Het is een vraag die ons allemaal wel bezighoudt: hoe komen we het beste veilig naar onze bestemming? Een vraag die voor ons freeriders belangrijker is dan de gemiddelde wintersporter; wij gaan immers pas rijden als de sneeuw met bakken uit de hemel komt en de kans dat we sneeuw onderweg tegenkomen is dan ook erg groot….

Op zoek naar de ultieme poederbak

Ja, wat is nu de ultieme poederbak? Eigenlijk heel simpel: de bak die je snel, maar vooral veilig naar je bestemming brengt. Nu is de ene poederbak de andere niet en komt er ook nog zoiets als ‘driving techniques’ en ‘gear’ om de hoek kijken waar het om veilig aankomen gaat. De komende dagen, of beter weken gaan we hier dieper op in. We gaan het hebben over de aandrijfsystemen, banden, terrein versus Autobahnracers,

Diesel of benzine?

Hoewel ik zelf best wel een ‘petrolhead’ ben en dan liefst V8 moet ik bekennen dat over het algemeen diesel een betere keuze is. Enerzijds door verbruik maar anderzijds door het gewicht van het motorblok (zwaarder dus meer druk op de wielen, vooral bij voorwielaandrijving) maar vooral door het hogere koppel bij lage toerentallen = kracht. Sneeuw rijden doe je niet op je pk’s maar op koppel en dan het liefst bij een laag toerental om wielspin te voorkomen. Op deze vlakken wint de diesel het dus van benzine. Daarnaast is het verbruik van de diesels meestal fors lager en daardoor ook de actieradius groter. Mogelijke oplossing is LPG in de benzineauto: nog steeds veel verbruik maar tegen minder dan de helft van de kosten. Wel om de 3 a 400 km tanken maar plassen moeten we ook allemaal…

Hybride of elektrisch?

Met de agressieve fiscale stimulering van groene auto’s zien we nergens ter wereld zoveel hybride en elektrische auto’s op de wegen als in Nederland. Op de Nederlandse wegen doen ze het goed, maar hoe doen ze het in de sneeuw en kou? Een belangrijk nadeel van hybride auto’s in de winter is het feit dat het heel veel tijd kost voordat de motor warm wordt. Want omdat zeker in de begin kilometers er veelal elektrisch wordt gereden, slaagt de motor er niet in om warm te worden. Nu is het al zo dat benzine dikker is in de winter, waardoor de verbranding sub-optimaal is. Bij een koude motor is dat effect nog sterker, waardoor het verbruik stijgt. Hetzelfde geldt voor volledig elektrisch aangedreven auto’s. In koud weer gaat het bereik zo maar opeens met zo’n 30% terug. Goed om rekening mee te houden en wat lange pauzes te plannen, maar dit zegt niet zoveel over zijn prestaties in de sneeuw.

Belangrijker is de vraag hoe ze het in de sneeuw doen en dan blijkt de aandrijftechniek en het design van de auto veel belangrijker. Op de aandrijftechniek gaan we de komende dagen verder in. De vorm is een punt om even bij stil te staan. Want in de strijd om het verbruik te sparen (en zo fiscaal aantrekkelijker te worden) komt menig auto (ook niet hybride wagens) steeds lager op de weg te liggen. En juist dat blijkt een probleem. Bij 10 cm verse sneeuw op de weg, wordt dat al een serieus probleem en graaf je jezelf letterlijk in. Iets om rekening mee te houden bij je aanschaf.

De komende dagen gaan we in op de aandrijftechniek (achterwiel-, voorwiel- en vierwielaandrijving). Maar wat rijd jij eigenlijk? Benzine, diesel, hybride?

RP

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur1 oktober 2013 · 11:24

Ik rijd in een Subaru Legacy 2.0 AWD. Zuipt als een ketter, maar rijdt als de brandweer :-)

When life gets too complicated.... SKI
Elite
kanskiAuteur1 oktober 2013 · 11:41

Subaru Legacy Outback 2.5 AWD. Nooit kettingen nodig! :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
SaintUsugeAuteur1 oktober 2013 · 12:00

Ik rij een skoda octavia II met 1.8tsi en 4x4. Ook nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad en genoeg ruimte om 3 a 4 paar skies door het ski-luik te steken en 4 volwassenen te huisvesten.

Gevorderd
RPAuteur1 oktober 2013 · 12:04

Zal zelf dan ook maar ff duit in het zakje doen: Toyota Landcruiser 4.7 V8 op LPG

Ruimte genoeg voor kleine volksstam inclusief bagage en ook nooit kettingen nodig gehad…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
snelle_henkieAuteur1 oktober 2013 · 12:04

Veel Audi A3 gereden, bij voorkeur diesel (inderdaad vanwege de hier genoemde voordelen) en nog nooit sneeuwkettingen gebruikt, ook niet op de moeilijke trajecten (bv Obertauern waar driekwart de helling niet opkomt). Goede winterbanden maken het verschil. Laag toerental en de juiste snelheid (lees: niet stil komen te staan) ook.

Dit jaar BMW 3 touring met achterwielaandrijving. Ik ben heel benieuwd of ik daarmee dit seizoen er zo makkelijk vanaf kom… ik ga denk ik alvast oefenenen met de sneeuwkettingen, want achterwielaandrijving in winterse condities, da’s niet ideaal. En achteruit de berg op ook niet ;-)

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
coenAuteur1 oktober 2013 · 12:13

Ik rijd meestal in een auto waar een plekje over is.

Earn your turns...
Gevorderd
lennart75Auteur1 oktober 2013 · 12:13

Audi A4 B8 3.0TDI Quattro Avant

240pk en 4 wielaandrijving en nog nooit sneeuwketting hoeven gebruiken met deze auto.

Gevorderd
RPAuteur1 oktober 2013 · 12:14

@@coen ;-)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ffKnallenAuteur1 oktober 2013 · 12:17

Je vergeet termen als turbo waardoor je het diesel effect krijgt, laag in de toeren en hoge koppel! En veiligheidssystemen als ESP welke wel handig zijn als je door noodweer naar de alpen rijdt over de autobahn want als je poeder gaat zoeken is het meestal kut weer in de lage landen en dus de gehele rit naar de alpen toe.

Elite
DanielTomaschekAuteur1 oktober 2013 · 12:22

Ik sluit mij ook zeker aan bij de Subaru Legacy / outback AWD. Meesterlijke wagen, heb ook nooit kettingen nodig gehad en het geluid (Boxer) is heerlijk.

Inmiddels rij ik een VW transporter omdat ik zoveel bende bij mij heb. Door de transporter ben ik ineens weer erg goed geworden om kettingen te leggen :(

www.tomaschek.com
Gevorderd
jvanlooijAuteur1 oktober 2013 · 12:24

saab 900 turbo uit 1993
groen, met een beetje meer roest na het seizoen

Gevorderd
EmileHendrixAuteur1 oktober 2013 · 12:25

@@ffKnallen. Zit wat in maar turboverschil merk je natuurlijk pas echt bij een wezenlijk hoger toerental.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
RPAuteur1 oktober 2013 · 12:36

@@ffKnallen ESP en andere tractiesystemen komen aan bod in de volgende afleveringen

Voor wat betreft de turbo: over het algemeen gaat de turbo pas bij een wat hoger toerental serieus meeblazen. Uitzondering is de variabele turbo maar die worden nog niet zo vaak toegepast.

Een dieselmotor heeft van nature al relatief meer koppel dan een benzinemotor en dan ook nog eens bij een veel lager toerental en daar moet je het van hebben…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
SteefAuteur1 oktober 2013 · 12:40

Opel Combo 1.7DTH, dieseltje, topspeed 140 bergaf.
Gegarandeerd dat je in Duitsland aangehouden wordt omdat ze denken dat je drugskoerier bent ofzo. Vorig jaar zelfs 2 keer binnen 500km… :).

Bed achterin gemaakt dus bij aankomst in de nacht/vroege ochtend nog effe een klein tukkie doen.
Deze herfst eindelijk maar eens isoleren met Armaflex. IJspegels aan het dak die 's ochtends in je slaapzak vallen is niet ideaal.

Nadeel: loop alleen leeg op de dure wegenbelasting. En slechts plek voor 2.

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
AnoniemAuteur1 oktober 2013 · 12:48

Afgelopen 3 jaar een Subaru Impreza 2.0 AWD station uit '99 gereden. Heerlijke boxermotor met veel koppel onderin en uiteraard 4x4. Destijds gekocht omdat ik voor een half jaar naar Oostenrijk ging en wat is het een briljante auto voor in de sneeuw.

Gevorderd
skiesterAuteur1 oktober 2013 · 13:03

Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met dat hele poederbak verhaal. Financieel gezien waren de dagen van de Porsche voorbij dus moest ik wat anders zoeken. Nog steeds denk ik dat een Cayenne diesel uiteindelijk de beste poederbak is (dan wel een V8 want de V6 die ik had miste wel wat power). Power en super wegligging. 4WD en niet te laag bij de grond. En in diesel versie met 100 liter tank een stevige actieradius.

Als je veel kilometers maakt en/of een grote hoge zware auto met 4WD rijdt, heb je 2 opties: diesel of LPG. Waarbij de diesels vaak erg duur zijn in de wegenbelasting, LPG is ook duurder maar iets minder. LPG werkt dan weer het beste bij grote motoren, zoals dikke V6 en V8 motoren. Bij een hoge auto kan de tank eronder hangen dus heb je ook niet het nadeel van een kleinere kofferbak. Als het gaat om actieradius ben je natuurlijk goed af omdat je 2 tanks hebt. Maar om de kosten te beperken zul je zo min mogelijk op benzine willen rijden dus toch elke 300/400km aan de kant staan. Een diesel is dan weer positief omdat deze vaak veel zuiniger lopen.

Richting Alpenlanden is het nadeel van LPG dat het slecht verkrijgbaar is. In heel Oostenrijk en Zwitserland heb je misschien elk 5 stations. In Duitsland is het echter makkelijk verkrijgbaar. Het nadeel van diesel in Zwitserland is dat het daar erg duur is, waar benzine weer el cheapo is (vergeleken Nederland).

Uiteindelijk was mijn lijstje van mogelijke poederbakken de volgende:
Audi Allroad v8 (LPG) of 2.5tdi (de 3.0 was nog te duur)
Volvo XC70 D5
Toyota FJ Cruiser 4,0V6 (LPG)

De audi bleek erg storingsgevoelig. De 2.5tdi motor had een failure in de nokkenassen, hetgeen resulteerde in veel kapotte blokken. De volvo heb ik laten staan omdat ik zo depri werd van de binnenkant (tja smaken verschillen), en toen ik eenmaal in de FJ had gereden was elke twijfel weg. Economisch gezien niet de logische keuze, maar onbekend maakt onbemind dus qua aanschaf krijg je veel auto voor weinig. De Toyo’s staan bekend om hun durability (iedereen kan zich nog wel Top Gear herinneren met die Tundra). Dus a new best poederbak is born!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur1 oktober 2013 · 13:13

@@skiester Ja, de peperbus was inderdaad een Koning, zelfs de V6 diesel want koppel was top… Alleen boven de 200 moeilijk voorruit te branden ;-)

Kleine rectificatie: was een Toyota Hilux en geen Tundra… deze filmpjes zijn inderdaad wel de reden dat ik deels van mijn Land Rover-geloof ben afgestapt en into the Landcruiser…

Blijft geweldig deze ‘killing’

Explore the Outdoor!
Expert
ThijsKennisAuteur1 oktober 2013 · 13:25

Ik vraag me echt af waarom je in hemelsnaam zo’n grote motor nodig zou hebben in de bergen? Overal ligt gewoon asfalt hoor, je hoeft echt niet op expeditie om een beetje poeder te kunnen scoren…

Je komt er echt niet sneller mee op je bestemming. 4x4 is inderdaad wel handig, maar de 1.0 Fiat Panda 4x4 uit 1994 kwam bij ons in Ulmich beter de berg op dan een achterwiel aangedreven 2.5 BMW 5 klasse.

Skien is al hardstikke slecht voor het milieu en we zijn nogal afhankelijk van onze omgeving als poederskiers, en alle kleine beetjes helpen dan. Call me a Hippie, maar ik irriteer me altijd wel een beetje aan die onnodig grote SUV’s…

Pow!
Gevorderd
3zelAuteur1 oktober 2013 · 13:36

‘Skien is al hardstikke slecht voor het milieu en we zijn nogal afhankelijk van onze omgeving als poederskiers, en alle kleine beetjes helpen dan. Call me a Hippie, maar ik irriteer me altijd wel een beetje aan die onnodig grote SUV’s…’

+1

knowledge is powder
Toerist
AnoniemAuteur1 oktober 2013 · 13:42

@@steef 100% waar. De ideale poedermobiel met afstand van alle andere wagens. Flexibel, zuinig en slaapplek zijn toch de criteria waar zo’n auto aan moet voldoen. Combo has it all.

Gevorderd
skiesterAuteur1 oktober 2013 · 14:02

@@powderskifun
Dat geloof ik dat die panda dan wint. Gek he. Ligt niet aan de motor maar aan 4wd. Een RWD BMW is kansloos zodra er sneeuw en helling aan te pas komt.

Als je daar woont lijkt zo’n panda me een prima auto. Voor ter plekke, op de berg. Hier hebben we het over poedermobiel ergo: van huis hier in NL/B naar de poeder in de Alpen en terug. Op de autobahn 's nachts zit ik toch graag in iets groters. Mn kinderen en mn collectie Whitedots moeten ook nog ergens in/op. En ik schat zo in dat een oude panda helemaal niet zo schoon is als je het hebt over uitstoot. In Duitsland kom je er de steden volgens mij al niet meer mee in… Lekkere hippie ben je dan met je rode umwelt plakette! ;)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur1 oktober 2013 · 14:15

@@powderskifun Hier heb je inderdaad wel een punt en dat is een van de redenen waarom ik er een VW Up BlueMotion naast heb waar ik dagelijks mee rij. De Toyo gebruik ik alleen als ik ga terreinrijden, op expeditie ga, een hockeyteam van de kids moet vervoeren of ga ‘knallen als ze vallen’.

De Panda 4x4 is een geweldige auto (klein, goedkoop en capabel) en als ik en de Alpen zou wonen of, zoals jij, er een seizoen zou doorbrengen zou ik wellicht voor een Panda 4x4 of bijvoorbeeld Suzuki Jimny kiezen.

Echter, ik woon niet in de Alpen en aangezien ik alleen ga als er sneeuw valt en dit meestal maar voor 3 a 4 dagen is lijkt de Panda 4x4 me niet echt een geweldige optie…

Het leuke van de Powderalerts is dat je met een paar ‘poedermaten’ in de auto springt om van de pof te gaan genieten. Meestal gaan we met vier of vijf ‘man’ en dan is het fijn als je een beetje ruime auto hebt waar je deze personen in kwijt kunt met hun materiaal. Bovendien is het fijn als je wat harder kunt rijden dan 100 km per uur, anders gaat die 1000 km wel erg lang duren…

Aangezien de omstandigheden vaak abominabel slecht zijn is het bovendien fijn om een ‘veilige’ auto te hebben, zowel qua passieve als actieve veiligheid en dan kom je vaak op een grote 4x4 stationwagen terecht of SUV-achtige auto.

De motoren zijn de laatste 10 jaar echt heel veel schoner geworden (diesel en benzine) en LPG is al helemaal een relatief schone brandstof.

Dus ik begrijp je punt helemaal maar ‘horses for causes’

Explore the Outdoor!
Gevorderd
OpaproAuteur1 oktober 2013 · 14:26

Subi natuurlijk! Opa’s legend. Al 425.000 op de teller! (op LPG)

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Beginner
johannesAuteur1 oktober 2013 · 14:37

Audi A6 2,7 tdi Quattro, enige nadeel is dat hij verlaagd is, is niet altijd ideaal in de Bergen, maar op de snelwegen ist een trein!

Gevorderd
bertjebertjeAuteur1 oktober 2013 · 15:03

Als ik lees welke auto’s jullie kunnen betalen werken jullie (waarschijnlijk) te veel en skien jullie daarmee waarschijnlijk te weinig.

Gevorderd
AlexSkiAuteur1 oktober 2013 · 15:20

LOL @@bertjebertje

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
RPAuteur1 oktober 2013 · 15:25

+1

Ja, vorig seizoen maar 7 keer geweest, inderdaad te weinig ;-)

Explore the Outdoor!
Toerist
JoepAuteur1 oktober 2013 · 15:32

Ik hoop hier de komende dagen wat realistische tips te krijgen voor een auto die praktisch, voldoende veilig en comfortabel is, maar niet de hoofdprijs kost. Ik zit inderdaad met het dilemma dat ik een ruime auto nodig heb voor de heen- en terugreis en daar ter plekke graag een 4x4 zou hebben, want zelfs met winterbanden vind ik dat ik al snel kettingen nodig heb in mijn ‘gewone’ Passat.
Dat de echte terreinwagens of een 4x4 SUV van Volvo, Audi, BMW prima poederbakken zijn, daar hoef ik niet nog heel veel info over te hebben. Ben juist benieuwd naar “unusual suspects” (zoals de Skoda Octavia die hierboven al genoemd wordt in een van de reacties. Die worden in Nederland nu in ieder geval niet standaard geleverd volgens mij).
Fiat panda 4x4 wordt ook nog nieuw gemaakt, dus dan zal het met de Unweltplakkaten ook wel meevallen. Dus ik hoop op een breed perspectief!

Gevorderd
ffKnallenAuteur1 oktober 2013 · 15:41

@@EmileHendrix @@RP ben ik toch niet met je eens, als je naar het zelfde type auto kijkt met en zonder turbo dan merk je toch dat je maximale koppel op een heel wat lager toerental hebt. Met sommigen is het zelfs zo dat je hem in de 1 kunt zetten, je voet van het gaspedaal kunt halen en hij zonder af te slaan een heuvel oprijdt iets dat je verder alleen maar met een diesel voor elkaar krijgt!

Neem bijvoorbeeld:
Normale peugeot 160 nm / 4.250 tpm met turbo 240 nm / 1.400 tpm
Normale golf 200 nm / 3.500 tpm met turbo 250 nm / 1.500 tpm

Tuurlijk turbo slaat echt aan om boven in meer kracht te krijgen, maar je hebt aan de onderkant wel meer koppel bij een lager toerental! In mijn ogen echt een voordeel in de sneeuw. Tevens even twee trage niet nader te benoemen etniciteit auto’s, reisbussen of vrachtauto’s inhalen op een bergwegje gaat toch heel wat veiliger (makkelijker) met een turbo :-)

Gevorderd
RPAuteur1 oktober 2013 · 15:43

@@joep

In volgende stukken gaat het een en ander de revue passeren, maar voor ‘maatwerk’ kun je me altijd een PM sturen aangezien een en ander sterk afhankelijk is van je doel, budget en persoonlijke voorkeur!

Explore the Outdoor!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!