1e lawinebericht van winter '13-'14

1e lawinebericht van winter '13-'14

Voordat je off-piste gaat lees je je lokale lawinebericht

We noteren 19 september 2013. Het eerste lawinebericht van winter '13-'14 is een feit. Een mooi moment om jullie kennis te toetsen. Onderstaand het bericht. Aan jullie de volgende vragen:

  1. Hoe groot schat je op grond van onderstaand lawinebericht het lawinegevaar en waarom?

  2. Wordt de kritische neuschneemenge bereikt en waar blijkt dat uit

  3. Wat is er zo opvallend aan de wind

  4. Welk(e) terrein(elementen) zijn de komende dagen ‘verdacht’? Waar lees je dat?

Het zal even wat gepuzzel worden. Toch is het niet zo heel moeilijk. Wat tips voor bij het beantwoorden:

  1. de lawineschaal

  2. hoe lees ik een lawinebericht

Het gaat tot en met donderdag flink sneeuwen (zie de snowmaps)

Lawinengefahr

Hochgebirge

Der Neuschnee fällt teils auf eine dünne Schneedecke. Mit dem starken Wind entstehen leicht auslösbare Triebschneeansammlungen. Besonders am Mittwoch sind in den Hauptniederschlagsgebieten meist kleine, vereinzelt mittlere spontane Lawinen zu erwarten.

Höhenlagen unterhalb von rund 3000 m

Der Neuschnee fällt verbreitet auf aperen Boden. In kammnahen Lagen bilden sich kleine Triebschneeansammlungen. Besonders aus sehr steilen Grashängen und Felsplatten sind feuchte Rutsche und kleine Lawinen zu erwarten. Lawinen können Personen mitreissen und zum Absturz führen.

Schnee und Wetter

Rückblick bis Sonntag, 15.09.2013 Es war meist stark bewölkt. Im Hochgebirge fiel etwas Schnee. Am Montagnachmittag setzte von Norden her Niederschlag ein. Die Schneefallgrenze sank gegen 2300 m.

Ausblick bis Donnerstag, 19.09.2013 Im Norden schneit es in der Nacht auf Dienstag verbreitet. Die Schneefallgrenze sinkt rasch bis unter 1500 m. Am Dienstag lässt der Schneefall nach. Vor allem in den inneralpinen Gebieten sind kurze Aufhellungen möglich. In der Nacht auf Mittwoch setzt erneut Niederschlag ein, welcher bis Donnerstagvormittag anhält. Die Schneefallgrenze liegt zwischen 2000 bis 2500 m.

Von Montagabend bis Donnerstagabend fallen oberhalb von 2500 m folgende Neuschneemengen:

Alpennordhang, Nordbünden und Samnaun: rund ein halber Meter

Wallis, Mittelbünden, nördliches Unterengadin 20 bis 40 cm

sonst weniger. In den Hauptniederschlagsgebieten des Alpennordhangs kann im Hochgebirge bis zu 1 m Neuschnee fallen.

In allen Höhenlagen bläst der Wind stark, zeitweise stürmisch, aus West bis Nordwest. Im Süden ist es meist bewölkt. Es fällt nur wenig oder kein Niederschlag.

Tendenz

Unsichere Wetterentwicklung: Am Freitag und Samstag ist es wahrscheinlich veränderlich bewölkt, aber meist trocken. Die Lawinengefahr nimmt ab, muss aber besonders im Hochgebirge weiterhin beachtet werden.

bron: SLF

meteomorris

Reacties

Expert
ThijsKennisAuteur16 september 2013 · 17:06

We gaan begonnen!!! Die foto is trouwens in Ischgl toch?

Pow!
Gevorderd
AryenAuteur16 september 2013 · 17:06

Het zijn overwegend ongunstige omstandigheden tijdens de sneeuwval: sterke wind, dun of afwezig sneeuwdek, daarentegen wel hogere temperaturen (niet veel onder nul gok ik), maar met die sneeuwhoeveelheden die genoemd worden zal snel de Kritische neuschneemenge bereikt worden. Kleinere tot middelgrote spontane lawines te verwachten waar de meeste neerslag valt. Dus alles zusammen wel een niveau 3.
Opvallend aan de wind? In alle Höhenlagen stark bis sturmisch? Waar je het meestal meer op hoogte verwacht? Ik zou het eigenlijk niet weten.
In de buurt van graten Triebschnee te verwachten. En op steile grashellingen en rotsplaten vochtige kleine sneeuwlawines.

Mijn 2 cts

Gevorderd
skiesterAuteur16 september 2013 · 17:10

Laat ik de aftrap nemen: tis wel weer ff wennen zo na maanden geen sneeuw en berichten lezen en ook heb ik mijn aantekeningen niet bij de hand, maar ik ben wel benieuwd wat ik zo uit het hoofd nog weet:

  1. Hoe groot schat je op grond van onderstaand lawinebericht het lawinegevaar en waarom?
    Lawinegevaar 3: Ze spreken over kleine tot middelgrote spontane lawines, dat wijst m.i. op een 3.

  2. Wordt de kritische neuschneemenge bereikt en waar blijkt dat uit
    Ja want er wordt geschreven over sterke tot stormachtige wind. Dat is dan ongunstig Volgens mij is 20 cm dan al kritisch bij ongunstige bedingungen.

  3. Wat is er zo opvallend aan de wind
    Begrijp de vraag niet. De wind is sterk tot stormachtig en dat is ongunstig maar dat hadden we al gezien bij vraag 2. Wind baumeister der Lawinen enzo…

  4. Welk(e) terrein(elementen) zijn de komende dagen ‘verdacht’? Waar lees je dat?
    Waar sneeuw valt op een kale onderlaag, op gras en rots, en waar het steil is, want daar kan het zo vanaf glijden. Daarnaast wordt gesproken over triebschnee bij kammen. Wat niet zo raar is als die sneeuw over zo’n kamm wordt heengeblazen en aan de andere kant kapotgeblazen neerkomt…

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
AnoniemAuteur16 september 2013 · 17:19
  1. Hoe groot schat je op grond van onderstaand lawinebericht het lawinegevaar en waarom?
    Niveau 3 omdat er meerdere kleine en soms middelgrote spontane lawines te verwachten zijn. Daarnaast is een lichte belasting voldoende voor een lawine in het hooggebergte.

  2. Wordt de kritische neuschneemenge bereikt en waar blijkt dat uit
    Ja: sterke tot stormachtige wind icm 20 cm tot een halve meter sneeuw en lokaal een meter.

  3. Wat is er zo opvallend aan de wind
    Stormachtig in alle hoogtelagen?

  4. Welk(e) terrein(elementen) zijn de komende dagen ‘verdacht’? Waar lees je dat?
    Het hooggebergte (1e en laatste kopje). Onder 3000m oppassen voor steile grashellingen en richels/kliffen. Daarnaast oppassen voor triebschnee in de buurt van graten? (2e kopje)

Gevorderd
3zelAuteur16 september 2013 · 17:25
  1. stufe drie - spontane lawine’s, geen basis aanwezig (dunne laag) dus weinig gezet. en triebschnee. Indien de nieuwe sneeuwval kritisch is , wordt de stufe drie.\
  2. ongunstige omstandigheden: sterke wind, geen gezette basis of fielbefahren, over temperaturen lees ik niets). Meer dan 20cm sneeuw. Indien het hevig sneeuwt en koud wordt (kouder dan 7°) dan is het kritisch.\
  3. stormachtig op alle hoogte’s \
  4. In kammnahen Lagen bilden sich kleine Triebschneeansammlungen. Besonders aus sehr steilen Grashängen und Felsplatten sind feuchte Rutsche und kleine Lawinen zu erwarten
knowledge is powder
Gevorderd
joosthAuteur17 september 2013 · 00:03

Stufe 4

  • spontane middelgrote lawines \
  • leicht auslösbare Triebschneeansammlungen\
  • Besonders aus sehr steilen Grashängen und Felsplatten sind feuchte Rutsche und kleine Lawinen zu erwarten. \
  • Stormachtige wind, 1 meter nieuwe sneeuw

Outlook vanaf vrijdag beter

Dive in nose deep
Gevorderd
joosthAuteur17 september 2013 · 01:21

Nog ff geoefend…

Op de SLF site kan je de engelse vertaling vinden. Na vertaling in het engels denk ik niet meer aan een vier maar eerder een drie denk ik:

  1. ik schat een 3: spontane lawines, voornamelijk klein, geisoleerd middelgroot (geen grote lawines genoemd), kritische neuschneemenge wordt bereikt daarom een 3\
  2. 20-40 cm nieuwe sneeuw bij stormwind: kritische neuschneemenge wordt bereikt\
  3. Stormachtige wind: daardoor veel sneeuwverplaatsing\
  4. ruggen, sehr seilen grashängen (35 plus), rotsplaaten
Dive in nose deep
Expert
meteomorrisAuteur17 september 2013 · 09:31

@@powderskifun @@Emmer @@skiester @@Zimoski @@3zel @@FreshPow complimenten. Prima analyse zo ‘koud’ uit de zomer.

Nu is een lawinebericht altijd een verwachting die je de ochtend er op toetst aan de realiteit. Ik heb wat webcambeelden bij elkaar gezet. Nu is het lawinebericht waar we het over hebben een verwachting tot en met donderdagavond en dus hebben we nog een goede 60 uur te gaan, maar toch…

Wat neem je waar op de webcams wat al wel klopt, wat klopt (nog) niet? Donderdag doen we de toets dan nog eens…

Klik hier voor de webcambeelden: http://wepowder.nl/weblog/4514/De-eerste-echte-sneeuw-van-winter-'13-'14

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur17 september 2013 · 11:03

Goed hoor! :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur17 september 2013 · 11:54

Met de meer open vraagstelling wordt het al moeilijker :)

Arlberg: De kerktoren is wit aan de ene kant en niet aan de andere wat duidt op de voorspelde (harde) wind. + Gotthardt regio: wind verplaatst sneeuw

Sneeuwgrens is inderdaad behoorlijk gezakt, op 1700m lijkt er zo’n 5 a 10 cm te zijn gevallen. Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel er hoger is gevallen

Op de plaatjes van Engelberg, gotthardt en andermatt zie je de voorspelde opklaringen die voornamelijk in inneralpine gebieden zouden plaatsvinden…

Gevorderd
AryenAuteur17 september 2013 · 12:23

Om te beginnen ziet het er wel erg lekker uit meteen :D

Ik zie op een enkele plek idd wel tekenen van wind, bv die kerk, maar nog niet veel. Ook wel plekken waar geen tot weinig wind staat. Temperaturen rond het vriespunt, maar warme ondergrond (tekenen van dooi in de dorpjes).

We wachten af.

Gevorderd
3zelAuteur17 september 2013 · 22:21

Ik zie sneeuw in het dal (zillertal)…
Net als Zimoski en emmer zie ik verplaatsing van sneeuw. (Gotthard en arlberg) maar ook op Alta Badia: eerste foto lijkt me kaalgeblazen, tweede foto ligt de sneeuw toch wel veel dikker dan op de eerste (dus mogelijks verplaatste sneeuw).
Temperaturen van -1.5° tot -4.5°.
Als de liften open zouden zijn, zou ik boven verder snuffelen… ;) want heb nog geen spontane natte lawine gezien…

knowledge is powder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!