wePowder Safety Academy

wePowder Safety Academy

Freeriden groeit. Steeds meer skiërs en snowboarders ontdekken dat dat witte goedje buiten de piste heel veel plezier geeft. Al vijf jaar zijn we met wePowder de verzamelplaats voor iedereen die wat met freeriden heeft. En we zijn langzaam maar zeker meegegroeid.

Sinds het begin

Veiligheid buiten de piste is vanaf het prille begin een groot aandachtspunt voor ons geweest. Sterker nog, in de eerste week dat wePowder in de lucht was publiceerden we al een artikel over het lawinebericht. Sinds die tijd was veiligheid niet meer weg te denken van wePowder, met op regelmatige basis artikelen en een eigen forum.

Structureler

Uiteindelijk vonden Arjen en ik dat we het thema ‘veiligheid’ nog structureler moesten aanpakken, omdat kennis nou eenmaal dé basis van iedere freerider moet zijn. Vanaf oktober 2012 zijn we daarom bezig geweest met de ontwikkeling van de wePowder Safety Academy. In samenwerking met UIAGM berggidsen, ski- en snowboardgidsen, Nederlandse experts zoals Menno Boermans en Rolf Westerhof hebben we de ultieme online leerervaring op het gebied van veiligheid buiten de piste gemaakt.

wePowder Safety Academy

Sinds vandaag staan de deuren van de wePowder Safety Academy open voor alle freeriders uit Nederland en België die veiliger onderweg willen zijn. Het uitgangspunt van de Safety Academy is het creëren van een bewustzijn over de mogelijke gevaren van het skiën en snowboarden buiten de piste. Daarnaast willen we gemakkelijk te hanteren tools meegeven waarmee je het risico op een (lawine)ongeval verkleind. De Safety Academy is 365 dagen per jaar beschikbaar en zichtbaar op mobiel, tablet en smartphone. Als je de module eenmaal hebt aangeschaft houd je ALTIJD toegang tot de informatie.

De Safety Academy is niet alleen zeer nuttig voor echte freeriders en tourskiërs, ook fanatieke wintersporters die bij verse sneeuw even ‘tussen de pistes door skiën’ zullen veel aan de cursus hebben. Of jij deze cursus ook moet volgen? Eigenlijk is het een retorische vraag. Ja dus. En we raden je aan om met deze eerste module te starten. Eerste module? Jazeker, want binnenkort lanceren we ook het vervolg op deze eerste module. Hierin nog meer informatie over veiliger onderweg zijn buiten de piste.

Daarnaast hebben een aantal merken hun verantwoordelijkheid genomen en de Academy überhaupt mogelijk gemaakt (dank dus aan het Oostenrijks Verkeersbureau, Bever, Peak Performance en Nordica).

Aan de slag!

Neem snel een kijkje op de pagina van de Safety Academy. Je vindt daar nog veel meer informatie. Het eerste hoofdstuk is vrij toegankelijk. En besluit je om deel te nemen, dan liggen er meer dan 60.000 woorden, begeleidende video’s, illustraties, foto’s en toetsen op je te wachten.

Update: voor al onze Belgische vrienden: we verwachten dat de betaalmodule van MrCash later deze week wordt vrijgegeven. Nog even geduld dus!

Veel plezier!

meteomorris

Reacties

Beginner
peazAuteur24 september 2013 · 10:06

Is iedereen tegelijk online aan het gaan? De site wordt niet geopend…

Gevorderd
ArjenproadminAuteur24 september 2013 · 10:07

@@pieterv Het is momenteel erg druk, maar het is alweer gefixed :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
peazAuteur24 september 2013 · 10:37

Ja ben er op, ziet er goed uit zeg!

Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 10:42

@@pieterv, dank!

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur24 september 2013 · 10:59

Ziet er supergoed uit mannen!

Toch iets waar ik steeds aan moet denken: de focus is zo vaak gericht op het gevaar en wat je niet moet doen. Dat is natuurlijk goed om teveel aan bravoure en stoke te temmen, maar ook erg ontmoedigend voor meer flegmatieke freeriders. Daarnaast is er het bekende fenomeen dat als je focussed op wat je niet moet doen, dat juist gebeurt (de vliegenier die tegen dat ene boompje op die kale vlakte vliegt omdat hij het ‘moet’ ontwijken, de spits die vrij voor de goal op de keeper schiet omdat hij die ‘moet’ passeren).

Misschien dat de eerste module echt voor de bewustwording is en de vervolg modules meer aandacht besteden aan wat je wel kan doen en hoe je wel veilig kan freeriden. Met de juiste kennis en voldoende zelfbeheersing zijn de vrije bergen immers toch vooral een plezier om te verkennen.

Als dat de opzet is, vergeet deze post dan! :)

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 11:09

@@49
dank voor je feedback. Het gratis H. 1 is vooral bedoeld om mensen bewust te maken. Voor diegene die niet wil investeren in zijn kennis is dan bekend met welke risico’s hij te maken krijgt. Hopelijk beseft hij dan welke risico’s hij neemt (het is dan letterlijk Russische roulette) en ziet verder af van off-piste. H. 1 is daarmee vooral bedoeld voor de totaal niet wetende skier/snowboarder.

Maar diegene die wel verder de off-piste in wil en dat bewust wil doen zal in de rest van de cursus aangeleerd krijgen hoe hij op zoek gaat naar veilige hellingen. Want het resultaat van wat je niet kunt doen is datgene wat er overblijft: de veilige hellingen. En juist die kuezes proberen we overzichtelijk te maken. Zo gaan we in bijvoorbeeld H. 6 in op typische risicoscenario’s en leer je de juiste keuzes te maken.

Kortom ja… we richten ons uiteindelijk op wat je wel kunt doen.

powfinder.com
Beginner
peazAuteur24 september 2013 · 11:11

@@arjen, @@meteomorris, Ok ik ben al verkocht. Ben ik dan de eerste die t koopt? :-)

Gevorderd
OsiruSAuteur24 september 2013 · 11:11

Hoe kan ik deze academy plaatsen tov de snowsafety center (theorie) cursussen?
In de FAQ staat dat module 1 aansluit op lawine 1 van SSC, betekent dat dan als je de module op de academy hebt afgerond dat je dan direct kan deelnemen aan praktijk lawine 1?

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 11:36

@@osirus, in principe wel. Maar op verzoek hebben we met Rolf afgesproken dat hij eerst voorrang geeft aan zijn ‘eigen’ cursisten. Als er dan plaatsen over zijn, dan kunnen ook Academy cursisten instromen.

Feitelijk is de Academy de oplossing voor de mensen die geen tijd hebben voor de theorie cursussen en wel willen leren. Maar ook bedoeld voor diegene die het ‘al’ weet. Ook ik sla nog regelmatig de boeken open en kan dat met de academy altijd en overal doen. Onderzoek (staat ook wat over in de rest van de cursus) heeft namelijk aangetoond dat de kennis na verloop van tijd weer wegzakt en veel freeriders dan weer vervallen in het maken van dezelfde fouten. Continue blijven leren, herhalen en reflecteren dus.

powfinder.com
Gevorderd
markindealpenAuteur24 september 2013 · 11:37

heel gaaf initiatief! thuis eens goed bekijken.

@@osirus, Daar ben ik ook wel geinteresseerd in!

Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 11:41

@@markindealpen zie mijn bovenstaande antwoord. Je was waarschijnlijk net je reactie aan het schrijven toen ik deze plaatste.

powfinder.com
Beginner
Sahne1981Auteur24 september 2013 · 11:41

Top initiatief! veel dank

Expert
ThijsKennisAuteur24 september 2013 · 11:45

Wat Morris hierboven zegt kan ik alleen maar beamen. Aan het begin van de winter sla ik altijd mijn boeken weer even open om alles op te frissen. En ik schrik elke winter weer hoeveel er weer is weg gezakt. Het is een verademing om het in normale mensen taal te lezen ipv de net iets te overtrokken technische taal in sommige lawineboeken.

Pow!
Expert
ThijsKennisAuteur24 september 2013 · 11:46

@@meteomorris @@arjen het ziet er echt fantastisch uit, erg mooi!

Pow!
Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 11:47

@@Sahne1981 @@powderskifun, Dank!

powfinder.com
Gevorderd
markindealpenAuteur24 september 2013 · 11:49

@@meteomorris, thanx, duidelijk!

Gevorderd
OsiruSAuteur24 september 2013 · 12:03

@@meteomorris, thanx, ook duidelijk voor mij!
Als naslagwerk had ik al Freeskiing aangeschaft, en voor kennisuitbreiding voor lawine 2 aangemeld. Als naslag (en mogelijk verdere verdieping) zal ik ook zeker de academy gebruiken!

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Toerist
AnoniemAuteur24 september 2013 · 12:42

Nice, L2 theorie komt me dit jaar niet goed uit, dus module 2 is straks een mooie vervanging.

Ik neem echter aan dat je bij module 1 geen mieters liniaaltje krijgt? Zit er ook een dergelijk verschil tussen module 2 en L2 van het SSC?

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur24 september 2013 · 12:44

LEKKER HOOR!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
RPAuteur24 september 2013 · 12:56

Oei, module 1.1 in eerste instantie maar 6 van de 8 vragen goed…

Dat laat nog maar eens zien hoe belangrijk het is om hier veel mee bezig te zijn!

Moet wel zeggen dat ik nat ging op de vragen die meer algemeen van aard waren zoals waar ze je kunnen vervolgen na het veroorzaken van een lawine zonder slachtoffers, wist ik niet en hoe groot is de kans dat je levend uit lawine komt, dacht 60%

Goed dat deze vragen worden gesteld, plaatst alles in een breder perspectief.

Opzet geweldig: helder, duidelijk en Jip en Janneke taal en goede filmpjes. Gelijk aangeschaft!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
Mitchel.Auteur24 september 2013 · 13:01

Enorm gaaf!!

Goed bezig!!

Skiing is Freedom!
Gevorderd
AlexSkiAuteur24 september 2013 · 13:08

Heel erg goed initiatief en heel erg gaaf. Ik deed de test en aan het einde riep mijn browser (IE8) links onderaan: ‘fout op de pagina’. Ik zal hem nog een keer doen met Firefox :-)

Dit ligt overigens aan de browser op mijn werk en niet aan de site.

When life gets too complicated.... SKI
Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 13:10

@@Zimoski, module II sluit aan op SSC II. Als lineaalgebruiken we in beide modules de snowcard. Of we zelf nog zoiets gaan ontwerpen? Zeg nooit nooit.

powfinder.com
Expert
HaasAuteur24 september 2013 · 13:13

Echt Super goed uitgevoerd. Ik ben trots op jullie!
Aanrader voor iedere freerider, beginner of gevorderd
No doubt about it approved by Haas! (snowsafetycenter instructeur)

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 13:17

@@Spookjuh @@Haas, dank

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur24 september 2013 · 13:18

Holy shit, die foto van die plaat valk naast de piste bij paragraaf 7.

Beginner
GillesAuteur24 september 2013 · 13:36

Super leerzaam. Ook interessant te weten dat het autorijden bij een powderchase meer risico´s heeft dan het rijden op skis!

Gilles is my name!!
Expert
meteomorrisAuteur24 september 2013 · 13:41

@@Gilles, lol! Maar enkel dan als je de kennis bezit EN deze juist toepast.

powfinder.com
Beginner
GillesAuteur24 september 2013 · 13:53

@@meteomorris dat geldt natuurlijk ook voor de chauffeur van de auto ;-)

NB ben onder de indruk van de kwaliteit van de online cursus!

Gilles is my name!!
Beginner
HermenAuteur24 september 2013 · 13:53

als een geschenk uit de hemel jongens !! fantastisch gedaan zit al tijden tegen lawine 1 aan te hikken maar tijd dat het in de buurt is is voor mij altijd … en de zaterdag ivm werk komt nog slechter uit dus I’m in .
Eenmaal betaald blijft het cursusmateriaal ten alle tijden tot je beschikking , alleen na inloggen of kun je dat offline ook bekijken ?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!