Gepakt door een lawine

Gepakt door een lawine

Julien Lopez (o.a. Freeride World Tour deelnemer) is een lucky bastard. Eerst triggert hij een lawine, lijkt er uit te skiën en valt dan ook nog eens op een moment dat je het eigenlijk het minst kan gebruiken.

Heli

Omdat hij aan het filmen was voor een skifilm staat er in no-time een helikopter voor z’n neus zodat hij bevrijdt kan worden, maar feit is dat het zomaar anders af had kunnen lopen.

Verhoogd risico?

Het is niet zomaar een kwestie van ‘op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn’. Aanstaande maandag meer hierover! We kennen hier de exacte condities niet, dus het is moeilijk om er een oordeel over te vellen, maar welke elementen in het terrein zie jij in het filmpje die zouden kunnen duiden op een verhoogd risico?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
pulverdudeAuteur20 september 2013 · 09:24

iig de windlip op de top triebschnee aan de kant waar Julien naar beneden gaat.

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
RPAuteur20 september 2013 · 09:34

Potverdorie zeg, inderdaad a very lucky bastard!

Hele wand lijkt wel een tijdbom, vanaf het moment dat hij er in gaat al foute boel en bij zijn val (hoge belasting) klapt er ook weer een hele plaat uit.

Windtekenen (o.a. windlip, komeetstreifen achter rotsjes), veel ingewaaide sneeuw in de hele wand en stijl terrein.

Explore the Outdoor!
Gevorderd
JesperAuteur20 september 2013 · 10:22

Wel bijzonder mooi in beeld gebracht moet ik zeggen. Geen harde muziek, geen gaafheid, geen slowmotion-beelden, alleen waar het om draait. Die windlip zou voor mij al genoeg zijn om niet te gaan :-).

Gevorderd
AndriesAuteur20 september 2013 · 10:24

Lastig te zien op zo´n filmpje natuurlijk maar de hoevelheid neuschnee lijkt me ook vrij kritisch…

Gevorderd
ReneAuteur20 september 2013 · 10:28

Sodeju wat een beelden zeg! En wat een pech dat hij juist op dat moment op die open vlakte valt… En dat dan nog een hele plak losbreekt op 1:46 , ziek hoor!

Mijn antwoord op verhoogd risico: Een steile helling, een kam die vol wind heeft kunnen pakken (ook te zien aan de cornice bovenop) en als ik goede inschatting maak een zuid-oost helling? Dus kan instraling ook nog zijn effect hebben gehad. Overigens zie je op 1:34 links van hem duidelijke tekens op ingewaaide sneeuw.

Ben benieuwd naar jullie visie heren!

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Gevorderd
AndriesAuteur20 september 2013 · 10:46

Helling lijkt mij meer naar noord te neigen, de zon lijkt vrij hoog te staan en hij heeft hem behoorlijk in de rug.

Beginner
QmaartenQAuteur20 september 2013 · 11:55

Wow, lucky indeed!
Ik zie duidelijk dat de stukadoor is langs geweest. Veel wind tekenen, en toch wel een flinke gebonden laag.

powpowwowjippiajippieee
Elite
kanskiAuteur20 september 2013 · 12:18

Is bij mij in de buurt! In die Heli zit ik ook wel regelmatig van Heli Alps!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur20 september 2013 · 13:11

Expert vraagje. Waarom gaat het hier mis? (dat de 3 factoren voor ellende (http://wepowder.nl/info/drie-factoren-voor-ellende) voorhanden zijn is duidelijk, anders was er hier geen lawine geweest.

Tip: zet de film stil op 0.02 en 0.03.

powfinder.com
Gevorderd
pulverdudeAuteur20 september 2013 · 13:42

Doordat hij (te) veel druk zet in de bocht op dat moment? Daar zie je breuk in het sneeuwdek ontstaan en voortplanten.

Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
meteomorrisAuteur20 september 2013 · 13:54

@@pulverdude, klopt hij is de trigger. Maar wat is de reden waarom de boel juist daar breekt?

powfinder.com
Gevorderd
pulverdudeAuteur20 september 2013 · 14:05

Hij skied daar het kommetje in met de ingewaaide sneeuw. Precies op de rand tussen de ingewaaide sneeuw en het stuk links van hem (skiers links) is de sneeuwlaag het dunst (convex). Je ziet die rand ook al in de sneeuw op 0.01 (je ziet iets van schaduw). In Serre Che afgelopen winter hebben we vanuit de lift naar de Pic d’L’Yret ook z’n situatie gezien, we zagen het aankomen, de skier triggerde ook een lawine precies op zo’n punt, gelukkig een vrij onschuldige en kon hij makkelijk wegskieen.

Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
meteomorrisAuteur20 september 2013 · 14:23

@@pulverdude… Yes! Goed gezien. Vanaf onder kunnen we dat goed zien, maar als ik zijn POV beelden terug kijk zie ik dat overigens niet. Grote kans dat hij dat niet gezien heeft.

powfinder.com
Toerist
Kristof123Auteur20 september 2013 · 15:49

Boven op de helling inderdaad niet maar met zo’n crew bestuderen ze die flank toch langer dan 10 min vermoed ik. Ook al ziet ze er super aantrekkelijk uit, die windlip zou ik niet vertrouwen. Is een duidelijk teken van ingewaaide sneeuw die een glijlaag vormt. Ik denk dat de zon in zijn rug staat dus volgens mij niet south-facing. Het blijft altijd een gok!

Beginner
MTVAuteur20 september 2013 · 16:45

Maar zou het kunnen dat deze ingewaaide helling er al een aantal dagen zo bij heeft gelegen en Lopez en crew verwachtten dat het dek gestabiliseerd was? Is er iets waaraan je de “ouderdom” van de ingewaaide sneeuw kunt aflezen?

Beginner
MikeyAuteur20 september 2013 · 18:39

Wat een beelden zeg!
Wel heel leerzaam dat wij op deze manier met de gevaren en situaties bekend gemaakt worden en hier van kunnen leren.
Wat ik wel knap vond “althans ik denk dat het knap is” dat de skier op het moment dat hij hem los trapte rust in zijn kop houd, en niet direkt naar de zijkant duikt maar besluit de lawiene in te halen! Wauw :) :) . echt mega pech dat hij daar viel :(

Toerist
wittelijnenAuteur20 september 2013 · 18:46

Dit herinner ik me nog. Volgensmij van afgelopen seizoen. Via de FB van Lopez kwam de post dat hij ging heli-skien rondom Chamonix.

Het leek me al een aardig zot plan toen. De hele alpen stonden die dagen geladen met een dikke 4. Later melde Lopez ook het lawine avontuur.

FB.com/koenbakkers.skier
Elite
kanskiAuteur20 september 2013 · 19:16

Quote; Wat ik wel knap vond “althans ik denk dat het knap is” dat de skier op het moment dat hij hem los trapte rust in zijn kop houd, en niet direkt naar de zijkant duikt maar besluit de lawiene in te halen!

Hier had ik het afgelopen zondagmorgen nog over met Morris. Eruit skiën naar de zijkant is geen optie, dat gaat namelijk helemaal niet in een lawine van deze omvang! Zodra je de ski’s zijwaarts ten opzichte van de lawine richting zet worden je ski’s onder je vandaag geslagen waardoor je op bergschouder terecht komt en gelijk bedolven wordt door de lawinesneeuw die vol in beweging is! Hier in dit filmpje zie je dat Lopez een ervaringsdeskundige is. Dat ie later toch nog even op zijn plaat gaat is dan weer jammer.

Zelf heb ik dit ook allemaal geleerd uit ervaring in het verleden…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur20 september 2013 · 19:21

Wel een geweldig voorbeeld van een Fernauslösung na die val.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
MikeyAuteur20 september 2013 · 19:39

@ Kanski,

Oke! Goed om te weten voor iemand die dit gelukkig nog nooit heeft meegemaakt ;)
Bij nader inzien had hij eigenlijk ook niet de ruimte en de tijd om de lawine diagonaal te verlaten links van hem de cliffen en rechts brak ook een groot stuk af.
Zou hij meer succes gehad hebben als hij op een ander punt was vertrokken of kun je dat niet beoordelen vanaf deze beelden? Dit vraag ik omdat je eigenlijk naast de windlip zowel links al rechtste te maken hebt met convexe toch?

Gevorderd
skiesterAuteur20 september 2013 · 20:26

Idd 2 mooie voorbeelden achterelkaar hoe het gewicht van een skier een lawine kan doen triggeren. Van een kilometer afstand had je toch moeten kunnen zien dat daar een windlip zat dus dat daaronder ingewaaide sneeuw ligt: dus onstabiel. Als het dan idd een hoog lawine niveau was, waar het wel op lijkt als je ziet dat op zo’n afstand met fernauslosung zo’n huge plak loskomt, dan was het goed dat hij een heli in de buurt had…

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
MikeyAuteur20 september 2013 · 21:58

Misschien gekke vraag;
maar ik zie al twee keer fernauslosung voorbij komen? Talen hé ;)

Elite
kanskiAuteur20 september 2013 · 22:53

@@Mickey; Die helling was loaded als je ziet hoe de volledige flank eruit breekt na een bochtje zonder enige kracht. Hij laat zich echt de helling in glijden om zo min mogelijk verstoring in het dek te veroorzaken. En toch komt die hele flank eruit!

Ik denk, dat willekeurig waar hij die de helling ingeskied was de helling eruit gekomen zou zijn. Ze moeten geweten hebben dat ie zo onderspanning stond.

Als je al ziet wat voor plakkaten er aan de glijders van de heli blijven hangen als ie opstijgt! Daaruit kan je uit opmaken dat zelfs daar de wind invloed gehad heeft.

Waarschijnlijk hebben ze hele spectaculaire beelden willen schieten…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
skiesterAuteur20 september 2013 · 23:57

@@Mikey Fernauslosing: das zeg maar een lawine op afstand triggeren.

Een skiër veroorzaakt een breuk in een zwakke laag ergens in het sneeuwdek. Deze breuk kan zich meteen voortplanten in alle richtingen. Dit proces kun je soms ook horen als Whoom (bij dit geluid is het wegwezen geblazen!). Bij groot lawinegevaar is het zelfs mogelijk dat de breukvoortplanting over honderden meters doorgaat en dus ergens verderop een plak doet loslaten, bijvoorbeeld daar waar het net wat steiler is. Je kunt dus een lawine veroorzaken op een helling waarop je niet eens staat. Dit wordt in het Duits een Fernauslosung genoemd en dat woord is in de Nederlandse Lawinekunde overgenomen. Daarom kan het niet alleen op, maar ook onder of naast een steile helling gevaarlijk zijn.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
ieismAuteur21 september 2013 · 08:59

Een paar mensen stellen dat er een windlip staat, dus automatisch een no go. Nu ben ik zelf wel altijd voorzichtig, omdat het duidelijk op veel wind en sneeuwverplaatsing duidt, maar voor mij is het niet automatisch een no go. Wel een duidelijk teken van heel erg oppassen, maar volgens mij blijft de wechte soms langer staan dan dat het sneeuwdek instabiel is.

Op sommige kammen staat bijna permanent een windlip.

Ik kan het ook helemaal verkeerd hebben, dan hoor ik het ook graag.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
skiesterAuteur21 september 2013 · 11:13

@@ieism hoeft niet een automatische no-go te zijn. Als het niet steil is of inderdaad het dek heeft zich dagenlang kunnen zetten zou het theoretisch gezien minder gevaarlijk zijn. Ik persoonlijk zie het wel als no-go omdat ik mijn kennis niet hoog genoeg schat om de grens in te schatten dat het eventueel wel zou kunnen. Hoe dan ook, onder die windlip ligt triebschnee.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
MikeyAuteur21 september 2013 · 15:29

@@Mikey Fernauslosing: das zeg maar een lawine op afstand triggeren.

Een skiër veroorzaakt een breuk in een zwakke laag ergens in het sneeuwdek. Deze breuk kan zich meteen voortplanten in alle richtingen. Dit proces kun je soms ook horen als Whoom (bij dit geluid is het wegwezen geblazen!). Bij groot lawinegevaar is het zelfs mogelijk dat de breukvoortplanting over honderden meters doorgaat en dus ergens verderop een plak doet loslaten, bijvoorbeeld daar waar het net wat steiler is. Je kunt dus een lawine veroorzaken op een helling waarop je niet eens staat. Dit wordt in het Duits een Fernauslosung genoemd en dat woord is in de Nederlandse Lawinekunde overgenomen. Daarom kan het niet alleen op, maar ook onder of naast een steile helling gevaarlijk zijn.

Oke, duidelijk! ik wist wel van deze theorie af dankzij de SSC. Het is maar goed dat er bij Wepowder veel over gesproken wordt want dat deze theorie werdt omschreven als Fernauslosing was ik dus al helemaal kwijt ;)

Beginner
QmaartenQAuteur21 september 2013 · 19:06

@@kanski
In mijn optiek is er duidelijk sprake van een gebonden laag. Ik weet natuurlijk niet of er ook een zwakke laag aanwezig was, kennelijk wel dus, anders zou het niet zo massief gaan glijden, maar steil is het zeker! Hebben deze mensen dan gewoon geen onderzoek gedaan of is de poederkoorts toegeslagen oid, dat hij toch gewoon erin is geskiet?
Voor mijn leken ogen is dit een duidelijke no go namelijk!

powpowwowjippiajippieee
Elite
kanskiAuteur22 september 2013 · 10:06

@@QmaartenQ; Hier sprake van geile beelden koorts, ze wilde waarschijnlijk zoiets filmen maar niet verwacht dat de hele flank er zo massaal uit zou komen.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
QmaartenQAuteur22 september 2013 · 15:20

;-)
Aha, geile beelden koorts… dat verklaard… een hoop ?

powpowwowjippiajippieee
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!