Wanneer komt het volgende poederalert?

Wanneer komt het volgende poederalert?
Wanneer?
Wanneer?

‘Wanneer komt het volgende poederalert?’ Dagelijks krijg ik mailtjes, pm-tjes en telefoontjes met die vraag. Iedereen die ik spreek en die iets met sneeuw heeft zal ergens tijdens het gesprek deze vraag stellen. Het poederalert is daarmee bijna een instituut geworden. En een instituut moet betrouwbaar zijn. Liever geen losse flodders. En dus kan ik jullie geruststellen. De maand oktober volgt er geen poederalert meer.

En 23 oktober dan?

Want hier en daar krijg ik de vraag of 23 oktober niet magisch gaat worden. Even wat paramaters erbij gepakt. Allereerst de luchtdrukkaarten (bron: knmi)

ZW-stroming

De kaart is duidelijk. Europa ligt onder invloed van een Zuidwestelijke stroming. En zuidweststroming betekent zuidstau en zuidfohn. Eens kijken of dat klopt. (bron: meteocentrale.ch)

Ja hoor, typisch geval van zuidstau en zuidfohn.
Ja hoor, typisch geval van zuidstau en zuidfohn.

En zuid(west)stau betekent neerslag in het (zuid)westen en zuiden van de Alpen. Dus even de snowmaps erbij gepakt en ja hoor. Die laten neerslag zien (bron: wePowder snowmaps).

Veel sneeuw (op grote hoogte)
Veel sneeuw (op grote hoogte)

Maar hoe zit het met de temperatuur? Het is oktober en als ik mijn neus buiten de deur steek, dan voel ik de warmte vanuit het zuiden. Koud kun je het moeilijk noemen. En bij een zuidwestlage zal het dat in deze periode van het jaar ook niet zijn in de Alpen. De aanvoer van koude lucht uit het noorden ontbreekt en dat zal de sneeuwhoogte flink doen opstuwen. Even controleren op de kaarten en ja hoor. Warm! (bron: wetterzentrale)

Koude bel aan zuidkant Alpen
Koude bel aan zuidkant Alpen

Op bovenstaande kaart zie je de temperaturen op 850 Hpa (ofwel in die delen van de lucht waar de luchtdruk 850 MBar bedraagt). Dat is ongeveer zon 1300-1500 meter hoogte. Ten noorden van de Alpen wordt het heel warm vanwege de fohn, terwijl het aan de zuidkant van de Alpen juist koeler wordt. Door de stuwing van de vochtige lucht ontstaan hier massieve buien en in deze buien kan de lucht flink afkoelen. Maar zoals gezegd, het is pas oktober en de aangevoerde lucht nog te warm. Daarnaast ontbreekt er een sneeuwdek die voor verdere afkoeling zal gaan zorgen.

Daarmee wordt de 23e geen poederalert. Het gaat regenen en sneeuwen. Het nulgradenniveau zal aan de zuidkant van de Alpen en in de Ecrins rond de 2700-3000 meter schommelen, maar de sneeuwgrens zal daar onder duiken. Reken op een sneeuwgrens tussen de 2350 en 2700 meter. Maar omdat direkt na de frontpassage het weer rap warmer wordt en de Alpen dan nog in de vochtige lucht hangen van de restwolken zal de sneeuw tot zo’n 3100 meter erg vochtig worden. Een mooi laagje voor de gletsjers kortom. Niets substantieels voor de rest van de Alpen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
tomasdehoogAuteur22 oktober 2013 · 08:49

@@meteomorris: duidelijk verhaal! Ik heb wel een vraag: Bij het luchtdrukkaartje schrijf je: "Europa ligt onder invloed van een Zuidwestelijke stroming. " Kan ik hier nou uit concluderen dat de stroming volgens de lijnen op de kaart loopt? Of trek je die conclusie op basis van iets anders?

Expert
meteomorrisAuteur22 oktober 2013 · 09:54

@@tomasdehoog de wind draait om een lagedrukgebied (L) altijd tegen de wijzers van de klok in. Bij een hogedrukgebied (H) met de wijzers mee. Als je dit weet kun je de isobarenlijnen volgen.

powfinder.com
Gevorderd
robbertAuteur22 oktober 2013 · 11:09

@@meteomorris Dacht dat er verschil was tussen Noordelijk en Zuidelijk halfrond? iets met Coriolis effect :)

Expert
meteomorrisAuteur22 oktober 2013 · 11:39

@@robbert klopt helemaal. Maar aangezien het de kaartjes voor Europa betreft wilde ik het niet te moeilijk maken voor de lezers. Maar je hebt helemaal gelijk.

powfinder.com
Toerist
JaapvRAuteur22 oktober 2013 · 12:06

Haha morris (L) winterdepressies :).
Schitterend duidelijk weer, everyday’s a schoolday!

Beginner
Jeroen123456789Auteur23 oktober 2013 · 23:00

Vanochtend op de Gletsjer in Solden dikke wind, met meer dan 50knts lekker aangenaam fris. In de loop van de dag nam de neerslag toe, met sneeuw bovenaan de lift en regen daaronder, en daalde de temperatuur naar het nulpunt.

Momenteel in het dal een urendurende wolkenbreuk. Als dat nou eens boven in dezelfde hoeveelheid in vaste vorm valt… ;-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!