Tot 1 meter vers

Tot 1 meter vers
Arollavanochtend

Voordat ik dieper in ga op de powder forecast voor de komende dagen… Het programma van het Freeride Film Festival, inclusief dresscode is bekend. Lees het even goed door en stel eventuele vragen onder het betreffende artikel.

Kleinwalsertal vanochtend

Dan het tweede fijne nieuws. Zoals verwacht is het inmiddels gaan sneeuwen in de Alpen en de eerste webcams kleuren wit. De opmaat naar heel veel sneeuw in het hooggebergte. En het goede nieuws is dat een groot deel van die nieuwe verse sneeuw niet meer lijkt te verdampen de komende weken, maar juist een solide basis gaat bouwen voor de rest van het seizoen. De winter lijkt nu echt te beginnen.

De sneeuwval de komende 4 dagen (bron: snowmaps)

Tot 100 cm vers?

Ja, tot 100 cm vers boven de 2500 meter in de Franse Noordalpen en het westen van Wallis, meer naar het oosten 40-70cm. En met meer naar het oosten bedoel ik in dit geval de Zwitserse Alpennordhang en de alpenhoofdkam tussen Italie en Oostenrijk. Onder de 2500 meter zijn de sneeuwhoeveelheden een stuk minder en ze zullen rap weer verdwijnen.

Waarom boven de 2500 meter? De sneeuwgrens schommelt nogal de komende 72 uur. Ligt deze het ene moment tussen de 1000 en 1400 meter, 12 uur later kan deze alweer rond de 2100 meter liggen. En omdat we deze sneeuwrijke episode afsluiten met een warmtefront, klimt het nulgradenniveau op woensdag alweer richting de 2500 meter om op donderdag in de Noordalpentijdelijk rond of boven de 3000 meter uit te komen. Gelukkig is de meeste vocht dan alweer uit de lucht verdwenen. Maar deze vocht kan in de nasleep van het warmtefront in combinatie met de stijgende temperaturen en het erdoor komen van de zon het sneeuwdek tot 3000 meter hoogte vochtig maken.

De nacht van donderdag op vrijdag verloopt helder en het wordt dan ook weer koeler. Dat biedt perspectief voor de vrijdag en zaterdag. De sneeuw zal op de noordhellingen vers blijven en met een zonnetje is het dan lekker rijden. Helaas is in de westalpen alleen de gletsjer van Tignes geopend. Is het dan een rit van 1050 kilometer waard? Voorlopig zeg ik nee. Het is in tegenstelling tot poederalert#1 direct warm na de dump, er is maar 1 gletjser open in de westalpen en zondag komt er een nieuw warmtefront binnen. Voor 2 dagen op en neer? Ik zou zeggen ‘hold your horses’. Het FFF gaat je meer stoke opleveren en de lange termijn biedt meer perspectief. Laat de sneeuw van de komende dagen zich mooi zetten, geniet van de witte webcams en kijk verder vooruit. Want…

Komt de winter dan dichterbij?

Zowel GFS als ECMWF bieden mooie kaarten voor volgende week met koude lucht vanuit het noorden, sneeuw en dalende temperaturen waarbij de sneeuwgrens richting de 800 meter of misschien zelfs lager kan gaan zakken. Daarover woensdag meer, maar het zou zo kunnnen zijn dat volgende week een ritje richting de gletsjers meer dan de moeite waard wordt. Wij gaan de komende dagen lekker door met de voorbereidingen van het FFF. Wil je vandaag toch iets nuttig doen? De wePowder Academy heeft weer een nieuwe casevoor je klaarliggen.

Kortom

Een mooie pak sneeuw erbij voor het hooggebergte die niet meer weg zal gaan. De winter komt er aan.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
VinnieAuteur3 november 2013 · 12:56

Yes weer wat meer base erbij, begon me al wat zorgen te maken;)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
meteomorrisAuteur3 november 2013 · 21:49

@@Vinnie, winter 2011-2012 viel de eerste base pas in de week van 8 december. Daarna sneeuwde het 6 weken onafgebroken.

powfinder.com
Gevorderd
VinnieAuteur3 november 2013 · 21:51

@@meteomorris klopt:) vandaag een hoop beelden terug zitten kijken en kan me december nog goed herinneren!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Toerist
AnoniemAuteur5 november 2013 · 23:35

Ik zit momenteel in Zurich voor een half jaar. Welke gletsjers raad je mij aan naar toe te gaan? Thanks

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!