Andermatt Freeride, tips gevraagd

Andermatt Freeride, tips gevraagd
Freeriden in Andermatt?
Freeriden in Andermatt?

wePowder groeit hard. En daarmee waarschijnlijk ook de kennis die we met elkaar hebben. En daarom lanceren we vanaf vandaag iedere week een gebied van de week. Enerzijds om alle informatie die we al hebben actief met je te delen, maar anderzijds ook om je te vragen je insider tips te delen.

Deze week: Andermatt

In 10 jaar van niets naar freeride bestemming van jewelste? Dat is Andermatt. Want, hoewel klein, is Andermatt in de wereld van het freeriden groot. Sneeuwzeker, serieuze bergen en altijd druk in de weekenden. En het gaat nog groter worden. Maar tot die tijd koesteren we Andermatt zoals het nu nog is. hoewel groot en druk bezocht. Vanwege de ligging diep in de Gotthard kun je er altijd wel ergens de condities vinden om poeder te scoren. Maar direct naast de pistes is alles snel verspoord en drie dagen na een dump zul je verder de backcountry in moeten. Van Andermatt hebben we inmiddels al vier routes op de kaart staan. Van beginner tot extreem moeilijk. Mocht je zelf nog routes willen delen, dan kun je die ingetekend op een kaartje altijd naar me toesturen. Ik contact je dan.

Jullie insider tips

Er zijn al wat tips gedeeld over Andermatt maar dat kunnen er nog veel meer zijn. Waar slapen jullie het liefst? Welke berg- en skigids beveel je aan? Welk restaurant of bar moeten we zeker niet missen? En ook niet onbelangrijk… waar ligt die shop die iedere freerider eens gezien moet hebben? Vanwege de kennis van het personeel, de diepte van de collectie of de merken die ze hebben. Deel ze met ons. Dat kan hier.

Het forum

Net zoals alle andere gebieden kent Andermatt ook zijn eigen Andermattforum. Hier kun je terecht met je vragen, belevingen, foto’s, films etc.

Andermatt vanochtend (bron: Andermatt webcams)
meteomorris

Reacties

Gevorderd
svenkproAuteur13 november 2013 · 08:21

@morris: linkje ‘Dat kan hier’, verwijst naar Zillertal…

If in doubt, don't go out!
Expert
meteomorrisAuteur13 november 2013 · 08:57

@@SVENK, dank. Aangepast.

powfinder.com
Beginner
grotesmurfAuteur13 november 2013 · 10:34

@Morris: bij staat het linkje ‘Dat kan hier’ nog steeds op het Zillertal

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur13 november 2013 · 11:59

De Giraffe couloir vind ik er steeds mooi, geen volk en zeer onbespoord (meingmaal eerste spoor getrokken) vanwege het tricky stuk er net voor. No fall zone, de traverse bevindt zich 200m boven de grond en dat overleef je niet. Aan het draaipunt de pistenbullys boven de graat op gaan, afdalen richting klein plateautje via een serie bowls waarvan de laatste eindigt in een 450m hoge couloir die alle lawines van de flanken er boven purgeert (opletten!), vervolgens de beek volgen tot Andermatt. Goed opletten dus. Heerlijk couloir voor een ervaren freerider. Engagement: serious. Routefinding: complex
Onder de Gemstock Hospental via Guspis bereiken is ook mooi, kleine hike up skiers rechts na de start aan de achterzijde van de Gemsstock. Mooie en brede afdaling. Engagement: not serious. Routefinding: evident.

Beginner
hotnotsgotAuteur13 november 2013 · 18:05

Die route naar Hospenthal is inderdaad zeer mooi! Ik hem hem een paar keer gedaan.
(ook de Wildenmannsälpetli tour via de Guspis, maar dat is (deels) dezelfde route mss?)

Ik heb daar zelfs voor de 1e keer met vellen gelopen/geklommen (?).
Even gekeken naar de anderen om te weten hoe dat nu juist moest, en dan maar zo goed mogelijk nagedaan terwijl mijn vrienden - die al lang boven waren- in hun vuistje stonden te proesten :-)

Als ik me niet vergis, is het ook op die route dat je een stuk over de Gothard-pas skiet? Zalig, kom je verkeersborden tegen met snelheidsbeperkingen en aanduidingen van scherpe bochten terwijl je aan het skiën bent :-)

Ik vond ook het zeer apart om aan te komen in dat lege, verlaten dorpje, net alsof er een of andere ramp gebeurd was en iedereen was gevlucht…dan loop je daar als een echte avonturier met je ski’s op je rug alsof je de laatste mens op aarde bent…
tot je aankomt aan dat ene gezellige restaurantje aan het water, waar je ineens nog een 10-tal andere freeriders aantreft! Ze zitten gezellig samen buiten te eten van de overheerlijke gerechtjes die de vrouw des huizes daar maakt. (gasthaus sankt gothard?)

Nadat iedereen heeft kunnen bijtanken, staat er een busje klaar om zowat het enige leven in dat dorpje weer naar de bewoonde wereld terug te brengen

Het is daar echt heel speciaal!

Unteralp-tour hebben we ook gedaan met een lekker stevig stukje helling
voor de andere routes moet ik bij een vriend te rade gaan, aangezien ik daar vooral gevolgd heb ;-)

Andermatt heeft iets héél idyllisch met de huisjes met de ‘houten schubben’ en de smalle straatjes waar iedereen 's morgens al skiënd naar de lift gaat, maar afgelopen seizoen waren ze er echt van die lelijke, grote hotels aan het bouwen voor een toch ietsje ander publiek leek me…

Dream it. Wish it. Do it.
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur14 november 2013 · 13:21

Hospental is een kazernedorp en idd heerlijk rustig. Je kan er ook gewoon de trein op stapppen teug naar Andermatt, de glacier express stopt er immers. Spaart een taxi uit. Altijd leuk als je staat te wachten tussen de Zwiterse militairen die er gewapend en al naar de stad reizen. Je kan er ook goedkoop logeren in een jeugdherberg als je dit plaatsje als uitvalsbasis kiest.

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur14 november 2013 · 13:26

Die nieuwe, grote hotels worden door een Arabische investeerder gebouwd. Inderdaad voor een ander publiek. Google “The Chedi Andermatt”.

Beginner
Gevorderd
skiesterAuteur14 november 2013 · 20:03

In Andermatt ben ik opgegroeid, grappig genoeg nooit off piste gegaan, het was nog mijn piste tijd (dus geen tips). Ik heb daar op mn zesde leren skien in het kleine gebiedje (1 lift) van Oberalp, waar je met het treintje naartoe moest. Ik kom er af en toe nog eens in de zomer (Gotthard pas op weg naar Italie) en als ik dan stop voor de lunch in Hotel 3Konige (midden in dorp) herkent de oude hotel eigenaar Herr Renner me nog steeds!

Ik moet dus nog steeds wennen aan die grote moderne skidorpen. Afgelopen zomer ook weer geweest en de bouwactiviteiten gezien. Zonde. Skien was voor mij de Gemmstockbahn op en neer… en kiezen tussen de rode Sonnenabfahrt of de zwarte (ongeprepareerde) Gletscher abfahrt. That’s it! Ik kan niet wachten om terug te gaan en daar juist off piste te gaan!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
HaasAuteur14 november 2013 · 21:42

eastside…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
ieismAuteur14 november 2013 · 23:02

"Onder de Gemstock Hospental via Guspis bereiken is ook mooi, kleine hike up skiers rechts na de start aan de achterzijde van de Gemsstock. Mooie en brede afdaling. "

Daar heb ik vorig jaar naar zitten kijken, kan je die gewoon uitrijden tot Hospental of is het lang lopen bij diepe sneeuw net als Unteralp? Je komt op een autoweg uit, of blijf je langer skiers rechts?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
NielsAuteur15 november 2013 · 00:41

Nope, autoweg. Is vals plat, met n paar spoortjes te glijden, maar stokken bij de hand is wel n must.

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur15 november 2013 · 00:46

Je rijdt deze uit tot 1680m (zie map, hoogte 1688m staat gedrukt), daar steek je dat besneeuwde beekje over (Gotthardreuss) en je staat dan inderdaad voor de besneeuwde en uiteraard ’ s winters gesloten weg die van de Gotthardpas komt. Je komt op deze weg al eens een wandelaar op sneeuwschoenen tegen, maar het is er zeer rustig. Gewoon rustig naar beneden tot Hospental, in het begin beetje steken, maar het loopt goed hoor. Nog langer skiërs rechts blijven aan de andere zijde van de oever is minder interessant want dan moet je echt lang skistokduwen.

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur15 november 2013 · 00:58

Niels, hier heb je de interactieve stafkaart van de streek, de rechtse kaart aanklikken, vergroten, beetje schuiven en je bent er, enjoy: http://www.skitouren.ch/gipfelbuch/detail2/id/40635#

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur15 november 2013 · 01:00

Ik bedoelde de kaart voor Ieism om eens te bekijken.

Expert
ieismAuteur15 november 2013 · 19:10

Thanks, helemaal duidelijk. Ik ben al een keer of 5 in Andermatt geweest, maar deze had ik nog niet gereden.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
SchneebegeistertAuteur16 november 2013 · 10:22

Aan de achterkant van de Gemsstock naar beneden richting Vermigelhuette. Leuke hut! Daarvandaan kun je diverse bergen op, maar dat is misschien meer iets voor de Tourskiers onder ons ;). Vanaf de Vermigelhuette kun je verder het dal uit, maar dat is relatief vlak en de hellingen links en rechts zijn steiler dan 30°. Beetje oppassen dus! en zak niet door een sneeuwbrug op het diepste punt van het dal, er zit daar een beek. Ik moet zeggen dat ik het stuk vanaf de Vermigelhuette zelf niet heb gedaan, heb ik van mijn maatje gehoord. Wij zijn over de Pizzo Centrale terug gegaan naar Hospenthal.

Expert
ijsbeerAuteur16 november 2013 · 20:25

Van de Vermigelhuette terug naar het dal is zeer af te raden. veel te vlak en heel veel prikken. Wat Schneebergeistert zegt over de hellingen links en rechts van het spoor klopt. Toen ik er langs kwam moesten we over een paar uitlopers van lawineresten.

Pizzo Centrale is mooie top om te doen. Vanaf Gemstock richting Gafallenlucke en dan afdalen. Op vlakke middenstuk vellen onder en naar het O/ ZO. Depot maken onder het Guspissattel en daar omhoog. Is wel steil max 43graden. Stijgijzers zijn fijn als het hard is.
Pizzo Centrale is 2999 dus je moet ff bij je maatje op de schouders klimmen wil je boven de 3000mtr uitkomen ;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!