Safety Academy reviews

Safety Academy reviews

24 september lanceerden we de wePowder Safety Academy. Want freeriden groeit. Steeds meer skiërs en snowboarders ontdekken dat dat witte goedje buiten de piste heel veel plezier geeft. Veiligheid buiten de piste is daarom vanaf het prille begin een groot aandachtspunt voor ons geweest. Niet om te betuttelen, maar juist om datgene te beschermen wat we zo belangrijk vinden; de vrijheid buiten de pistes. Want nemen wij niet met zijn allen de verantwoordelijkheid en gebeuren er meer ongelukken buiten de pistes, dan kun je er de donder op zeggen dat ‘de instanties’ zich ermee gaan bemoeien.

Een blijvertje

24 september was daarmee een belangrijke dag en 7 weken later mogen we vaststellen dat de Academy een blijvertje is. Jullie oordelen op het wePowder forum, via de mail, in gesprekken, maar ook via de kleine enquête die we onlangs deden zijn duidelijk. De wePowder Academy voorziet niet alleen in een behoefte, we krijgen ook een hele hoge score van jullie. En daar zijn we erg blij mee en zeker ook trots op.

Wat willekeurige citaten

_* Helder, duidelijk, goed beeld- en videomateriaal maar het allerbelangrijkste: heel toegankelijk!

  • Serieuze theorie en heldere voorbeelden in dat ‘behapbare’ jasje met prikkelende toetsvraagjes tussendoor. Volgens mij hebben jullie hier een future-classic neergezet.

  • Zo, net de eerste module afgerond. Echt super werk. Ik merk dat ik veel geleerd heb en dat het goed blijft hangen.

  • Door de duidelijke tekst, goede voorbeelden en de filmpjes waarin rustig en duidelijk gesproken wordt blijft dit toch veel beter hangen.

  • Afgelopen weekend module 1 en 2 afgerond. De modules zijn goed gestructureerd, in duidelijke taal, zonder poespas en met goed ondersteunend beeldmateriaal.

  • Het is verder het geld zeker waard, goed werk mannen!

  • Hele goede theorie training. Extreem waardevol. Daar is duidelijk heel veel tijd in gaan zitten. Bedankt!

  • Ik vind het erg goed dat er uitgebreid op de verschillende risicoscenario’s wordt ingegaan._

Maar de enquête leert ons ook nog iets heel belangrijks. We hebben namelijk zowel studenten/gebruikers als niet-gebruikers van de Academy om hun mening gevraagd. Niet-gebruikers missen in vele gevallen een boek en een aantal vindt de cursus aan de dure kant. Toch overweegt een belangrijk deel van hen de cursus binnenkort aan te schaffen. Kijken we naar de gebruikers, dan blijken ‘die vijf tientjes de cursus meer dan waard’ en is men heel erg tevreden over het product. Belangrijkste punt van kritiek is het niveau van de toetsen. Nu waren de toetsen voor ons een experiment. Wij wilden ze er graag in, maar wisten niet zeker of jullie hier ook om stonden te springen. Maar jullie reacties zijn duidelijk. Ook jullie willen toetsen en dat motiveert ons om met meer en moeilijkere toetsen te komen. Wordt vervolgd.

Wat kan er beter?

Maar wat blijft hangen is dat we er blijkbaar onvoldoende in slagen om datgene wat je mag verwachten goed naar voren te brengen. Het gratis hoofdstuk 1 is geen goede afspiegeling van de kwaliteit die daarna volgt. Dat moeten we dus beter doen. Hebben jullie suggesties? Of zaten we met z’n allen te wachten op de positieve berichten van de eerste gebruikers alvorens aan de slag te gaan met de wePowder Academy?

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur17 november 2013 · 12:50

Moeilijke vraag :) Wat opvalt is dat het gratis hoofdstuk, hoe terecht ook, over kan komen als bangmakerij en daarmee proberen je product te verkopen? De mensen die zich al verdiept hebben in lawineveiligheid weten wel beter maar dat is niet de enige doelgroep.

Wat te doen: Misschien één paragraaf met de daadwerkelijke inhoud vrijgeven die enigszins op zichzelf, staat zoals de 6 denkfouten, of de pieper check.

Ik vond de inleidende paragraaf van hoofdstuk 2 over verantwoordelijkheid ook erg sterk, ik lees hem regelmatig. Misschien moet de academy daarmee beginnen, om vervolgens verder te gaan met de huidige 1e paragraaf over wat de academy te bieden heeft.

Gevorderd
djmjAuteur17 november 2013 · 14:22

Ik wacht op de Duitse versie. Ben begonnen met Engelse boeken, vervolgens mijn cursussen in het Duits (of liever: Tirools :-)) gedaan en ik zit niet te wachten op (vaak lelijk) vertaalde terminologie naar het Nederlands.

Canada en Zwitserland zijn de plekken ter wereld waar de meeste research maar lawines gedaan is en waar de meeste termen vandaan komen. Laten we dus lekker bij die talen blijven en dingen onnodig moeilijk maken al besef ik me dat sommige (NL) gebruikers die van scratch beginnen het liever in hun moerstaal leren. Echter: een buitenlandse gids ga je dan dus slecht verstaan

Gevorderd
P@bzAuteur17 november 2013 · 15:15

Allereerst alleen maar hulde! Ik lees de hoofdstukken met veel plezier en heb tijdens het lezen regelmatig flashbacks aan situaties die ik toch beter heel anders had moeten aanpakken. Verder begrijp nu ik ook veel beter de keuzes/overwegingen die onze gids van de afgelopen jaren maakte.

Ik wacht op de Duitse versie. Ben begonnen met Engelse boeken, vervolgens mijn cursussen in het Duits (of liever: Tirools smile) gedaan en ik zit niet te wachten op (vaak lelijk) vertaalde terminologie naar het Nederlands.

Canada en Zwitserland zijn de plekken ter wereld waar de meeste research maar lawines gedaan is en waar de meeste termen vandaan komen. Laten we dus lekker bij die talen blijven en dingen onnodig moeilijk maken al besef ik me dat sommige (NL) gebruikers die van scratch beginnen het liever in hun moerstaal leren. Echter: een buitenlandse gids ga je dan dus slecht verstaan

djmj op 17 nov. 2013 14:22

Hier ben ik het mee eens, want het is belangrijk om het lawinebericht goed te kunnen lezen en ik denk dat dit betrekkelijk eenvoudig te ondervangen is door een indexlijst/freeride woordenboek met woorden te maken in de verschillende talen.

Verder denk ik dat de teksten misschien nog een keer kritisch gepolished (ook geen goed ABN ;-) ) kunnen worden ivm enkele taalslordigheden en ik vroeg me af of er in de toekomst eventueel met certificering gewerkt gaat worden.

Work hard, play harder
Toerist
The_OAuteur17 november 2013 · 18:39
  • Duiste versie?
    Het feit dat deze cursus in Nederlands maakt het voor mij juist bijzonder en lelijk vertaalde omschrijvingen hebben ook z’n charmes (geen oorzaak ;-)). Wel heel goed als je een Duiste markt kunt aanboren door een vertaalde versie dan zeker doen. Hoe meer betalende cursisten hoe meer budget beschikbaar komt om cursus uit te breiden en te verbeteren en/of de prijs nog een stuk laagdrempelig te maken .

Ben zelf nog maar net begonnen met module I en wacht met feedback totdat ik beide modules doorlopen heb. Doe het bewust rustig aan zodat stof beter blijft plakken en wil ook theorie hand in hand met praktijk (=achtertuin hier) combineren.

And Also The Trees
Gevorderd
TheThomasAuteur17 november 2013 · 18:41

Ik heb de eerste (gratis) module gedaan, maar heb de volledige eerste module nog niet aangeschaft, dit voornamelijk door financiele overwegingen en dan vooral of het die €50 waard zou zijn. Echter na dit bericht is de module weer onder mijn aandacht gekomen en met de vele positieve reacties ga ik hem toch kopen.

'Tentamen morgen wordt niets, zit alleen maar sneeuw in m'n hoofd.'
Toerist
jriphAuteur17 november 2013 · 22:08

Ben op de driekwart van module 2 (heb SSC1 gedaan en het is altijd lastig met plannen voor verdere afleveringen en de afstand vanuit diep limburg groot) en de hoeveelheid info is groot en de vorm ook prima.

Wat betreft terminologie is het altijd wat lastig. Mijn voorkennis is een mix van Engelse en Franse termen, en de Duitse versies klinken nog wat onwennig (en ik werk in Duitsland dus aan de taal ligt het niet).

Toetsing zou wel wat meer op het toepassen van de kennis toegespitst mogen worden.

ik denk dat certificering pointless is want je gaat niet als gids aan de slag

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Beginner
TeleOttoAuteur17 november 2013 · 22:21

Heb net module 1. afgerond. Het leert als een spannend boek leest. De nachten zijn wel wat kort geworden daardoor.

De manier waarop de stof wordt aangeboden vind ik zeer prettig, veel herhaling en daardoor prent je je de stof goed in. Ook de introducties van Morris zijn prettig. Hij geeft daarin vaak ven de kern van het hoofdstuk of de paragraaf weer en dat geeft focus bij het lezen.

De test die recent is gedaan met een casus op het weblog lijkt mij ook heel goed te werken, dat mag dus nog wel meer. Zou een mooie toetsingsvorm zijn. Want die toetsen zijn gewoon lekker om te maken en als er een foutje inzit…opnieuw!

Aandachtspunt zijn de toets vragen. Zal mailtje aan Arjen doen.

Al met al zeer tevreden. Maar een filmpje kijken tegen de after-academydip.

Enjoy and share the joy
Gevorderd
LeonieproAuteur18 november 2013 · 17:00

Ha, een verzoekje, of idee, maar iig wilde ik module 1 bestellen en betalen vanaf mijn franse rekening. Dat ging niet. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, heb ik dat eerder in de shop wel kunnen doen. En dus vroeg ik me af of ik de enige ben die vanuit het buitenland zou willen betalen en of het voor jullie uberhaupt mogelijk is om dat te regelen in de toekomst.

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Gevorderd
lucraakAuteur18 november 2013 · 17:25

Heb de introductie gedaan, erg goed gedaan. Goede opbouw, duidelijke teksten, leesbaar en overzichtelijk.

Ik ben benieuwd wat het toevoegt aan mijn SSC Lawine 1 en 2. 50 euro voor een stuk gedegen kennis is niet veel geld, maar ik vind het wel veel blijkt dat het informatie is die klakkeloos je uit Munter kunt halen en uit de “gangbare” cursussen (bijv. SSC cursussen, Anwarter, Landes, Skileraaropleidingen in NL e.d.)
Ik ben op zoek naar specifieke informatie over hoofdstukken waarin dingen behandeld worden waarbij ik zelf twijfel over mijn kennis. Zo kan iedereen per hoofdstuk/module goed inschatten wat er interessant is.

Je zou het kunnen formuleren als:
“Na afronding van dit hoofdstuk (of deze module) ben je in staat om: …”
Hoe gedetailleerder hoe beter (per hoofdstuk, en niet per module bijv).

Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
Gevorderd
LeonieproAuteur18 november 2013 · 17:58

even gecontrolleerd: via jullie shop kan ik per creditcard betalen, via de academy niet, zou dat misschien aangepast kunnen worden?
kan ik daarna een review schrijven :D

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Expert
meteomorrisAuteur18 november 2013 · 21:47

@@Leo! Arjen gaat het voor je regelen. Hij neemt contact met je op. Komt goed.
@@lucraak, ik kan vanaf hier niet inschatten wat er aan kennis is blijven hangen en wat je ieder jaar onderneemt om je kennis op peil te houden.

De modules zijn het resultaat van een jarenlange zoektocht naar kennis, de wens om de factor mens beter te positioneren, maar vooral ook het gevolg van de interactie die ik in al die jaren met cursisten en geschoolde freeriders in en buiten de bergen heb gehad. Als je me een keer tegenkomt, trek me dan aan mijn jasje. Dan leid ik je er even doorheen en kun je je beter een beeld vormen.

powfinder.com
Expert
ERESAuteur10 oktober 2014 · 12:08

@@meteomorris ik kan module 1 maar voor 99% afronden (excuses, vergeten te melden toen ie net uit kwam), module 2 is wel gewoon 100%.

Expert
meteomorrisAuteur10 oktober 2014 · 12:39

@@rollie, heb ik ook. We kijken er even naar. Maar je hebt het dan goed gedaan hoor!! Zit in iets technisch. Niet van belang voor de inhoud.

Wat vond je verder van de modules? Wat vond je goed? Wat kan beter? Wat heb je gemist?
Dank voor het meedenken.

powfinder.com
Expert
ERESAuteur10 oktober 2014 · 12:50

@@meteomorris

De tweede was echt allemaal vrij nieuwe stof en heel leerzaam, iets korter maar krachtiger voor mijn gevoel. De eerste vond ik zelf iets te langdradig maar dat komt misschien door het kleine beetje basiskennis wat ik al had. Ik vind vooral het boek van I handig, om snel nog iets op te zoeken als je in t buitenland zit.

Bij de tweede module vind ik de inhoud echt goed, maar misschien dat iemand met meer kennis (dan de behandelde stof) er een betere blik op heeft. Ik ben benieuwd naar het boek!

Qua uiterlijk zouden er misschien iets meer verschillende ipv allemaal dezelfde plaatjes gebruikt kunnen worden, maar dat is maar een detail.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!