Is freeriden een mannending?

Is freeriden een mannending?
Mannending?...
Mannending?..

Vraag op een willekeurig moment aan een willekeurige man “Wat heeft een vrouw veel” en 8 van de 10 keer zal het antwoord luiden: “Schoenen”. En voeg je aan de bovenstaande vraagstelling “te” toe, dan zal er hoogstwaarschijnlijk niet 8 maar 9 van de 10 keer “Schoenen!” klinken. Vraag je op een willekeurig moment aan een willekeurige vrouw “Waar denkt een man veel aan” dan zal het antwoord 8 van de 10 keer luiden: “Gemeenschap” (En dan doel ik niet op die van goederen…) En voeg je aan de bovenstaande vraagstelling “te” toe dan… afijn, je snapt al waar dit heen gaat.

Overal om je heen word je dagelijks geconfronteerd met dergelijke vooroordelen gebaseerd op vermeende verschillen. Verschillen in herkomst, verschillen in religie en verschillen in geslacht. Vrouwen kunnen niet voetballen, mannen kunnen de was niet doen, Belgen komen veel in moppen voor (Hollanders leggen dit graag anders uit, maar dat terzijde) en Nederlanders houden van kaas. Je hoort vaak zeggen dat dit soort vooroordelen niet meer van deze tijd zijn, maar toch komen ze nog maar al te vaak voorbij zetten. Een aantal maanden geleden nog, was er op het journaal een item over vrouwen op top posities in het bedrijfsleven en hoe lastig het kan zijn voor vrouwen om zo’n top positie te bekleden. Laatst zei een vriendin van me tijdens een gesprek over het komende seizoen “Ach ja, het zijn toch alleen maar mannen, die “freeriders”. En dat zette me aan het denken. Waarom denkt iedereen dat toch? Zijn het echt alleen maar mannen die freeriden?

Mannenwereld

Op het eerste gezicht lijkt de scheiding tussen man en vrouw in het freeriden redelijk groot. Bijna alle ski films zijn immers gevuld met segments van mannelijke Pro Skiër. Maar zelden zie je een lang, groot, volwaardig segment aan een vrouw gewijd. Toch is de term “Pro Skiër niet onlosmakelijk verbonden met het mannelijk geslacht. Zo moest ik gelijk denken aan een stuk uit de documentaire “Steep” dat gaat over de hele geschiedenis van het freeriden en dan met name gericht op steep skiing. Een deel van deze documentaire gaat over vrouwelijke steep skiers, waarin Ingrid Backstrom op subtiele wijze wordt voorgesteld:

Shane McConkey vat het geheel treffend samen: “We just sat there like: Allright, that’s gonna be the next big mountain skier chick right there, for sure, she’s good!”. Maar hoezo “the next big mountain skier chick”? Is er dan maar eentje?.. Hebben we dan aan één genoeg?..

Vrouwelijke Pro Skiërs

Als ik eerlijk ben, kan ik uit mijn hoofd ook maar op nog twee andere namen van vrouwelijke pro skiërs komen en dat zijn Sarah Burke en Michelle Parker. Sarah is in Januari 2012 aan de gevolgen van een tragisch ongeluk in de halfpipe overleden, wat diepe impact heeft gehad op de hele freeride scene. Er waren tributes in bijna elke skifilm die het jaar erop volgde, bij de X-Games werd er uitgebreid bij stilgestaan en de Sarah Burke Foundation werd opgericht.

Sarah was een icoon en een voorbeeld voor de hele freeride scene, man en vrouw. En dat is een pijnlijk maar treffend voorbeeld dat toch een ander licht werpt op het “tekort” aan vrouwelijke freeriders. Misschien is het niet zo zeer dat er geen behoefte is aan vrouwelijke pro skiërs, maar zijn er simpelweg niet zoveel.

Mannen én vrouwen

Maar hoe kan dat dan? Waarom zijn er minder vrouwelijke pro skiërs? Misschien is freeriden nou eenmaal meer een mannen sport. Maar als ik zo op wePowder rond kijk, lijkt dat niet perse het geval. Er zijn genoeg hele goede vrouwelijke freeriders. Kijk maar naar Berber, Manon en Juulski. En dan noem ik er maar snel drie als voorbeeld, want er zijn er veel meer. Ook op het Freeride Film Festival was het publiek opvallend gemixt. Aan de motivatie en het aantal vrouwelijke freeriders zal het dus niet liggen. Maar waar aan dan wel? Ik zelf denk dat het misschien komt door de fysieke verschillen tussen man en vrouw. Mannen zijn nou eenmaal fysiek sterker dan vrouwen en freeriden op het hoogste niveau blijft een fysieke bezigheid. Wellicht is het voor mannen makkelijker een hoger niveau te bereiken en komen ze dus makkelijker op een niveau waarop het interessant word om film segments te gaan doen.

Stoke is universeel

Op het allerhoogste niveau is er dus wel degelijk een duidelijke scheiding tussen mannen en vrouwen. Maar in real-life senario’s zie ik dat bij het freeriden niet meer terug. Vinnie vatte het al treffend samen in zijn laatste blog, waar hij het had over hoe universeel stoke is. En wat mij betreft heeft hij groot gelijk. Waar voetbal, basketbal, racefietsen en honkbal echte mannen sporten zijn, is freeriden universeel. Het is niet voor niks wePowder. Stoke moet je delen. Freeriden is voor iedereen en of je nou veel of weinig schoenen hebt, doet er niet toe.

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur19 november 2013 · 09:38

Of misschien is skiën gewoon meer een mannen ding?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
ThijsKennisAuteur19 november 2013 · 10:07

Suggereer je nou dat Snowboarden een vrouwensport is? :D

Pow!
Gevorderd
Willem2kAuteur19 november 2013 · 10:43

Ik bedoelde te zeggen dat freeriden breder is dan skiën en dat er best wel meer dames zijn die toffe dingen doen … Maar wat jij wil :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Elite
kanskiAuteur19 november 2013 · 12:18

Ik denk dat je mag stellen dat alle vrouwen uit de Freeride World Tour toch wel omschreven mogen worden als Pro skiërs. En wat dacht je van Giulia Monego waarvan al verschillende filmpjes gepst zijn hier op WePowder.

Of wat sacht je van deze chicks… weet niet of ze ap Pro zijn, maar ze skiën wel zo!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
skiesterAuteur19 november 2013 · 14:01

Als ik als vrouw dan een duit in het zakje mag gooien. Mijn eigen ervaring is dat er best veel vrouwelijke freeriders zijn (of off piste skiers, so to speak), maar dat ze veel minder meters maken. In NL bij wepowder of snowsafety events zijn er genoeg, ik denk vaak meer dan 25%, maar zodra ik in de alpen sta ben ik vaak de enige of een van de weinige. Heb ook wel eens een ladies trip proberen te organiseren, en ze vallen allemaal af: geen geld, geen tijd, geen prioriteit. Mannen zetten veel makkelijker alles opzij om te powderchasen. Maar weinig vrouwen die dat op die manier doen. Dus in real life op de berg zie ik wel degelijk een scheiding.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
evanAuteur19 november 2013 · 16:59

De meeste meisjes blijven op de piste ondanks alle waarschuwingen voor ‘grooming’.

Toerist
JanG131Auteur19 november 2013 · 18:03

Eva Walkner!

Gevorderd
EasyAuteur19 november 2013 · 18:11

@ powderskifun: Absoluut, snowboard is voor mensen die 2 planken niet aankunnen! :D

@ evan: De meeste vrouwen zijn niet vies van een beetje ‘grooming’, kijk die “sletvrees” docu’s maar … :P

Maar on topic - wat een zinloze discussie: mannen of vrouwen sport? Neem voetbal als voorbeeld: in de VS beschouwd men het als vrouwensport in de rest van de wereld is het vooral een obsessie van mannen. Het zegt dus wellicht meer over cultuur en emancipatie …

Wat maakt het uit? Ongeacht je geslacht freeride je toch voor de lol?

Built for Speed
Toerist
The_OAuteur19 november 2013 · 18:11

Famous Reinhold Messner heeft ooit de uitspraak gedaan: “Mannen beklimmen bergen omdat vrouwen kinderen baren”. Of anders geformuleerd wat voor zin heeft 't leven zonder poeder als man zijnde?

Hier in Canada bij de niet-pro’s veel vrouwen die heel goed poeder kunnen skien/snowboarden !!

And Also The Trees
Gevorderd
skiesterAuteur19 november 2013 · 18:30

Zinloze discussie? Nee vind ik niet. Je mag je toch best verbazen over het verschil. Want believe me: ik voel me altijd zwaar in de minderheid. Nu vind ik dat niet zo erg maar het valt me wel op. En ik vraag me ook wel eens af waarom. Maar als ik om mij heen kijk weet ik dat eigenlijk wel. Veel van mijn vriendinnen begrijpen echt niet waar ik mee bezig ben, hoeven echt niet zo nodig en zien niet in waarom ik dit leuk zou kunnen vinden. En vaak hebben ze wel een man die dit soort dingen wel cool zou vinden (hun woorden).

Op Facebook berichten dat ze balen van sneeuw en kou en het feit dat de winterbanden erom moeten. Die liggen echt veeeeel liever met hun reet in de zon!! Terwijl mijn mannelijke vrienden het allemaal supervet vinden en het zelf ook wel zouden willen proberen. En het dan vaak ook doen!

Dat wil overigens niet zeggen dat er geen vrouwen zijn die dit niet leuk vinden of niet zouden kunnen, ze zijn alleen in de minderheid.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
Ellen3Auteur19 november 2013 · 19:31

+1

Ook bij mijn vriendinnen merk ik dat hun prioriteiten niet bij de poeder liggen. De investering in kennis rond lawineveiligheid en de tijd vrijmaken (ipv bij de kids blijven bijv) voor poedertrips ligt gewoon moeilijk. Op de momenten dat ik blij wordt omdat de 1e sneeuw weer is gevallen zijn zij bezig hun volgende zonvakantie in te plannen.

Aan de andere kant: in de 1e module van de Safety Academy wordt gezegd dat de aanwezigheid van vrouwen in een groep tot meer lawineslachtoffers leidt…Is een hele groep met enkel vrouwen dan per definitie een ‘death ride’??? ;-) Bij voorbaat verontschuldig ik me al voor het verhoogde risico dat ik veroorzaak…maar ik ga toch echt de rest van mijn vrije dagen dit jaar de sneeuw in. Starting today!

GirlPowder
Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 november 2013 · 20:49

Heb ooit eens iemand deze gevleugelde uitspraak tegen Poes horen zeggen : “Jij bent man genoeg om een toffe vrouw te zijn !” Zit ik dan nu met een manvrouw in huis ??!?

sbs roelz
Gevorderd
LeonieproAuteur19 november 2013 · 21:39

Ha, interessante discussie, al gaat ie niet veel veranderen aan deze wereld :)

IIg moet ik eerlijk toegeven dat ik veel meer goede mannelijke rijders ken dan vrouwelijke. En goed bedoel ik in de zin van sportieve skiers, geen proriders. Zelfs in het seizoen zijn er niet veel meiden die zelfs als ze wel goed kunnen skien met grote regelmaat gaan en stoked zijn bij de eerste sneeuwvlok die valt.

Iets anders wat hier op aansluit en ik zelf wel grappig vind, is dat je je als vrouw veel meer moet bewijzen als je skies gaat verkopen… Mijn franse baas vroeg me letterlijk ‘wat ik aan het doen was’ toen ik begon met ski schoenen verkopen. Inmiddels ziet ie er gelukkig de voordelen van in en mag ik op cursus. En in Nederland heb ik op de skiafdeling regelmatig (mannelijke) klanten meegemaakt die me van top tot teen en weer terug met een grote vraag in hun gezicht aankeken als ik ze vroeg of ik ze kon helpen (bij de keuze van hun nieuwe skis).

Hoe staat jullie daar tegenover?? en eerlijk!

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Gevorderd
LeonieproAuteur19 november 2013 · 21:53

Giulia Monego

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Gevorderd
skiesterAuteur19 november 2013 · 23:17

@@Leonie ach, 1 keer gaan skien met die kerels en dan praten ze wel anders… ;)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
polingAuteur20 november 2013 · 00:02

@@koen_djfistel 19 nov. 2013 20:49
Heb ooit eens iemand deze gevleugelde uitspraak tegen Poes horen zeggen : “Jij bent man genoeg om een toffe vrouw te zijn !” Zit ik dan nu met een manvrouw in huis ??!?

nee maar je poes wel met een vrouwman :D

Expert
BSSKI.chAuteur20 november 2013 · 10:18

Dank voor het noemen van mijn naam! Haha maar ik ben zekers niet 1 van de weinige… Het freeriden wordt door zowel veel vrouwen als ook veel mannen genoten! Misschien in een andere intensiteit. Het is ook zoals bij voetbal… vrouwen tijdens het freeriden bekijken is eigenlijk altijd minder spectaculair als het kijken naar mannen. Hierdoor worden ze natuurlijk ook minder vaak in beeld gezet. Dus promotie voor skiesters is er gewoon veel minder!
Tevens vergeet je misschien de Psyche een beetje… we zijn niet alleen minder sterk in ons lichaam. Tot het moment dat er kinderen zijn is het voor een vrouw misschien nog gemakkelijker om ‘risico’s’ aan te gaan. Ik moet opmerken dat ik door mijn hormoonhuishouden (zonder kids) ook meerdere dagen per maand heb waardoor ik me minder uitgebalanceerd voel. Hierdoor ben ik definitief terughoudender en spelen mijn gedachten over de gevaren in mijn sport, een veel grotere rol.
Een Proskier heeft mij jaren geleden eens gezegd: ‘Berber, je moet je hoofd leren uitschakelen’ … Dat is een hele kunst voor een vrouw kan ik je zeggen! Het lukt me aardig goed hoor maar ik kan me prima voorstellen dat 80% van de vrouwen op skies dat niet kunnen en/of willen. En dat is ook prima in de Freeride Scene :) Er worden genoeg risico runs gedaan door mannen.

Riding met een dame erbij kan een hele verademing zijn voor veel kerels, moeten die ook niet doorgaand de bink uithangen :P … vrouwen kunnen ook een grote balast zijn. Voelt de dame zich als balast komt ze de volgende keer niet meer mee… en terecht :D Poederriden met maatjes, dames en heren, moet voor iedereen, pros en amateurs, veilig en samen gaan. Worden ‘pow friends-afspraken’ nagekomen zullen de dames ook enthousiaster zijn. Dit betekent dat de zwakste van een groep nog, met veel plezier en zonder zijn tong op zijn tenen, met de groep mee kan komen.
We weten allemaal dat een onaangename ervaring bij vrouwen in hun systeem wordt opgezogen… ons systeem waarschuwt vanaf dat moment bij iedere vergelijkbare situatie met terughoudendheid. Terughoudendheid is helaas een killer in het terrein en aanzien wij vrouwen dan niet met kracht kunnen pronken wordt de offpiste ervaring tot kwaal…. En alweer een onaangename ervaring opgedaan…

Techniek geeft vrouwen zekerheid! Voor een goede techniek, en dus zekerheid, is alleen heel veel oefening nodig en zijn veel sneeuwkilometers een vereiste. Hoeveel vrouwen kiezen er nou werkelijk voor om zich dat jarenlang, intensief aan te doen ?! … en dan komt de kinderwens eventueel al… :)
De vrouwen die gas geven deinzen, meestal, niet terug voor dat wat mannen riden! Paar minder dames zijn er wel degelijk maar pure mannensport is het zekers niet.

Gr.

Expert
tellie-GAuteur25 november 2013 · 12:36

Freeriden is universeel!!

Ben het eens met Berber dat meiden in het algemeen een andere leerstijl hebben, dus vaker eerst de techniek/kennis/kunde willen ontwikkelen voor ze meer risico nemen. Zie je in het klimmen ook.
Wel interessante discussie @@ellen3, wat betreft het verhoogde risico op lawine ongelukken met vrouwen in de groep, volgens mijn opleiding in canada (avalanche operations level 1, gebaseerd dus op de canadese statistieken) is met 1 vrouw in de groep het risico het hoogst, daarna een groep met alleen mannen, en het risico is juist het laagst als er twee of meer vrouwen in de groep zitten. (weet niet hoe die statistieken in europa precies zijn)
In groepsprocessen zie je nog wel eens dat de dames (die zichzelf nog wel eens in twijfel trekken) de routeplanning en keuzes aan de heren (die zichzelf nog wel eens overschatten) overlaten. Dit kan tot problemen leiden als hier niet bewust mee omgegaan wordt. Betrap mezelf er ook nog wel eens op dat ik het wel best vind als de heren het voortouw willen nemen, maar ben daarmee ook wel eens in de problemen gekomen. Ook kan je soms als reactie hierop juist teveel risico willen nemen om “te bewijzen” dat je als vrouw niet onder doet voor de heren.

Heb overigens sterk het gevoel dat aan de andere kant van de oceaan de mentaliteit al een stuk geëmancipeerder is dan in nederland/europa, daar werkten de meiden, als ze de skills hebben, net zo makkelijk als skipatrol, (ski)gids, verkoper/reparatie van hardware (en niet alleen kleding) etc
Heb, toen ik na 2 seizoenen in de sneeuw net terugkwam in nederland zelf een tijdje bij een winkel gewerkt waar ik standaard op de kleding werd ingedeeld terwijl ik meer wist over freeride materiaal dan de meeste (mannelijke) collega’s. Een andere shop had überhaupt geen interesse, met als reden dat ik geen man was. (ze zochten wel iemand)
Ging met een vriendje touren, was voor hem de eerste keer, en de huttenwaard vraagt aan hem wat we van plan zijn te doen, en ik word in eerste instantie een beetje raar aangekeken als ik me ermee bemoei.
Zo’n sfeertje zit helaas een beetje ingebakken in de cultuur hier, en is niet echt een stimulans voor de aspirant freeride meiden om zelfstandig op pad te gaan en actief beslissingen te nemen tijdens een tocht.
Maar als je het echt wil kan je dr gewoon voor gaan, ongeacht wat andere mensen ervan zeggen/denken. Gelukkig komen er steeds meer dames, zoals Berber, die dat ook gewoon doen!

(gravity) I fought the law but the law won...
Beginner
MicheleAuteur25 november 2013 · 12:53

@@Leonie,

Hahaha heel herkenbaar!
Ik heb jaren geleden bij een waterskibaan gewerkt en moest ook wel eens de motormast
in klimmen om wat simpele tecnische mankementjes op te lossen. Als ik dan naar beneden kwam gelopen met mijn handen vol smeer keken de kerels op de steiger je ook echt met zulke ogen aan of ze een geest hadden gezien.

En idd ik ben dan absoluut geen pro skier-boarder maar ik kan toch ook wel echt stoked raken als er lekkere poeder is gevallen in mijn favo gebiedje niet al te ver rijden.
Als inmiddels ouwe taart en moeder van een 5- jarige ben ik dan ook in maart met mijn broer last minute naar de sneeuw gereden. Mijn meisje vond het echt niet tof en ik moet je zeggen dat ik echt even op mijn tanden moest bijten, maar ben toch vertrokken. Heerlijk weekend!
Ik denk dat meer vrouwen dat gevoel hebben en uiteindelijk toch liever bij hun kroost blijven.
Door het moeder worden ben ik wel veel bewuster geworden van de gevaren en heb echt een periode bepaalde dingen niet durven doen.
Door module I te volgen en de juiste gear aangeschaft te hebben liggen er toch weer meer mogelijkheden open, omdat je toch meer weet waarom je iets wel of juist niet doet.

Dus dames ga ervoor!

Gevorderd
LeonieproAuteur25 november 2013 · 15:09

Wordt het toch nog een interessante discussie! Interessant om jullie visies te lezen dames!

Wat ik appart vind is dat als ik de vergelijking trek tussen de technische universiteit waar ik gestudeerd heb en het ski wereldje, de ‘skiwereld’ een stuk minder geëmancipeerd lijkt dan de ‘technische wereld’.

Als ik bij ons in de winkel kijk, krijg ik nu een stuk meer voor elkaar dan in het begin. Maar na discussies met (mannelijke) collega’s kom ik ook tot de conclusie dat dames vóór mij ook een flinke bijdrage geleverd hebben aan de situatie. Zij vertikten het om ook maar een stuk gereedschap op te rapen.

Mijn ervaring is dat als je laat merken dat je je ‘mannetje’ staat, er ineens een hoop meer mogelijk is. Maar iedere keer als je een nieuwe situatie tegen komt, loop je weer tegen die zelfde reactie aan en moet je jezelf weer bewijzen. Soms vermoeiend, maar ook leuk als je erkenning krijgt.

In het terein blijft het wel een lastige. @@tellie-G kan je analyse redelijk op mezelf toepassen. Onder groepsdruk vervallen veel mensen in vertrouwde gewoontes en moet ik echt mn plek op eisen voor er serieus gereageerd wordt op mijn bijdrage. Vooral ook omdat mijn franse skimaten niet bol staan van de lawine kennis. En ze daar mee aan de gang krijgen en op niveau krijgen is een proces. Maar ik bedenk me dan ook dat een bijdehand nederlands trutje komt uitleggen hoe het in de bergen werkt… Aan de andere kant heb ik een trouwe Nederlandse snowboard maat waarbij dit alles helemaal niet aan de orde is. We weten precies wat we aan elkaar hebben.

Uiteindelijk is het hele punt dat je vooral moet doen waar je je goed bij voelt.

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Expert
ThijsKennisAuteur25 november 2013 · 15:22

Jeetje wat een reacties! :D Toch een gevoelig onderwerp aangesneden geloof ik!..
@@Willem2k Ik ben niet zo goed bekend met ProBoarders, vandaar dat ik het zo op het skien heb getrokken!

@@kanski heb je een goed punt, dat zijn het zeker!

@@Leonie Het is eerlijk gezegd nog nooit bij me opgekomen om stil te staan bij het geslacht van een medewerker in een winkel. Als hij/zij er staat zou hij het wel weten, toch?

@@Berber Interessante invalshoek. Zo had ik er nog helemaal niet bij stil gestaan!.. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik ook wel vaak van mannen met kinderen hoor “Tja, ik doe het sinds de komst van de kinderen toch een stuk rustiger aan”. Misschien is het pure instinctieve wel alleen toegewezen aan vrouwen, maar ik denk toch dat het krijgen van kinderen ook voor mannen een enorme invloed kan zijn!

Pow!
Toerist
AnoniemAuteur29 november 2013 · 09:58

Mooie discussie!

En idd kinderen hebben of zelfs mee maakt een groot verschil.

Wat ikzelf merk in de ene week per jaar dat we met het gezin en vrienden in de sneeuw staan is dat de vrouwen het meestal prettiger vinden om dichter bij de kinderen blijven en de mannen hun ´ding´ gaan doen.

Ik heb mn vrouw echt moeten overreden om naar een verder weg gelegen deel van het gebied te gaan en dat ik dan in de buurt bleef.

Als het op de piste al zo werkt, dan werkt t zeker zo offpiste.
Dus is freeriden een mannending? neuh…maar vrouwen lijken meer dingen mee te wegen en andere dingen af te wegen als ze in de sneeuw staan.

Toerist
elisa.tmcAuteur2 december 2013 · 11:10

ik vind skiën heel vet maar ben gewoon voorzichtig omdat ik de techniek niet zo goed beheers en ik echt niet in de lappenmand kan komen ivm werk dus ga ik ook niet in n park klooien of keihard skiën. En ik ben een beetje een pussy.

Maar wat Berber zegt kan ik me wel een beetje indenken, ik ben nog niet in de babiesfase gelukkig maar t is toch fijn als je gewoon elke dag heel thuis kan komen… en ik beredeneer ook altijd alles dood want wat als…
Had ik op freeridevakantie ook best moeite mee, het gewoon gaan en denken fuck die shit. Want wat als ik val dan blijf ik vallen en dan raak ik mn skis kwijt en mn stokken en ik ben achteraan en dan kan niemand me helpen en aaah en dan zijn er al duizend beren en dan moet je nog gaan… werkt niet echt moet ik eerlijk zeggen, terwijl jongens toch eerder zon pinda in hun hoofd hebben en gewoon denken: Yahoo!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!