PA#4: Prali, pareltje in de Piemonte

PA#4: Prali, pareltje in de Piemonte
We kunnen het bos weer in
We kunnen het bos weer in

Het seizoen begon alweer 6 weken geleden. Met PA#1 reden we namelijk al prima poeder op de gletsjers in Oostenrijk. Sindsdien begin ik steeds meer in de wintermodus te raken, de weermodellen worden vaker geraadpleegd, de powfinder en andere sneeuwapps domineren m’n telefoon en m’n timeline op facebook kleurt langzaam steeds witter. Niet normaal wat voor seizoenstart ze trouwens in Amerika mogen optekenen, het lijkt wel alsof het daar sinds september continue “AAN” is.

Aperto?

Zo vroeg in het seizoen is het zeker in de Zuidalpen zoeken naar gebieden die de liften al hebben draaien en voor PA#4 waren we opzoek naar wat anders dan het afkrassen van de gletsjers. Nu de sneeuw op veel webcams al tot dik in de dalen lag was het namelijk tijd om de eerste bochten tussen de lariksen te gaan zetten. Uiteindelijk boden ook hier de sociale media de uitkomst en werd er bij zo’n beetje elk gebied in de Piemonte de 100.000 euro vraag gedeponeerd: "siete aperti?". Uiteindelijk kwam het verlossende bericht uit Prali, een gebied wat al heel erg lang op het verlanglijstje stond: Domenica Aperti: Zondag open! Google Translate bedankt! Poederrijden tussen 2450 en 1400m in november? Waarom niet?

Julier:

We vertrekken echter vrijdagavond al en kiezen uiteindelijk de Engadin uit voor de eerste dag van onze trip.

Tot aan Chur verloopt de reis prima en ook de temperatuur ziet er veelbelovend uit. Bij de afslag naar Tiefencastel -5C en dan moest je nog een flink stuk omhoog. Net voorbij Savognin rijden we de mist en al navigerend op de TomTom worden we opeens opgeschrikt door een groep van 20 herten die zich verzameld hebben op de Julierstrasse. Machtig mooi om te zien, maar je schrikt je ook kapot als je hun ogen opeens ziet oplichten in de mist.

Engadin:

Zaterdag vermaken we ons prima op de Corvatsch, helaas veel wind en dus oppassen geblazen. Einde middag besluiten we naar one lift wonder Maloja te rijden en daar naar boven te stampen. De skins en tourspullen zijn echter in Nederland gebleven en sneeuw is kniediep. In een uur halen we bijna de top en in drie minuten staan we voldaan weer beneden. Op een doordeweekse dag bij draaiende liften komen we hier zeker nog een keer terug.

Maloja
Maloja

Prali:

vanaf Maloja rijden we richting Milaan, dan de A4 naar Turijn en het grauwe dal van Praliin. Als we aankomen bij Pension Miramonte blijkt het nog te sneeuwen. Meer dan een meter in een week en morgen draait het 2p stoeltje voor het eerst, dit wordt dik!

Overzichtelijk:

Praliis een erg overzichtelijk gebied, twee stoeltjes brengen je van 1470m naar de 2450m hoge Bric Rond en vanaf daar heb je eigenlijk drie opties:

  • Onder de lift afdalen.

  • Naar links traverseren en een van de kommen uitkiezen.

  • Naar rechts traverseren en een van de kommen uitkiezen.

Bij optie 2 en 3 kom je uiteindelijk uit bij de weg en ben je met een paar minuten hiken weer terug in het dorp.

Het ideale gebied?

Afgezien van de afstand naar Amsterdam komt Prali wat mij betreft in de buurt van de ideale freeride bestemming:

  • Pakt bij een retour d’est enorm veel sneeuw.

  • Lariksbos.

  • Een liftpas voor minder dan 2 tientjes.

  • 1000m vertical.

  • Noordhelling.

  • Vrijwel geen concurrentie.

  • Italiaans eten.

Wat vinden jullie, is dit de ideale freeride bestemming in de Alpen, of wat is dat voor jou? Maar vooral welke kleintjes voldoen nog meer aan deze criteria? Keep sharing the secrets!

Vinnie

Reacties

Gevorderd
RoelaanoAuteur2 december 2013 · 09:12

Lekkere beelden! Het was voor mij ook de eerste keer daar, maar echt enorm pontentieel idd :) Alleen is het wel echt een verschrikkelijk pleurisstuk naar huis rijden :)

Gevorderd
OsiruSAuteur2 december 2013 · 11:09

lekkerrrrrrr!

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Gevorderd
RPAuteur2 december 2013 · 12:55

Heerlijke beelden zeg!

Must go there someday…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
AryenAuteur2 december 2013 · 13:16

Heerlijk dit :) Lijkt mij, behalve qua afstand, wel ideaal als freeride bestemming inderdaad.

Expert
meteomorrisAuteur2 december 2013 · 13:18

Mooi shot van Maloja zeg…

powfinder.com
Expert
ieismAuteur2 december 2013 · 13:57

Op de bucketlist dit, mooie platen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
brtsAuteur2 december 2013 · 15:11

@@roelaano Als wij nou gewoon meteen de goede route hadden genomen dan waren we sneller geweest. Maar jij wilde niet geloven dat de Col de la Forclaz bij Annecy lag…

Expert
meteomorrisAuteur2 december 2013 · 15:21

@@brts @@roelaano, vertel… ;)

powfinder.com
Expert
TimVAuteur2 december 2013 · 19:10

Kwam toch dicht bij heaven aan… ;) wat een steile bos als je lift uitgaat en goed rechts houden,en steil pillowplezier… aanrader!!!

@@Roelaano , verstond het al niet dat ik rechtdoor reed richting chambery en jullie rechts af sloegen richting albertville… :D

Gevorderd
MarcoAuteur2 december 2013 · 19:51

Lekker filmpje mannen! :-)
En Prali effe wat hoger op het lijstje geplaatst om eens te bezoeken…

Beginner
AvdLAuteur2 december 2013 · 19:57

Gadverdamme wat lekker!! Zou graag dit weekend gaan, maar die kut Sint…
Stoked!

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
VinnieAuteur2 december 2013 · 19:57

Leuke reacties allemaal, ben wel benieuwd hoe laat jullie thuis waren uiteindelijk @@brts en @@roelaano? het is inderdaad een pittig ritje!

Verder hoor ik nog weinig andere gebiedje voorbij komen? Wie biedt? waar moeten we nog naartoe?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
RobinNAuteur2 december 2013 · 20:11

Tweede trip alweer, erg fijn. Heel mooi plaatje uit Maloja. Hadden jullie bewust de toerspullen thuisgelaten?

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
VinnieAuteur2 december 2013 · 20:22

nou @@RobinN, niet helemaal bewust, ik geloof dat Guy zn gear een week ervoor had klaargezet, we vertrokken op vrijdag om 17:30 en hij landde die ochtend ergens op schiphol…
Verder voor nu ook praktische keuze: is weer extra set ski’s en andere schoenen in mijn geval (dynafit)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
alexsvwAuteur2 december 2013 · 20:29

Lekker hoor. Deze gaat zeker op de bucket list.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Gevorderd
RobinNAuteur2 december 2013 · 20:46

Dan maar gewoon omhoog stampen, respect :) weer in de auto geslapen? Ik heb steeds meer het idee in m’n hoofd een caddy te gaan rijden en dan een bedje achterin te bouwen, je verhaal is blijven hangen :)

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
evanAuteur2 december 2013 · 21:13

Verder hoor ik nog weinig andere gebiedje voorbij komen? Wie biedt? waar moeten we nog naartoe?
San Bernardino voldoet min of meer aan jouw criteria en is relatief dichtbij, maar blijft dit seizoen helaas weer gesloten.
http://www.suedostschweiz.ch/zeitung/san-bernardino-ist-bis-auf-weiteres-kein-skiort-mehr

Beginner
AvdLAuteur2 december 2013 · 21:35

@@Vinnie ik ben bezig met een lijstje van one (few) lift wonders met wat potentieel in de 9 verschillende weerregio’s. Dus in welke regio zoek je het? Heb alleen nog zo weinig tijd om te gaan… :-(

It's all about the turns duuuuuude!
Beginner
brtsAuteur2 december 2013 · 23:36

@@vinnie @@meteomorris @@timv Tja, ff toeristische route via Annecy genomen. Daar lag toevallig een berg waar we het over gehad hadden. Tim en Roel zeiden dat hij bij Chamonix lag, ik zei dat ik m in de zomer bij Annecy op had gefietst (ik bleek uiteraard gelijk te hebben ;) ). We waren om half 4 thuis ongeveer (14-13u volgens mij).

Gevorderd
EmileHendrixAuteur3 december 2013 · 00:26

Als je hier op wepowder 1 emotie echt leert kennen is 't jaloezie…
In zo veel kleuren en smaken. Nice @@Vinnie & rest!

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
TimVAuteur3 december 2013 · 07:47

@@brts , was de col te rijden dan?;)

alé bij deze, 2 cols de forclaz in la douce france !!!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur3 december 2013 · 10:39

pijnlijk, ik ging meegaan :-( :-( ;-(

sbs roelz
Beginner
KendoAuteur3 december 2013 · 19:59

Mooie beelden weer… Inderdaad jaloers ;-)
Prali staat zeker op de wishlist als ik daar nog eens in de buurt kom.

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!