Zoeken naar poeder

Zoeken naar poeder
Actuele sneeuwhoogtes in Tirol
Actuele sneeuwhoogtes in Tirol

Donderdag schreef ik: ‘Na maandag neemt hogedruk het roer over. En als we GFS mogen beloven heeft dat weinig moois in petto. Sterker nog, na PoederAlert#5 zou het wel eens tien (!) dagen droog kunnen blijven. Een immense hogedruk blokkade zet de aanvoer van sneeuw richting de Alpen op slot.’ En nu maandag kan ik niets anders constateren. Tijdens de eerste Powfinder Masterclass van afgelopen vrijdag (verslag volgt nog, net als de slides en de aangepaste powderdashboards voor de deelnemers) hebben we ons hoogd gebogen over dit immense hogedrukgebied, maar het mocht niet baten. De komende 10 dagen geen verse sneeuw voor de Alpen. Ofwel, voorlopig geen poederalert#6. Wordt deze december daarmee de droogste maand sinds tijden? En is er dan geen poeder meer te vinden? Op het forum is een topic gestart wanneer we poederalert#6 kunnen verwachten. Wat denk jij?

Juist als de poeder op raakt, bewijzen berg- en skigidsen hun nut. Met hun neus voor poeder weten ze altijd wel wat te vinden, zodat je in deze droge weken toch met een smile terugkeert op je werk. Want geloof me, alle drama verhalen ten spijt. Er is nog steeds poeder te vinden en de reports bewijzen dat. Zoals dit shot uit Voralberg van afgelopen weekend.

Maar de komende weken zal dat steeds lastiger worden. De meeste kans maak je in de gebieden die nog gesloten zijn geweest, danwel de afgelopen periode nog verse sneeuw hebben gehad. Een derde optie is een goede ski- en berggids.

De volgende regio’s hebben de afgelopen dagen verse sneeuw gehad. Voralberg/Kleinwalsertal, het Salzburgerland, het noorden van Steiermark en het zuiden van Oberosterreich. Hier viel gemiddeld 20-50 cm vers. Helaas waaide het hard en zijn met name de kammen en graten van de gebieden in het oosten zo goed als kaal gewaaid. Meer naar het westen was de wind minder sterk. Poeder vind je kortom in de windbeschutte kommen en de delen lager op de berg. Vermijd daarbij de zuidhellingen, want die worden snel groen door de opwarming de komende dagen. Op de overige hellingen blijft de sneeuw poederig.

Dan zijn er nog gebieden die niet open zijn geweest. Met name in de westelijke en zuidelijke Piemonte is vorige week nog sneeuw gevallen. De lariksbossen zijn vol met poeder en met goed zoeken weet je ook daar nog poeder te vinden. Maar zoals gezegd is een goede gids nu de sleutel. Zij weten je veilig naar de poeder te loodsen.

Zorgen maken?

De komende 2 weken zijn relatief rustig en dan kan er zeker nog poeder gevonden worden. Maar wat als de droogte aanhoudt? Kerst is nog ver weg en het is te vroeg om je daar druk om te maken. En als je je wel druk maakt, dan boek je toch een trip naar Canada ;)

Het blijft dumpen in Canada (bron: snowmaps)

Nog 1 plekje vrij in de heli

Wij vliegen begin januari naar Canada. Daar ligt al een bak poeder en daar valt de komende periode ook nog een bak poeder. Zo is de ensemble voor Revelstoke een mooie. Het wordt iets warmer en de hele maand kans op sneeuw. Dat ziet er goed uit. En dat terwijl er al meer dan voldoende sneeuw ligt. Laat die heli maar warmdraaien. Wil je echt mee? Er is nog 1 plekje vrij.

meteomorris

Reacties

Beginner
AvdLAuteur9 december 2013 · 14:44

Ik baal er wel van, heb ik eindelijk tijd, komt er geen sneeuw :-( Ik wilde eigenlijk as weekend…

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
Grim3Auteur9 december 2013 · 15:15

Ook ik wou dit week-end vertrekken! Hold your horses dan maar… Al lijkt Turkije het ook niet slecht te doen momenteel ;-)

Gevorderd
ffKnallenAuteur9 december 2013 · 15:17

“Een derde optie is een goede ski- en berggids.”

Je legt de lat voor Epique tijdens de kick-off lekker hoog ;-) Nu maar hopen dat ze de uitdaging aangaan :-P

Expert
meteomorrisAuteur9 december 2013 · 15:46

@@ffKnallen LIKE

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!