Komt poederalert#6?

Komt poederalert#6?
Woensdag 18 december, zw lage.
Woensdag 18 december, zw lage.

Zie ik daar de eerste aanwijzingen voor Poederalert#6? Komt poederalert#6 dan echt? Ach, uiteindelijk komt deze natuurlijk. En zeker nog deze winter, maar de vraag is niet of, maar waar en wanneer. Welnu, de eerste aanwijzingen zijn er. Het is nog (veel) te vroeg om het poederalert label aan deze voorspelling te hangen, maar wat hoop in bange dagen kan nooit kwaad. Voor deze forecast gelden dan ook de nodige voorbehouden, ontkenningen en er kunnen zeker geen rechten aan ontleend worden. Daarnaast betekent een poederalert ook zeker niet dat de winter terug is en verder weten de mensen die afgelopen vrijdag aanwezig waren tijdens de Powfinder Masterclass dat stau in de ene regio, bijna altijd fohn in een andere regio oplevert. Het jing-jang principe geldt ook bij sneeuw, want waar de aarde continue bezig is de verschillen terug te brengen, is het een nu eenmaal het gevolg van het ander met als doel evenwicht te realiseren.

Waar praten we over?

Goed, de eerste aanwijzingen dus. Bovenstaande kaart laat het al zien. Volgens de laatste berekeningen zakt de straalstroom vanaf midden volgende week verder naar het zuiden en kan er koude(re), maar ook vochtige maritieme lucht afzakken naar het zuiden. Het gevolg zou dan een geweldige zuid tot zuidwestlage zijn en dat betekent in de regel sneeuw in de zuidalpen. En met name gebieden als Serre Chevalier en Puy St. Vincent staan te springen om sneeuw. Deze gebieden in de Franse zuidalpen hebben te maken met het droogste najaar sinds 10 jaar en de opening van Serre Chevalier is met een week uitgesteld om de sneeuwkanonnen meer sneeuw te laten produceren. Sneeuw uit het zuidwesten zou dan ook meer dan welkom zijn. En dat terwijl net over de grens in de Italiaanse Piemonte de omstandigheden gewoon goed zijn.

Pray for Snow! ((c)ErnstHendrikSprenger)
Pray for Snow! (©ErnstHendrikSprenger)

Maar het is nog veel te vroeg voor details. Eigenlijk zelfs te vroeg voor een uitspraak als bovenstaande. Mijn stelling bij hogedruk blokkades is dat ik minimaal 4 consistente opeenvolgende runs wil hebben voordat ik een dergelijke uitspraak doe. Pin me er dus ook niet op vast. Het is slechts bedoeld als het lichtje aan het einde van de tunnel. En dat einde komt. De komende dagen zal duidelijk worden wanneer dat is. In de tussentijd kunnen we lekker door speculeren op het forum. Wanneer start poederalert#6 volgens jou?

Maar totdat de nieuwe sneeuw komen gaat mijn 3 tips voor poeder. De meeste kans maak je in de gebieden die nog gesloten zijn geweest, danwel de afgelopen periode nog verse sneeuw hebben gehad. Een derde optie is een goede ski- en berggids.

De volgende regio’s hebben de afgelopen dagen verse sneeuw gehad. Voralberg/Kleinwalsertal, het Salzburgerland, het noorden van Steiermark en het zuiden van Oberosterreich. Hier viel gemiddeld 20-50 cm vers. Helaas waaide het hard en zijn met name de kammen en graten van de gebieden in het oosten zo goed als kaal gewaaid. Meer naar het westen was de wind minder sterk. Poeder vind je kortom in de windbeschutte kommen en de delen lager op de berg. Vermijd daarbij de zuidhellingen, want die worden snel groen door de opwarming de komende dagen. Op de overige hellingen blijft de sneeuw poederig.

Dan zijn er nog gebieden die niet open zijn geweest. Met name in de westelijke en zuidelijke Piemonte is vorige week nog sneeuw gevallen. De lariksbossen zijn vol met poeder en met goed zoeken weet je ook daar nog poeder te vinden.

Maar een goede gids is nu de sleutel. Zij weten je veilig naar de poeder te loodsen. Juist als de poeder op raakt, bewijzen berg- en skigidsen hun nut. Met hun neus voor poeder weten ze altijd wel wat te vinden, zodat je in deze droge weken toch met een smile terugkeert op je werk.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FreeArnoAuteur10 december 2013 · 11:11

@@meteomorris
We willen met 4 man komende zondagavond gaan rijden t/m vrijdag. De weerberichten zien er echter niet heel best uit. Is het de moeite? Of overslaan en op beter tijdstip wachten?

Dromen zijn er om te realiseren
Elite
BorisTextorAuteur10 december 2013 · 12:18

@freearno! Ik zou wachten, de wind van afgelopen weekend heeft erg veel sneeuw weggeblazen. Alleen in geulen is wat sneeuw te vinden. Op de piste zijn de omstandigheden top!

Gevorderd
nzwartsAuteur10 december 2013 · 12:36

Euhm, @@meteomorris , help me eens even. Of ik heb vrijdag helemaal niet goed opgelet, of je gedachte is de wens van je vader (of zoiets ;-)
Via je geweldige dashboard (veel denk daarvoor) zie ik een jetstream die weliswaar op woensdag de 18e via zuidwest naar de Ecrin, Queyas etc. knalt, maar op de spaghetti charts is er wel een hele grote warboel (eigenlijk al vanaf maandag 16e). Dat betekent dan toch dat er aan die jet-stream voorspelling geen touw is vast te knopen en dat we beter poker kunnen gaan spelen, omdat dat én gezelliger is en je met je eigen bluffähigkeit de kans groter kan maken om te winnen, maar helaas niet de kans groter kan maken op sneeuw bij Martijn in de achtertuin?

Wat dat betreft kunnen we nog beter dromen van de witte derde kerstdag die de jetstream voorspelling beloofd
( http://cdn.nwstatic.co.uk/gfsimages/gfs.20131210/06/360/hgt300.png )
Of mag ik die plaat niet zo interpreteren?

Beginner
AllartAuteur10 december 2013 · 13:57

Misschien moeten we met z’n allen een poederdansje doen :P
Ik hoop in elk geval dat bovenstaande voorspelling uitkomt!
Tot dan: F5 op het dashboard ;)

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Expert
BSSKI.chAuteur10 december 2013 · 15:05

Still PowPow in Salzburgerland!! en geen mens op de berg! :D

Expert
meteomorrisAuteur10 december 2013 · 16:05

@FreeArno, als je zonder gids gaat zou ik wachten.
@@nzwarts, eens… maar ik zie hem nu al 3 keer op de runs. De verandering lijkt uit het zuidwesten te komen deze keer.
En een poederdansje zoals @@Allart voorstelt kan zeker geen kwaad.

powfinder.com
Gevorderd
joosthAuteur10 december 2013 · 17:03

negatieve - NAO index?

Dive in nose deep
Beginner
johannesAuteur10 december 2013 · 21:37

@@berber, waar zit jij? wij zitten in Sankt johann pistes als lakens maar van de sneeuw van het weekend is zo goed als niks over

Toerist
jriphAuteur10 december 2013 · 22:40

@@ErnstHendrikSprenger… met diepe meditatie in de triangle of pow(d)er moet het goed komen.

dank aan @@vinnie voor het transport overigens

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Expert
BSSKI.chAuteur11 december 2013 · 20:00

@@johannes Ik zit in Hinterthal - Hochkönig. Schneeloch! Tevens is de Kitzsteinhorn-Kaprun nog erg goed geweest, echt diep zelfs!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!