Vorige winter 107 doden door lawines

Vorige winter 107 doden door lawines
Voorbij dit bordje ben je zelf verantwoordelijk!
Voorbij dit bordje ben je zelf verantwoordelijk!

Winter '12-'13 vielen er 107 dodelijke slachtoffers als gevolg van lawines, waarbij we al 7 slachtoffers te betreuren hadden op dit tijdstip. Dit jaar laat de winter zich van de positieve kant zien en staat de teller op nul. Maar het is nog veel te vroeg om hier conclusies aan te verbinden. Opvallend genoeg is ook het aantal (gemelde) lawine incidenten aan de lage kant. Italie en Oostenrijk kennen allebei 1 melding, Frankrijk kent 3 meldingen van lawines waar mensen bij betrokken waren, maar waarbij er geen slachtoffers vielen.

107 lawineslachtoffers

Jaarlijks vallen er gemiddeld zo’n 100 slachtoffers in de Alpen als gevolg van lawines. Winter '12-'13 paste daarbij goed in het langjaarlijse gemiddelde met een aantal opvallen zaken. Zo was Italië de grootste uitschieter met maar liefst 28 slachtoffers tegen 8 de winter ervoor.

Aantal lawineslachtoffers per land
Aantal lawineslachtoffers per land

Duiken we dieper de statistieken in van vorige winter, dan zijn er nog meer opvallende zaken. Maar voor dat we dat doen een korte introductie. Lawineslachtoffers bestaan grosso modo uit de volgende groepen. De zogenaamde tourskiers, de freeriders (variantenfahrer in het bereik van de skigebieden), sneeuwschoenwandelaars, alpinisten en overig. De sneeuwschoenwandelaar is een type slachtoffer dat we de laatste jaren zien oppoppen in de statistieken, terwijl tourskiërs en freeriders al jaren deel uitmaken van de statistieken en tourskiërs gemiddeld gezien het grootste risico lopen.

Nu je dit weet de opvallende zaken. Het aantal overleden freeriders in Frankrijk kwam op 16. Opvallend vanuit 2 perspectieven. In absolute zin het hoogste getal van de afgelopen 10 jaar. Daarnaast is het voor het eerst sinds tijden weer hoger dan het aantal overleden tourskiers in Frankrijk. Het is daarbij des te opvallender omdat afgelopen winter een sneeuwrijke winter was en er dan in de regel juist minder slachtoffers vallen.

Vraag: waarom vallen er in sneeuwrijke winters in de regel juist minder slachtoffers?

Ten tweede is het aantal slachtoffers dat in maart viel tijdens de eerste echte dooiperiode van winter '12-'13 opvallend. Het was voor het eerst sinds maanden dat het warm werd, waarmee de spanningen in het sneeuwdek toenamen. In combinatie met de Föhn die toen opstak, vielen er heel veel slachtoffers.

Vraag: waarom zorgt de eerste warm weer periode in de Alpen vaak voor veel lawineslachtoffers?

Ten derde de hellingshoek. In de overgrote meerderheid van de gevallen was men onderweg in zeer steil tot extreem steil terrein, waarbij de hellingshoek schommelde tussen de 35 en 45 graden.

Vraag: wat is de gemiddelde hoek van een helling waarop lawines ontstaan?

Tot nu toe nul slachtoffers

Positief? Het is zeker positief dat er tot nu toe nog geen slachtoffers zijn gevallen. Maar het is niet iets waar je je als individuele freerider rijk mee moet rekenen. Iedere winter is een andere winter, het sneeuwdek nog dun en de komende weken zullen bepalend zijn voor de opbouw van het sneeuwdek.

Hoe voorkom je dat je in de problemen komt?

Uit onderzoek blijkt inmiddels dat met de juiste kennis (en deze gestructureerd toe te passen) je het risico kunt terugbrengen tot 1%, terwijl wanneer je zonder kennis off-piste gaat het spelletje iets weg krijgt van Russische roulette. Kennis is kortom de sleutel.

meteomorris

Reacties

Toerist
darylAuteur13 december 2013 · 11:55

Interessant, ik zou na volgen (en stiekem toch nog een keer doorlezen) van de acadamy module 1 zeggen:

Vraag 1, sneeuwrijke winters: dan zijn er dikkere sneeuwlagen waardoor je minder snel een zwakkere laag raakt

Vraag 2, eerste warmte: Niet zeker maar wellicht dat in Maart de zon langer en directer kan instralen op het bovenste gedeelte v/d sneeuw wat zwaarder wordt en bij meer dan 10C verschil in oplopende temp dit voor nog meer extra spanning zorgt?

Vraag 3, gemiddeld hellingshoek: ± 37 graden zo te zien

NB: ben benieuwd naar je clinic/presentatie zaterdag!

Elite
lesalpesAuteur15 december 2013 · 15:57

Ik heb de cijfers voor Oostenrijk niet in detail bekeken, maar dat Tirol een “typische” sneeuwrijke winter achter de rug heeft is niet helemaal waar. We hebben in het oosten vooral vaak de restjes uit het westen gekregen. Vaak kleine sneeuwvallen en wisselvallig weer. Gevolg is dat we vaak met een best complex sneeuwdek zaten; veel lagen relatief dicht op het oppervlak. En dat wisselvallige weer zorgde voor stress wanneer het dan eindelijk een paar dagen mooi was. Geen tijd om de sneeuw een dagje extra te geven om te stabiliseren omdat het volgende front er al weer aankwam… Denk dat veel van het abnormale daar terug naar is af te leiden.

En die 1% heb ik hier al vaker zien verschijnen, ben eigenlijk wel benieuwd naar de bron hiervan. 1 op 100 wat? Skiërs, afdalingen, skidagen?

Beginner
PKAuteur16 december 2013 · 10:28

Die 1% daar verbaas ik mij ook telkens weer over en vind ik een gevaarlijk getal.
Als het getal al klopt, voor wie dan?
Doe alle cursussen en lees alle boeken, pas ze toe in de praktijk, maar nog steeds zit je, zeker als laaglander, alleen al te weinig in de sneeuw om een 6e zintuig optimaal te ontwikkelen.
Maak je wel veel sneeuwdagen of doe je een seizoen dan nog haalt je kennis het weer niet bij die van een berggids.
Helemaal mee eens dat kennis de sleutel is maar 1% is voor velen denk ik TE ‘aantrekkelijk’ en gemakkelijk te verwaarlozen.

Let it snow, let it snow, let it snow
Elite
BorisTextorAuteur17 december 2013 · 15:04

@@lesalpes @@Pk
Een goede vraag waar komt die 1 % vandaan? Éen op 100 Afdalingen, skidagen, skiërs.
@@meteomorris kan je ons daar meer daarover zeggen?

Expert
meteomorrisAuteur17 december 2013 · 15:38

@@lesalpes, je hebt gelijk. Maar ik bedoel met sneeuwrijk de Franse Alpen. Het is opvallend dat juist daar een stijging was te zien. Contextueel verwijst deze zin ook naar Frankrijk.

@@lesalpes @@PK @@BorisTextor,
Die 1% komt uit het standaardwerk van Werner Munter. Zie ook pagina 120 van zijn 2e druk uit 1999. Daarnaast is ook dit lezenswaardig: http://utahavalanchecenter.org/blog-what-risk-riding-avalanche-terrain

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!