Freeride week in Tignes

Freeride week in Tignes

Een look a like van Koen van der Veken als DJ.

Freeride zit in de lift. Je ziet het aan de groei van wePowder. Een ander teken aan de wand zijn de twee freeride wedstrijden / evenementen die dit winterseizoen zijn gepland. De Poederbaas Freeride eind februari in Oostenrijk en iets eerder in het seizoen de Dutch Freeride Week in Tignes. Over de week in Tignes wil ik wat inside info kwijt.

Freeride centraal

Het Tignes event heeft de titel: ‘Nederlands Kampioenschap Freeride’ – klinkt retestoer maar in de praktijk is het een event week waar freeride centraal staat. Meer dan alleen de wedstrijd dus. Het idee achter de Dutch Freeride Week is een week waar freeride skiers en snowboarders van over heel Nederland bij elkaar komen, met elkaar rijden en van elkaar leren. Van gesponsorde heren en dames die alles opzij zetten om de hele winter in de sneeuw door te brengen, tot freeriders-in-spe die voor het eerst geïntrigeerd zijn door een vette freeride film. De organisatoren van deze week hebben een visie van een jaarlijks terugkerend evenement waar freeriders nieuwe vrienden maken, elkaar leren kennen, clinics volgen, de nieuwste ski’s en snowboards uitproberen en vooral een onvergetelijke week beleven. Met die gedachte hebben ze een test centrum opgezet en hebben ze Epique uitgenodigd om allerlei clinics te verzorgen.

Laaglanders

Gedurende de week is er de wedstrijd. Pas op de plaats; denk niet gelijk aan Freeride World Tour - Bec des Rosses… We blijven een stel laaglanders. Zie de wedstrijd als de kers op de taart om deze freeride event week een mooi scherp randje te geven.

Ook voor beginnende freeriders

De wedstrijd zelf is toegankelijk voor alle niveaus en is speciaal zo opgezet dat het voor beginnende freeriders ook interessant is om mee te doen. Hij bestaat namelijk uit twee rondes. De voorronde (of qualificatie) wordt gehouden op een helling die niet super steil is en waar iedereen in principe veilig naar beneden kan komen. Zoals bij iedere freeride wedstrijd kan je zelf je route kiezen en dus zelf bepalen hoe uitdagend die route is. Dat geldt uiteraard ook voor de finale face, maar daar heb je de mogelijkheid om je route een stuk technischer te maken, door steilere stukken en eventueel drops te integreren in je run. Niets hoeft. Wel zo fijn.

Cheerio voor de volgende deelnemer die de arena induikt.
Cheerio voor de volgende deelnemer die de arena induikt.

Beneden zit een driekoppige jury die jouw run beoordeelt op de keuze van je route, techniek, snelheid, controle en stijl. De tien beste skiërs en tien beste snowboarders gaan door naar de finale, waarvan de winnaars zich de allereerste Nederlands kampioen freeride mogen noemen. In ieder geval een stoere vakantie bijnaam toch? Maar behalve die eretitels zullen er vele prijzen en aanmoediging prijzen te winnen zijn, ook voor rijders die niet op het podium staan. Die grote glimlach voor iedereen, dat is wat in feite telt.

Gezelligheid

Voor hen die nog niet voldoende skills bezitten om enigszins gecontroleerd een poederveld af te komen, is de wedstrijd erg vermakelijk en leerzaam om naar te kijken. Voor het publiek is er live commentaar, muziek en wat te eten en drinken aanwezig om comfortabel van het spektakel te kunnen genieten.

Leren van elkaar: lijnkeus, techtalk en meer van dat.
Leren van elkaar: lijnkeus, techtalk en meer van dat.

Tignes zelf behoeft verder geen uitleg. Een gigantisch freeride mekka. Het freeride-event en de wedstrijd krijg je er die week gewoon voor de prijs-bij. Lekker toch?

Zoals ze op de kermis zouden zeggen: ‘bij zijn en meemaken!’

Fotocredits: Deens Freeride kampioenschap in Tignes 12/13

wittelijnen

Reacties

Beginner
AvdLAuteur16 december 2013 · 14:40

Lijkt me zeker vet om erbij te zijn, moet alleen een week later in Oostenrijk zijn… Dus als er mensen van Tignes die kant op gaan, kunnen we misschien gecombineerd rijden. Niet zoveel zin om een uur of 7 alleen te tuffen.

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
skiesterAuteur16 december 2013 · 16:19

Ik ben bezig om een trip te organiseren daarheen, incl reis, logies/ontbijt in een van de betere appartementen van bizz, deelname NK (cq spectator) etc. Lijkt me leuker om met een klein groepje te gaan dan alleen. Mocht iemand interesse hebben…pm!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 december 2013 · 16:22

ik dacht nog : ik doe een ander t-shirt aan ; dan herkent men mij niet … Dedju!

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!