Waarschuwing: instabiel sneeuwdek!

Waarschuwing: instabiel sneeuwdek!
(c)wePowder
©wePowder

Even geen flitsende filmpjes en jaloersmakende foto’s. Het is even tijd voor wat serieus. Het is gevaarlijk in een groot deel van de Alpen op het moment. Morris waarschuwt er al weken voor maar toch gaat het in Zwitserland nu flink mis. Het is nu op een punt gekomen dat er zo extreem veel ongelukken gebeuren dat het haast normaal lijkt te worden als er “alweer” een bericht over een lawinedode op het nieuws komt. Ik heb besloten de komende dagen niet meer off-piste te skiën, hoe goed de sneeuw ook moge zijn. Het is simpelweg te gevaarlijk en dat blijkt wel uit het volgende.

Cijfers

Eerst maar even de cijfers. Cijfers zijn vaak nogal klinisch en zeggen vaak minder dan verhalen van ooggetuigen, maar de aantallen zijn zo extreem dat ik het toch wil vernoemen. Zoals velen weten zit ik momenteel in Nendaz, onderdeel van les 4 Valleés. In de afgelopen twee dagen zijn er alleen in les 4 Valleés, vier serieuze lawines geweest waarbij er een of meerdere mensen volledig onder de sneeuw bedolven raakte. Drie daarvan belande in het ziekenhuis, 1 was op slag dood. Maar dat is enkel bij ons in het skigebied. Vandaag, (05 januari) zijn er in Wallis in totaal 4 mensen om het leven gekomen door lawines. Daarmee komt het aantal lawineslachtoffers in Wallis deze week op 11. Je leest het inderdaad goed:deze week en alleen maar in Wallis. Normaal gezien komen er hier in een heel seizoen ongeveer evenveel mensen om als gevolg van een lawine.

Zorgen

Begin deze week al, gaf de SLF al een persconferentie omdat de situatie zo kritiek was. Ze waarschuwde voor de onvoorspelbaarheid van het sneeuwdek. Meerdere Zwitserse berggidsen uitten in de afgelopen weken hun grote zorgen over de situatie. Omdat daar te weinig reactie op kwam, hebben een aantal gidsen besloten om de komende twee weken helemaal niet meer te gidsen. Het is naar hun zeggen simpelweg te gevaarlijk om nog veilig te navigeren. Er zijn teveel onverklaarbare lawines en het sneeuwdek is zo inconsistent, dat het naar hun inzien niet verantwoord is om poeder te gaan skiën.

Voorbeelden

Ik kan me daar wel in vinden. Ik schreef er vorige week al over en er is zeker nog geen verbetering in gekomen; Nog nooit heb ik zo’n onstabiel sneeuwdek gezien. Zo skiede ik gisteren over de rand van de piste, waarbij er plots een hele plak los kwam zetten en de piste op kwam rollen. Bij nadere inspectie bleek de laag “kantige” sneeuw onder het nieuwe sneeuwdek, meer dan 20 cm dik, wat ook direct de onstabiliteit verklaard.

De minischuiver aan het inspecteren
De minischuiver aan het inspecteren

Zo skiede ik vandaag door het bos een stukje omlaag en kreeg ik tot twee keer toe een dikke “WHOEM” te horen op een hang van misschien 25 graden.

Wees voorzichtig

Ondanks alle waarschuwingen gebeuren er toch elke dag weer ongelukken. Gisteren kwam er hier in het gebied een jongen van 15 onder een lawine. Een paar collega’s zagen een man in paniek met zijn skistok in de kegel prikken, overduidelijk op zoek naar iemand. Gelukkig waren er bij toeval lawinehonden in de dichtstbijzijnde lifthut en kon de jongen dankzij de honden levend onder de sneeuw vandaan gehaald worden. Later bleek dat de man die aan het zoeken was, de vader van de jongen te zijn. Hoewel ik het enorm met de beste man te doen heb, snap ik niet hoe je het zo ver laat komen.

Laat dit nog een extra waarschuwing zijn. Wees alsjeblieft ontzettend voorzichtig. Er komt nog genoeg sneeuw, de winter duurt nog vier maanden en het sneeuwdek word echt nog wel stabieler. Geduld is een schone zaak, ik train voorlopig even op de piste.

ThijsKennis

Reacties

Expert
ieismAuteur7 januari 2014 · 08:20

Het is wel opmerkelijk dat SLF nog steeds een stufe 3 geeft met zoveel duidelijke problemen. Er is bijna geen regio rond de alpenhoofdkam met een betrouwbaar sneeuwdek volgens mij.
Wij hebben echt extreem conservatief gereden afgelopen weekend. In Wallis, Uri of Graubunden wilden we niet eens offpiste met deze omstandigheden.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
ThijsKennisAuteur7 januari 2014 · 08:45

@@ieism

Ik snap je punt, maar het sneeuwdek voldoet echt aan stuff 3, en niet 4.

Geen grote spontane lawines, lawines die worden losgetrapt door een enkele skier, enz. Enz.

Ik twijfel alleen wel, of de huidige lawineschaal nog wel zo doeltreffend is. Er moet in mijn optiek een duidelijker systeem komen, waar meer directe nuance in zit.

Pow!
Gevorderd
RPAuteur7 januari 2014 · 09:20

Pff, bij Stufe 3 bij 25 graden al schuivers, dat is inderdaad scary.

Dank voor de waarschuwing Thijs. Had zelf al beslissing genomen om voorlopig niet te gaan en dit bevestigd het weer… lijkt daar bij jullie behoorlijk op Russisch roulette als je toch off-piste gaat.

Weet jij of dit alleen zo extreem is bij jullie of gaat dit ook op voor de Zuidalpen? Daar is veel meer gevallen en daardoor minder snel op de zwakke laag, je zou tevens verwachten dat de dump zich nu wel enigszins heeft kunnen zetten… any thoughts?

Voor wat betreft een aanpassing op de lawineschaal: inderdaad, discussie hebben we bij Snowsafety lawine II ook gevoerd. Het verschil tussen een lage 3 en een hoge 3 is namelijk dermate groot dat het zeker bij deze Stufe goed zou zijn als er een onderscheid zou komen.

Ik moet wel zeggen dat wanneer je het lawinebericht goed leest je er wel uit kunt opmaken of het een lage of hoge is maar niet iedereen leest dit even goed…

Have fun op de piste!

Explore the Outdoor!
Expert
ieismAuteur7 januari 2014 · 09:21

Precies. Technisch klopt het wel met een stufe 3 misschien, maar als je nu het lawinebericht niet heel erg goed leest en bijvoorbeeld alleen de elementaire reductiemethode toepast… Dat gaat dus helemaal mis.

En ik denk dat veel mensen echt niet veel verder dan het cijfertje kijken.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
AllartAuteur7 januari 2014 · 09:30

@@RP onder de 30 graden kun je volgens mij geen schuivers krijgen?
Ik heb in de laatste 2 weken van afgelopen jaar nog nooit zoveel whoem geluiden gehoord, allemaal hellingen ruim onder de 30 graden… niet grappig!
Geen schuivers, wel scheuren. Echt oppassen geblazen!

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
RPAuteur7 januari 2014 · 09:51

@@allart had niet goed gelezen… dacht inderdaad dat dit niet kon maar dat Thijs aangaf dat dit wel zo was, ging echter om WHOEM geluiden…

Hoe dan ook, blijft extreem!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
FolkertAuteur7 januari 2014 · 10:17

Een WHOEM duidt op een plak sneeuw die zet. Die heb ik ook gehoord op vlak terrein, volgens mij is dit fenomeen redelijk onafhankelijk van de hellingshoek. Daarom vind ik de opmerking over de 25 graden hoek in het artikel niet iets toevoegen aan het verhaal.

Het duidt natuurlijk wel op een gevaarlijke situatie van gebonden sneeuw op een instabiele laag, dus oppassen op de steilere hellingen idd.

Gevorderd
3zelAuteur7 januari 2014 · 12:09

@@RP: Vorige week was ik met Martijn Schell op pad in de Ecrins en de Queyras. Wat opviel is dat het lawinegevaar binnen een straal van 20 à 30km erg verschilde. Op de ene plaats geen gebonden laag en champagne powder, op de andere plaats wel gebonden laag met erg varierende dikte en suiker eronder (risoul, Vars). Plaatselijk (Saint Véran) spontane lawine’s gezien (bij de overgang van vlak naar steil, convex) en twee keer enorme whoem geluid met vibraties waargenomen (Abriès en Vars, +/- 30°). Dit op de safetyspot wanneer een vierde persoon er remde (dus bij grote belasting).
Fijne poeder gereden dankzij een topgids in een topgebied met op dat ogenblik goede condities. Toch werd er in het algemeen stufe 4 aangeduid.
Wanneer we vorige zaterdag wegreden was het er aan het dumpen: natte sneeuw in het dal (serre chevalier, monetier-les-bains), harde hagelsneeuw boven in slechte omstandigheden (30 à 40cm op 12u,koud en sterke wind, toplift was dicht).
Op dit ogenblik zou ik zonder gids niet hors-piste gaan en op de piste blijven in de door Thijs vermelde gebieden.

knowledge is powder
Beginner
AvdLAuteur7 januari 2014 · 12:17

@@RP kijk ook even het filmpje van Rogier op wintersporters.nl, hij rijdt, hoewel niet heel steil, heerlijke poeder in Puy. Als er een dikke laag valt zet het sneeuwdek wel beter…

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
skiesterAuteur7 januari 2014 · 13:10

Toch heb ik daar een vraagteken bij: als het technisch klopt die schaal 3, en gidsen willen al niet meer off piste omdat de boel zo onvoorspelbaar is, er aan alle kanten lawines worden afgetrapt, dan klopt er toch iets niet? Dan moet het toch gewoon 4 zijn?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
Willem2kAuteur7 januari 2014 · 14:24

Zoals eerder opgemerkt gelden er bepaalde regels voor het afgeven van een bepaalde Stufe. Misschien ontdekken we nu dat er bepaalde factoren zijn die niet (voldoende) onderkend worden, daar moet dan wellicht naar gekeken worden door mensen die er verstand van hebben.

Als je nu uit de losse pols met hogere waarderingen gaat strooien ‘omdat het toch wel erg tricky is’ doe je uiteindelijk denk ik alleen maar afbreuk aan de kracht van dit systeem.

Als ik het me goed herinner is mij ooit verteld dat een lawinebericht (net als een weerbericht) een voorspelling is. Geen wet. Zelf blijven opletten dus.

Als gidsen op basis van deze voorspelling besluiten dat de situatie te onvoorspelbaar is om er op uit te gaan lijkt me dat een duidelijke boodschap voor de rest van ons.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
BMTAuteur7 januari 2014 · 15:13

Bij Lawine Stufe 4 praat je in het algemeen over grote lawines, waarbij ook wegen of huizen geraakt kunnen worden, daar is volgens mij nu nog geen sprake van.

Op dit moment meldt het lawinebericht in het grootste deel van Zwitserland dat iedere expositie (NZWO) boven de 2000 gevaarlijk is. Dan wordt het voor een gids natuurlijk erg lastig, dus moet de gids onder de 2000 meter blijven en zal de gids lokaal moeten beoordelen of het dan veilig is (Triebschnee, Wum geluiden, Spontane lawines etc) en als PowderSkiFun meldt van zelfs onvoorspelbaren breuken (omdat de sneeuw niet goed gehecht is) dan kan ik mij wel voorstellen dat ze niet gidsen :-)

Gevorderd
ffKnallenAuteur7 januari 2014 · 16:41

Ik moet zeggen @@powderskifun dat ik niet zo vrolijk wordt van alle verhalen over Nendaz! Over een paar weken Lawine cursus in Nendaz en een paar weken geleden had ik nog zoiets van daar kunnen we misschien wel eens veel gaan leren omdat er veel interessante lagen in het sneeuwdek zitten maar ik krijg nu meer het idee van is het niet interessanter om er weg te blijven, ik begrijp dat het SSC er contract heeft afgesloten maar als je dan ook weer dit verhaal leest http://1815.ch/wallis/aktuell/lawinenopfer-im-lawinenkurs-verschuettet-127740.html waar een gids een lawine cursus aan het geven is en samen met twee cursisten omkomt…

Gevorderd
rutgerbergeAuteur7 januari 2014 · 19:55

Ik ook cursus in nendaz…
Als ik dit zo lees wordt het theorie en techniek training
Wellicht opschuiven?

Gevorderd
evanAuteur7 januari 2014 · 20:08

Binnen de reddingsorganisaties in Wallis wordt ook twijfel geuit over de doelmatigheid van de huidige indeling van lawinegevaarniveaus. Zie het artikel (http://www.1815.ch/wallis/aktuell/lawinengefahr-macht-walliser-rettungsorganisationen-sorgen--127480.html) dat @@MennoBoermans deelde (http://wepowder.nl/forum/topic/89510).

Toerist
JaapvRAuteur7 januari 2014 · 20:58

Hier in Noorwegen gebruiken ze dezelfde internationale 1-5 schaal, maar geven ze wat extra icoontjes in de inleiding van het lawinebericht. Zo worden naast hoogte en expositie ook de verwachte grootte en trigger-kans gemeld, en wordt er expliciet onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten lawines (bv natte sneeuw, plak triebschnee, plak in oude laag, plak tot de bodem, etc).

Qua opzet wordt het er voor mij een stuk duidelijker van (het scheelt 6 keer lezen als een jurist). On the other hand, als mensen al moeite hebben om conclusies te trekken op basis van een getal en een hoogte, wat moeten ze dan met 5 pictogrammen??

Beginner
knights2Auteur7 januari 2014 · 21:41

@@rutgerberge & @@ffKnallen: ik hoop dat de omstandigheden wel verbeteren, maar vergeet niet dat je door de huidige omstandigheden ontzettend veel gaat leren. Vorig jaar hebben wij kou, warmte, regen, hagel en verse sneeuw gehad waardoor het sneeuwdek erg verschilde per dag. Voor een (leer) week zoals dat eigenlijk perfect.

Gevorderd
ffKnallenAuteur8 januari 2014 · 00:18

@@Knights maar als berggidsen die een lawine cursus aan het geven zijn niet eens meer een veilige afweging kunnen maken omdat de bergen onvoorspelbaar zijn geworden aan de hand van de gebruikte theorieën…

Waarom denk je dat een van de door het SSC ingehuurde berggidsen op dit moment een betere afweging gaat maken dan deze omgekomen berggids?

Gevorderd
ffKnallenAuteur8 januari 2014 · 00:19

@@knights2 moet het zijn

Expert
TimVAuteur8 januari 2014 · 00:48
Gevorderd
EasyAuteur8 januari 2014 · 19:30

Ik verbaas mij over het aantal halve (on)waarheden in deze discussie, waar zelfs mensen waarvan ik weet dat ze SSC2 of hoger hebben in meegaan. Mijn advies: duik weer eens de mieterse CD in …

Want het huidige proces (lees: dit topic) gaat leiden tot een “lawinekunde theorie” op basis van “flarden” die mensen zich menen te herinneren, waar vervolgens democratisch besluit op wordt toegepast ter fiattering … zucht … ;)

Built for Speed
Gevorderd
Haas™Auteur9 januari 2014 · 00:25

+1 voor dit bericht powderskifun.

Voor mij persoonlijk is het offpiste gebeuren even afgelopen. De omstandigheden hier in Davos-Klosters zijn zoals het SLF keurig aangeeft echt bijzonder moeilijk. De rest van de week gewoon op de GS over de piste knallen.

Rex Monte - Amor Nix
Elite
kanskiAuteur9 januari 2014 · 07:31

Am ungünstigsten ist der Schneedeckenaufbau im zentralen Wallis, im südlichen Unterwallis, in Nord- und Mittelbünden, im Unterengadin und im Münstertal. Dort können Lawinen besonders in tiefen Schneeschichten ausgelöst werden, teilweise die gesamte Schneedecke mitreissen und gefährlich gross werden.

Er is nog geen enkele verbetering… lawines komen nog steeds naar beneden zelfs spontaan! La Mouche is viel befahren, er kwam er een plak los door skiërs uit het midden couloir boven de hang en die heeft in de hang de vielbefahren stukken tot op 40cm diepte als nog af laten gaan!!!

Le Fou eergisteren spontaan in de middag naar beneden gekomen. Mt. Gond aantal dagen daarvoor “spontaan“ naar beneden gekomen. Gehele hang!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur9 januari 2014 · 07:40

Op het moment moet er hier met grote voorzichtigheid gereden worden in het terrein. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat er in 2 weken niks kan veranderen. Ik ben al vier dagen onderweg met een groep en het is ontzettend leerzaam. Maar nu zie je echt een keer hoe heikel het kan zijn en dat je heel erg goed je afwegingen nog een keer onder de loep moet leggen!

Vele faces zijn nog untouched zoals rockgarden. Dat wil zeggen dat iedereen erg op zijn hoede is op het moment.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
AvdLAuteur9 januari 2014 · 14:37

@@kanski Dat is niet echt verkeerd nieuws in zo’n slechte situatie. Meestal is er toch wel een of meerdere idioten die zich van zulke hellingen storten… Is het waarschuwen toch doorgedrongen. Of zou het door die doden komen? :-/

It's all about the turns duuuuuude!
Elite
kanskiAuteur10 januari 2014 · 08:34

@@AvdL ; Beide denk ik. Het is continue in de media en wel heel erg dichtbij! Ook de couloirs om op de verschillende plaatsen te komen zijn alleen te vellen en erg gevaarlijk op het moment. Een bootpack aanleggen is onbegonnen werk.

Maar goed ook, want het staat allemaal op springen…

http://www.dailymotion.com/video/x19dw32_120-secondes-la-sensibilisation-au-risque-d-avalanche_fun

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!