Even geen flitsende filmpjes en jaloersmakende foto's. Het is even tijd voor wat serieus. Het is gevaarlijk in een groot deel van de Alpen op het moment. Morris waarschuwt er al weken voor maar toch gaat het in Zwitserland nu flink mis. Het is nu op een punt gekomen dat er zo extreem veel ongelukken gebeuren dat het haast normaal lijkt te worden als er “alweer” een bericht over een lawinedode op het nieuws komt. Ik heb besloten de komende dagen niet meer off-piste te skiën, hoe goed de sneeuw ook moge zijn. Het is simpelweg te gevaarlijk en dat blijkt wel uit het volgende.
Cijfers
Eerst maar even de cijfers. Cijfers zijn vaak nogal klinisch en zeggen vaak minder dan verhalen van ooggetuigen, maar de aantallen zijn zo extreem dat ik het toch wil vernoemen. Zoals velen weten zit ik momenteel in Nendaz, onderdeel van les 4 Valleés. In de afgelopen twee dagen zijn er alleen in les 4 Valleés, vier serieuze lawines geweest waarbij er een of meerdere mensen volledig onder de sneeuw bedolven raakte. Drie daarvan belande in het ziekenhuis, 1 was op slag dood. Maar dat is enkel bij ons in het skigebied. Vandaag, (05 januari) zijn er in Wallis in totaal 4 mensen om het leven gekomen door lawines. Daarmee komt het aantal lawineslachtoffers in Wallis deze week op 11. Je leest het inderdaad goed:deze week en alleen maar in Wallis. Normaal gezien komen er hier in een heel seizoen ongeveer evenveel mensen om als gevolg van een lawine.
Zorgen
Begin deze week al, gaf de SLF al een persconferentie omdat de situatie zo kritiek was. Ze waarschuwde voor de onvoorspelbaarheid van het sneeuwdek. Meerdere Zwitserse berggidsen uitten in de afgelopen weken hun grote zorgen over de situatie. Omdat daar te weinig reactie op kwam, hebben een aantal gidsen besloten om de komende twee weken helemaal niet meer te gidsen. Het is naar hun zeggen simpelweg te gevaarlijk om nog veilig te navigeren. Er zijn teveel onverklaarbare lawines en het sneeuwdek is zo inconsistent, dat het naar hun inzien niet verantwoord is om poeder te gaan skiën.
Voorbeelden
Ik kan me daar wel in vinden. Ik schreef er vorige week al over en er is zeker nog geen verbetering in gekomen; Nog nooit heb ik zo'n onstabiel sneeuwdek gezien. Zo skiede ik gisteren over de rand van de piste, waarbij er plots een hele plak los kwam zetten en de piste op kwam rollen. Bij nadere inspectie bleek de laag “kantige” sneeuw onder het nieuwe sneeuwdek, meer dan 20 cm dik, wat ook direct de onstabiliteit verklaard.
Zo skiede ik vandaag door het bos een stukje omlaag en kreeg ik tot twee keer toe een dikke “WHOEM” te horen op een hang van misschien 25 graden.
Wees voorzichtig
Ondanks alle waarschuwingen gebeuren er toch elke dag weer ongelukken. Gisteren kwam er hier in het gebied een jongen van 15 onder een lawine. Een paar collega's zagen een man in paniek met zijn skistok in de kegel prikken, overduidelijk op zoek naar iemand. Gelukkig waren er bij toeval lawinehonden in de dichtstbijzijnde lifthut en kon de jongen dankzij de honden levend onder de sneeuw vandaan gehaald worden. Later bleek dat de man die aan het zoeken was, de vader van de jongen te zijn. Hoewel ik het enorm met de beste man te doen heb, snap ik niet hoe je het zo ver laat komen.
Laat dit nog een extra waarschuwing zijn. Wees alsjeblieft ontzettend voorzichtig. Er komt nog genoeg sneeuw, de winter duurt nog vier maanden en het sneeuwdek word echt nog wel stabieler. Geduld is een schone zaak, ik train voorlopig even op de piste.