Lange termijn biedt perspectief

Lange termijn biedt perspectief
Vanuit Italië via de PowderQuest app

Op het moment van schrijven sneeuwt het hier in Revelstoke. De eerste twee dagen in de heli brachten zon en poeder. Vanaf morgen dus geen zon en nog meer poeder. Hoeveel groter kan het contrast zijn met de noordalpen? En tot in ieder geval januari de 13e hebben ik en Niels weinig goed nieuws.

Net als vorige keer zijn de ingrediënten van dit weerbericht aangeleverd door Niels. Ik ben namelijk druk met de sneeuw in Canada en ben blij dat een van de deelnemers van de Powfinder Masterclass me wederom verbaasde met wat huiswerk dat hij gemaakt had. Niels stuurde een hele goede analyse in zodat ik ‘me kan concentreren op belangrijkere zaken in Canada’. @Niels, dank daarvoor. Je analyse klopt als een bus.

Wil je meer weten over weer, sneeuw en het voorspellen daarvan? Zondag 2 februari vindt er weer een Powfinder Masterclassplaats. Een dag in het teken van het voorspellen van weer en sneeuw. Inmiddels is al 50% van de plekken vol, dus wacht niet te lang. Goed, Niels zijn analyse.

Terugblik

Het is warm in de Alpen en op veel plekken lag het nulgradenniveau rond de 2500 meter. En dat begin januari, maar vooral zo jammer. Want poederalert#9 bracht 40-70 cm vers in delen van de Alpen en die sneeuw heeft het nu moeilijk. Alle zuidhellingen hebben het lastig en tot grote hoogte heeft het sneeuwdek hier te lijden.

Korte termijn

Een zwak front schampt vrijdag en zaterdag de Alpen. Omdat de jetstream te noordelijk ligt, liggen de Alpen in warme lucht. Dit betekent kortom sneeuw op zeer grote hoogte in die gebieden die geraakt worden door het front. Reken op wat sneeuw in de noordalpen, waarbij de sneeuwgrens rond de 1500 meter of nog hoger ligt. Ten zuiden van de Alpenhoofdkam daarentegen blijft het droog. En daar liggen komend weekend dan ook de beste kansen. Want de komende dagen draait het niet om de nieuwe sneeuw, maar om de sneeuw die er al ligt. Waar ligt de dikste base? Waar is het sneeuwdek stabielere? En waar is het koud genoeg gebleven?

Noordalpen

De complete noordalpen kampen met een dun sneeuwdek en een grote zwakke laag die dicht onder het oppervlakte licht. Een recept voor problemen en dat blijkt uit de lawineberichten. Tel daarbij op de regen tot grote hoogte komend weekend en je snapt dat het hier moeilijk zal zijn poeder te vinden door het gebrek aan sneeuw, de warmte en de instabiliteit van het sneeuwdek. Daar zal de kleine sneeuwval van donderdagnacht geen verandering in brengen.

Westalpen

De centrale en noordelijke westalpen kampen met hetzelfde probleem als de noordalpen. Het zuidelijke deel van de vormt de uitzondering. Hier is wel veel sneeuw gevallen sinds de kerst en is de zwakke laag dus beter verstopt. Echter wordt het ook hier warm, erg warm met een nulgraden niveau tussen de 2500 en 3000m.

Zuidalpen

Hier is sinds de kerst veel sneeuw gevallen, heel veel sneeuw. Lokaal meer dan twee meter. Dit heeft het sneeuwdek deels gestabiliseerd. Ook hier zal het warm worden, maar minder warm dan in de noordalpen. Reken op een nulgraden grens tussen de 2000 en 2500m. Hier is het nog nuttig poeder te zoeken. Het is januari en de zon staat nog laag. De instraling valt dus mee, ook in de minder steile hellingen. Inneralpien blijft het bovendien nog iets kouder.

Op de webcams is te zien dat de sneeuw nog op de bomen ligt in Sulden am Ortler, in St Moritz ligt nog sneeuw op de daken en in Paso Tonale nog op de weg. In deze gebieden is het in de dalen niet boven de 0 graden uit gekomen. Mocht je de komende dagen, of in het weekend, iets willen doen, dan is je kans op poeder hier het grootst.

Lange termijn

De verandering na de 13e zet door, maar het is nog veel te pril om te roepen welke delen van de Alpen op sneeuw kunnen rekenen. Ik kan wel iets gaan roepen op basis van de kaarten, maar die fluctueren nog te veel. Daarmee zou ik aan voodoo doen en daar ben ik te nuchter voor.

Na de 13e wordt het beter
Na de 13e wordt het beter

Het goede nieuws is dat we na de 13e meer kou en meer vocht tegemoet kunnen zien. De winter komt er aan. Nog even geduld voor de details.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
AvdLAuteur8 januari 2014 · 09:51

Ik zag het al in de lawine berichten die ik gister gauw even checkte, die hoge 0-gradengrens. En dat voor begin januari… Ik hoop dat de echte winter gauw komt!

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
JeffreyBuikAuteur8 januari 2014 · 10:20

Ik sta op het punt om een weekje Serre Che te boeken vanaf aankomend weekend. Goede keuze of heeft iemand een beter advies?

Gevorderd
NielsAuteur8 januari 2014 · 12:07

@@JeffreyBuik

Ik zou wachten met boeken. Het is in Serre warmer dan de echte inneralpine gebieden, er is niet de meeste sneeuw gevallen en het gaat zeer waarschijnlijk niet/weinig profiteren van de kou/vocht vanaf de 13e.

Donderdag/vrijdag is er waarschijnlijk meer duidelijk over eventuele sneeuwval komende week.

Gevorderd
koeienlapAuteur8 januari 2014 · 12:49

De warmte en evt regen zitten we op korte termijn misschien niet op te wachten, maar zou de slechte laag toch goed moeten verbinden met de rest van het sneeuwdek?

WE´ve got the POWDER
Gevorderd
JeffreyBuikAuteur8 januari 2014 · 18:00

@@Niels Misschien dat ik die week daarna ga. Ik heb weinig zin om slush te rijden. Wat zijn dan de echte inner Alpine gebieden waar het sneeuw dek minder last heeft van de warmte…

Gevorderd
NielsAuteur8 januari 2014 · 22:02

@@JeffreyBuik: het zuiden houdt het iets warmer als het noorden, dus dat helpt al. Paso Tonale, St Moritz, Sulden am Ortlher zijn voorbeelden. Voor een helder idee van inneralpiene gebieden, zie hier: http://wepowder.nl/info/inneralpine

In Andermatt bleef het ook relatief koel vandaag. En dat profiteert van een mogelijk front uit het noorden en/of westen vanaf de 13e.

Gevorderd
JeffreyBuikAuteur8 januari 2014 · 22:25

@@Niels Thnx for je info! Ik pak wel een weekje later… kou komt er aan en hopelijk ook ergens een goede dump!

Beginner
mhilbertsAuteur9 januari 2014 · 03:36

@@niels
Zit ook aan andermatt te denken voor volgende week, nadeel is wel dat er niets onder de boomgrens te beleven valt, dus op de dagen dat er sneeuw valt is het minder. Moritz heeft ook weinig bomen (op Maloja en Hanhnensee na)
Madesimo dan maar lijkt me? Nog andere tips voor volgende week? Verbier?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!