Noordweststau in aantocht

Noordweststau in aantocht

Het is diep in het zuiden en de reports spreken boekdelen. Isola 2000 en Valberg zijn afgesloten (geweest) van de buitenwereld. Ik vermeld expres ‘geweest’ omdat ze op het moment van schrijven de weg proberen te openen. Er viel sneeuw, veel sneeuw en de hoeveelheden waren in lijn met mijn verwachtingen. Ook steeg het lawinegevaar naar 4 en waren het de lariksbossen die nog mogelijkheden boden voor veilig poeder rijden. Op veel plekken was en is de poedersnorkel noodzakelijk en de temperatuur steeg zoals verwacht in de nacht van zaterdag naar zondag tijdelijk wat de sneeuw minder los maakte.

Nee, voor echte cold smoke blower pow moest je naar Noorwegen. Mijn pudderalert was spot on. En in Hemsedal reden Robert en vrienden hele fijne sneeuw. Onderstaande foto’s zijn van hem en dit was wat hij er over schreef: 'You were spot on Morris ! Ice cold, finest quality Japanese blower pow.’ Altijd mooi als alles zo bij elkaar komt.

Zie jij de rijder?
Zie jij de rijder?
Het is diep in Hemsedal

En nu? Volgt er nog meer? Wordt het nog dieper in het zuiden? Nu, deze zondag sneeuwt het nog steeds, waarbij de temperaturen in de westelijke Piemonte het laagste blijven. In de overige regio’s stijgt de temperatuur tijdelijk. Ik schreef daar eerder al over in een comment: Het blijft het koudste in de westelijke Piemonte. In de overige zuidstaugebieden gaat nulgradenniveau richting de 1600 meter zoals aangekondigd. Daar waar tijdelijk fohn optreedt en de rest van de Alpen warmer met nulgradenniveau richting de 2200 meter. En dat is wat er nu gaande is.

Occlusie vanuit het westen
Occlusie vanuit het westen

Maandag volgt er een occlusie vanuit het westen. En deze koudere lucht gaat sneeuw brengen in het noordwesten van de Alpen. Reken ten noordwesten van de lijn Grenoble-Arlberg op de meeste sneeuw. Sneeuwgrens daarbij tussen de 500-800 meter. In de vooralpen van de Savoie, de Haute Savoie, Unterwallis (ook wel westelijk wallis), de gebieden ten noorden van de Zwitserse Alpennoordhang en in Voralberg reken ik op 5-20 lokaal 30 cm vers, tussen maandagmiddag en dinsdagavond. Dinsdag en woensdag worden daarmee een poederdag(je) in de vooralpen van:

Sneeuw voor noordwest (bron: snowmaps)

Weliswaar breidt de sneeuwval zich op woensdag uit naar de vooralpen van Salzburg en Steiermark, maar de 2-10 cm zijn net voldoende om het iets witter te laten lijken. Want laten we eerlijk zijn. Zell am See ziet er droevig uit op dit moment. 12,6 graden BOVEN nul en groen en grijs.

Grijs en groen
Grijs en groen

Dat is heel wat anders dan de zuidkant van de Alpen, waar het nu nog dumpt in Airolo.

Dikke vlokken
Dikke vlokken

Nee, voor een dikke basislaag moet je de komende dagen naar de zuidalpen. Er is daar veel sneeuw gevallen, die gaat zich de komende dagen zetten en dan blijft het daar in de lariksbossen zeker een week goed poeder rijden. Zelfs de nu wat vochtige sneeuw kan dan 's nachts uitstralen en wordt dan heerlijk losse poeder op schaduwhellingen. Boven de boomgrens wordt het opletten. Het heeft daar meer gewaaid en met de naar noord draaiende stroming zal de wind noord worden en iets in kracht toenemen. Dit zal voor verse Triebschnee zorgen rond de kammen en graten. Check dagelijks je lawinebericht via lawinedienst.nl en pas daar je plannen op aan.

Heb je geen of onvoldoende kennis van lawines, dan is dit het moment om een module te starten aan de wePowder Safety Academy. Het eerste Safety boek van de wePowder Safety Academy rolt namelijk bijna van de persen en we hopen begin volgende week de eerste exemplaren in handen te hebben. Hierde eerste beelden van het boek.

Dit betekent dat er een einde komt aan de introductieprijs van € 49,95. Bestel daarom je boek(en) voor dinsdag 21 januari en je betaalt slechts 49,95 Euro. Daarna gaat de prijs naar 59,95 euro en betaal je ook nog eens verzendkosten. Waar wacht je op? Nu bestellen is direct online beginnen.

Maar voor de echte dump moet je naar de Pyreneeën op dinsdag. Daar gaat het de komende dagen stevig sneeuwen. Maar daarvoor lees je dit bericht. Hier wil je weten hoe het met de Alpen verder gaat de komende week. En dat staat nog niet in de sterren geschreven. Zeker vanaf volgend weekend gaan de modellen al kanten op. Wel zijn een aantal trends duidelijk voor de lange termijn. Het wordt kouder en de stroming eerder west dan zuidwest. Op de middellange termijn (tot komend weekend) is de trend helder.

  • overal kouder

  • 15-30 cm vers in het noordwesten

  • noordalpen rest van de week wisselend (zon, wolken en af en toe sneeuw)

  • zuidalpen, vanaf dinsdag zonnig en droog

  • westalpen kennen een duidelijke scheiding. Franse zuidalpen vanaf dinsdag zonnig en droog. Franse noordalpen rest van de week wisselend (zon, wolken en af en toe sneeuw).

En dus ga je voor de meeste poeder naar de lariksbossen in de zuidalpen en voor wat verse sneeuw naar het noordwesten. Kun je niet weg? Niet getreurd. De FWT stop in Courmayeur zal naar verwachting dinsdag/woensdag weer van start gaan (iets wat wij hier op wePowder HQ al in eerste instantie verwacht hadden: ‘Gezien de vooruitzichten verwacht ik dat ze pas dinsdag/woensdag veilig de berg op kunnen. Ik ben benieuwd.’) en de livestream is hier te volgen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RoodbaardAuteur19 januari 2014 · 17:20

Eindelijk betere Poeder vooruitzichten Voralberg,…nu nog duimen dat het daadwerkelijk gaat vallen !

AL
Beginner
SkottyAuteur19 januari 2014 · 18:33

@@meteomorris
We vertrekken komende donderdag naar Zwitserland. De keus gaat tussen Saas Fee en Flims. We hebben een voorlopige keuze gemaakt voor Saas Fee, voornamelijk omdat we daar een betere basislaag hebben en volgende weekend mooier weer denken we.
Wat zou je ons adviseren?

No guts, no glory
Toerist
AnoniemAuteur19 januari 2014 · 18:46

Update uit Isola 2000. Goed nieuws: het is hier ongelooflijk waanzinnig snorkel diep en de liften draaien (morgen wrs. het hele gebied!)!

Slecht nieuws: Er is wederom een lawine/aardververschuiving geweest op de weg richting Isola dus wij zijn nog steeds afgesloten! En dat terwijl hier zoveel is dat we het graag zouden willen delen!

Gevorderd
evanAuteur19 januari 2014 · 20:11

@@bengt, ik verwachtte ergens na die laatste zin ‘… NOT!’ te gaan lezen. ;-)

Expert
meteomorrisAuteur19 januari 2014 · 20:28

@@bengt klinkt goed. Ingesneeuwd in een poederweekend met draaiende liften…
@@Skotty, ik zou woensdag pas beslissen. Hoe lang ga je?

powfinder.com
Beginner
tjoep2Auteur19 januari 2014 · 21:36

Iemand nog suggesties voor goede poeder met als uitvalsbasis Mayerhofen deze week?
Tot voorbij de arlberg rijden dan maar? Of Zuidalpen oost ook nog iets te vinden?

Toerist
AnoniemAuteur19 januari 2014 · 22:58

Weer een paar skidagen in aantocht. Woensdagmiddag/-avond rijden, zondagavond weer thuis (want maandag gaat die wekker weer vroeg). Tips voor een bestemming zeer welkom. Afstand is natuurlijk wel een factor, het is niet de bedoeling langer in de auto te zitten dan op de latten te staan.

Expert
TimVAuteur19 januari 2014 · 23:15

@@meteomorris , ziet het ernaar uit dat we hier in La Plagne eindelijk ricting dikkere dumps gaan? (ipv elke keer 5 cm mee te pikken… )

Gevorderd
ConstantAuteur19 januari 2014 · 23:56

Aanstaande zaterdag zit ik een weekje in Laax, hopelijk krijg ik ook een laag poedersneeuw :-)

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
P@bzAuteur20 januari 2014 · 08:41

Wij zitten vandaag vrijdagochtend in Anton voor iets meer dan een week. Suggesties voor regio’s met de beste kansen @@meteomorris?

Work hard, play harder
Beginner
FlachlanderAuteur20 januari 2014 · 08:43

St Anton te dunne laag, veel stenen gisteren hoorde ik. Zonde van je staalkanten

Gevorderd
P@bzAuteur20 januari 2014 · 09:06

@@Flachlander we hebben helaas weinig keus…

Work hard, play harder
Beginner
SkottyAuteur20 januari 2014 · 09:15

@@meteomorris
We gaan donderdag rijden, vrijdag zaterdag en zondag ochtend skien en zondag middag/avond terug rijden.

No guts, no glory
Beginner
dvvAuteur20 januari 2014 · 10:49

@@meteomorris @@Skotty Hier woensdag vertrekken uit belgie en zondag avond terugkeren …
Nog steeds twijfels tussen:
Madesimo
Monte Rosa
Ergens zuidelijk Westalpen …?
Of toch maar eens Pyreneeën? Uiteindelijk niet zoveel verder dan Madesimo…

grts,
-dvv-

Gevorderd
BohdieAuteur20 januari 2014 · 13:10

Bohdie hier, ook in twijfel. Nu nog in Airolo. Bovenste 3 liften mss open om 1330. Liftmannen doen alsof (?) het boven stufe 4 is… Vanavond nr A’matt, richting vallorcine of Bosco. Tip van @aroelfsema (en Jeroen) die vanavond nr huis rijden en die wij hier in Airo ontmoetten. Wat te doen op onze freeridetour? Tips @@meteomorris???

Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2014 · 15:50

@all, ik sta op het punt mijn vliegtuig in te stappen. Daarom snelle tips;
Zuid, lariksen, inneralpine.

powfinder.com
Gevorderd
aroelfzemaAuteur21 januari 2014 · 01:38

@@bohdie.wij zijn weer terug in Nederland. Vandaag was toch nog lekker bovenaan airolo.zoals morres zegt zuid, lariksen en inneralpine ofwel bosco gurin haha.genieten geblazen.een absoluut pareltje.ps Tip:zoveel mogelijk links aanhouden (vanaf onder gezien).Laat maar weten hoe het was.go go go. Have fun.

Beginner
FlachlanderAuteur21 januari 2014 · 04:46

Lijkt me allemaal toch een stevig stukje rijden voor goede sneeuw

Gevorderd
BohdieAuteur21 januari 2014 · 08:27

@@aroelfzema: zitten in Bosco in hotel Walser aan het ontbijt. :-))))))))))

Gevorderd
RPAuteur21 januari 2014 · 11:07

@@Bohdie wij komen vanavond aan, laat je nog wel wat over?

Explore the Outdoor!
Gevorderd
marcelloAuteur21 januari 2014 · 17:24

@@Meteomorris; bedankt voor de tip om naar het koudere sestriere te gaan. Donderdag zijn we gestart in Serre Che; was perfect. Overnachting in Puy gedaan maar was warmer geworden, dus gelijk naar Via lattea en vier volle dagen nieuwe lijnen gezet in Souze d’oux, Sestriere en Pragelato. PA11 was vet, voldaan!

Expert
meteomorrisAuteur21 januari 2014 · 18:35

@@marcello, graag gedaan.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!