PA#13: Lokaal teveel sneeuw!

PA#13: Lokaal teveel sneeuw!

Ai ai ai, wat zijn de reports die binnenstromen mooi. Donderdag was er nog voldoende te halen in het noorden en westen van de Alpen en ondertussen begon het met sneeuwen in de zuidalpen. Dat deed het woensdag al in de Franse zuidalpen en de Piemonte en donderdag begon het ook in de rest van de zuidalpen. En met consequenties. Er geldt inmiddels een sneeuwwaarschuwing voor delen van Oostenrijk en Italië.

Sneeuwwaarschuwing
Sneeuwwaarschuwing
Op de grens met Italië gaat het los.
Op de grens met Italië gaat het los.

Tot en met zaterdagochtend kan er hier 100-200 cm verse sneeuw vallen, die in de loop van de vrijdag onder de 1500 meter steeds vochtiger wordt met een grote kans op spontane natte sneeuwlawines onder de 1400-1800 meter en spontane droge sneeuw lawines boven de 1500 meter. Inmiddels is voor de Dolomieten, de Alpi di Giulia, Trentino en Süd-Tirol het lawinegevaar op groot of zelfs ZEER groot gezet. Ofwel 5 op een schaal van 5.

Lawinegevaar 5
Lawinegevaar 5

Ik raad je vanwege de grote hoeveelheid sneeuw, de langzaam oplopende temperatuur en de wind af om de oostelijke gebieden in de zuidalpen oostte bezoeken voor in ieder geval de komende 48 uur. Het wordt simpelweg te diep en te gevaarlijk. Beter ben je af zoals ik al eerder adviseerde in de zuidalpen west en de zuidalpen centraal. Iets minder verse sneeuw, maar ook minder gevaarlijk. En zeg nu zelf… onderstaande foto uit Bardonecchia ziet er toch ook heel lekker uit?

Bardo donderdag
Bardo donderdag

Kortom… Kun je nog kiezen, vermijd dan de zuidalpen oost. Teveel sneeuw, stijgende temperaturen, te gevaarlijk!

Vrijdagavond volgt er nog een update voor het weekend!

meteomorris

Reacties

Beginner
HaagjeAuteur30 januari 2014 · 21:59

@@meteomorris, bedankt voor de waarschuwing. Zal goed opletten waar en hoe ik rij. Als ik niks goed vind word het een dagje piste rijden met de dame. Better safe then…

Gevorderd
AndriesAuteur30 januari 2014 · 22:22

Same here @@Haagje

Beginner
GillesAuteur30 januari 2014 · 23:23

Bardonecchia +3

@@PK @@ghovens

Gilles is my name!!
Beginner
roel2Auteur31 januari 2014 · 07:45

Wij zijn van plan om vanmiddag naar airolo te rijden voor kort tripje. Ben benieuwd hoe het daar is! Nog tips voor gebieden inde buurt?

The only source of knowledge is experience
Gevorderd
SteefAuteur31 januari 2014 · 08:06

Ost Tirol, hell breaks loose. St. Jakob im Defereggental in ieder geval afgesloten momenteel… Radio spreekt over aantal lawines op verschillende wegen.
Zometeen maar even Matrei proberen. Eerst even de auto uitgraven…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
AndriesAuteur31 januari 2014 · 10:42

Nassfeld gesloten!

Toerist
AnoniemAuteur31 januari 2014 · 11:23

@Meteo Morris: ik heb een lang weekend (t/m di/wo) de tijd. Wat adviseer je dan? Zuidalpen Centraal nog steeds (bijv. Airolo en omstreken)? Ik heb gratis acco in Portes du Soleil, is dat ook een optie of gaat daar te weinig vallen zondag?

Gevorderd
aroelfzemaAuteur31 januari 2014 · 12:59

Airolo alleen onderste lift open en 1e sleep tot halverwege.niet echt de moeite waard

Expert
ieismAuteur31 januari 2014 · 13:23

@aroulfzema Vanwege wind? Hoe hard waait het schat jij?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!