PA#15: zuid en west

PA#15: zuid en west
Fase 1 poederalert#15
Fase 1 poederalert#15

Het is diep in het zuiden. Grote delen van de Italiaanse Alpen zinken bijna letterlijk weg in de sneeuw. Ik zit op dit moment in Alagna en hoewel dit dorpje maar op een goede 1100 meter ligt is het overal wit. De weg naar de houten cabin waarin we slapen slingert door sneeuwmuren van een meter hoog en op de Italiaanse televisie domineren beelden van Lawines, sneeuw en overstromingen. Het is hier diep. Zo diep zelfs dat we vandaag heupdiep reden tussen het loofhout en we ons in Japan waanden. Het enige verschil was het feit dat de sneeuw onder de 1500 meter best zwaar was, maar zelfs dat kon de pret niet drukken. Dubbelstage pillows en mooie clifs lagen voor het oprapen en de laatste lift van 16.30 uur was voor ons. Inmiddels is het kouder geworden en de sneeuw droger. Morgen wordt een mooie dag en daarna rijden we door richting la Grave. Stel je voor… Alagna en La Grave in één week. Het moet niet gekker worden.

Alagna of Japan?
Alagna of Japan?

En met de zin La Grave en Alagna vat ik mooi samen waar het de komende dagen gaat het gebeuren. Vandaag (woensdag) volgt er een dump voor west en zuid. Sneeuwgrens rond de 800-1000 meter, terwijl het föhnt in de noordalpen. Donderdag klaart het dan op vanuit het westen en vrijdag sneeuwt het dan weer in de west- en zuidalpen. Zaterdag tijdelijk weer rustiger en zondag wederom sneeuw vanuit het westen. Naast de alpen ten zuiden van de hoofdkam, gaan ook de Franse Alpen en Wallis in Zwitserland stevig profiteren van deze dumps. Dat is nog niet het geval op woensdag, maar de dumps van vrijdag en zondag zullen de condities in de westalpen flink verder verbeteren. Waarmee de winter goed op stoom is in het westen en zuiden. Enkel in de noordalpen is en blijft het behelpen.

Poederadvies

Ik verwacht tot en met zondag er 60-120 cm vers bij in de Franse Alpen boven de 1400 meter. Ook in de zuidalpen centraal valt er boven de 1400 meter nog eens 40-100 cm bij. Maar houdt er rekening mee dat de warmterfronten die steeds vooraf gaan, de sneeuwgrens tijdelijk omhoog pushen.

De winter begint op stoom te komen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
mhilbertsAuteur5 februari 2014 · 05:45

@@meteomorris het voelt in alagna meer als "de winter is op volle stoom dan “de winter begint op stoom te komen” lijkt me?
Met nog een dump van 40-100 erbij wordt het historisch goed.
Als ik de long term forecast bekijk lijkt het dat “de fun just doesn’t stop!”
Veel plezier in la Grave.

Beginner
sjakiesAuteur5 februari 2014 · 08:10

Goed nieuws dus, dikke bakken sneeuw. @@meteomorris is er ookal iets bekend over de lange termijn, is er al iets zichtbaar van PA16? Weer het westen en zuiden en wanneer ongeveer?

Gevorderd
OscarVAuteur5 februari 2014 · 08:50

Yes, Val-d’Isere here we come.

You don't stop playing because you grow old, you grow old because you stop playing
Expert
GilbertSAuteur5 februari 2014 · 15:34

Het sneeuwt hard in Chamonix!

www.instagram.com/gilbertsmink/
Toerist
JaapvRAuteur6 februari 2014 · 10:55

Gooi maar vol daar in La Grave!
pffff wat had ik nu graag een seizoen in Italie gewoond zeg!

Beginner
TomDVAuteur6 februari 2014 · 11:12

@@meteomorris, wij vertrekken vrijdag avond en zijn aan het fine tunen. Momenteel hebben we nog 3 opties open staan:

  • Puy st Vincent en Pelvoux: gaat temperatuur hier een rol spelen of zitten we wel safe?\
  • Livigno: ligt hoger, maar misschien iets minder sneeuw in het verschiet?\
  • St Moritz: liever niet, nogal duur… :)

Wat denk jij?

Gevorderd
StenAuteur6 februari 2014 · 23:37

@@TomDV De matrazenlager van de innlodge in Celerina bij St Moritz is niet duur… www.innlodge.ch 45CHF incl ontbijt…

never grow up.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!