Poederalert#16: Piemonte

Poederalert#16: Piemonte

Zondagmorgen, 7.35 uur. De laatste vlokken van fase drie van PoederAlert #15 dwarrelen naar beneden. Een alert dat veel sneeuw in petto had voor het westen en het zuiden. Sinds maandag cruise ik door de Alpen en ik heb overal diepe sneeuw gezien in het westen en het zuiden van de Alpen. Zelfs het noorden is er op vooruit gegaan. Weliswaar vind je hier niet de massa’s sneeuw die je in het zuiden vindt, maar de vele kleinere dumps hebben het hier ook verbeterd. Toch wil je deze winter eens in de zuidalpen geweest zijn. Het is zacht gezegd imponerend om door muren van sneeuw heen te rijden of te lopen.

Via de PowderQuest app
Via de PowderQuest app

En met al die sneeuw lijkt het wel of iedereen dit jaar poeder scoort. De Tripreports liegen er niet om en vooral de beelden uit het zuiden laten goed zien hoe diep het is. Zeg eens eerlijk: heb jij dit jaar al heupdiepe poeder gescoord?

Nog niet gescoord? Je hoeft vandaag enkel je auto richting de westalpen te sturen om nog van PoederAlert #15 te genieten. Het klaart op in de loop van de dag en het wordt zonnig in het westen. Maar aan het einde van de dag zul je voelen dat PoederAlert #16 er aan komt. Een razendsnel poederalert voor de Piemonte en de Franse zuidalpen. Wederom heel veel sneeuw van de Middellandse Zee tot aan de Piz Bernina. De sneeuwschuivers staan al weer klaar. Als ze überhaupt al gereed waren met het wegschuiven van de voorgaande dumps.

Poederalert#16
Poederalert#16

Van maandag tot aan dinsdag 20-60 cm vers met een sneeuwgrens tot diep in de dalen. En dit gaat een mooie dump worden. Het weekend is voorbij en de rust weer terug in de gebieden. De temperatuur blijft laag en tussen dinsdag en woensdag wordt het zowaar weer even zonnig. Let dan op in de westalpen. Vandaag zal alles in het zicht van de pistes afgekrast worden en de aandrang is dan groot om het verder op te gaan zoeken. Maar de Föhn (Lombarde) die PoederAlert #16 brengt naar de westalpen zal op de hogere delen voor veel Triebschnee zorgen. Beter zoek je het tussen de bomen. Of nog beter… je gaat richting de Franse zuidalpen en de Piemonte. Hier valt veel droge poedersneeuw tussen de lariksbomen.

Poederadvies

Donderdag nog eens sneeuw uit het westen, waarbij het noordwesten van de Alpen 20-50 cm mogen verwachten. Daarna lijkt de wind weer te ver naar het zuiden te draaien en wordt het weer warmer volgens de laatste kaarten. Maar dat is nog ver. Eerst PoederAlert#16.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
JeroenvGAuteur9 februari 2014 · 12:32

Op naar Koninginnenrit 2 dan :D

Gevorderd
49Auteur9 februari 2014 · 18:36

Ik weet niet waarom, maar blijf dan maar gewoon waar ik zit. Vandaag alweer wat wepowboys er uit geschopt, morgen kussengevecht geplanned. Mijn uitzicht wordt wel steeds minder. Balen. :p

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
RPAuteur9 februari 2014 · 21:38

@@49 lol

Woensdag wellicht weer in Gressoney of courmayeur…

W’ell See

Explore the Outdoor!
Toerist
AnoniemAuteur10 februari 2014 · 10:27

Donderdag vlieg ik weer naar Milaan, we blijven tot maandagavond. Al enig idee wat de beste richting is om uit te gaan: Gressoney, of meer naar het oosten (Bormio?). Ik zou het niet erg vinden moest het niet constant dumpen en we ook wat alpine lijnen kunnen doen :)

Toerist
sannoAuteur10 februari 2014 · 19:07

vandaag Bardonnecchia 40cm vers. en het dumpte de hele dag door.

's ochtends waren er nog 10 anderen waar ik de poeder mee moest delen, maar 's middags waren er nog 4 over voor zover ik kon zien door de mist uit de lift. Bovenin was het even zoeken naar een spoor, maar eenmaal tussen de bomen was het prima toen ik eenmaal de corridor gevonden had.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Expert
meteomorrisAuteur10 februari 2014 · 20:12

@@sanno, it’s all about the corridor ;) Geniet er nog even van! Wanneer vlieg je weer terug?

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur10 februari 2014 · 20:18

Nippon Valley vandaag 0,4m+

montagna bianca, ti amo
Toerist
jriphAuteur10 februari 2014 · 22:09

vandaag in Valorcine goed gepoederd . mooie open mellow poeder gevolgd door vrij stijle en vrij dicht bomen en struiken.

lager en later op de dag werd de sneeuw vrij zwaar en in combinatie met laffe benen van de eerste dag echt op skis was dat wel een beetje een gevecht. . de rest hier was dicht . dus kans op fresh tacks morgen .

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Expert
paddyodenneboomAuteur10 februari 2014 · 22:28

Hey Morris … ik ben al bij poederalert 17 …

verslaafd aan wit goud!
Beginner
mhilbertsAuteur11 februari 2014 · 01:17

@@49 ben benieuwd, waar is nippon valley?

Ik ben er zaterdag weer met de fam. hoop dat het koel blijft. cant wait.

Gevorderd
49Auteur11 februari 2014 · 08:27

@@mhilberts de corridor is oranjeblanjebleu. Ik herhaal: de corridor is oranjeblanjebleu.

Stuur maar een bericht wanneer je er bent. Dan gaan we er even kijken als de omstandigheden goed zijn. Is bij Alagna.

montagna bianca, ti amo
Beginner
pilotjoeAuteur11 februari 2014 · 10:30

Enige update in de maak?
Donderdag vertrek gepland tot en met zondag. Redelijk onduidelijk weerbeeld voor me. Westalpen of toch weer zuid Alpen? Het wordt sowieso warm.

The red line is not a limit, but should be the goal!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!