Winterverwachting 2014-2015, deel I

Winterverwachting 2014-2015, deel I
Arjen tijdens winter '13-'14
Arjen tijdens winter '13-'14

Langzaam tikken de zomerdagen weg en voel ik de zomer uit mijn handen glijden. Zo zag ik vandaag in de stad van de eeuwige liefde de eerste bomen al verkleuren. Komt de winter er aan? Na een reis van vele weken en duizenden kilometers door Europa ben ik zoetjesaan weer op weg naar de lage landen en zijn de eerste aanwijzingen voor winter 14-15 waarneembaar. Ik heb weer zin in die koude dagen met heupdiepe eindeloos droge poedersneeuw en ben benieuwd wat de winter gaat brengen.

Mijn tocht door een zomers Europa bracht me door 7 landen en overal sprak ik kort en vaak ook lang met de lokale bevolking. Over de huidige zomer (die in veel gevallen koeler en wisselvalliger verloopt dan gebruikelijk) en de verwachtingen voor komende winter. Zo kenden de Franse en Zwitserse Alpen een natte en relatief koude zomer en was de maand juli in delen van de Franse zuidalpen al in 40 jaar niet meer zo slecht geweest. In Zweden kampen ze met een ware tekenplaag als gevolg van de relatief warme winter '13-'14 en zorgde het warme voorjaar en de wat nattere zomer voor een duizelingwekkende hoeveelheid muggen. Umbrie en Toscane waren opvallend groen en zelfs in Rome waren nog bloeiende bloemen te vinden. We passeerden la Grave met 9 graden op de boardthermometer terwijl het regende en regelmatig werd het wit van de gletsjers witter gemaakt met verse sneeuw. Ondertussen speelden we voetbal op pleinen en verassend vaak heerlijke verse groene velden en proefden we het zout van een relatief warme zee.

Haas tijdens een uitzondelijk lekkere noordelijke winter
Haas tijdens een uitzondelijk lekkere noordelijke winter

Aanwijzingen voor een goede winter?

Betekent dit alles dat we een goede winter tegemoet gaan? Het actuele weer bleek keer op keer een mooie aanleiding voor een goed gesprek. Ondertussen passeerden we manshoge Gele gentianen, dient een nieuwe El Nino zich aan, is er een enorme hoeveelheid zonnevlekken waarneembaar en is de temperatuur van het zeewater in grote delen van het noordelijk halfrond tot (ver) boven het gemiddelde gestegen. Tijd voor de eerste speculaties over komende winter kortom. Al is het maar om de dagen die ons resten tot de winter te vullen.

Wordt het zo diep?
Wordt het zo diep?

Ik ben benieuwd welke bijzonderheden jullie de afgelopen zomer waarnamen, tot welke speculaties jij bent gekomen en welke vragen er bij jou zijn opgekomen. De komende 100 dagen zullen aanwijzingen geven voor de winter die komen gaat. Tot die daar is speculeren we er hier lustig op los. Kom maar op met je vragen, waarnemingen en speculaties. Wat denk jij? Krigen we een goede winter '14-'15?

Ik heb er zin in!!!
Ik heb er zin in!!!
meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur17 augustus 2014 · 20:14

In de Provence heb ik het al jaren niet zo groen gezien, meestal is in augustus alles wel geel en dor maar nu stond er echt gras en zelfs bloemen.
Ik hoop stiekem weer op een winter met alleen maar zuidstau, dat is me wel goed bevallen afgelopen jaar.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur17 augustus 2014 · 20:39

Voor mijn gevoel bovengemiddeld veel felle buien gezien deze zomer. Geen idee wat dat zegt voor de winter, maar als het hard kan regenen moet het ook hard kunnen sneeuwen lijkt me. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
Dirk77Auteur17 augustus 2014 · 21:13

Ik ga de boel nog even boven de poolcircel checken de aankomende weken. Zal ook even aan de kerstman vragen wat hij ervan denkt! :)

Gevorderd
AlexSkiAuteur17 augustus 2014 · 23:51

Tijdens mijn vakantie in de Haute-Alpes (Gap) wisselvalliger weer gehad dan gewoonlijk. Felle buien en onweer en maar heel weinig onbewolkte dagen. Was voor het fietsen wel lekker, btw :-)

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
The_OAuteur18 augustus 2014 · 00:12

Hier in Canada BC warmste zomer meegemaakt sinds ik hier woon (6e zomer) veel bosbranden op diversie plaatsen (oorzaak meestal bliksem inslag). Nu weer gelukkig wat regen gehad afgelopen week. De winters hier zijn zo lokaal dat het vast wel ergens goed komt en de lokale berg hier achter huis heeft niet veel sneeuw nodig als basis dus kinderhand snel gevuld. Moet nog wel heel wat hout voor kachel scoren en hakken…

And Also The Trees
Beginner
MTVAuteur18 augustus 2014 · 09:34

In Karinthië stond in de lokale krant dat een boerenwijsheid nu ook “statistisch was onderbouwd”: in 54% van de gevallen zou namelijk gelden dat “als juli buitengewoon nat is, januari buitengewoon veel sneeuw op zal leveren”. En volgens de lokale krant is 54% meer dan de helft, dus…;-)

In ieder geval was juli 2014 nat in Karinthië…

Gevorderd
Guy.Auteur18 augustus 2014 · 10:26

Aangezien het een natte en koele zomer is geweest, met overigens veel sudstaukenmerken, zijn de gletsjers in goede staat en vermoed ik dat de sneeuwbekking boven gemiddeld is. PA#1 zou dus al snel aan kunnen zijn…

Gevorderd
djmjAuteur18 augustus 2014 · 13:36
Gevorderd
Robert1968Auteur18 augustus 2014 · 13:42

Er is niets zo veranderlijk dan het weer dat kon je wel zien afgelopen winter (zuiden veel sneeuw en het noorden nauwelijks).
Hoop alleen op genoeg sneeuw, maar dat willen we allemaal.

Snowboarder 🤙
Gevorderd
ArjenproadminAuteur18 augustus 2014 · 14:30

Zo, de zomervakantie is voorbij (voor mij althans), dus laat die winter maar komen! Er komen weer mooie dingen aan, maar ben toch ook wel weer heel benieuwd hoe goed winter 14/15 gaat worden!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
rockyAuteur18 augustus 2014 · 16:46

Staan de distels hoog in 't veld
komt er veel sneeuw
is mij verteld…

alpenchalet Basecamp - St. Martin am Tennengebirge

Expert
meteomorrisAuteur18 augustus 2014 · 18:32

@@djmj bedankt voor de link. Over een paar weken hebben we een compleet beeld van de gletsjers in de Alpen.

powfinder.com
Gevorderd
MickoAuteur18 augustus 2014 · 19:12

Een goede winter is voor mij persoonlijk op het juiste moment op de juiste plaats zijn, maar dat valt af en toe niet mee met jonge kinderen. Soms kunnen slechte winters dan juist heel goed worden. en andersom ook ;-(

Gevorderd
evanAuteur18 augustus 2014 · 21:56

Uit de Enkhuizer Almanak:

Indien augustus als herfstmaand aandoet, wordt in oktober heupdiepe poeder begroet.

Gevorderd
49Auteur18 augustus 2014 · 22:01

in Alagna hebben ze sinds mijn vertrek nog nagenoeg geen droge dag gehad …

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Mitchel.Auteur19 augustus 2014 · 01:28

In Tirol, was de wijsheid van @@MTV ook gedeeld. Na een natte zomer komt een Natte (En dus in de vorm van Sneeuw) Winter gevolgd door een droge zomer en een droge winter etc. etc. Schijnt al decennia zo te gaan, met uitzonderingen daargelaten.

Desondanks begint mijn PA#1 met het FFF!! Ben benieuwd naar de film!! DoMY!!!

Skiing is Freedom!
Gevorderd
Mitchel.Auteur19 augustus 2014 · 01:29

(excuus voor tweede post)

P.s.

Het is een natte zomer in Tirol!

Skiing is Freedom!
Beginner
PieterVDAuteur19 augustus 2014 · 22:41

@@49

begin juli was de lift naar Indren alvast nog open en kon er geskied worden

Gevorderd
LeonieproAuteur20 augustus 2014 · 16:43

Ha, voor afgelopen winter beweerden de locals hier in des Hautes Alpes, dat het een koude en droge winter zou worden… we hebben het resultaat gezien… (ok, na februari werd het droog en alles wat er toen niet gevallen is krijgen we deze zomer op ons dak, maar de kou hebben we echt de hele winter niet gezien.) Ik zeg, laat maar gewoon lekker komen die winter!

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Gevorderd
rsantifortAuteur20 augustus 2014 · 19:49

Niets is zo veranderlijk als… Ik zet gewoon seizoen 1 van Game of Thrones op met de Familie Stark. Duidelijk verhaal:…Winter is Coming!~

May the Powder be with you! Robin.
Beginner
GillesAuteur20 augustus 2014 · 22:11

Ga volgende week naar het Stubaital om te hiken… Overweeg nu om mijn ski’s mee te nemen voor het geval PA#1 aan is…

Gilles is my name!!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur20 augustus 2014 · 22:49

Overigens lijkt het of de winter hier in Nederland nu officieel begonnen is. Althans, zo voelde het vanmorgen wel. 10 graden in augustus. Als dat doorzet dan kunnen we ons op gaan maken voor een Elfstedentocht. In oktober.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
mhilbertsAuteur21 augustus 2014 · 17:27

In Bali en Istanbul was nog weinig te merken van een op handen zijnde winter.

Het zeewater in de straat van Lombok was 2 graden warmer dan normaal, en via een omhaal zou je dan de kansen op een el Nino winter wat hoger kunnen insteken, maar dat lijkt me voor europa geen enkele relevantie hebben…
Terug in NL lijkt in ieder geval de component neerslag “aan”, nu de kou nog en PA1 is er…

Tot zover mijn bijdrage in de categorie weerprietpraat.

Ik zet in op: “Geeft augustus weinig zonneschijn,
dan zal het een strenge winter zijn.”

Gevorderd
koen_djfistelAuteur22 augustus 2014 · 03:40

de mekong in laos stond uitzonderlijk hoog dit jaar

daarna nog efkes braaf naar barcelona gegaan, geen hoge gentianen daar …

sbs roelz
Beginner
JespervzAuteur26 augustus 2014 · 03:31

Van de local uit Pettneu ‘‘Last winter was shit, so this winter will be awesome’’
Logisch natuurlijk.

Beginner
JespervzAuteur26 augustus 2014 · 03:31

Het was een Australiër trouwens daarom in 't Engels

Beginner
CorDAuteur6 september 2014 · 23:06

Vorig jaar hadden we een zeer droge september en oktober maand en de sneeuw in de wintermaanden was dan ook beneden peil.
Augustus 2015 was nogal wat natter, deze week wordt droog weer voorspeld maar volgende week alweer neerslag. Laten we hopen dat de vele neerslag in augustus ook veel sneeuw in december betekend???

Think with powder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!