Test en update je (safety)gear

Test en update je (safety)gear

De winter komt er aan en daarom hebben we een to-do lijstje voor je gemaakt om je gear op tijd op orde te hebben. Want beter nu getest en gerepareerd/vervangen, dan straks balen in de poeder. Vandaag staan we stil bij je gearcheck. Morgen gaan we in op safety.

1. Safety check

Heb je schep, sonde en lawinepieper al gereed liggen? Check je schep op scheuren, metaalmoeheid en of deze nog perfect in elkaar steekt. Hetzelfde geldt voor je sonde. Doe een complete check en zet 'm eens in elkaar. Last but not least je lawinepieper. Een nieuw seizoen en dus tijd voor nieuwe batterijen. Werkt alles naar behoren? Doe wat tests en weet zeker dat alles werkt. Nog geen lawinepieper? Lees dan de aanschaf tips van Haas zodat je zeker weten een goede lawinepieper koopt.

Werkt alles nog?
Werkt alles nog?

2. Ski/snowboard check

Je ski’s of board nog niet van zolder getrokken? Dit is het moment. Stof er af en even goed verzorgen (als je dat al niet gedaan had bij het opbergen). Loop de boel even na op beschadigingen, voorzie het belag van wat frisse wax en zorg ervoor dat je kanten weer lekker scherp zijn. Wattipsvoor als je thuis zelf aan de slag gaat.

Vergeet ook niet goed naar je bindingen te kijken. Zit alles nog goed vast? Geen breuken of scheuren? Is alles nog soepel? Indien je het niet zeker weet, ga dan even op bezoek bij een expert bij jou in de buurt. Beter nu een onderdeel besteld en vervangen dan dat je met niet passende onderdelen staat te emmeren in de Alpen.

Waxen en slijpen
Waxen en slijpen

3. Schoenen

Je wondersloffen hebben altijd wat aandacht nodig. Hoe is het met de zooltjes? Zitten de schoenen nog goed of zijn ze volledig uitgelopen? Skiers: check of alle schroeven en losse onderdelen goed vast zitten. Werkt en sluit alles nog? Snowboarders: check de staat van je veters (of BOA-sluiting).

4. Helm en goggle

Is je helm nog heel? Scheuren of deuken duiden op een impact en het beste koop je dan een nieuwe helm. Hoe vervelend ook. Check je goggle op (te) grote krassen, maar ook of de lens nog goed sluit. Niets vervelender dan vocht in je lens op een poederdag.

5. Lawine airbag

Heb je een lawine airbag, dan mag je nu je ballon weer testen. Niet alleen een goede test om te kijken of je airbag systeem nog werkt, het is ook een goede test of jij de kijk-pak-trek procedure nog beheerst. het beste ga je even naar een lawine airbag dealer bij jou in de buurt. Naast een goede test doe je dan ook weer wat inspiratie op voor de winter die komen gaat. Heb je nog geen lawine airbag en overweg je er eentje te kopen? Arjen heeft wat tips voor de aanschaf van een lawine airbag voor je uitgeschreven. O ja… en hoewel sommige lieden anders beweren: een lawine airbag is geen vervanging voor kennis en training.

Iedere start van de winter even testen
Iedere start van de winter even testen

6. Kleding maken de freerider

Scheuren, viezigheid, kapotte naden? Er zijn duizenden redenen om nieuwe kleding te kopen. Toch is dat lang niet altijd nodig. Met een goede wasbeurt komt bij de meeste duurdere en technische jassen en broeken de water en windwerende werking weer helemaal terug. De juiste shampoo en een paar keer wassen maakt je kleding als nieuw. Gooi na afloop je gore-tex shell dan ook nog even de droger in en alles werkt weer naar behoren. Voor de juiste wasmiddelen en tips kun je ook weer naar de expert bij jouw om de hoek. Of bestel je een en ander online.

Morgen gaan we in op kennis en kunde. Dan wat tips om weer gereset aan de voet van de berg te verschijnen.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
evanAuteur28 oktober 2014 · 12:20

Inhakend op de ‘safety check’ en vooruitlopend op ‘kennis en kunde’: loopt de actie nog steeds dat je bij aanschaf van een lawinepieper bij Bever gratis toegang tot een module van de Safety Academy krijgt?

Gevorderd
snelle_henkieAuteur28 oktober 2014 · 14:24

Begrijp ik het nou goed dat ik met mijn huidige airbag naar een dealer kan gaan en 'm daar kan trekken (en dan dus een nieuwe cilinder krijg)? Klinkt verstandig, maar dat lijkt me toch niet ieder jaar nodig?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Toerist
KarstAuteur28 oktober 2014 · 16:28

half gerelateerd aan ‘gear&safety’:
een abonnement bij de bootcamp/sportschool is m.i. een betere investering dan een nieuwe gortex broek.

Smile! Your ridin' pow!!!
Expert
meteomorrisAuteur28 oktober 2014 · 16:36

@@evan, ja
@snelle_henkie, je kunt 'm ook thuis testen. Het testen hoeft niet ieder jaar natuurlijk, maar ik doe het wel. Hij heeft bij mij toch zo’n 6 maanden in een kast liggen verstoffen. Voor 1 tot 3 tientjes in Euro’s ruil ik dan de cilinder en trigger om voor een nieuw setje. Dan weet ik zeker dat het weer werkt.

powfinder.com
Beginner
TraasbaasAuteur28 oktober 2014 · 16:58

@@meteomorris

Ik heb begin oktober een complete 3-eenheid aangeschaft bij bever (winkel in houten), maar daarbij werd niks vermeld over de Safety Academy. Heb de modules dus ook los aangeschaft.

Ik weet niet of meer mensen deze zelfde ervaring hebben.

Gevorderd
evanAuteur28 oktober 2014 · 17:26

@@meteomorris, merci. Is dat inclusief boek?

Expert
ERESAuteur28 oktober 2014 · 17:34

@@meteomorris dat vraag ik me ook af, heb ongeveer 10 dagen geleden module 2 gekocht, krijg je het boek erbij? of moet je die apart kopen? heb nog niks ontvangen, maar zag ook geen linkjes hoe je m kan kopen oid. Drukte? :D

Beginner
GerritAAuteur28 oktober 2014 · 17:35

Wat betreft materiaal update a.s. vrijdag een waxen en slijpen cursus (gratis :)) bij http://waxenenslijpen.nl/. Volgens mij kan ik daar nog heel wat kosten mee besparen en dus in de pot kan doen voor een ploftas.

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur28 oktober 2014 · 17:38

@@MartinTraas,
Neem dan even contact op met Bever.
@@Evan, ja
@@rollie, drukte vermoed ik.

powfinder.com
Beginner
TraasbaasAuteur28 oktober 2014 · 17:48

@@meteomorris, Thanks dat ga ik morgen even doen.

Toerist
MennoBoermansAuteur29 oktober 2014 · 07:16
Poeder, Kiekjes en Pleisters
Beginner
TraasbaasAuteur29 oktober 2014 · 15:29

@@Meteomorris
Ik heb vandaag even met de klantenservice van Bever gesproken. Mij is verteld dat het klopt dat deze actie heeft plaatsgevonden. Dit was echter op basis van een quota en dus Op= Op.
Ze konden mij wel vertellen dat er vanaf 24 november weer een vergelijkbare actie komt dus @@Evan misschien loont het om nog even te wachten.

Gevorderd
evanAuteur29 oktober 2014 · 16:02

Bedankt voor de informatie, @@MartinTraas. Laat nu net de koopavond voor NKBV-leden (20% korting) op maandag 19 november zijn. Eens kijken waar en wanneer ik mijn pieper ga kopen.

Expert
meteomorrisAuteur29 oktober 2014 · 16:09

@@MartinTraas, ah okay. Klopt ze hebben onlangs weer academies ingekocht. Die gaan dus vanaf 24 november gelden. Dank voor de update.

powfinder.com
Toerist
MarsAuteur2 november 2014 · 13:59

rollie 28 okt. 2014 17:34

@@meteomorris dat vraag ik me ook af, heb ongeveer 10 dagen geleden module 2 gekocht, krijg je het boek erbij? of moet je die apart kopen? heb nog niks ontvangen, maar zag ook geen linkjes hoe je m kan kopen oid. Drukte? grin

meteomorris 28 okt. 2014 17:38

@@rollie, drukte vermoed ik.

@@meteomorris, Behoorlijk druk dan toch. Ik heb ze 16 september gekocht. Ik ben nog met module 1 bezig dus het is geen issue. Maar ze mag nu wel eens in de bus vallen.

Expert
meteomorrisAuteur2 november 2014 · 16:45

@@Mars, stuur ff een mailtje naar arjen@wepowder.nl met daarin ook een vermelding van het emailadres weermee je je geregistreerd hebt. Dan kan hij kijken wat er mis gaat.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!