Live PA#1: 247 centimeter verse sneeuw

Live PA#1: 247 centimeter verse sneeuw

Afgelopen zaterdag publiceerde Niels zijn weerbericht en in de comments gingen we daarbij in op wat de beste gebieden zouden worden. Vanwege het golvende warmtefront en de inkomende kou gokte ik op Andermatt: ‘Ik verwacht dat Andermatt het beste uit de strijd komt. Daar viel al eerder sneeuw en het is er in het dal al relatief koel. Daarnaast lijk de koude lucht vanuit het westen daar te geraken op woensdag en verwacht ik dat de sneeuwgrens daar tegen de 1000 meter zakt.’ Nu het westen de dump achter zich heeft kunnen we voorzichtig de balans gaan opmaken. En de Gotthard regio, waaronder Andermatt heeft er flink van langs gekregen en volgend weekend (15-16 november) gaan de liften daar open.

Andermatt 6 november 2014
Andermatt 6 november 2014
Andermatt dorp
Andermatt dorp
Sedrun
Sedrun

Op de sneeuwkaart van Zwitserland is goed te zien dat de meeste sneeuw uiteindelijk viel in de Gotthard regio, waarbij een kanttekening op zijn plaats is. Onderstaand kaartje geeft namelijk de sneeuw door die de afgelopen 3 dagen op een hoogte tussen de 1000 en 2000 meter viel. Vanwege de warmte lag de sneeuwgrens bij aanvang hoger en is er vooral boven de 2500 meter veel sneeuw gevallen.

Sneeuwval afgelopen 3 dagen
Sneeuwval afgelopen 3 dagen

Maar ook dan is de Gotthard regio de winnaar. Er viel maar liefst 247 centimeter verse sneeuw, wat heeft geleid tot een sneeuwdek van 150 centimeter dik. Want door inklinking, wind, de massa van het sneeuwdek zelf en temperatuur is deze ongelovelijke hoeveelheid verse sneeuw ingeklonken tot anderhalve meter sneeuw en dat zal de komende dagen nog wel verder voortzetten.

Sneeuwval Gotthard
Sneeuwval Gotthard

Ook de rest van Zwitserland kreeg gister zijn portie en ook nu vandaag weer updates vanuit de Alpen.

5/11 11.45 Verkeerschaos in Tirol en Voralberg

De koude lucht heeft nu ook het westen van Oostenrijk bereikt. Na de föhn van gister is er 20-50 centimeter vers gevallen en is de sneeuwgrens lokaal richting de 700 meter gezakt. Met de warmte die morgen verwacht wordt gaat dit weer voor natte spontane lawines zorgen is de verwachting. Veel vrachtauto’s op de wegen in het westen staan inmiddels muurvast.

Het staat vast
Het staat vast

5/11 11.30 Zwitserland is wit

Overal waar je kijkt op de webcams is het wit. Zwitserland heeft de meeste sneeuw en vooral ook de laagste sneeuwgrens gehad.

meteomorris

Reacties

Elite
kanskiAuteur6 november 2014 · 12:54

Ziet er allemaal aangenaam uit!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
RoelaanoAuteur6 november 2014 · 13:01

Sulden am Ortler en St. Moritz pakken ook nog lekker door op het moment :)

Toerist
AnoniemAuteur6 november 2014 · 13:15

Holy shit…

Gevorderd
DioAuteur6 november 2014 · 15:01

Gefällt mir… ;D

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Beginner
BorrieAuteur6 november 2014 · 15:29

Wat een heerlijke plaatjes en wat een mooi begin van november…

The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
Toerist
TezeAuteur6 november 2014 · 15:48

mmh mhh

das een goeie start! opent perspectieven hier in CH!

Gevorderd
DennisvlAuteur6 november 2014 · 18:13

Sweet… had ik maar geboekt voor het weekend!

@@meteomorris wat verwacht je voor de komende dagen? Ik zit er over te denken om volgend weekend richting alpen te gaan!!

Gevorderd
NordstauAuteur6 november 2014 · 20:37

Sudstau move over! Time for Nordstau…

Beginner
JoostWAuteur6 november 2014 · 20:55

Nu nog even zo’n zelfde Nordstau en alles is perfect.

A winter without powder isn't a winter!
Beginner
GerritAAuteur7 november 2014 · 13:16

Na FFF zometeen zal de stoke nog hoger zijn, Ben me agenda aan vrij maken voor volgens weekend. @@JoostW een Nordstau zal dan wel top zijn, we gaan duimen…

And snow it is.....
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!