Innovatie uit Alagna?

Innovatie uit Alagna?

Seizoen 14/15, PA#1 werd aangekondigd voor Zuid. Natuurlijk, waar anders. Het blijft maar doorgaan, ook dit seizoen. Hoewel, een november dump maakt nog geen winter. Toch denk ik nu even met weemoed aan mijn seizoen in Alagna, de Monte Rosa en de meters poeder die daar een gewoonte werden.

hopen op herhaling
hopen op herhaling

Geweldig om bij de eerste dump van het nieuwe seizoen overspoeld te worden door Italiaanse meldingen over de weersverwachtingen van je favoriete poederblog. Heel Italie schreef over meteomorris zijn vooruitzichten op misschien wel vijf meter sneeuw, tot het lokale reisbureau van Alagna aan toe. Het kan niet anders: wePowder en de Monte Rosa zijn poederbuddies for ever.

OK, echt iedereen in Italië weet wePowder nu te vinden
OK, echt iedereen in Italië weet wePowder nu te vinden

En poederbuddies ‘share the secrets’. Zo’n secret kwam ik tegen toen ik deze herfst nog even in Alagna gedag ging zeggen. Twee lokale skibums hopen hun geheim zelfs te delen met ‘tutti freeriders del mondo’. Deze boys waren niet tevreden met hun materiaal. Dalen, dat was het probleem niet. Stijgen dachten ze, dat kan beter. Zeker als je kleinere stukken in steil terrein recht omhoog wil lopen, want juist dat brengt je op de Monte Rosa bij de mooiste canali. Eigenlijk zochten ze net als dr.Gear een tool waarmee je snel en makkelijk boven komt, maar die geen balast is bij het dalen. Niet iets om uren mee te hiken, maar om gewoon snel bovenaan je run te staan. Iets voor de freerider die best wat moeite wil doen om de mooiste lijnen te trekken, maar niet bereid is tot concessies tijdens het dalen.

share the secrets
share the secrets

Ze hebben gezocht en vonden uiteindelijk iets dat ze nu ‘Snowfoot’ noemen. Het lijkt een mix van stijgijzer en sneeuwschoen en weegt maar 600 gram per stuk. Na drie jaar eigenhandig op prototypes te hebben rondgelopen denken de heren dat hun vinding geschikt is om bijna verticale wanden met ijs, rots en heupdiepe sneeuw te kunnen bedwingen. Helaas heb ik de apparaten alleen in mijn handen gehad en niet kunnen testen, de beelden beloven veel.

steep&deep
steep&deep

De jongens willen nu de volgende stap zetten: een eerste productieserie. Ze hopen via Indiegogo voldoende centen bijeen te schrapen om een mooie start te kunnen maken. De vraag is natuurlijk: wat denken jullie hiervan? Is dit veelbelovend of Fata Morgana? Innovatie of kopie? Durf je zoiets ‘blind’ te steunen, aan te schaffen of zou je het eerst willen proberen? En dr.Gear, is dit iets voor jou om te testen? Tenslotte, wat zou zo’n stukje gear eigenlijk mogen kosten?

Ik vind het geweldig als een paar echte skibums gewoon zelf het initiatief neemt om zoiets nieuws te bedenken en nog te produceren ook. Buiten de ski-industrie om je eigen pad kiezen. Zou het ze lukken? Loopt straks elke freerider op een paar Snowfeet naar boven? Of wordt het een totale flop? Hoe dan ook, deze skibums van de Monte Rosa laten wat mij betreft een ware freeride spirit zien.

Snowfoot & Skibums
Snowfoot & Skibums
49

Reacties

Gevorderd
GhiniAuteur14 november 2014 · 10:57

Tijdje terug kwamen deze dingen voorbij op mn Facebook tijdlijn. Heb het even bekeken maar ben toch geen fan. Zoals je op het een na laatste plaatje ziet, er zit al een bijna complete stijgijzer op. Waarom zou je dan hiervoor kiezen ipv die ascent plates van Billygoat Tech? Die plaats je tussen je stijgijzer en schoen. Dan ben je een stuk veelzijdiger. Er is in de US ook nog een ander merk, die maakt ook iets dergelijks van plastic. Jones gebruikt die. Komt er op neer dat beide merkjes moeite hebben te overleven. Nu zijn die beide systemen uit Amerika hier in Europa niet verkrijgbaar, terwijl er inderdaad wel vraag naar is. Zelfde geldt voor die mini crampons die je in je tech fittings kan klikken, niet verkrijgbaar maar wel interesse.
Deze Italiaanse dingen waren eng duur toen ik ze bekeek, de prijs op Indiegogo is al een stuk scherper, vooral als je bedenkt dat je er een naast een stuk plastic een bijna complete stijgijzer bij krijgt, maar al die hardware is duur dus overleven zal moeilijk worden. Als je de stijgijzers ook los zou kunnen gebruiken zou ik een setje bestellen.
Ik zie nu trouwens dat ze straks weer 250,- gaan kosten, dat vind ik echt te veel. Als je al stijgijzers hebt kan je voor weinig die ascent plates namaken. Die van Billy Goat moeten per maat aanpasbaar zijn maar je eigen paar hoeft maar 1 maat aan te kunnen.

Gevorderd
evanAuteur14 november 2014 · 11:33

Ik vind het altijd mooi als mensen met beperkte middelen een zelfbedacht product op de markt proberen te brengen. Hopelijk lukt het hen, maar ik doe niet mee. Ik vind het inzetbereik te smal. Daarom zie ik ook meer in losse platen (ascent plates) in combinatie met normale stijgijzers of die tech crampons. Daarmee ben je veel flexibeler.
Tussen Miniere en Bocchetta plak ik de volgende keer gewoon mijn vellen weer onder. ;-)

Expert
ieismAuteur14 november 2014 · 12:12

"Er is in de US ook nog een ander merk, die maakt ook iets dergelijks van plastic. "

http://www.verts.com/ bedoel je. Ze zijn volgens mij weer verkrijgbaar, een aantal jaren waren ze op. ook in Europa kom je ze af en toe tegen. Maar die zijn niet specifiek voor skiers, eigenlijk voor snowboarders. Spark heeft een versie met pucks erop, voor splitboarders. Dat is wel handig.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
GhiniAuteur14 november 2014 · 12:32

@@ieism Jones heeft ook zon plaatje van Karakoram erop… Mooi systeem wel…

Expert
huibAuteur15 november 2014 · 11:40

Ik zie toch wel voordelen t.o.v. de ascent plates van BGT (bedrijf bestaat volgens mij niet meer). Deze constructie ziet er enigzins flexibel uit dus gewoon doorlopen als je een stukje over rotsen moet lopen. Dat zie ik je met die ascent plates nog niet doen.

Maar ja, als je toch al een volledig stijgijzer meeneemt… en 200€+ voor iets wat je erbij neemt voor die ėėn of twee tripjes per jaar.

Gevorderd
49Auteur16 november 2014 · 12:36

@Fabergé @@evan @@ieism @@tiger
Dank voor zoveel feedback! Super. Ik heb jullie opmerkingen natuurlijk even aan de jongens voorgelegd, ik heb hun antwoord op het forum geplaatst. Inmiddels hebben ze ook een filmpje online, dat misschien een beter beeld geeft:\

montagna bianca, ti amo
Toerist
AnoniemAuteur17 november 2014 · 14:35

Thank you for considered opinions. Unlike basic ‘climbing plates’, Snowfoot is a fully functional snowshoe. It makes walking easier in all conditions on all terrain. Like climbing plates, the compact size and full mountaineering crampons mean that you may climb vertically.

Of course the idea was born for extreme/freeride skiers (and it works as advertised for these users). But as we developed the prototypes, we found them incredibly useful, even for the most banal winter chores, such as shoveling snow. Following that we slightly relaxed the rigidity of the deck so as to make Snowfoot a compact/portable/lightweight solution for people who want to simply walk and enjoy the nature.

The greatest advantage for people who do not spend many days in the mountains is Snowfoot’s practicality. Any time the snow starts falling, you can do whatever you need to do with greater efficiency. And if you only ski one week per year, it will give you much greater backcountry access from the lifts without the need for specialized touring skis/bindings/paraphernalia.

Feel free to write me with questions: robert@snowfoot.eu

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!